iGrf schreef :
weeral wat bijgeleerd, ik dacht dat een laadspoel en een alternator hetzelfde was
Het is een Tohatsu MFS6C SL Sail Pro
www.tohatsu.com/Outboards/6_4st.html
Sail Pro Model! Designed specifically for sail boaters. This powerful sailboat engine, available in a "long" and an "ultra-long" shaft, has a high thrust sail drive propeller to give you the power you need. It also includes a 12V, 60W, 5A charging system for charging your battery or powering external electrical devices and its own charging cable. Sailing just got better with Tohatsu’s 6hp "Sail Pro" sailboat motor!
Gezien de omschrijving kun je kennelijk gewoon de accu aansluiten .
Maar gezien het een klein BBtje is zit er een simpele laadspoel met een gelijkrichter in.
Stel je danniet al teveel voor van die opgegeven 60 Watt want dat haal je hoogstens bij volgas.
Trouwens , een accu laden met 60 Watt en 12 Volt gaat niet want daarvoor heb je minstens 13,5 , liefst ruim 14 Volt nodig. Die 5 ampere wordt dan dus maar 4 ampere. Tenminste , als die gelijkrichter dat tot 30% geladen kan worden.
Die aansluiting is dus denk ik meer bedoeld voor bijv. Navigatieverlichting .
Wil je echt je accu op peil houden , installeen dan een zonnepaneeltje van een Watt of 40-50 met een regelaar.
Die houdt de accu echt vol.
Ik had diezelfde ervaringen bij mijn eerste boot (Varianta).
Ad