Tja, ik kan dezelfde redenatie opzetten als Saeftinghe en kom dan uit op serieschakeling als beste oplossing. Want:
Exemplarische verschillen bestaan. Check.
Alleen de stroom verdeelt zich in parallel schakeling niet naar behoefte en daarom ontstaat er 'cel-ondervoeding'. Je kunt dit tegen gaan door een lage serieweerstand op te nemen, waarbij de 'hongerigste' accu iets minder stroom krijgt, zodat er voor de niet zo hongerige accu toch nog een beetje overblijft (vergeeft u mij de beeldspraak).
Bij serieschakeling loopt de stroom door alle cellen. Alle cellen krijgen dan dezelfde lading aangeboden (I x t). De cellen die door het exemplarische verschil al vol zitten, gaan de lading omzetten in waterstoof en zuurstof door de elektrolyse van het zwavelzuur, de cel 'kookt'. De cel die nog niet vol zit 'kookt' nog niet en de lading van de cel neemt nog steeds toe.
Uiteindelijk zullen na enige tijd de cellen allemaal dezelfde lading hebben en er zijn er een paar die dan elektrolyt kwijt zijn. Dat moet je dan met Aqua Dest. bijvullen.
Als een cel van de serieschakeling kapot is, mis je 2,1V van de totale accuspanning. Is de cel onderbroken, dan komt er geen stroom meer uit. Bestaat de accu uit losse cellen, dan kun je makkelijk een cel vervangen. Heb je echter een accu batterij, dan moet je de hele accu vervangen.
Hieruit valt te concluderen dat bij het parallel schakelen van accu's de lading zich niet automatisch gelijkmatig verdeeld en dat je dus eerder een kapotte accu moet wisselen omdat de 'andere accu' stiekem alle stroom heeft 'opgevreten' en de ene accu de sulfaterings'hongerdood' is gestorven.
Waar zit nu het verschil in de redeneringen? Saeftinghe laat in zijn redenering de cel een overladingsdood sterven, terwijl in mijn redenering de cel een 'onderladingsdood' sterft door sulfatering.
Omdat bij loodzwavelzuur accu's sulfatering de 'meest voorkomende doodsoorzaak' is, werk ik het liefst met losse cellen in serie en niet met losse cellen parallel (en die dan weer in serie voor een voldoend hoge spanning.)
Voor de TS betekent dat: 1 x 105Ah is gunstiger dan 2 x 55Ah (dat wil zeggen; vanuit mijn redenatie). Maar ja, als dat vanuit de ruimte mogelijkheden of de gewichtsverdeling in de boot niet gunstig is, dan moet je compromissen sluiten.
Groeten, Peper.