Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windmeter st50

Windmeter st50 18 juli 2015 07:09 #644591

Hallo heb 2 windmeters aan boord ..wind,, vmg,, Heb ze proberen in te stellen ,het is alleen als je niet weet wat er moet gebeuren op de meter, dan weet je ook niet of hij goed staat. Heb na 2 rondjes geprobeerd om de meter te callibreren gekeken naar de winddex boven in de mast. Maar dan staat hij op 60 links ga ik overstag dan blijft hij op de 60 staan en gaat niet naar de andere kant.
Wie kan mij daar in wegwijs maken alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 18 juli 2015 07:32 #644593

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 18 juli 2015 13:45 #644659

Ja die heb ik wel, maar daar staat niet wat ik zie, of wat er moet gaan gebeuren.
Dacht zelf dat links rood tot 60 rood , rechts groen tot 60.
Dacht dat 60rood + 60groen, dat is het zelfde als die hoek in de winddex in de mast.
Dacht als ik overstag ga dan moet de meter ook naar de andere kant gaan . En dat is mij niet duidelijk.
Dus als de meter goed is ingesteld wat zie ik dan als ik overstag ga??
Wie geeft mij een goed antwoord,oftewel wie heeft ervaring met de windmeter.
alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 18 juli 2015 17:12 #644694

Van capo al eerder begrepen dat het calibreren door 2 rondjes te maken niet zo eenvoudig is... Constante snelheid en draaiboek is belangrijk. Niet te hard of te scherp ook niet te traag..
Maar of dat ook je vmg op de rit brengt weet ik niet.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 18 juli 2015 19:18 #644722

contestherman schreef :
Ja die heb ik wel, maar daar staat niet wat ik zie, of wat er moet gaan gebeuren.
Dacht zelf dat links rood tot 60 rood , rechts groen tot 60.
Dacht dat 60rood + 60groen, dat is het zelfde als die hoek in de winddex in de mast.

Wat voor meter heb je nu eigenlijk, een die linksom en rechtsom ook van 0 graden (recht naar boven) tot 60 graden (bijna onderaan) gaat, of eentje die van 0 boven tot 180 beneden gaat?

Als je alleen de eerste (0-60) hebt gaat het nooit werkenm dat is een Close Hauled (niet Hole) meter. Die werkt alleen samen met een gewone van 0-180 graden.

Eentje van 0-180 graden kun je vermoedelijk instellen op Ware Wind en op Schijnbare Wind.
(dat kan bij de ST60, bij de ST50 weet ik het niet zeker).
Als hij op Schijnbare wind staat moet hij hetzelfde aanwijzen als de windex.

Als hij niet draait als je overstag gaat zit de windvaan vast (boven) of zitten de draadjes niet goed vast (los of omgewisseld).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 18 juli 2015 20:05 #644736

ISO788 Hans schreef :
Van capo al eerder begrepen dat het calibreren door 2 rondjes te maken niet zo eenvoudig is... Constante snelheid en draaiboek is belangrijk. Niet te hard of te scherp ook niet te traag..
Maar of dat ook je vmg op de rit brengt weet ik niet.

Die rondjes draaien is zelden succesvol, ik schat zo 1 op de 10 keer, of nog minder.
Niet te hard varen, niet te vlagerige of te zwakke wind hebben, golven zijn verboden, geen vuile wind van bomen of schepen.
Het werkt ook alleen vlak na aanzetten van de instrumenten, als je een have minuut wacht tussen aanzetten en ronddraaien dan draai je voor niets....
Het is gelukkig wel zo dat de meter bij dat rondjesdraaien steeds iets nauwkeuriger wordt (wat hoekfouten betreft); dus ook zonder de 'piepjes en knippers' na een succes wordt de meter toch preciezer.
En dat draaien lost dus de hoekfouten op, maar zorgt er niet voor dat recht in de wind varen ook een recht-in-de-wind aanwijzing op de meter geeft, dat moet apart met de CAL-procedure.

Voor VMG moet er Boatspeed van een Raymarine log (snelheidsmeter) op Seatalk aanwezig zijn.
Logisch, en staat ook in de manual die Anjo linkte.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 19 juli 2015 05:23 #644772

Dank je voor de reactie s ,heb er een ST50van autohelm/raymarine er op, een wind en een vmg meter.
als ik mij herinner dan gaat de wind van 0 tot 120 en het zelfde naar rechts.
Maar als ik de meter goed heb, gaat de meter bij het overstag gaan ook naar de andere kant???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 19 juli 2015 05:35 #644773

Closed hauled is niks anders dan een uitvergroting van de eerste 60(?) graden van de gewone windmeter.
Dus als je gewone meter goed functioneert, Zou de CH het ook goed moeten doen.

My 2 cents..
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 05:36 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 19 juli 2015 06:08 #644776

Oke maar als ik overstag ga gaat dan de meter van links naar rechts , want ik pak de wind toch dan van de andere kant. Wil graag weten wat ik zie op de windmeter als ik overstag ga. Zodat ik weet wanneer ik die goed is.

Nou van de vmg meter is mij duidelijk dank je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 19 juli 2015 06:35 #644782

Baasklusje mijn meter gaat tot 180 en vmg gaat tot 60 een uitvergroting.
Bedankt ga er verder mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter st50 19 juli 2015 07:01 #644786

Dat klinkt juist.
De 180-graden meter moet dezelfde wind aanwijzen als de windex (vaantje).
Als hij dat niet doet kan er van alles mis zijn:
- gever op de mast draait niet
- draadjes los
- draadjes verkeerd om
Dat is niet iets wat je met calibreren kan oplossen, calibreren is voor de allerlaatste fijnafstelling.

En zoals gezegd, voor VMG moet er een snelheidsmeter (log) ST50 zijn aangesloten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl