Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55?

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 16:09 #620060

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Sulfatering en krom trekken van platen zijn verschillende zaken. Alle accu's met zwavelzuur kunnen sulfateren, 'onderhoudsvrij' heeft daar niets mee te maken.
Een 55Ah accu is wel veel lichter dan een 105Ah accu. Daar houdt het voordeel m.i. op.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 16:15 #620066

bredezeiler schreef :
Sulfatering in onderhoudsvrije accu,s komt niet voor dacht ik....

een onderhoudsvrije accu is gewoon een loodaccu die je niet kan bijvullen.....
en dus komt sulfatering voor bij niet volledig geladen rusttoestand.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 19:45 #620158

Peper,

Dat de diverse cellen zo veel als maar enigzins mogelijk gelijk dienen te zijn, lijdt geen twijfel.
Vloeistof accu´s kunnen "gerepareerd" worden door water bij te vullen.
Onderhoudsvrije, gel en AGM niet.
Voor mij een reden om vloeistof met vulmogeljkheid te prefereren boven dicht, gel of AGM.
Ook de prijs speelt hierbij een rol, anders zou het zeker LifePO4 worden.

Maar het (overdreven) voorbeeld van mijn in serie schakeling in parallel schakeling gezien, lijkt me minder problematisch dan in serie.

De onderbouwing hiervoor:

Een aantal parallel geschakelde accu´s krijgen alle dezelfde spanning.
Geen van de accu´s weet hoeveel buren hij heeft, hij ziet alleen maar een spanning. En daarop reageert hij op zijn eigen wijze, de buuraccu´s ook.

Stel een 100Ah accu parallel aan een 60Ah ze zien beide 14V.
De 60Ah is vrijwel vol en zal, pakweg 1A consumeren.
De 100Ah is 70% vol en zal uit diezelfde 14V 7A nemen.

De accu´raken beide voller, bij 14,2 zal de stroom naar de 60Ah Accu sterk afnemen.
De 100Ah accu is nu voor 90% vol, maar neemt nog enkele Amperes, tot ook zijn inwendige weerstand/spanning die 14,2 Volt heeft bereikt en dan stopt het laden voor beide accu´s
Bij ontladen draait het gewoon om.

De 60Ah accu zal in deze parallel situatie meer te lijden hebben dan de 100Ah accu.
Maar lang niet zo erg als bij de serie schakeling.
Bij ontladen daalt de accu spanning van de 60Ah iets eerder, maar dit wordt aangevuld uit de 100Ah omdat daar de spanning iets trager daalt.
De 100Ah zal dus meer stroom leveren.
Zolang de spanning niet onder de 12 V komt gaat er ook geen door die 50% grens.

Het heeft wel invloed, maar veel minder dan bij serie schakeling.

Ik ben van mening dat jij heel veel kennis hebt op dit gebied. Daarom mijn vraag: Waar maak ik denkfouten in deze redenering?

Ik heb 3 gelijke accu´s parallel staan, de laatste tijd meet ik frequent de stromen die in en uit gaan per accu.
Die zijn soms wat verschillend, maar niet steeds hetzelfde bij iedere accu.
In ieder geval kan ik er geen verklaring voor bedenken.
Er wordt 14,5 A geladen, waarvan 5A direct wordt verbruikt.
Meet ik per accu dan gaat er in: 3-5-6,5 en eruit 1,2-3-0,8
Op een ander moment is dit in: 6-3,2-5,3 en uit 2,8-1-1,2

Het enige wat ik bedenken kan is een minimaal verschil in Weerstand/inwendige accu spanning.
En dat dit veroorzaakt wordt iets verschil in het bijvullen van water per cel, waardoor de zuurgraad iets anders is per cel.

Ontkoppel ik er telkens één, dan kan ik in geen van de accu´s (meetbare) verschillen vinden.

Een vraag over AGM.
Mij is gevraagd om in een dorpje in de buurt zonnepanelen te installeren.
Bij wat zoeken naar prijsgunstige accu´s noemde een gerenomeerd bedrijf op dit gebied: "AGM kan wat minder goed tegen hoge temperaturen, wij hebben een geringe voorkeur voor Gel boven AGM.

Wat kan hier de reden van zijn?

Ik heb overigens vloeistof gekozen. Dezelfde als aan boord.
De prijs was het zwaarste argument.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 20:21 #620178

Baasklusje schreef :
bredezeiler schreef :
Sulfatering in onderhoudsvrije accu,s komt niet voor dacht ik....

een onderhoudsvrije accu is gewoon een loodaccu die je niet kan bijvullen.....
en dus komt sulfatering voor bij niet volledig geladen rusttoestand.

Sulfatering vindt met name plaats als accu,s langer dan 2 maanden stilstaan...op laag laadnicvo

Sulfatering komt met name voor als accu,s 2 maanden of langer laag geladen niks doen...een mf accu kan je ongeveer 800 x legen en opladen
Een druppellader er tussen voorkomt diepe ontlading door stilstand en dus te snelle sulfatering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 20:45 #620188

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Lijkt me sowieso niet handig om een 60 AH accu parallel te koppelen met een 100 Ah accu.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 20:50 #620191

Faran schreef :
Lijkt me sowieso niet handig om een 60 AH accu parallel te koppelen met een 100 Ah accu.

Lijkt mij ook niet goed...heb nu een start accu en 2voorraad accu,s van 55 ah....theoretisch is de accu levensduur nu dus optimaal....als je een 105 en 60 samen oplaadt zal de 60 dus sneller opgeven....
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 21:52 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 22:04 #620210

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
@Saeftinghe:
Jouw redenering klopt, je houdt alleen geen rekening met de inwendige weerstand van de lader. Daarover zal bij het laden ook spanning vallen (al is het niet veel). Daardoor 'zien' de twee parallel geschakelde accu's niet dezelfde spanning, maar een spanning die wordt beïnvloed door de laadstroom. Die laadstroom verdeelt zich over de 2 accu's, maar niet 'naar behoefte', maar naar de laadspanning die bij het ladingsniveau van de accu hoort. Deze kan bij gelijke accu's in gelijke laadtoestand hetzelfde zijn, maar dat wordt naarmate de accu's verouderen, telkens onwaarschijnlijker.
Bij het ontladen wordt het dan nog erger. Door de verbinding van de accu's kan bij onbalans van de lading de ene accu zich ontladen in de andere accu. Er kan geen enkele garantie worden gegeven dat er dan evenwicht tussen de accu's wordt bereikt en dan 'vreet' de ene accu de andere leeg.
Dat jij het verschil niet meet, kan komen omdat je niet belast meet. Bij het belast meten van de accu spanning zie je ook de invloed van de inwendige weerstand van de accu. Sulfatering verhoogd de inwendige weerstand van de accu door gedeelten van de accuplaten te 'isoleren' van het elektrolyt.

Door een extra weerstand in de leiding naar de accu's op te nemen, krijgt elke accu er een soort van inwendige weerstand bij. Dit gaat ten koste van het laadrendement, er wordt vermogen in de weerstand gedissipeerd, maar verlengt de levensduur van de accu's. Ooit maakte ik voor eriksnel een dergelijke weerstand (of eigenlijk 2 weerstanden) van een stukje RVS draad.

Of een accu de eind laadspanning van 14,1V bereikt hangt af van de soortelijke massa van het zwavelzuur. Bij elektrolyse verandert dit. Bij sulfatering verandert het ook, want niet alle loodsulfaat wordt door het laden weer omgezet naar loodoxide en zwavelzuur. Kortom, als twee accu's bij aankoop perfect identiek zijn, dan zullen zij in de loop van de tijd telkens meer gaan verschillen. Bij parallelschakeling van een 60Ah accu en een 100Ah accu is er een enorm verschil in inwendige weerstand, laadstroom en laadspanning. Dit wordt bij gebruik alleen maar erger en zal vrij snel resulteren in het kapot gaan van (waarschijnlijk) de accu met de laagste capaciteit.
De serieschakeling van ongelijke accu's geeft verhoogde elektrolyse van het elektrolyt van de 'kleinste' accu. Indien dat netjes wordt bijgevuld levert dat geen schade aan de accu op... (je doet het zelf ook door je accu's een tijdje 'te laten borrelen') Mijn LiYFePO4 accu's (16 cellen in serie) kan ik niet laten borrelen en daarbij komt... ik borrel liever zelf! ;)

Een AGM accu is net zo 'nat' als een natte accu, maar het natte elektrolyt zit in een glasvezelmat tussen de platen. Een gel accu gebruikt silicone gel met daarin 'opgelost' het zwavelzuur. Kan bij een AGM en een gewone 'natte accu' het elektrolyt zich mengen tot een gelijkmatige soortelijke massa, bij silicone gel is er geen sprake van menging naar een homogene soortelijke massa van het elektrolyt. Daarom mag je gel accu's vaak niet zo sterk belasten (zoals bij starten van een motor). Zowel gel en AGM accu's hebben minder problemen met sponsachtig lood dat uit de doosplaat loslaat en eventueel sluiting kan maken tussen de platen. Zowel de glas separator als de gel houdt het lood 'op zijn plaats' en voorkomt daarmee sluiting tussen de platen door stukjes lood.
In jouw situatie installeer je accu's in een warm land (Portugal en Spanje). Daar verdampt het water uit het elektrolyt sneller. Uit silicone gel verdampt het water veel minder snel. Ik verwacht dat dit de voorkeur voor gel accu's verklaart. Iemand die weet hoe 'natte accu's' te onderhouden, zal het verschil niet merken.

BK's opmerking is wat 'kort door de bocht', maar het effect is wel zoals hij dat weergeeft. Overigens blijkt vaak dat je een onderhoudsvrije accu wel kunt openen en de cellen dus wel kunt bijvullen, maar ja, dan verdienen de accufabrikanten er zo weinig aan.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 27 apr 2015 22:27 #620218

Die 60 / 100 Ah was sterk overdreven voor de duidelijkheid.
Samenvattend denk ik te kunnen stellen dat gelijke accu´s zeer zelden problemen geven.
Andere dingen, zoals ruimte, gewicht en prijs zijn van meer belang.

De verschillen in laadstroom tussen de accu´s wijt ik dus terecht aan het, door het bijvullen wat verschillend in samenstelling zijn van de accu vloeistof.
Dat ligt buiten de nauwkeurigheid van mijn meetmogelijkheden, en speelt geen grote rol. het verklaart ook waarom het soms de éne en soms de andere accu is.

Heb het me nooit gerealiseerd, maar het versterkt wel m´n voorkeur voor navulbare vloeistof accu´s boven de duurdere Gel, AGM of onderhoudsvrije.
Je kunt er nog wat mee, anders dan domweg vervangen.
Het verklaart ook dat de 2V buisjesplaat cellen in vrijwel alle grote professionele installaties gebruikt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 28 apr 2015 19:42 #620536

Saeftinghe schreef :
Die 60 / 100 Ah was sterk overdreven voor de duidelijkheid.
Samenvattend denk ik te kunnen stellen dat gelijke accu´s zeer zelden problemen geven.
Andere dingen, zoals ruimte, gewicht en prijs zijn van meer belang.

De verschillen in laadstroom tussen de accu´s wijt ik dus terecht aan het, door het bijvullen wat verschillend in samenstelling zijn van de accu vloeistof.
Dat ligt buiten de nauwkeurigheid van mijn meetmogelijkheden, en speelt geen grote rol. het verklaart ook waarom het soms de éne en soms de andere accu is.

Heb het me nooit gerealiseerd, maar het versterkt wel m´n voorkeur voor navulbare vloeistof accu´s boven de duurdere Gel, AGM of onderhoudsvrije.
Je kunt er nog wat mee, anders dan domweg vervangen.
Het verklaart ook dat de 2V buisjesplaat cellen in vrijwel alle grote professionele installaties gebruikt worden.

Daarom heb ik deze 2 accu,s uit de schrobmachine gehaald. :) zijn van de dure, mf soort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 accu van 105 ah vervangen door 2 x 55? 28 apr 2015 19:45 #620538

Natte cellen, vaak tractie accu genaamd gaan ook echt een stuk langer mee.mdus mits regelmatig gecheckt en gecontroleerd en bijgevuld met het juiste water presteren ze een stuk beter dan mf accu,s....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl