Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ?

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 21 juli 2015 16:25 #645408

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Ik heb een nieuwe bbm met laadspoel in mijn boot gehangen.
Hij laadt max 60w (=5A), vermits de aansluitkabels nogal kort zijn en er naast de bbm een connector voor de stuurautomaat zit heb ik die gebruikt om de laadkabel van de bbm aan te sluiten.

de verbinding is dus als volgt :

Negatief = Van de BBM naar de min van de stuurautomaat voeding/stopcontact en van daar naar de min van de batterij
positief = van de BBM naar de plus van de stuurautomaat voeding/stopcontact, van daar naar de algemene voedingsonderbreker (zo'n rode draai sleutel) en daarna naar de plus van de batterij.

de bekabeling vanaf het 'stopcontact' is 2,5mm en de plus is gezekerd met 7,5 A.

Wanneer de hoofdschakelaar aan staat lijkt me dit een goede oplossing, maar wat als die uit staat ?
Dan gaat de BBM spanning zetten op het verbruikerscircuit dat op dat moment niet verbonden is met de plus van de batterij.
Er zit niet veel gevoeligs op dit circuit : wat led lampjes, een waterpompje en een garmin gps met een interne batterij.

Iemand een idee of het een groot probleem kan zijn en ik beter de laadspoel rechtstreeks aan de batterij hang ?
PS : dit is dus enkel als we vergeten om de hoofdschakelaar aan te zetten
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 21 juli 2015 16:35 #645410

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
er zit geen regeling in het is alleen een diodebrug om de boel gelijk te richten.

dus ik zou minimaal een kleine accu plaatsen. Het risico is dat het voltage te hoog op loopt waardoor je stuurautomaat en de diodebrug in de bbm defect kunnen gaan

eventueel zou je een goedkope pwm laadregelaar kunnen gebruiken om de accu mee te laden. die koppelt de laadspoel af als de accu vol is. het risico dat de hoofdschakelaar uit staat en het voltage te hoog op loopt voorkom je er mee.
Laatst bewerkt: 21 juli 2015 16:38 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 21 juli 2015 18:11 #645432

Zeker niet doen. Een laadspoel zonder accu, dus open, kan rare hoge spannimgen gevem. Dus geen elektronica, zoals stuurautomaat of een garmim kastje, direct op de laadspoel aansluiten. Ik zou er toch maar wat kabel bijleggen zodat de gebruikers via de hoofdschakelaar uit de accu worden gevoed. De laadspoel alleen voor het laden van de accu gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 07:21 #645504

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
o bedankt, er zit wel een batterij in het systeem en enkel als ik vergeet om de hoofdschakelaar om te zetten zal hete circuit dus niet aan de batterij hangen.

Maar ik snap dat het waarschijnlijk toch beter is om een extra kabeltje rechtstreeks naar de batterij te leggen, ik zal nog eens in de bakskist duiken dus :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 07:31 #645508

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Verstandig!

De hoofdschakelaar gebruiken om alle gebruikers mee af te koppelen. Hoeveel metet moet je naar de accu? Als het lang is even een draaddikte berekening doen. Zit een excelbestand in de download sectie voor, maar google weet het ook te vinden.
Reken met max 5% verlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 07:43 #645511

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
koko schreef :
Hoeveel metet moet je naar de accu? Als het lang is even een draaddikte berekening doen.

't is maar een goeie 2m ofzo, voordeel van een klein bootje :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 08:26 #645529

Weet je trouwens zeker dat er ook een gelijkrichter op die BBM zit , behalve de laadspoel?
In ieder geval vroeger hadden wel veel BBM's een laadspoel maar geen gelijkrichter. Die moest je er apart bij kopen.
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 08:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 09:27 #645555

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Yellow Boat schreef :
Weet je trouwens zeker dat er ook een gelijkrichter op die BBM zit , behalve de laadspoel?
In ieder geval vroeger hadden wel veel BBM's een laadspoel maar geen gelijkrichter. Die moest je er apart bij kopen.
Ad

Goeie vraag, als ik in de handleiding kijk spreken ze daar over een 'alternator van 12v 60W' en in de installatie instructies staat enkel dat je de kabels aan de plus en min van een batterij moet hangen.
Er wordt niet gesproken over een gelijkrichter maar als ze een output van 12V 60W specifieren ga ik ervan uit dat deze inbegrepen is ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 09:50 #645565

iGrf schreef :
Yellow Boat schreef :
Weet je trouwens zeker dat er ook een gelijkrichter op die BBM zit , behalve de laadspoel?
In ieder geval vroeger hadden wel veel BBM's een laadspoel maar geen gelijkrichter. Die moest je er apart bij kopen.
Ad

Goeie vraag, als ik in de handleiding kijk spreken ze daar over een 'alternator van 12v 60W' en in de installatie instructies staat enkel dat je de kabels aan de plus en min van een batterij moet hangen.
Er wordt niet gesproken over een gelijkrichter maar als ze een output van 12V 60W specifieren ga ik ervan uit dat deze inbegrepen is ?

Als ze het erover hebben de plus en min aan de accu aan te sluiten zit er ook een gelijkrichter in.
Overigens lijkt de benaming "alternator"erop te wijzen dat het een echte alternator( van to alternate = afwisselen ;) ) oftewel wisselstroomdynamo )is en die hebben altijd een gelijkrichter.
Een laadspoel, die overigens ook geen geregelde spanning afgeeft, is beslist wat anders dan een alternator en levert ook geen wisselstroom maar een pulserende gelijkstroom waarvoor een speciale gelijkrichter nodig is.

Welke motor (merk en type) is het eigenlijk?
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 09:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 10:01 #645567

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
weeral wat bijgeleerd, ik dacht dat een laadspoel en een alternator hetzelfde was :)

Het is een Tohatsu MFS6C SL Sail Pro
www.tohatsu.com/Outboards/6_4st.html

Sail Pro Model! Designed specifically for sail boaters. This powerful sailboat engine, available in a "long" and an "ultra-long" shaft, has a high thrust sail drive propeller to give you the power you need. It also includes a 12V, 60W, 5A charging system for charging your battery or powering external electrical devices and its own charging cable. Sailing just got better with Tohatsu’s 6hp "Sail Pro" sailboat motor!
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 10:37 #645578

iGrf schreef :
weeral wat bijgeleerd, ik dacht dat een laadspoel en een alternator hetzelfde was :)

Het is een Tohatsu MFS6C SL Sail Pro
www.tohatsu.com/Outboards/6_4st.html

Sail Pro Model! Designed specifically for sail boaters. This powerful sailboat engine, available in a "long" and an "ultra-long" shaft, has a high thrust sail drive propeller to give you the power you need. It also includes a 12V, 60W, 5A charging system for charging your battery or powering external electrical devices and its own charging cable. Sailing just got better with Tohatsu’s 6hp "Sail Pro" sailboat motor!

Gezien de omschrijving kun je kennelijk gewoon de accu aansluiten .
Maar gezien het een klein BBtje is zit er een simpele laadspoel met een gelijkrichter in.
Stel je danniet al teveel voor van die opgegeven 60 Watt want dat haal je hoogstens bij volgas.
Trouwens , een accu laden met 60 Watt en 12 Volt gaat niet want daarvoor heb je minstens 13,5 , liefst ruim 14 Volt nodig. Die 5 ampere wordt dan dus maar 4 ampere. Tenminste , als die gelijkrichter dat tot 30% geladen kan worden.
Die aansluiting is dus denk ik meer bedoeld voor bijv. Navigatieverlichting .
Wil je echt je accu op peil houden , installeen dan een zonnepaneeltje van een Watt of 40-50 met een regelaar.
Die houdt de accu echt vol.
Ik had diezelfde ervaringen bij mijn eerste boot (Varianta).
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 11:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:08 #645583

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nee het laad zo goed dat je maatregelen moet nemen om overladen te voorkomen.
en de 60 watt blijft 60 watt. op 12 volt laad je max 5A en op 14,2 volt 5A oftewel terug gerekend naar 12 volt heb je 71 watt

hij gaat gewoon in voltage omhoog boven de 12 volt.

een volle accu kan je er dus letterlijk mee kapot laden want hij schiet gewoon door naar de 15 -16 volt en hoger

om dat overladen te voorkomen adviseer ik om die reden een laadregeling van een zonnepaneel er tussen te plaatsen.
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 11:10 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:09 #645585

Wat prima werkt is een laadregelaar voor een zonnepaneel gebruiken om de spanning/stroom uit de laadspoel op een nette manier aan je accu aan te bieden. Dat voorkomt ook dat de accu overladen wordt. En je kunt natuurlijk meteen een zonnepaneel aansluiten... ;-)

Tenminste, bij de laadspoel van mijn high thrust 9.9 Yamaha ging dat heel goed (max 6 A).


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:11 #645587

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
bij mijn honda gaat dat inderdaad ook prima. (8A 96 watt bij 12 volt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:17 #645589

Mephisto schreef :
nee het laad zo goed dat je maatregelen moet nemen om overladen te voorkomen.
en de 60 watt blijft 60 watt. op 12 volt laad je max 5A en op 14,2 volt 5A oftewel terug gerekend naar 12 volt heb je 71 watt

hij gaat gewoon in voltage omhoog boven de 12 volt.

een volle accu kan je er dus letterlijk mee kapot laden want hij schiet gewoon door naar de 15 -16 volt en hoger

om dat overladen te voorkomen adviseer ik om die reden een laadregeling van een zonnepaneel er tussen te plaatsen.

Ik heb inderdaad een beetje te vlug geschreven :blush:
Ik heb het gewijzigd.
Maar dat het aantal amperes gelijk blijft als de laadspanning naar , zeg 14 Volt gaat waag ik te betwijfelen , anders hadden ze wel "70Watt" laadstroomcaoaciteit geschreven.
Of wou je vertellen dat , als je er bijv. twee accu's in serie ( dus 24 Volt) op aansluit de spanning ook naar 24 Volt gaat en de capaciteit naar 100 Watt?
Blijft het probleem dat ze het wat laden betreft laten afweten als je bijv. meestal met half gas vaart .
Ik blijf die dingen gewoon ongeschikt vinden voor acculaden en alleen voor navigatieverlichting ( waar ze eigenlijk ook voor bedoeld zijn).
Grotere BB's hebben daarom een echte alternator.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:20 #645590

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nee als je er een 24 volt accu aan knoopt dan red de spoel het niet, en zal er helemaal geen lading meer zijn. maar de "12 volt" spoel zo als die in de honda zit gaat gewoon tot zeker 15.8 volt door belast. daarna zakt hij in. onbelast of met minder belasting als de opbrengst van de spoel meet je wel veel hogere waardes die pas inzakken als je gaat belasten.

overigens laad bij mij de boel al bij 1400 toeren met 2 A op de amperemeter.
bij half gas (2800 toeren) 6A
8A bereik je bij 3300 rpm oftewel 3/5e van de 5700 toeren die hij maximaal draait.

(ik heb een tinytach aan de motor hangen)
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 11:38 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bbm met laadspoel zonder batterij verbinding erg ? 22 juli 2015 11:30 #645594

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Goeie discussie !

Ik weet dat ik niet teveel moet verwachten van het laden door de BBM, maar vermits het toch in de motor zit wilde ik hem wel aansluiten onder het motto alle beetjes helpen.

Ik was toch al van plan om een klein zonnepaneeltje toe te voegen en nu ik die dat ik beide via dezelfde laadregelaar naar de batterij kan leiden lijkt me dit nog de meest praktische oplossing !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl