Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 25 mei 2015 21:31 #628375

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Boordnetje krijgt steeds meer vorm.

Maar een aantal vragen.

De startaccu en de serviceaccu krijgen ieder een on/off-schakelaar en daarnaast komt er een aparte emergency schakelaar die de beide accu's koppelt in het geval dat de startaccu leeg is.
Vraag : de on/off schakelaar van de startaccu...die moet zo zwaar zijn dat hij het aantal gevraagde CCA's van de startmotor moet doorlaten?

Zo ja....betekent dit dan ook dat de On/off voor de service en de emergency ook zo zwaar moeten zijn omdat in geval van nood daar ook die CCA's door moeten?

En dan die zekeringen.
wil van die Blue Sea gevallen gebruiken die je direct op de accupool kunt bevestigen.
Moet de zekering van de startaccu zo zwaar zijn als de gevraagde CCA's?

De zekering van de serviceaccu is afhankelijk van je gebruikers. stel 60A dan ca. 80Azekering ongeveer.
Maar wat nu als je de serviceaccu gebruikt om de motor te starten. Dan gaat in mijn beleving meteen die zekering door.

Zo ook de bekabeling.
Van de startaccu en naar de startmotor is superdik.
en als je dan de serviceaccu gebruikt om de motor te starten.
Moet die bekabeling dan niet net zo dik zijn?

Ik heb het idee dat ik ergens fout zit. :blush:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 21:34 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 25 mei 2015 22:24 #628393

  • smars
  • smars's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Lastig probleem. Wat denk je van een setje startkabels voor dat "noodgeval"?
Gr. Siem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 26 mei 2015 03:24 #628414

De voeding van de startmotor is meestal ongezekerd en zo kortmogelijk. Ik had eerst een constructie zoals jij beschrijft maar dan dat er feitelijk telkens maar 1 of beide tegelijk het geh net voedt.
Nadeel: bij het starten van de motor krijgt het gehele boordnet een spanningsval en veel apparaten herstarten ( gps/ marifoonmeters etc..) daarnaast moet je eigenlijk altijd even het net op d'r start accu zetten.
Hoofdschakelaar en de draaischakaar (1,2,1+2) is daar op betekend.
Maar ik merk ook dat bij starten de kanelweerstand merkbaar is.
Ik heb nu de kabel van startaccu direct naar de startmotor gelegd. En dat gaat stuk beter . In geval van nood kan ik in de Stand 1+2 nog steeds starten op de service accu. Dat heel eerste net is bij mij ongezekerd.( tot aan de hoofdschakelaar)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 26 mei 2015 04:32 #628416

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Hmm.....startkabels. Eigenlijk wel zo makkelijk.

In het geval de startaccu het verrekt de gebruikers afkoppelen op de serviceaccu en
dan de startkabel erop. Simpel, idiotproof en goedkoop. Daar hou ik wel van. :)

En tja...hoe vaak zal het voorkomen dat de startaccu leeg is?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 04:32 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 26 mei 2015 07:31 #628471

Vinni schreef :
Boordnetje krijgt steeds meer vorm.

Maar een aantal vragen.

De startaccu en de serviceaccu krijgen ieder een on/off-schakelaar en daarnaast komt er een aparte emergency schakelaar die de beide accu's koppelt in het geval dat de startaccu leeg is.
:blush:

Vinni

Dat koppelen moet je dus vooral NIET doen als de startaccu leeg is ( hoe is dat trouwens mogelijk als die alleen voor startten wordt gebruikt en na dat starten altijd direct weer vol geladen wordt:huh: )
Want dan gaat de startaccu proberen de lichtaccu op te laden waardoor je nog steeds onvoldoende spanning voor de startmotor hebt.
Juist is de starmotor overschakelen van startaccu naar licht accu.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuzekeringen / accuschakelaars en dikte bekabeli 26 mei 2015 09:26 #628524

Daar heb je wel een puntje..het werkt wel maar je jaagt een hoop stroom door die kabels en dat wil je wellicht niet..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl