ISO788 Hans schreef :
Van capo al eerder begrepen dat het calibreren door 2 rondjes te maken niet zo eenvoudig is... Constante snelheid en draaiboek is belangrijk. Niet te hard of te scherp ook niet te traag..
Maar of dat ook je vmg op de rit brengt weet ik niet.
Die rondjes draaien is zelden succesvol, ik schat zo 1 op de 10 keer, of nog minder.
Niet te hard varen, niet te vlagerige of te zwakke wind hebben, golven zijn verboden, geen vuile wind van bomen of schepen.
Het werkt ook alleen vlak na aanzetten van de instrumenten, als je een have minuut wacht tussen aanzetten en ronddraaien dan draai je voor niets....
Het is gelukkig wel zo dat de meter bij dat rondjesdraaien steeds iets nauwkeuriger wordt (wat hoekfouten betreft); dus ook zonder de 'piepjes en knippers' na een succes wordt de meter toch preciezer.
En dat draaien lost dus de hoekfouten op, maar zorgt er niet voor dat recht in de wind varen ook een recht-in-de-wind aanwijzing op de meter geeft, dat moet apart met de CAL-procedure.
Voor VMG moet er Boatspeed van een Raymarine log (snelheidsmeter) op Seatalk aanwezig zijn.
Logisch, en staat ook in de manual die Anjo linkte.