UdO,
Ik stootte op een schematje wat ik ooit voor iemand hier gemaakt heb.
Het komt ook dicht in de buurt van wat ik aan boord heb, mijn installatie is een 20% kleiner.
Vul daar de eigen waarden in, dan heb je een aardig overzicht.
Dit is voor een permanent bewoond schip. Er is altijd wel verbruik. Probeer dat verbruik naar de daglicht periode te schuiven, dat is 100% rendement tegen zo´n 65% wanneer het via de accu gaat.
De getallen hierbij horend:
-Verbruik per dag ongeveer 1000 á 1200Wh per dag (80 á 90Ah)
-Gewenste tijd bij somber weer 3dagen, er wordt dan wel geladen, maar minder dan verbruik. Minimale accu capaciteit is dan 3 x 80Ah=240Ah, Bij 50% als maximale ontlading (bij loodaccu)is dat 480Ah als accu, neem liever iets meer dan minder.
-Er moet meer geladen KUNNEN worden dan dagelijks verbruik, stel 2x.
Dan zijn panelen nodig die daadwerkelijk 200Ah per dag laden. Dit dient te gebeuren in ongeveer 10 uur (de winterdag, dat neerkomen op ongeveer 250 Wattpiek aan panelen. Hier kijk je naar wat je plaatsen kunt qua ruimte en pas daar op aan. Een MPPT regelaar en zoveel als mogelijk de panelen in serie geeft beter resultaat dan PWM regelaar.
-De laadstroom zal rond de 15A liggen, dat is een prima waarde.
-De walstroom zou aan 10A genoeg hebben omdat die 24 uur aanwezig is.
laders van 40 of 50A zijn een beetje over de top. De generator van de hoofdmotor zal 60A zijn verwacht ik. Die zal zeer zelden meer dan 40A laden en dan nog maar voor korte tijd, dit omdat de accu niet meer accepteert. Er zijn wel opgevoerde regelaars hiervoor, maar dan loopt de generator risico op oververhitten.
Zorg dat de kachel geheel een eigen circuit heeft, die moet na koelen en je wilt niet dat door een trippende zekering stroomloos wordt als hij brandt.
Het is ook handig om de verlichting in twee groepen te hebben.
Wees vooral niet te zuinig met accu capaciteit, wat Peper stelt, neem liever LifePO4 wanneer je plaats gebrek hebt, of op gewicht wilt sparen dan net te lage capaciteit.