Mijn overwegingen voor PC-Plotter:
uitgangspunt: Maak lange reizen over zee. IJsselmeer, wadden is niet mijn gebied.
Aan boord zowel fanless PC met touchscreen monitor als ook plotter Lowrance HDS7M met 4G radar.
Op de PC (windows7) draait:
- WaypointsGPS (eenvoudig, dus makkelijk, kan eigen gescande kaarten als JPG gebruiken) met AIS
- de AIS driver en instel-programma
- met speciale RS232 kaart 8 extra poorten voor NMEA signalen en apparatuur.
- Victron Multi+ set-up programma
- diverse handleidingen
Zolang de PC stroom krijgt kan ik navigeren. Zolang de AIS werkt heb ik GPS info. Bij storing AIS schakel ik op de gewone Furuno GPS als ingang (softwarematig, alles is bedraad).
Een 2e Furuno GPS als backup is aanwezig, schakelt automatisch om via de Multiplexer ingeval storing 1e GPS.
Er draait niets anders op de PC. Programmeurs van software (inclusief Microsoft) hebben weinig notie van eigenaardigheden van NMEA en zo. Denk maar aan het crazy-mouse
verschijnsel. Als het werkt, niet meer updaten. Geen internet dus op de navigatie PC. Updates veroorzaken allerlei storingen. Je hebt alleen updates nodig op een PC omdat je aan internet hangt. Als je niet aan internet hangt, heb je dus geen updates nodig.
Waarom navigeren op de PC: door groot scherm heerlijk tochtplanning, snel routes zetten en afstanden inschatten. Tijdens varen de route aanpassen aan werkelijk gevaren route. Als WPGPS nog eens een logboek hangt aan de routepunten kan je je geschreven logboek opdoeken. AIS info helder op je scherm. Goede inschatting collision gevaar of niet.
Gescande kaarten zijn een uitkomst. Ik heb van het grootste deel van de Middellandse Zee papieren kaarten (2e hands) gekocht van een ZF-er. Die heb ik gescand (detailkaarten op een A4-scanner, grote kaarten gefotografeerd met een 24Mb camera (camera buiten op statief bij licht bewolkte dag, kaarten binnen tegen een net gewassen raam met de hand achter een plaat hout, schieten maar). Je calibreert de jpg's in WaypointsGPS, klaar is kees. Of je koopt de Imrays via Datacharter.
Toch een plotter aan boord. Omdat we een radar hebben. Die draaien vooralsnog niet op een PC (voor ons als amateurs, de PC uitvoeringen gingen toen ik besluiten moest nemen ver boven de 10.000 euro uit).
En de plotter staat de hele dag (als we varen) aan. Want:
- Je kan direct schakelen naar de radar optie (4G kent bijna geen opstarttijd meer).
- Er zitten Navionics kaarten in (tenminste als je die er bij koopt). Daar staan betere en uitgebreidere details op als op de Imrays. En het vergelijken van 2 kaartsystemen blijkt in onbekende wateren heel handig.
- Ook op de plotter draait AIS (doorgekoppelde uitgang), maar de collision info is veel minder mooi als op de PC.
- Als de PC crasht, heb ik de Plotter nog als navigatie middel.
Overigens draait alle apparatuur alleen binnen. Buiten op de stuurstand een copie van de dieptemeter. Dat is een Forward Looking Sonar. Op dat repeater scherm kan ook de alphanumerieke GPS info komen te staan. Meer heeft een roerganger niet nodig. Is het diep genoeg en wat is de koers? Bij ons kan de roerganger naar binnen, hij/zij zet de AP aan of laat gewoon het stuur los (op aan de windse koersen zeilt de boot zichzelf, andere koersen en op de motor doet de AP wonderen). Omdat de AP-hoofdunit ook binnen zit, kunnen we binnen gewoon sturen, navigeren en zo nu en dan even het hoofd buiten de deur. Buiten is een remote voor de AP aanwezig.
Ook de marifoon zit binnen met een repeater buiten.
Voor internet hebben we een losse laptop, daarop ook TV, spelletjes, handleidingen, werk-gerelateerde zaken, email, grib, nou ja, alles dus. Internet via een 3G dongle. 4G en 5G kennen ze hier niet. Zelfs de pinpas vinden ze maar raar hier (Griekenland).
Wat we niet doen is:
- wedstrijd zeilen
- performance metingen
- moeilijk
Misschien heb je wat aan deze info.