Voor de niet aanwezige niveaumeting in de watertank en onbetrouwbare vlottermeting in de brandstoftank wil ik over gaan naar een n2k systeem. Oproepbaar via de MFD's en alarmen naar wens in te stellen.
De basis zouden twee van onderstaande analoog/n2k convertors worden:
Lowrance EP-65R Fluid Level Sensor
Deze zijn, ook met mijn B&G MFD, op 2, 3 of zelfs 5 punten te ijken zodat er voor de onregelmatige doorsnede van de tanks gecompenseerd kan worden. Een indicatie van 30% komt dan ook echt overeen met 30% volume.
Ik twijfel over de keuze voor de meting zélf:
-
Vlotter op basis van reed-relais of
-
Ultrasoon
Koster per sensor verschilt zo'n eur 30: dat maakt dus niet heel veel uit.
Ultrasoon is contactloos en ongevoelig voor vervuiling. Echter ik heb matige beroepsmatige ervaringen met false reflecties bij non-guided radarmetingen in de praktijk van m'n werk. Dat zijn echter stalen vaten. De sensoren op de boot zijn niet radar maar ultrasoon (vergelijkbaar met een dieptemeter) en kunststof tanks, maar plaatsing kan hier alleen nabij de wand van de tank (daar waar de tanks het diepst zijn). Andere "ultrasoon" merken (Maretron) raden in zo'n geval een optionele "focus tube" aan, wat m.i. al wel aangeeft dat dit nodig kan zijn. Los van eventuele valse reflectie: zal een dieseltank last hebben van schuimvorming tijdens normaal varen en/of tanken? Daar zal zo'n meting ook van in de war raken.
Electromechanisch heeft een vlotter die lek kan raken of kan gaan hangen bij vervuiling en heeft "slechts" een resolutie van 2.5 cm. Reedcontactjes kunnen in de praktijk ook gaan hangen/afbreken.
Wie heeft hier ervaring mee in de praktijk? Wat zal de meest robuuste keuze zijn?