Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verbetering stuurautomaat

Verbetering stuurautomaat 29 mei 2015 21:50 #630389

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De afgelopen dagen op een Dehler 31 gezeild waar een SPX-5 op was gemonteerd en onder de indruk geraakt van de stuureigenschappen en me gerealiseerd dat dit op mijn boot niet mogelijk zou zijn geweest; we zijn de Duitse Bocht overgegaan waar 4-5 uit NW stond.

Op mijn boot, Hanse 311, is het volgende geïnstaleerd:
- Simrad IS15 controler unit
- IS15 windset, log en dieptemeter
- Furuno GP32
- Geonav 4c
- 2*miniplex waarvan een met een wifi uitvoering
- Elektronisch kompas
- TP32 auto pilot

De TP32 praat allleen nmea0183 in mijn boordnet, hetgeenbetekent dat de data van het elektronisch kompas niet in de tp32 wordt gebruikt. Dit zou, als ik het juist heb, alleen kunnen als de tp32 is aangesloten op het simnet, hetgeen niet wordt ondersteund door de is15-control unit. Daarnaast is sturen op de wind niet mogelijk omdat, volgens de importeur, de tp32 in deze configuratie niet de juiste dat ontvangt. Kortom, ik kan met de auto pilot alleen op zijn eigen kompas of op een waupoint vanuit een plotter, sturen. Bij meer wind en zeegang gaat deze configuratie het niet doen zoals ik op van de spx-5 heb ervaren.

Welke optie voor verbetering zijn er nu? De EV100 installeren en via de miniplex het nmea0183 omzetten naar Seatalk? Biedt Simrad een oplossing, en zo ja welke? Alle bestaande apparatuur vervangen is geen optie ;) Een stuurautomaat op het kwadrant is fraai, maar voor als nog niet aan de orde.

Kortom, ik ben op zoek naar ideeën, meningen en ervaring om het sturen op de autopilot op mijn boot te verbeteren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 05:18 #630431

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Ik heb zelf een TP20 ( die overigens nog gewoon zelfstandig werkt ), maar ben er altijd vanuit gegaan, dat wanneer ik mijn NMEA0183 netwerkje ( met wind en GPS/kompas data ) zou koppelen, de automaat op de wind en boordkompas kon sturen.

Ook een korte blik op de manual geeft aan dat dit zou moeten kunnen.

Is het puur de stuurunit dit dit tegenhoudt dan ? is het niet gewoon mogelijk een nmea uitgang van de miniplex naar de TP32 te leggen en zodoende wind en boordkompas te gebruiken ipv ingebouwde fluxgate ?

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ben nu wel nieuwsgierig geworden.

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 05:32 #630432

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@JPD de tp32 is bedoeld voor een nmea2k netwerk en doet met het signaal van een externe kompas helaas niks.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 05:47 #630433

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Aha, dat verklaart een boel :-)
0183 naar 2k converteren wellicht nog een optie ?
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 06:33 #630439

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
JPD schreef :
Aha, dat verklaart een boel :-)
0183 naar 2k converteren wellicht nog een optie ?
De AT10 doet dit, maar levert niet een vergelijkbaar resultaat als ik bij de spx5 ervaarde.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 07:32 #630452

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Wat is beter sturen? Waar denk je dat het verschil van kwam? Echt de automaat of zeiltrim?

Ik heb zelf een EV100, daarvoor een ST1000+. De ST1000+ is (zoals TP32) een autopilot van de 'goedkopere' klasse, een EV100 is een medium range..dus heeft betere specs..

Misschien de TP32 en electronisch kompas op marktplaats en een EV100 aanschaffen? Hoe belangrijk is het om op wind/waypoint te sturen? Zoja, een nmea2000 / 0183 converter..

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 09:07 #630504

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Je schrijft: bij meer wind en zeegang.
Het vermogen van de TP32 en de SPX-5 is nagenoeg hetzelfde. Zoiets als 12V 0,5A dus 6W.
(je zou eens de manuals kunnen nakijken of je meer verschillen in Amp-verbruik kan vinden, deze firma's zijn niet zo scheutig met dit soort informatie).
Je zal je boot dus met 6W moeten besturen.
Het is de vraag of je Dehler zich met 6W überhaupt laat sturen in zeegang en met meer wind.
En dat hangt ook af van de zeiltrim en boottrim (hoe staan de zeilen, waar zitten de zware gewichten in de boot).
Eerst maar eens kijken of je met de instellingen van de TP32 verbeteringen kunt krijgen (gain, yaw) voordat je naar wind-sturen gaat kijken.

Overigens: was het bij die NW wind kruisen richting W of was het bakstagwind richting O?
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 09:09 door Ronaldl. Reden: extra vraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 09:26 #630518

Ronaldl schreef :
Je schrijft: bij meer wind en zeegang.
Het vermogen van de TP32 en de SPX-5 is nagenoeg hetzelfde. Zoiets als 12V 0,5A dus 6W.
(je zou eens de manuals kunnen nakijken of je meer verschillen in Amp-verbruik kan vinden, deze firma's

Dat zijn de gemiddelde waarden bij ideale omstandigheden.
De piekvermogens (dus als de motor draait) zijn een stuk hoger.
Van mijn S1 (voorganger SPX5) bijv. 5 Amp .
De TP32 zal ook wel zoiets maximaal trekken.
Ik zou die 0,5 Amp maar met een flinke korrel zout nemen .Reëler is iets van 1 Amp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 10:03 #630535

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18265
De sterkte of het vermogen zeggen lang niet alles. De TP32, net als bijvoorbeeld de ST2000, reageert maar op één ding: verandering van de richting van het aardmagnetisch veld. Dus, boot draait, kompas 'merkt' dat de richting verandert, motor stuurt bij. Dat gaat prima op redelijk vlak water. Maar op zee met golven loopt de automaat altijd achter de feiten aan.

Immers, als je zelf stuurt geef je al tegenroer nog voor de golf de boot heeft kunnen draaien. De TP32 kan dat niet en draait net te laat. Daardoor wordt er iets te veel roer gegeven en dat moet ook weer gecompenseerd worden. De traagheid van de automaat kan het gewoon niet bijhouden. Het resultaat is een slingerkoers (op zijn best) of een automaat die steeds meer roer geeft en het na korte tijd moet opgeven (op zijn slechtst).

Daarom doet de EV100 het veel beter. Die reageert niet alleen op het kompas, maar heeft ook een hele serie versnellingssensoren. Die 'voelen' niet alleen de bewegingen van de boot veel beter en sneller, maar het brein begint ook na enige tijd te anticiperen op de golfbewegingen. Ik zie de boot al sturen nog voordat de golf zijn effect heeft. Ik ben er daarom erg tevreden over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 10:45 #630549

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het was een bakstag wind.

Gelezen dat de EV100 meer sensoren voor 'strakkere' sturing heeft. De TP32 loopt achter de spreekwoordelijke feiten aan om er geen stuurcomputer e.d. aanhangt, althans dat is wat ik uit de manual lees. Een EV100 plaatsen en die koppelen aan de Shipmodul Miniplex is wellicht de kortste klap. Het gaat me niet zozeer om het sturen obv de wind, echter wat ik constateer is dat de TP32 te traag is.

Ga je dan verbouwen naar de EV100, of ga je met Simrad verder (wetend dat de IS15 uit produktie is, als dat al uitmaakt), of is er een ander pad te volgen? Met het koppelen van systemen heb ik door de jaren wat ervaring opgedaan en dat is me niet altijd een onverdeeld genoegen gebleken........
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 10:58 #630554

Geeft die EV1 sensor z'n gegevens als standaard NMEA2000 sentences uit of is het alleen proprietary STng? Als het NMEA2000 is verstaat de TP32 het misschien ook wel.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 10:59 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 16:56 #630636

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Belerion II schreef :
Geeft die EV1 sensor z'n gegevens als standaard NMEA2000 sentences uit of is het alleen proprietary STng? Als het NMEA2000 is verstaat de TP32 het misschien ook wel.

STng = N2K
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 18:15 #630660

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18265
roberteb schreef :
Belerion II schreef :
Geeft die EV1 sensor z'n gegevens als standaard NMEA2000 sentences uit of is het alleen proprietary STng? Als het NMEA2000 is verstaat de TP32 het misschien ook wel.

STng = N2K
Precies. kwestie van een verloopstukje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 18:29 #630668

Ah, mooi. Dan ga ik eens in de documentatie duiken om de mogelijkheden te bekijken om mijn SPX5 uit te breiden met wat sensoren.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 21:52 #630729

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18265
Ik betwijfel of het mogelijk is om de EV1 sensor te koppelen aan andere stuurcomputers dan de Evolution serie van RM
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 30 mei 2015 23:01 #630746

Ik ga eens kijken welke sentences de SPX5 accepteert en welke de EV1 uitspuugt. You never know...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 31 mei 2015 04:52 #630773

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Wat ik lees in de manual, is dat de motor van de stuurautomaat een aparte aansluiting op de stuurcomputer heeft. Of je vanuit diezelfde stuurcomputer een N2K signaal naar de TP32 krijgt is wel een aardige.

Ga aan boord eens puzzelen hoe de bekabelingen moeten gaan lopen om alles een plaats te geven. M.n. het display naar computer gaat een vraagstuk worden.

Las dat de pilot max. 7A trekt. Ooit al eens 2,5mm2 naar het aansluitpunt getrokken, daar ga ik nu wel profijt van hebben :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 31 mei 2015 08:00 #630803

Belerion II schreef :
Ah, mooi. Dan ga ik eens in de documentatie duiken om de mogelijkheden te bekijken om mijn SPX5 uit te breiden met wat sensoren.
In de SPX5 zit al een rate gyro wat een 3D hoekverdraaiingsmeter is die op een oof andere manier samen schijnt te werken met het kompas.
De voorganger van de SPX5 , de S1 had dat nog niet , alleen een kompas en roerstandmelder, maar daar kon je inderdaad wel zo'n extra sensor bij kopen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 14:19 #632318

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Aan boord heb ik een Shipmodul Miniplex Wifi, deze heeft een uitgang voor Seatalk. De EV-100 zou Seatalk NG en NMEA2000 (vorige Seatalk versie??) aankunnen. Als ik de wind- en waypointinformatie in mijn Multiplexer krijg, is de Seatalk uitgang van deze mux dan toereikend om aan de backbone van Raymarine te knopen? Omdat het alleen om een uitgang van de mux gaat zou dat een voordeligere oplossing zijn dan er een Actisense aan te knopen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 14:31 #632321

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
Een van de redenen dat de RM stuurautomaat het zo goed doet, is dat hij SNEL en RELEVANTE informatie krijgt.

In die keten moet je geen converters van welke aard dan ook willen hebben. Zo weinig mogelijk. Zeker niet de keten tussen 9D sensor (3D kompas, 3D accellero, 3D gyro), computer en actuator. De wind kan evt wel, omdat de stuurautomaat dan op t kompas stuurt en daar een wind-sausje overheen doet.

Dus ook het willen hergebruiken van de TP-32 als domme actuator zou ik niet doen. Hoe korter al die lijntjes, hoe verder je dmv instellingen de performance kunt uitknijpen zonder dat de zaak instabiel wordt.

Het liefst zou ik ook mijn SPX-5 upgraden met de nieuwe 9D sensor. Nog los van de vraag of er een manier is om de informatie zinvol naar binnen te krijgen, moet ook de regelaar (software) in de SPX-5 daarmee kunnen rekenen. Dat is vast nog niet. De laatste update van de software is alweer van 2012. Of je moet zelf met een E-prommmetje en een blauwe lamp aan de slag gaan. Maar dat is voor de meesten van ons niet zinvol weggelegd.

Jammerrrrrrrr.

Nieuwe kopen. Of een SPX-5 set tweede hands.

Vergis je niet in de complexiteit van de berekeningen in het hoofd van een geoefend persoon. Dat is enorm. Als je wilt dat t goed werkt, zul je t gewoon goed moeten opzetten.
Laatst bewerkt: 03 juni 2015 14:34 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 14:33 #632323

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Joop66 schreef :
Een van de redenen dat de RM stuurautomaat het zo goed doet, is dat hij SNEL en RELEVANTE informatie krijgt.

In die keten moet je geen converters van welke aard dan ook willen hebben. Zo weinig mogelijk. Zeker niet de keten tussen 9D sensor (3D kompas, 3D accellero, 3D gyro), computer en actuator. De wind kan evt wel, omdat de stuurautomaat dan op t kompas stuurt en daar een wind-sausje overheen doet.

Dus ook het willen hergebruiken van de TP-32 als domme actuator zou ik niet doen. Hoe korter al die lijntjes, hoe verder je dmv instellingen de performance kunt uitknijpen zonder dat de zaak instabiel wordt.

Het liefst zou ik ook mijn SPX-5 upgraden met de nieuwe 9D sensor. Nog los van de vraag of er een manier is om de informatie zinvol naar binnen te krijgen, moet ook de regelaar (software) in de SPX-5 daarmee kunnen rekenen. Dat is vast nog niet. De laatste update van de software is alweer van 2012. Of je moet zelf met een E-prommmetje en een blauwe lamp aan de slag gaan. Maar dat is voor de meesten van ons niet zinvol weggelegd.

Jammerrrrrrrr.

Nieuwe kopen. Of een SPX-5 set tweede hands.

Dank je Joop. De keuze voor de EV-100 is eigenlijk wel gemaakt ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 15:21 #632329

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18265
Gregor schreef :
Aan boord heb ik een Shipmodul Miniplex Wifi, deze heeft een uitgang voor Seatalk. De EV-100 zou Seatalk NG en NMEA2000 (vorige Seatalk versie??) aankunnen. Als ik de wind- en waypointinformatie in mijn Multiplexer krijg, is de Seatalk uitgang van deze mux dan toereikend om aan de backbone van Raymarine te knopen?
Seatalk NG is (bijna) hetzelfde als NMEA2000, gebaseerd op een Bus systeem. Dit is wezenlijk anders dan het aloude Seatalk1. Je kunt Sealtalk NG en NMEA2000 eenvoudig aan elkaar verbinden, daarvoor heb je alleen een verloopstukje nodig (alleen de stekkertjes verschillen). Seatalk NG is alleen aan Seatalk1 te koppelen met een vertaalblokje er tussen. Dat werkt prima, maar de snelheid van de gegevens wordt gedicteerd door het oude Seatalk1. Prima voor de meeste toepassingen (log, diepte etc) maar zoals Joop66 al aangeeft niet snel genoeg voor bewegingssensor-informatie voor de stuurautomaat. Het versturen van de wind- en waypointgegevens vanuit de MUX naar het Seatalk NG netwerk gaat echter prima. Zie hiervoor ook onderstaand schema van de il Cigno. Dat werkt bi-directioneel wonder boven wonder prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 juni 2015 15:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 16:04 #632340

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Klopt, converter geeft beperking in snelheid, naar ook functionaliteit..

Als extra, vergeet niet dat je alleen maar je systeem (Raymarine N2K) kan updaten met een Raymarine N2K plotter..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 16:12 #632343

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank je Timo. Ik zie zojuist dat de shipmodul een ST ingang heeft ipv de gedachte uitgang. Het vertaalblokje dat jij tekent, welke is dat? Ik zie nl. daar wel de Actisense voor, maar wellicht heb jij een andere mogelijkheid.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering stuurautomaat 03 juni 2015 16:41 #632348

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
roberteb schreef :
Klopt, converter geeft beperking in snelheid, naar ook functionaliteit..

Als extra, vergeet niet dat je alleen maar je systeem (Raymarine N2K) kan updaten met een Raymarine N2K plotter..
wat bedoel je met deze laatste zin?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl