martinw schreef :
Tony2920 schreef :
Nu is het zo dat een accu het ook niet leuk vind om langere periodes ( maanden )continu aan een lader te hangen, zelfs geen "druppellader".
Ik weet het, dat maakt het allemaal nog moeilijker.
Beste methode is, laden tot vol en dan afkoppelen, tenzij je hem de volgende week weer gaat gebruiken.
Dit is nieuw voor mij. Laat de accu's eigenlijk altijd gewoon aan de druppellader hangen. Maar uitzetten is dus beter? Waarom eigenlijk?
Ik moet toegeven dat ik de juiste reden niet onmiddellijk kan terugvinden.
Maar mijns inziens is het onnodig een accu nog langer te laden eenmaal die volledig geladen is.
Zeker in de winter wanneer de lage temperatuur de chemische processen verder afremt.
Aangesloten laden geeft dan alleen een ( beperkt) verbruik van walspanning zonder merkbare positieve effecten op de accu.
En met mogelijk negatieve gevolgen indien er storing op de walstroom komt.
Bvb Bij veel acculaders met druppelladen gaat bij afschakelen en terug opschakelen van de spanning een nieuwe laadcyclus gestart worden. En dan krijgt je aangesloten accu een onnodige lading.
Of kan ertoe voeren dat er stratificatie gaat optreden bij al iets mindere accu's
( lagen van sterk en minder sterk accuzuur door onvoldoende menging van het elektrolyt )
Bij sterkere laadstroom wordt er door warmteontwikkeling en beperkte gasvorming circulatie van het elektrolyt opgewekt, waardoor de zuurtegraad overal gelijk wordt. )
Was je startaccu al oud ? Is het een verassing dat deze nu (al) aan vervanging toe is ?
Ter info lees ook bijgevoegde linkjes eens door.
accu info 1
accu info 2
Alhoewel commercieel is een en ander hier beter uitgelegd dan dat ik het kan.