Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanleg bedrading motoren en instrumenten

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 02:05 #620228

Kwam dit artikel tegen:
Good and Bad Wiring Techniques for Electronics

Relevant voor onze systemen waar we gevoelige instrumenten en NMEA combineren met inductieve stroomvreters als koelkasten, kachels en stuurautomaten?

Ben momenteel wat uitbreidingen aan de apparatuur aan boord aan het doen. Ik denk eraan om 2 power supplies (voeding én return) aan te leggen vanuit de (enkele) accu of ander punt met lage impedantie:

"Clean": NMEA2000 bus power en plotter. De N2K bus voedt daarbij de overige instrumenten.

"Dirty": de rest (zoals nu via schakelpaneel).

Wat is jullie ervaring. Onzin of een goed gebruik? Is jullie electrisch systeem een spagetti of hebben jullie bewust voor een bepaalde struktuur gekozen? Was dit nav een probleem of ter voorkoming van een potentieel probleem?
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 11:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 05:27 #620234

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik moet het artikel nog lezen, maar bij mij twee gescheiden systemen, op de massa na. Zo gekozen vanwege de veiligheid. Het zeilend gebeuren houdt het wel een nacht vol op een accu, het kajuit verhaal waarschijnlijk niet. Dus die keuze is op andere gronden gemaakt.
Ondertussen moet ik nog op zoek naar de oorzaak van foute diepte. Meest waarschijnlijke oorzaak is de windmeter. Die bedrading loopt samen door een buis naar achter. Dat zal inductie geven op elkaar. Windmeter losgekoppeld geeft betere diepte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 10:52 #620310

Die inductieve koppeling is idd iets om ook rekening mee te houden qua routering, hoewel NMEA kabeltjes afgeschermd zouden moeten zijn.

Ik vraag me trouwens af of moderne, CE gekeurde apparaten die snubber dioden uit figuur 5 al niet ingebouwd hebben...
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 10:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 12:03 #620335

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
CE gekeurd bestaat niet.
CE is een sticker die de fabrikant erop plakt. Het apparaat moet dan voldoen aan bepaalde eisen.
Pas als er problemen komen kan in theorie de fabrikant worden aangeklaagd op meineed, maar er komt geen officieele keuring aan te pas.

Onderlingen inductie signaaldraden? De kans dat dit de oorzaak is, is werkelijk waar ZEER miniem.

Gescheiden massa en plus voor zware verbruikers = goed, voor apparaten die signaal aan elkaar moeten doorgeven weer minder. (maar goed, het is aan de ene kant erg simpel, maar te gevarieerd om dit ff im een kort bestek uit te leggen)

Nee, die snubber diodes zaten bijvoorbeeld niet in het redelijk zware relais voor mijn electrische lieren die ik onlangs moest vervangen. Ik was erg verbaasd daarover, maar aan de andere kant gaan de schakelaars van Lewmar dan weer stuk wat weer centjes in de la betekent voor Lewmar.
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 12:05 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 13:16 #620364

Met "CE gekeurd" bedoel ik in dat geval "apparaten die aan de geldende eissen voldoen - al of niet gekeurd". Maar als zelfs Lewmar dat niet doet (die dioden) dan zijn een koelkast en clutch van de stuurautomaat inderdaad mogelijke bronnen van de spanningspieken waar het artikel op doelt.


Airgead schreef :
Gescheiden massa en plus voor zware verbruikers = goed, voor apparaten die signaal aan elkaar moeten doorgeven weer minder. (maar goed, het is aan de ene kant erg simpel, maar te gevarieerd om dit ff im een kort bestek uit te leggen

Artikel doet een goede poging ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 13:31 #620374

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Nachtvlinder schreef :
Die inductieve koppeling is idd iets om ook rekening mee te houden qua routering, hoewel NMEA kabeltjes afgeschermd zouden moeten zijn.
.

Het zijn de draden uit de transducers (met afscherming, dat wel) die samen door een buis zijn getrokken. Dat ze daarbij ongetwijfeld ook om elkaar heen zijn gedraaid zal niet geholpen hebben. Maar het is nog geen NMEA dus. Hopelijk snel uitsluitsel.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 15:47 #620427

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
koko schreef :
Nachtvlinder schreef :
Die inductieve koppeling is idd iets om ook rekening mee te houden qua routering, hoewel NMEA kabeltjes afgeschermd zouden moeten zijn.
.

Het zijn de draden uit de transducers (met afscherming, dat wel) die samen door een buis zijn getrokken. Dat ze daarbij ongetwijfeld ook om elkaar heen zijn gedraaid zal niet geholpen hebben. Maar het is nog geen NMEA dus. Hopelijk snel uitsluitsel.........

Ga er maar vanuit dat dat het probleem niet is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 18:39 #620504

Goed gebruik is om de voeding gescheiden van data te houden. Met name de voeding van stroomvreters als koelkast en stuurautomaat uit de buurt van data kabels.

Als je zelf datakabels (NMEA, NMEA2000 en transducers e.d.) gaat trekken zorg dan voor "twisted pair" afgeschermde kabels. Ikzelf gebruik hiervoor kabel uit de industriële automatisering met een aderdikte van 0,4mm2. De afscherming aan één zijde aansluiten om aardlussen te voorkomen.

Moeilijker hoef je het niet te maken :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 28 apr 2015 18:39 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleg bedrading motoren en instrumenten 28 apr 2015 20:06 #620550

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Klopt: als er voedingskabels bij in de buurt liggen kan het wel problemen veroorzaken (ook niet zo snel hoor), maar ik dacht dat de situatie was alleen twee data kabels: dan hoef je je daar niet druk over te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl