Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f)

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 06:43 #627972

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Ik heb het idee dat de startaccu zijn beste tijd gehad heeft. (1x 70AH)
Gisteren na het varen kreeg ik bij het starten wel een harde pieptoon maar leek het alsof de startmotor niet wilde draaien.
Hij ging daarna wel gewoon aan.
Ik weet niet goed hoe de hendels moeten staan van de accu's onder de trap.
Kunnen jullie daarbij helpen?

1 Moteur Bord, 2 Moteur, 3 geen sticker, 4 Bord

Is schakelaar 1 nu de manier om zowel de start/service accu te koppelen?
Is de 3e schakelaar de massa? Wat is een massa precies? En hoe moet die staan?
Hoe moeten ze staan tijdens starten en als ik weg ga naar huis?
En hoe koppel ik de service/start accu's als de start accu te slecht is?

Hoe kan ik de accu testen? Ik heb zo'n victron meter en daar staat bij de startaccu 13.48 bij laden via walstroom.
De service accu's geven 13.8 aan.

Heb er foto van maar lukt niet helemaal om up te loaden gezien slechte internetverbinding... Volgt hopenlijk nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 06:48 #627974

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Waarschijnlijk een accu schakelaar zoals bij deze link?

www.google.nl/search?q=watersp...aar.html%3B640%3B480
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 06:58 #627975

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
ha gelukt!!

Eronder zit een noodstroomschakelaar. Volgens mij om te koppelen?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 08:40 #627995

Mmmm, ik zou de boel eens goed nalopen en een net schema maken (zat dat er niet bij toen je die boot kocht?).Geldt trouwens voor de hele electrische installatie.
Kun je er gelijk nederlandse stickers op maken :unsure:
Dan weet je pas hoe het echt zit en zit je niet bij een storing onderweg met de handen in het haar. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 09:42 #628011

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Schakelaar 1 de meest linkse zou de gemeenschappelijke massa schakelaar zijn, als deze op off staat zal niets moeten werken als alle andere aan staan.
schakelaar 2 is schakelt de motor accu
schakelaar 3 ? zou beide accu's koppelen.
schakelaar 4 zou de service accu moeten zijn.

Wat in het midden onder de schakelaars zit is zo niet te herkennen.
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 09:43 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 09:46 #628012

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Die eronder is de noodschakelaar en verbindt motor en service.
Begrijp die derde niet helemaal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 10:11 #628014

waarschijnlijk schakel je met de 3e de 2 accu's gewoon parallel, zolang die schakelaar dicht staat.

De knop eronder (nood) zal wel naar een relais (Cyrix bv) lopen; zo'n relais heeft vaak de mogelijkheid de accu's voor 30 seconden of zo parallel te schakelen voor een noodstart op de lichtaccu.
Na de ingestelde tijd (30 sec) wordt die verbinding automatisch weer verbroken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 10:18 #628015

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Ik heb 1 startaccu en 2 service accu. Maakt dat het duidelijker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 24 mei 2015 10:35 #628018

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Op zich niet, met de combinaties aan schakelaars ga ik er van uit dat beide service accu's altijd parallel staan, maar dat is beter door jou te bepalen.

Zo zou het aangesloten kunnen zijn:
start accu op motor
schakelaar 1 aan
schakelaar 2 aan

start accu en service accu op motor
schakelaar 1,2 en 3 aan

service accu op boordnet
schakelaar 1 en 4 aan

start accu en service accu op boordnet
schakelaar 1,3 en 4 aan

alles uit
schakelaar 1 uit

In normale bedrijfs- toestand lijkt de meest logische schakelaar combinatie
schakelaars 1,2 en 4 aan.
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 10:38 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 11 dec 2016 20:02 #791148

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Ben er na tijdje achter wat welke schakelaar is...

3e schakelaar waar alleen de plus staat is voor ankerlier.

Vandaag vanwege de kou startte hij niet met alleen startaccu > dus de onderste schakelaar omgezet.
Hierdoor de lichtaccu's bij starten betrokken.
Toen startte hij prima!! :laugh:

nog een paar electra vragen:

1) Is het slecht om de lichtaccu's erbij te zetten door erbij te schakelen?

2) Zet je dan de schakelaar weer terug als motor loopt? of is dat slecht voor accu's?

3) Hoe gaan jullie om met een start in de kou (lees rond vriespunt...)
Op start accu vorige week deed hij bijna niets en erg snel niveau vd accu naar beneden.... :(
ben bang dat misschien niet lang meer te leven heeft...
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 20:03 door paul3.2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 11 dec 2016 20:31 #791162

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Tja Accu's we kunnen er maanden over schrijven.
Zeker bij koud weer kom je te weten hoe goed of hoe slecht je accu is.
Maar laten we bij het begin beginnen.
Hoe goed heb je de startaccu en de lichtaccu opgeladen.
( normaal staat hiervoor 12 Hr laden met 1/10de van de accucapaciteit als stroomsterkte.
Of via een automatische lader.)
Even de motor laten draaien gedurende een kwartier of een half uur zal de accu niet volledig opgeladen krijgen. En als je elke week je motor start en dan maar een kwartier laad, raakt je accu telkens leger en leger.
Zeker als je accu moeilijk de motor rond kreeg is het zaak om hem zo snel mogelijk volledig te laden. Dus zeker die 12 hr met 1/10 of automatische lader .
Sneller dan die 1/10 levert schade op, niet laden ook, leeg laten staan ook.
Niet dat de accu dan onmiddelijk defect is maar het is weer een stukje capaciteit dat je verliest.

Nu heb je de vorige keer ook de lichtaccu aangesproken, dus is daar ook iets van energie uit.
Beste is dat je nu beide accu's zo spoedig mogelijk een volledige laadbeurt geeft, zodat ze beide op 100% komen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 11 dec 2016 21:45 #791180

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
accu hangt aan de walstroom+goede lader.
Deze laadt alle 3 de accu's
Dus snel opladen wordt inderdaad al gedaan.
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 21:45 door paul3.2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 12 dec 2016 11:19 #791308

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Als de accu goed geladen was toen je problemen had met starten . . .
Tja dan is het tijd om naar een vervanger te gaan kijken.
Eventueel eerst naar de garage om hem te laten nakijken, ( accutest met speciale accutester
die een betrouwbaardere analyse kan uitvoeren. )
Nu is het zo dat een accu het ook niet leuk vind om langere periodes ( maanden )continu aan een lader te hangen, zelfs geen "druppellader".
Ik weet het, dat maakt het allemaal nog moeilijker.
Beste methode is, laden tot vol en dan afkoppelen, tenzij je hem de volgende week weer gaat gebruiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 12 dec 2016 11:28 #791312

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Starten met startaccu en lichtaccu samen.
Als je de accu schakelaar op die positie zet, worden ( in meeste configuraties ) de accu's parallel gezet. (En gaat de lichtaccu de startaccu, die misschien wat lager is wegens de eerdere startpoging laden. Op zich geen probleem, tenzij de startaccu defect is of inwendig korstsluiting heeft ).
Na de start zou ik de schakelaar enige tijd ( 15 min ) zo laten staan, want zodra de alternator spanning levert zal de lichtaccu niet verder aan de startaccu stroom leveren ),
Na die 15 minuten zou ik de naar de normale stand terugschakelen.
De accuschakelaar is zo uitgevoerd dat je bij het schakelen tussen 1, both, 2, altijd minstens 1 accu aangesloten houd, dit is van belang voor de alternator, want die kan beter niet zonder belasting ( aangesloten accu ) draaien.
Alleen in de stand 0 is er geen accu aangesloten, deze stand beter niet gebruiken als de motor draait.
Dus bij draaiende motor niet langs de stand 0 gaan, maar via de stand both draaien van accu1 naar accu2.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 12 dec 2016 12:44 #791330

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
Tony2920 schreef :
Nu is het zo dat een accu het ook niet leuk vind om langere periodes ( maanden )continu aan een lader te hangen, zelfs geen "druppellader".
Ik weet het, dat maakt het allemaal nog moeilijker.
Beste methode is, laden tot vol en dan afkoppelen, tenzij je hem de volgende week weer gaat gebruiken.



Dit is nieuw voor mij. Laat de accu's eigenlijk altijd gewoon aan de druppellader hangen. Maar uitzetten is dus beter? Waarom eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 12 dec 2016 13:21 #791344

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
martinw schreef :
Tony2920 schreef :
Nu is het zo dat een accu het ook niet leuk vind om langere periodes ( maanden )continu aan een lader te hangen, zelfs geen "druppellader".
Ik weet het, dat maakt het allemaal nog moeilijker.
Beste methode is, laden tot vol en dan afkoppelen, tenzij je hem de volgende week weer gaat gebruiken.



Dit is nieuw voor mij. Laat de accu's eigenlijk altijd gewoon aan de druppellader hangen. Maar uitzetten is dus beter? Waarom eigenlijk?

Ik moet toegeven dat ik de juiste reden niet onmiddellijk kan terugvinden.
Maar mijns inziens is het onnodig een accu nog langer te laden eenmaal die volledig geladen is.
Zeker in de winter wanneer de lage temperatuur de chemische processen verder afremt.
Aangesloten laden geeft dan alleen een ( beperkt) verbruik van walspanning zonder merkbare positieve effecten op de accu.
En met mogelijk negatieve gevolgen indien er storing op de walstroom komt.
Bvb Bij veel acculaders met druppelladen gaat bij afschakelen en terug opschakelen van de spanning een nieuwe laadcyclus gestart worden. En dan krijgt je aangesloten accu een onnodige lading.
Of kan ertoe voeren dat er stratificatie gaat optreden bij al iets mindere accu's
( lagen van sterk en minder sterk accuzuur door onvoldoende menging van het elektrolyt )
Bij sterkere laadstroom wordt er door warmteontwikkeling en beperkte gasvorming circulatie van het elektrolyt opgewekt, waardoor de zuurtegraad overal gelijk wordt. )



Was je startaccu al oud ? Is het een verassing dat deze nu (al) aan vervanging toe is ?

Ter info lees ook bijgevoegde linkjes eens door.
accu info 1
accu info 2
Alhoewel commercieel is een en ander hier beter uitgelegd dan dat ik het kan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu slecht starten en standen schakelaar (30gm3f) 12 dec 2016 16:08 #791380

Tony2920 schreef :
Maar mijns inziens is het onnodig een accu nog langer te laden eenmaal die volledig geladen is.
Zeker in de winter wanneer de lage temperatuur de chemische processen verder afremt.
Aangesloten laden geeft dan alleen een ( beperkt) verbruik van walspanning zonder merkbare positieve effecten op de accu.

Het enige voordeel van een permanent aangesloten 4-trapslader is om de zelfontlading te compenseren en (niet volgens iedereen) af en toe - eens per week - eventjes tot de gasspanning te laden om het electroliet te mengen. Moderne laders doen dat bv zoals hier beneden. Wél voorzichtig zijn met de instellingen; als je de storage spanning te hoog instelt sloop je op den duur wel je accu.

Ik vind het zelf geen prettig idee om de walstroom aangesloten te houden als ik niet aan boord ben. Accu's laat ik, ook in de winter, vol achter en sluit alles af.

Laatst bewerkt: 12 dec 2016 16:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl