De afgelopen dagen op een Dehler 31 gezeild waar een SPX-5 op was gemonteerd en onder de indruk geraakt van de stuureigenschappen en me gerealiseerd dat dit op mijn boot niet mogelijk zou zijn geweest; we zijn de Duitse Bocht overgegaan waar 4-5 uit NW stond.
Op mijn boot, Hanse 311, is het volgende geïnstaleerd:
- Simrad IS15 controler unit
- IS15 windset, log en dieptemeter
- Furuno GP32
- Geonav 4c
- 2*miniplex waarvan een met een wifi uitvoering
- Elektronisch kompas
- TP32 auto pilot
De TP32 praat allleen nmea0183 in mijn boordnet, hetgeenbetekent dat de data van het elektronisch kompas niet in de tp32 wordt gebruikt. Dit zou, als ik het juist heb, alleen kunnen als de tp32 is aangesloten op het simnet, hetgeen niet wordt ondersteund door de is15-control unit. Daarnaast is sturen op de wind niet mogelijk omdat, volgens de importeur, de tp32 in deze configuratie niet de juiste dat ontvangt. Kortom, ik kan met de auto pilot alleen op zijn eigen kompas of op een waupoint vanuit een plotter, sturen. Bij meer wind en zeegang gaat deze configuratie het niet doen zoals ik op van de spx-5 heb ervaren.
Welke optie voor verbetering zijn er nu? De EV100 installeren en via de miniplex het nmea0183 omzetten naar Seatalk? Biedt Simrad een oplossing, en zo ja welke? Alle bestaande apparatuur vervangen is geen optie
Een stuurautomaat op het kwadrant is fraai, maar voor als nog niet aan de orde.
Kortom, ik ben op zoek naar ideeën, meningen en ervaring om het sturen op de autopilot op mijn boot te verbeteren.