Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: N.M.E.A. 0183

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 08:15 #619383

B) Wie o wie weet hoe die spaghetti aan elkaar geknoopt moet worden!!!!! :blink: :blink: :S :evil:
Het gaat om de Garmin 720 en de Furuno 30, de meters Advansea S400 en de Easy cs2 A.I.S. ontvanger.
Ik heb ook nog een Multiplex - 2 USB.
Dan heb ik op mijn laptop open CPN met daar op aan gesloten een A.I.S. transponder, en die werkt!!!!! :laugh: :laugh: DUS IK WORD OOK GEZIEN!!!!
Maar die laptop staat binnen en de Gramin staat buiten en ik zou graag ook buiten willen zien wie er in mijn buurt zit.
Aangezien wij grote plannen hebben, heb ik er voor gekozen on 2 aparte systemen te hebben, die onafhankelijk van elkaar werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 08:19 #619384

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
zeezeiler1 schreef :
DUS IK WORD OOK GEZIEN!!!!

Ik snap het 1e woord niet? Heb je dat gecontroleerd?

Het is een beetje vreemde aanname dat als je AIS ontvangt dat hij dan ook gezien zou worden, ik snap de gevolgtrekking niet?

Hoe komt het dat je zoveel spullenboel hebt verzameld en je er niks van snapt?
Gekregen? georven? voor weinig?

Is de easy toevallig een 2s transponder ipv een CS2 ontvanger?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2015 08:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 08:42 #619391

Hoi Wad Wind,

Het is de Easy s2c ontvanger die ik graag wil aansluiten op mijn Garmin.
En aan het andere systeem zit een transponder dus een zend ontvanger.en dat systeem werkt.
dus vandaar dat ik zeg men ziet mij. (mijn boot bedoel ik daar mee)
Groetjes Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 08:49 #619393

je garmin heeft een tweetal nmea ingangen. dan zou je een van die ingangen kunnen aansluiten op de nmea uit van de AIS transponder. Je positie en AIS komt dan daarop binnen.

Wil je echt een apart systeem dan moet je er nog een AIS ontvanger bijkopen, en die dan aansluiten op de garmin.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 09:52 #619412

Hoi Roozeboos,

De transponder werkt op mijn laptop!!!!

Mijn ONTVANGER wil ik op de Garmin aan sluiten!!!! samen met mijn GPS en de win, log en diepte meter.de VHF (marifoon) krijgt al het signaal van de GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 09:54 #619415

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Aha, dat wordt dan nu duidelijk.

Verstuurt vanaf de Noordzee via een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 09:58 #619417

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
GPS aansluiten op Easy s2c en die geeft dan je positie e.d. door aan je garmin. Voor log en diepte zul je de miniplex moeten inzetten. Ingangen ais/diepte/log uitgang naar garmin.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 10:01 #619419

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Ik sluit me toch wel een beetje bij WadnWind aan, als je al deze apparatuur betrouwbaar wilt aansluiten - en dat is nodig als je grote reizen wilt maken - moet je degelijk te werk gaan. Indien je zelf de kennis niet hebt (wat helemaal niet uitzonderlijk is natuurlijk) dan moet je je er of flink in verdiepen, of hulp inroepen bij het installeren. Bij dat laatste is het heel handig om goed mee te kijken zodat je het systeem goed kent.

Begin in ieder geval eens om een eenvoudig schema te tekenen van zowel de data-aansluitingen als de voeding van het geheel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 10:07 #619420

nou zo moeilijk is het ook weer niet hoor. en je kan niks kapot maken, in principe.
helemaal niks op tegen om het hier te vragen.

de truuk hier is dat TS twee aparte systemen wil hebben.

Er is een ais ontvanger, ik had niet goed gelezen.

dan precies wat 3noreen zegt.
ene systeem is laptop + ais transponder.
Andere systeem is garmin+ais ontvanger op een nmea ingang (baudrate 38400 bps)
en gps+log+diepte op mux. uitgang mux naar garmins andere nmea ingang. (baudrate 4800 bps)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 10:32 #619428

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Het wordt weer de hoogste tijd voor een grondige cursus "hoe tyraps toepassen" Afgezien dat natuurlijk het volgen van een dergelijke cursus net als vaarbewijs,marifoon,T.K.N. beter van het vrijblijvende karakter ontdaan zouden moeten worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 11:32 #619439

ALLEMAAL LEUK EN AARDIG!!!!!
Ik heb wel 1 soldeerbout maar geen 34800 stuks soldeerbouten!!!!
Het ziet er toch naar uit dat ik iemand aan zijn haren moet trekken omdat klusje te klaren.
Eenvoudig lampje of E- motor of iets dergelijks aansluiten lukt mij wel. ik heb iets meer verstand van motoren!!!!!
Het klinkt allemaal chinees wat ik lees!! :silly: :sick: :ohmy: :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 11:37 #619442

zeezeiler1 schreef :
Het klinkt allemaal chinees wat ik lees!! :silly: :sick: :ohmy: :unsure:

en is het probleem dan dat je geen chinees verstaat?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 12:42 #619449

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
zeezeiler1 schreef :
ALLEMAAL LEUK EN AARDIG!!!!!
Ik heb wel 1 soldeerbout maar geen 34800 stuks soldeerbouten!!!!
Het ziet er toch naar uit dat ik iemand aan zijn haren moet trekken omdat klusje te klaren.
Eenvoudig lampje of E- motor of iets dergelijks aansluiten lukt mij wel. ik heb iets meer verstand van motoren!!!!!
Het klinkt allemaal chinees wat ik lees!! :silly: :sick: :ohmy: :unsure:

Wat ik dan nooit begrijp is dat je dat dan niet gevraagd hebt bij aanschaf????

Of een cursus Chinees via Ebay (net als de rest?)
Maar ja, er zijn hier genoeg ZFers om je op weg te helpen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 12:48 #619450

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Baasklusje schreef :
zeezeiler1 schreef :
Het klinkt allemaal chinees wat ik lees!! :silly: :sick: :ohmy: :unsure:

en is het probleem dan dat je geen chinees verstaat?

Dat komt door de hoofdletters en vele uitroeptekens, die hebben ze niet in het Chinees :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 12:48 #619451

ze zijn niet allemaal zoals jij Jugo. :huh: . daarom zal je sommige dingen niet begrijpen denk ik.
Maar dan nog.
Het is een open en vrij forum dus TS hoeft zich niet schuldig te voelen dat ie ook niet alles weet.

ik zou hem met alle plezier even helpen aan boord, maar woon niet echt in de buurt van Den Helder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 12:50 #619452

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zeezeiler: het schrijven in hoofdletters, vetgedrukt of 5 uitroeptekens/smileys maakt je verhaal niet duidelijker. Wel lijkt het alsof je staat te schreeuwen. Niet nodig, niet handig. Er wordt over het algemeen heel behoorlijk geluisterd alhier.

On topic:
NMEA is geen chinees, al zijn er overeenkomsten met een taal. Er zijn een paar spelregels die je even moet bestuderen en een paar weetjes die je even moet snappen.

NMEA spreekt in verschillende snelheden: de Baudrate. Het is belangrijk de baudrate op alle apparaten gelijk te hebben. 4800 is de meest voorkomende snelheid, behalve bij AIS. Dat gaat een hele hap sneller, uit mijn hoofd 34800.
NMEA kan worden gesproken of geluisterd, maar niet over dezelfde draadjes. Goede apparaten hebben een TX+ draadje en een TX-draadje (voor praten) en/of RX+ en RX- (voor luisteren (Receiving). Eenvoudigere apparaten gebruiken de massa kabel van de voeding voor de - kant. Ook zijn helaas de handleidingen niet allemaal op dezelfde manier opgezet. Sommige geven aan wat een draadje doet, bijvoorbeeld luisteren. De andere fabrikant geeft aan wat er aan het draadje moet worden geknoopt (bijvoorbeeld een Talker). Ook zijn de kleurcoderingen niet altijd gelijk.
Het is voor een luisterapparaat niet mogelijk verschillende talkers op een draadje te ontcijferen. Daarvoor heb je de multiplexer. Die heeft 4 ingangen en 2 uitgangen.
Het is voor een Talker wel mogelijk om tegen meerdere luisteraars tegelijk te praten, vandaar dat je aan 2 uitgangen (talkers) genoeg hebt.

Het goede nieuws is dat verkeerd om aansluiten van de NMEA draadjes geen gevolgen heeft voor je apparatuur. Dus plus en min omdraaien geeft geen schade, maar ook geen resultaat. Je kan dus proefondervindelijk uitproberen wat werkt.

Dan zijn er nog verschillende "dialecten" noem ik het maar. (Protocollen is het eigenlijk).
NMEA 0183 komt heel veel voor, maar Garmin heeft ook zijn eigen protocol, en zo heeft bijvoorbeeld Raymarine dat ook. NMEA2000 is ook zo'n protocol.
Nu heb jij verschillende merken apparaten, waarbij het zeer waarschijnlijk is dat die allemaal in elk geval NMEA 0183 praten. Je zal bij alle apparaten afzonderlijk moeten nagaan en/of instellen dat zij NMEA 0183 spreken en op dezelfde baudrate zijn ingesteld als de listener.

Jij zal je apparaten op je multiplexer moeten aansluiten (meerdere talkers op 1 listener).
Dat betekent dat je de multiplexer per ingang (listener) zult moeten instellen op hetzelfde protocol als de Talkers (wind, diepte enz).
Daarna moet je de uitgang van de multiplexer instellen op de hoogste snelheid waarop de data wordt aangeboden aan je multiplexer. Is je uitgang langzamer dan het aanbod namelijk, dan verstopt de boel. Aangezien je AIS wil meesturen zal dat 38400 (of zoiets) zijn.

Op je plotter zal je de ingang ook moeten instellen, op hetzelfde als de uitgang van de multiplexer, want dat is nu nog het enige apparaat de tegen de plotter spreekt. Alle andere praten met de multiplexer. De multiplexer zet eerst alles keurig op een rijtje voor je plotter en geeft het dan pas door.
Succes!
Laatst bewerkt: 25 apr 2015 15:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 13:10 #619454

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
roozeboos schreef :
ik zou hem met alle plezier even helpen aan boord, maar woon niet echt in de buurt van Den Helder.

Dat valt even tegen, daar had ik wel op gezinspeeld ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 15:28 #619487

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Gaat dat eigenlijk goed? Een transponder op je boot en tegelijkertijd met een andere ontvanger AIS ontvangen? Bestaat dan niet de kans dat je transponder die uitzendt de ontvangst van de ontvanger verstoort?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 15:32 #619489

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hen3 schreef :
Gaat dat eigenlijk goed? Een transponder op je boot en tegelijkertijd met een andere ontvanger AIS ontvangen? Bestaat dan niet de kans dat je transponder die uitzendt de ontvangst van de ontvanger verstoort?

Goeie vraag, maar off topic. Eerst Zeezeiler aan de NMEA krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 15:33 #619490

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Hen3 schreef :
Gaat dat eigenlijk goed? Een transponder op je boot en tegelijkertijd met een andere ontvanger AIS ontvangen? Bestaat dan niet de kans dat je transponder die uitzendt de ontvangst van de ontvanger verstoort?

Dat is geen probleem, wel ben je via de AIS ontvanger continue in aanvaring met je eigen schip.


Verder geeft dit stukje tekst nog wat vraag tekens "de meters Advansea S400"

Wie wat waar, depth wind multi ??
Laatst bewerkt: 25 apr 2015 15:36 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 17:36 #619522

WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
ik zou hem met alle plezier even helpen aan boord, maar woon niet echt in de buurt van Den Helder.

Dat valt even tegen, daar had ik wel op gezinspeeld ;)
Ja zeg, ik ga niet knutselen aan een mux waar geen deelbare connectoren aan zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 17:55 #619527

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Hen3 schreef :
Gaat dat eigenlijk goed? Een transponder op je boot en tegelijkertijd met een andere ontvanger AIS ontvangen? Bestaat dan niet de kans dat je transponder die uitzendt de ontvangst van de ontvanger verstoort?
Het schijnt dat menig ontvanger (zoals 'onze' GX2100) het eigen MMSI weg filtert dus dat je het niet merkt.
Schijnt, want ik hem het nog niet getest en als het niet werkt, ben ik straks ook op de boot continue met mezelf in aanvaring :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N.M.E.A. 0183 25 apr 2015 18:36 #619536

Baasklusje schreef :
zeezeiler1 schreef :
Het klinkt allemaal chinees wat ik lees!! :silly: :sick: :ohmy: :unsure:

en is het probleem dan dat je geen chinees verstaat?

Spaghetti is italiaans, en daar begonnen de problemen mee.

Klinkt als: beter om hulp in te roepen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 apr 2015 18:37 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl