Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch?

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 27 juli 2015 17:45 #646878

Voor de niet aanwezige niveaumeting in de watertank en onbetrouwbare vlottermeting in de brandstoftank wil ik over gaan naar een n2k systeem. Oproepbaar via de MFD's en alarmen naar wens in te stellen.

De basis zouden twee van onderstaande analoog/n2k convertors worden:
Lowrance EP-65R Fluid Level Sensor

Deze zijn, ook met mijn B&G MFD, op 2, 3 of zelfs 5 punten te ijken zodat er voor de onregelmatige doorsnede van de tanks gecompenseerd kan worden. Een indicatie van 30% komt dan ook echt overeen met 30% volume.

Ik twijfel over de keuze voor de meting zélf:
-Vlotter op basis van reed-relais of
-Ultrasoon

Koster per sensor verschilt zo'n eur 30: dat maakt dus niet heel veel uit.

Ultrasoon is contactloos en ongevoelig voor vervuiling. Echter ik heb matige beroepsmatige ervaringen met false reflecties bij non-guided radarmetingen in de praktijk van m'n werk. Dat zijn echter stalen vaten. De sensoren op de boot zijn niet radar maar ultrasoon (vergelijkbaar met een dieptemeter) en kunststof tanks, maar plaatsing kan hier alleen nabij de wand van de tank (daar waar de tanks het diepst zijn). Andere "ultrasoon" merken (Maretron) raden in zo'n geval een optionele "focus tube" aan, wat m.i. al wel aangeeft dat dit nodig kan zijn. Los van eventuele valse reflectie: zal een dieseltank last hebben van schuimvorming tijdens normaal varen en/of tanken? Daar zal zo'n meting ook van in de war raken.

Electromechanisch heeft een vlotter die lek kan raken of kan gaan hangen bij vervuiling en heeft "slechts" een resolutie van 2.5 cm. Reedcontactjes kunnen in de praktijk ook gaan hangen/afbreken.

Wie heeft hier ervaring mee in de praktijk? Wat zal de meest robuuste keuze zijn?
Laatst bewerkt: 27 juli 2015 17:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 27 juli 2015 18:15 #646895

Ik snap je argwaan t.a.v. die simpele vlotterdingen niet zo.
Die zitten in de brandstoftanks van auto's ook en gaan i.h.a. een autoleven mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 27 juli 2015 18:28 #646897

Eens, dat argument vervalt bij deze!

En betreft de robuustheid van de ultrasoon? Is die in het voordeel?

Tanks zijn plm 35 cm hoog: resolutie votter is dan slechts 7% van de schaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 27 juli 2015 19:52 #646932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29449
Nachtvlinder schreef :
Eens, dat argument vervalt bij deze!

En betreft de robuustheid van de ultrasoon? Is die in het voordeel?

Tanks zijn plm 35 cm hoog: resolutie votter is dan slechts 7% van de schaal

Waarom elektrisch?

Met luchtdruk werkt het perfect, ook in zwartwatertanks.
mini Handpompje, mano meter tot 0,1 bar, T-stukje en luchtpijpje tot de bodem.

Zie hier:
www.euro-index.be/nl/producten...ander/inhoudsmeters/

www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=1154



Dat systeem zat vroeger veel in Groninger Coasters, dus dan moest het wel werken. :laugh:

Of hier:
www.nauticexpo.com/boat-manufa...nk-sensor-29139.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juli 2015 19:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 16 feb 2016 16:28 #706364

  • Tjurd
  • Tjurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Is dit nog gelukt Nachtvlinder?

Ik heb aan boord vier watertanks en één diesel tank en wil deze middels een moderne plotter en nmea data gaan uitlezen.
Nu werden de watertanks gemeten a.d.h.v. één flowmeter (stuk) en de dieseltank middels een analoge signaal.

I.a.w. ik moet 4 nmea tankmeters hebben, of analoge naar digitaal vertalen. Er zijn mogelijkheden maar dezen zijn allen erg prijzig, vooral x4 of 5.

Vraag is of men ook alternatieven weet? Vetus heeft ook een digitale ultrasoon sensor met RS485-BUS die ik in de aanbieding heb gezien. Kan ik deze data makkelijk in het nmea2k net knallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niveaumeting: ultrasoon of mechanisch? 16 feb 2016 18:03 #706397

Heb toevallig afgelopen week 2 stuks Lowrance EP-65R interfaces besteld. Deze kun je via elke MFD van een van de Navico-merken volledig naar wens configureren. Handig voor mijn taps toelopende tanks.

Als sensor durfde ik ultrasoon toch niet aan; mijn tanks volgen de rompvorm dus om de maximale diepte te kunnen detecteren dient de sensor vlak bij een van de zijwanden gemonteerd te worden. Ultrasoon zou dan last kunnen krijgen van valse echo's. Valt op te lossen met een focustube, maar dat vond ik te ver gaan. Is dus een normale Vetus floater geworden.

Ook dezelfde floater voor het drinkwater besteld, mag niet want dat gaat roesten natuurlijk. Stom niet aan gedacht. In de watertank komt een RVS Vetus floater met reed-relais: elke 2 cm een schakelpunt.

RS-485 is slechts de electrische specificatie (draadjes en spanningsniveaus) en specificeert geen protocol waarin gepraat wordt. N2K doet dit (bovenop die hardware laag) wel en is intelligent betreft arbitrage om prioriteitsconflicten op te lossen. Gaat dus niet eenvoudig samen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl