Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu gas bellen bij laden

accu gas bellen bij laden 01 apr 2015 20:06 #611682

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1005
Blub blub blub
Geen geluid dat prettig klinkt in de buurt van de afsluiter en wierpot.
Daar kwam het gelukkig ook niet vandaan, maar wel uit de accu. Heel zachtjes, je hoort het met je oor er bovenop.
De 3 x 145 Ah lood-calcium semi-tractie accu's van 3 en 5 jaar oud (met los te draaien doppen met zo'n klein gaatje) bubbelen zachtjes wanneer ze aan de druppellader hangen. Ze worden zeker niet warm, stinken niet. Water staat op het juiste niveau.

Het hele jaar door hangen ze aan de zonnepanelen met regelaar en worden keurig bijgehouden.
De vetus laadregelaar scheidt de 3 accu's onderling bij het laden en laat zien dat die van 3 jaar oud beter is dan de andere twee: Wanneer ik de sterling lader aan zet gaat die van 3 jaar na 1 minuut al van het laden af, de andere twee gaan dat na een kwartiertje. Dan gaat de druppelstand aan. Spanning op de polen is 14,4V.
Dan blijven de accu's zachtjes af en toe een belletje produceren, wanneer ik de dop los haal zie ik ze. Ze zijn iets minder dan een mm groot. Vorige jaren leken de belletjes een stuk kleiner en minder frequent.

De boel is goed geventileerd, de accu's staan in een bak waarvan de deksel dmv twee latjes verhoogd is zodat eventueel gas direct weg kan en er is binnen ventilatie en doorstroming genoeg.
Je ruikt niets.

...maar waarom zijn de bellen groter dan ik me herinner?

De sterling lader is er sinds juli niet meer op gezet, de zon was voldoende.
Laadt die Sterling anders dan de solar-regelaar en komen er nu kleinere belletjes samenklonterend mee die eerst tussen de platen bleven hangen?
Komt het door de kachel die een uurtje heeft gelopen en veel trekt?

Of moet ik me geen zorgen maken en leid ik aan accu-hypochondrie?

PS
De sterling-lader is er nu af, geen zorgen dus.
De belletjes wilden helaas niet op de foto, ook niet na wat aandringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 01 apr 2015 20:50 #611719

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Het zou inderdaad kunnen dat het even belasten van de accu's ervoor zorgt dat daarna een grotere laadstroom loopt, grotere laadstroom meer chemische reactie en daardoor ook meer gasvorming, daar door ook meer en grotere belletjes.
Ook de lagere temperatuur kan meespelen.
Eventueel eens kijken of je de stroom kan meten, maar het lijkt me op eerste zicht niet abnormaal.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 09:15 #611856

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Boven een laadspanning van 13,8V produceren loodaccu's altijd waterstof en zuurstof in enige mate. Dit zijn de belletjes die je ziet. Ze bevatten geen giftig gas, maar wel een explosief gasmengsel (knalgas). Het waterstofgas stijgt op want het is lichter dan lucht.
Goed aan de bovenzijde ventileren! Je geeft al aan het niveau van het elektrolyt goed te controleren, mooi!

Gasvorming bij het laden is niet erg goed voor de accu. Het gas is isolerend en zal delen van de platen loskoppelen van het elektrolyt (je noemt het 'water', maar het is een zwavelzuur oplossing). Echter als je niet verder gaat dan 13,8V krijg je de accu niet tot 100% vol...

De sterling lader zou best wel eens heel anders kunnen laden dan de solar regelaar, met een andere eind laadspanning bijvoorbeeld. Dat geeft dan meer of minder belletjes.
De grootte van de belletjes hangt af van waar het belletje 'vandaan' komt. Komt het van de onderkant van de plaat (dus van ver onder het niveau van het elektrolyt), dan is het belletje klein bij het ontstaan vanwege de hogere orthostatische druk (is een moeilijk woord voor een hogere druk van de vloeistofkolom boven het belletje). Naarmate het belletje naar boven komt wordt het dan groter.
In de weg omhoog wordt het belletje ook nog een 'verzamelaar' van andere belletjes die het tegen komt. Ze versmelten dan tot een steeds groter wordende bel.
De atmosferische druk speelt ook een rol, is deze laag, dan wordt de uiteindelijke bel aan het oppervlak groter.
Kortom, om de bellen van nu te vergelijken met de belletjes van vorig jaar, moet je rekening houden met de atmosferische luchtdruk tijdens de observaties, de hoogte van het elektrolyt tijdens de observaties en de temperatuur tijdens de observaties.
Met andere woorden: Je kunt er eigenlijk niets over zeggen en je kunt er, behalve het afkoppelen van de lader, niets aan doen. Overigens, de accu blijft nog een tijdje gas produceren, ook als deze van de lader is afgekoppeld.
Je bent het gas het snelst kwijt als je vaart. De accu's worden 'geschud' door de beweging van de boot en het gas zal sneller en makkelijker ontsnappen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 11:07 #611896

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Belangrijk is tijdens het laden van dit type accu s dat de doppen boven op de accu worden worden afgeschroefd zodat het waterstofgas kan ontsnappen.
Ik heb een keer de gevolgen gezien van het feit dat deze doppen niet werden verwijderd tijdens het laden te weten ... de hele accu spong uit elkaar met een luide knal en de brokstukken werden zelfs nog op ca. 6 meter afstand teruggevonden van de landbouwtrekker waarvan de accu werd opgeladen.

De schade echter, die werd veroorzaakt door het accuzuur was eigenlijk nog erger. Zoals bekend is accuzuur bijzonder agressief en vernield alles waarop het terecht komt.
Onderschat daarom de gevolgen van het te snel willen laden van loodaccu s
dus niet!!
Het is dus precies wat Peper al aanhaalt t.w. goed ventileren tijdens het laden en de laadspanning goed controleren. Doe desnoods maar een paar uur
langer over het laadproces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 11:17 #611901

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
alphons schreef :
Belangrijk is tijdens het laden van dit type accu s dat de doppen boven op de accu worden worden afgeschroefd zodat het waterstofgas kan ontsnappen.

Elke moderne loodzuuraccu heeft een ventiel waardoor waterstofgas kan ontsnappen. Vaak in de vorm van een tuutje aan de zijkant van de accu (korte zijde van de behuizing). Je kunt er eventueel een dun slangetje opschuiven dat je buiten laat uitkomen.
Dat laatste is een beetje ingewikkeld en ook niet absoluut noodzakelijk. Waterstofgas is lichter dan lucht (vroeger werden er luchtschepen mee gevuld) en bij een goed geventileerde boot ontwijkt het zonder dat de concentratie te hoog oploopt. Als de laadspanning niet verder oploopt dan 14.4 V blijft de gasproductie ook beperkt.

Een moderne accu die ontploft heeft andere problemen dan niet losgeschroefde vuldoppen. Ik ben er ook niet zo voor om in een bootinterieur die doppen los te schroeven tijdens het laden. Het zuur moet vooral in de accu blijven.
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 11:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 11:17 #611902

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Lekker link... Accu's met losse doppen op een schip...

Mijn advies is eigenlijk dezelfde als die Peper aan geeft

Met laden kan je het beste niet over de 14,2V heen gaan met de laadspanning. indien het hoger is:, gelijk stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 11:29 #611905

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Mephisto schreef :
Lekker link... Accu's met losse doppen op een schip...

Mijn advies is eigenlijk dezelfde als die Peper aan geeft

Met laden kan je het beste niet over de 14,2V heen gaan met de laadspanning. indien het hoger is:, gelijk stoppen.

14,2 V is het maximum voor Gel accu's. Lood-calcium accu's daarentegen kunnen weer een wat hogere spanning aan. Tot 14,6 V geen probleem. Het is dus niet zo zwart/wit. Ik heb zelf normale lood-antimoon accu's die ik tot maximaal 14,5 V laad.

Belangrijker is om (als het een accu met vuldoppen is) het het zuurniveau in de accu goed in de gaten te houden. Deze accu's hebben vaak een plastic lipje onder het gat van de dop, dat het wenselijke niveau aangeeft.
Ik gooi er zelf in de loop van de winter (de accu's hangen continue aan een zonnepaneel van 140 Wp met een laadregelaar, die de spanning tot maximaal 14,5 V laat oplopen) per cel enkele cm3 gedistilleerd water bij. Eén tot twee dopjes van de fles. Bij een spanning die vrijwel continue boven de 14V zit is het waterverlies dus gering, maar het is er wel.

Lood-Calcium accu's hebben nauwelijks last van waterverlies en zijn om die reden dan ook gesloten. Je hoeft ze nooit bij te vullen. Om diezelfde reden zijn de meest autoaccu's van het lood-calciumtype.
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 11:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 11:47 #611910

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ok, dan doe ik het blijkbaar fout,

Ik houd 14.2V aan als maximale laadspanning aangezien dit op het etiket van mijn lood-calcium accu staat.
De minimale laadspanning van mijn accu is 13.8V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 14:26 #611967

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Belangrijk is dat er boven de 13,8V waterstofgas en zuurstofgas ontstaat. Dat gebeurd in dichte en in 'natte' en in gel accu's. Dit heeft te maken met de samenstelling van de platen bij een geladen accu, de + plaat bestaat dan uit loodoxide (donkerbruin) en de - plaat uit lood (loodgrijs). Is deze situatie eenmaal aanwezig en is de accu dus geheel geladen, dan is er een spanning van meer dan 13,8V nodig om enige stroom door het elektrolyt te laten lopen. Die stroom kan de accu dan niet verder laden (de accu heeft geen loodsulfaat meer om om te zetten in lood of loodoxide) en 'heeft niets anders te doen' dan water te splitsen in waterstofgas en zuurstofgas. Met als gevolg dat de accu gaat 'koken'.

Een gel accu kan niet koken omdat het elektrolyt is opgenomen in silicone gel. Dat betekent niet dat er geen gasbellen ontstaan, je ziet ze alleen niet in de gel. Dat is dan meteen de reden dat ze de eind laadspanning van dergelijke accu's op 14,2V wordt gezet, want dan ontstaat er minder snel gas. Zou je toch doorgaan tot 14,4V, dan ontstaat er een gel schuim in de accu met extra druk en dan... (heb ik geen ervaring mee, dus vul maar zelf iets engs in).

Doppen met gaatjes of geen doppen en een gas 'afblaas' opening... Het is allemaal hetzelfde alleen in een andere kleur. Als je bij het laden boven de 13,8V uitkomt, wordt er in elke loodaccu gas gevormd. Dit gas kan naar buiten worden afgevoerd of door een katalyserende stof worden opgenomen. Het netto resultaat is dat op den duur een gedeelte van de H2O is omgezet in 2H+ en O-- en uit het elektrolyt is verdwenen. Indien je dit kunt bijvullen met gedestilleerd water... mooi! Indien je dit niet kunt bijvullen met gedestilleerd water... dan heeft de accu het eind van zijn levensduur bereikt!
Groeten, Peper.
PS: de aangegeven spanningen zijn bij 20oC. Bij andere temperaturen horen ook weer andere spanningen.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 14:31 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 15:11 #611993

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Mephisto schreef :
ok, dan doe ik het blijkbaar fout,

Ik houd 14.2V aan als maximale laadspanning aangezien dit op het etiket van mijn lood-calcium accu staat.

Weetje zeker dat het een Calcium-accu is? En geen Gel?
Ik vind het sowieso bijzonder dat er op een accu een maximale laadspanning staat aangegeven. Er zijn al aardig wat accu's door mijn handen gegaan en op niet één daarvan stond het aangegeven. Alleen bij een Gel-accu (nooit zo'n ding gehad) kan ik me er iets bij voorstellen, omdat die onder de accu's in dit opzicht de uitzondering op de regel zijn. Bij de meeste accu's komt het niet zo héél nauw, namelijk.
De minimale laadspanning van mijn accu is 13.8V

Nooit geweten dat er zoiets bestond als een minimale laadspanning..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 15:15 #611995

lodewijk stegman schreef :

Nooit geweten dat er zoiets bestond als een minimale laadspanning..

Dat lijkt me idd lastig. Dan moet je de hele accu weggooien als die een keer een beetje leeg is geweest, en onder de 13,8V zit je al gauw ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 15:31 #612002

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat is de minimale spanning waarbij je de accu naar 100% kan laden. Niet de minimale spanning waarbij de accu lading op neemt.

Zie deze post van Peper: zeilersforum.nl/index.php/foru...len-bij-laden#611856
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 15:33 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 15:36 #612005

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Mephisto schreef :
Dat is de minimale spanning waarbij je de accu naar 100% kan laden. Niet de minimale spanning waarbij de accu lading op neemt.

Zie deze post van Peper: zeilersforum.nl/index.php/foru...len-bij-laden#611856

Nou, nee. Wat Peper zegt is dit:

"Echter als je niet verder gaat dan 13,8V krijg je de accu niet tot 100% vol..."

Dat lijkt me toch wat anders..
Laatst bewerkt: 02 apr 2015 15:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu gas bellen bij laden 02 apr 2015 16:36 #612036

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1005
Bedankt voor jullie antwoorden.

Twee keer voor niets bezorgd om blub blub dus, maar wel goed om het te volgen.

Het viel me deze week op in de paar uur dat het even niet woei tussen de de stormen; koud en lage luchtdruk dus nadat de accu lekker heeft staan schudden in de storm met ook een van de verbruikers, de kachel, die aan heeft gestaan, en de lader die een of twee tienden hoger laadt dan de solar-regelaar.
Als ik het zo lees is dat HET recept voor bellenblazen in je accu.

De doppen hebben een ontluchtingsgaatje en ik draai ze af en toe los om het niveau te meten.

Ik zal gaan zorgen voor een langdurige periode van hoge temperatuur en luchtdruk en veel varen om eens goed te kunnen vergelijken. Dat zal me binnen een paar maanden wel lukken denk ik.

Groet
Feike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl