Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Home made hybride

Home made hybride 28 juli 2015 20:19 #647260

hoe lang wil je aaneengesloten electrisch aangedreven kunnen varen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 28 juli 2015 20:26 #647262

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
20 minuten is 9 van de 10 dagen voldoende denk ik.
Langer zou natuurlijk leuk zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 28 juli 2015 20:32 #647264

peper weet hier veel van, zal zich wel snel melden.
maar volgens mij is 20 minuten nog wel te doen hoor. ( ivm accu capaciteit)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 28 juli 2015 21:44 #647281

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Vol gas met 4kW, 20 minuten, is 111Ah als je het zonder verlies op 12V doet.
Dat heb ik al vast voor je uitgerekend ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 28 juli 2015 22:10 #647283

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Sinds 1893 bouwt Elco elektromotoren voor scheepsaandrijving. Waarschijnlijk veel te veel van het goede voor jouw toepassing maar het blijft een leuk onderwerp en Elco heeft een leuke site met veel informatie.

Link: Elco Electric Propulsion Since 1893
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:11 #647310

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
die aandrijving zie ik nog wel gebeuren met een electromotor maar het opladen kon wel eens lastiger worden. Hoeveel vermogen levert een scheepsschroef die vrij meedraait? Komt die wel op toeren?

En zit je wel te wachten op al dat mechanisch gerommel onder je voeten als je lekker zeilt?

Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 07:20 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:20 #647311

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik zal eens kijken hier op het forum we hebben een lid (Bas) die heeft dit ook zelf gefabriceerd.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:21 #647312

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
laadt die ook bij tijdens het zeilen?

ben erg benieuwd!

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:30 #647315

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
volgens mij niet.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:45 #647318

Deze jongens maken naar mijn mening verschrikkelijk mooie motoren (wel 24V)

Deze jongens maken erg goedkope DC brushed motor controllers met een aantal erg aantrekkelijke features. Regeneratief remmen = (opladen) is standaard. In de controller zit een eenvoudig te programmeren uProcessor. De documentatie is erg goed en voor bijna iedere noob te snappen.

Icm met deze encoder kun je naar hartelust fancy zaken programmeren, zoals het optimum toerental voor het regeneratieve stukje, opstartkarakteristieken etc.

Met een beetje durf en experimenteren ben je voor €1000,- klaar inclusief de poelies om het aan te sluiten.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 08:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 07:56 #647319

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Mijn bootje vaart intussen al weer 15 jaar elektrisch. Als motoren gebruik ik 2x http://www.devi-motion.com/webshop/bldc-motor/p-1/D1000244--hpm-10kw-48v-fan-cooling.html(dubbelschroef) Samen met een grote accubank goed voor 5 uur varen met zo'n 4 kn.
Ik heb maar kleine schroeven (ivm weinig diepgang), en laden is dan niet echt de moeite.
Haven in en uit is geen probleem. Bij meerdaagse tochten moet je wel rekening met het weer houden. (nog meer :) ) Op je laatste dag met windstil weer op terschelling liggen is dan geen goed plan.
Voor nood heb ik een 6kVA generatortje staan, maar in de praktijk moet ik die in het najaar een uurtje laten lopen om te voorkomen dat de zuigers vastroesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 08:08 #647322

Er zijn verschillende routes.

-Wil je een electrische hulpaandrijving naast je diesel
-Wil je een electrische aandrijving, met een diesel er naast
-Wil je een elctrische aandrijving met een dieselgenerator als er geen stopcontact in de buurt is

De eerste is redelijk goedkoop te maken en heeft de breedste inzetbaarheid...

Dan komt de keus borstelloos of niet? Borstelloos heeft een iets hoger rendement en hoger vermogen bij de zelfde bouwgrootte, maar het systeem is ingewikkelder. Borstelloos heeft ook een vlakkere vermogenskromme.

Borstelmotoren zijn er ook in goede kwaliteit. Het systeem is simpel en biedt een ander voordeel: Je kunt de controller overbruggen in geval van een defect.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 08:11 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 08:09 #647324

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
"boarderbas" post=647318 Regeneratief remmen = (opladen) is standaard.

bij een auto wil dat wel werken: gas los en je wielen draaien nog net zo hard, en als je die wielen iets belast dan drukt die 1000 kg auto ze wel rond.
Bij een schroef werkt dat volgens mij niet zo goed. Gas los en motor in zijn vrij; dan draait de schroef wel maar veel minder snel. En als je dat gaat belasten dan kon ie wel eens snel stilstaan.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 08:10 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 08:14 #647327

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Yes! Je kunt gewoon de "remkracht" programmeren. En dan ook nog eens closed loop. Ofwel, je programmeerd de optimale draaisnelheid, torque of afgegevene vermogen in en de controller regelt met PWM de juiste instelling.

Je zou zelfs de accu's van serie naar parallel kunnen schakelen voor het regeneratieve stuk om de rpm een beetje naar beneden te halen voor optimaal rendement...

In de software voor die controllers heb je mooie tools om te monitoren wat er allemaal aan stromen en signalen lopen!
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 08:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 09:09 #647340

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
@boarderbas Als het zo simpel was als jij stelt had het hier al gedraaid in productie.

echt, zo simpel is het niet.

alleen je accupakket gaat met traditionele accu's al ver over de 1000 euro heen. je ontkomt als je 100% electrisch wil kunnen echt niet aan Lipo's

het motordeel is inderdaad mogelijk (ver) onder de 1000 euro, en kan nog veel simpeler als jij stelt.

je motorkeuze is heel belangrijk,

enkelfase is alleen bij directe aandrijving werkbaar.

zodra er een keerkoppeling bij komt kijken en er een onbelast moment kan ontstaan vallen de enkel fasige PM motoren volledig af omdat ze zich niet goed laten regelen.

afhankelijk van de belasting schiet het toerental omhoog en omlaag.

je krijgt om dat op te vangen dus een onwijs complexe regeling die met feedback van het toerental werkt.

alleen door de vertraging die optreed is het kwaad al geschied op het moment dat je regeling kan ingrijpen.

Als motor heb ik een 3 fase 5 Kw Turnigy T20 watergekoelde RC motor die in de 720 KV configuratie bij 36 volt 26280 RPM draait. daarbij verbuikt hij 128 Ampere

Om op een acceptabel toerental voor de schroef uit te komen betekend dat een vertraging van 16.5 x

ik heb als testbed een staartstuk met een 1:3 vertraging met daar weer een tandwiel reductiekast van 1:5.5 op waar op zijn beurt de motor weer op staat. de schroef draait dan 1593 RPM

de regeling is gewoon een programmeerbare rc speedcontroller, met daar aan een servo tester.

om te schakelen gebruik ik de keerkoppeling van het staartstuk.

je zou de motor qua draairichting kunnen laten veranderen d.m.v. de servo tester als je hem direct op de schroefas zet, maar ook dan zal er een reductie van zo'n 16.5x op moeten totaal.

mijn motor is watergekoeld en heeft nu bijna 20 100% belaste uren, en is nog steeds heel.
de motor wordt zonder meer als alleen de waterkoeling rond de 110 graden

en ja als je de wikkelingen via een diode richting een laadregelaar koppelt pak je hier laad stroom van. De motor wekt dus op als de schroefas draait. mits je dus meer energie uit je zeilen hebt als dat het kost om je rompsnelheid te halen kan je het overschot in lading omzetten.

dit kan je regelbaar maken door de fases van de motor d.m.v. mos-fets gecontroleerd in geleiding te sturen. Ook kan je op deze manier (een deel van het) vermogen pakken om te laden als je op de diesel vaart.

dat deel maakt de opzet dus hybride en daar ga ik (voorlopig) verder niets over zeggen aangezien dat hier net van de tekentafel af is en de eerste test pcb's een dezer dagen geleverd worden zodat de componenten er op gesoldeerd kunnen worden.

Het geheel kan pas getest worden als de diesel, elektromotor en schroefas in mijn boot geïnstalleerd zijn. dat gaat niet eerder als komende winter gebeuren.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 09:24 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 09:53 #647354

Wat een GE*#*

Bas komt met een goed verhaal en jij met een zootje BS. Niets beters te doen dan over Lipo's en je RC motortje te praten?? Wat een flauwekul!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 09:58 #647356

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Niks bullshit, dit is het resultaat van 2 jaar experimenteren met diverse verschillende opzetten.

En dat gescheld ga je maar elders doen.

De opzet die Bas stelt is puur theorie, en niet gehinderd door enige vorm van praktijkervaring ermee. 2 jaar terug dacht ik er ook nog zo over, maar ik ben er in de praktijk toch wel achter gekomen dat het allemaal niet zo simpel is.

Als je het goed wil doen zie je dat de investeringen op een heel ander vlak zitten als waar je het in eerste instantie verwacht had.

in de praktijk is enkel directe aandrijving van een schroef zonder ook maar enige vorm van teruglevering zo simpel, en dat heeft niets met hybride te maken. dat is ook de opzet die rooiedirk heeft.

Hybride is als je het uitzet heel veel meer als enkel een 2e aandrijving.

in feite is elke zeilboot in die zin van het woord een hybride.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 10:06 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:06 #647362

Mephisto, ik ben productontwikkelaar en ken de trots, die naar ik maar vanuit moet gaan je beweegt dit op te schrijven. Misschien even wat minder fel doen?. Je hebt vast meer specifieke ervaringen. Ik ken de opzet zoals ik die aanreikte uit een ander veld, maar qua doel en fucntionaliteit (incl. regeneratie in scheeps-accu's) verschilt het niet zo veel.

Ik schrijf duidelijk €1000,- zonder accu's. Ik beschrijf ook dat ik het over een hulpaandrijving heb. Om een kwartiertje te varen op "Halfgas" kom je met een 200Ah lood-gebaseerde accu, die gemaakt is voor zo'n taak, al een heel eind.

Dat gemieter wat jij beschrijft met de contrôle doen die Roboteq dingen met 2 vingers in de neus. En ja daarom geef ik een link van een encoder, zodat je een closed loop systeem op kan zetten.

In de tijd van de radiolamp-PID's was een controller al snel genoeg om schade aan de motor te voorkomen bij asbreuk.

Jij werkt met een opgevoerd motortje. De motor die ik aanreik (maar zeker niet de enige keus is) is ontworpen voor zijn taak, goed gebouwd en de koolborstels kunnen kinderlijk éénvoudig gewisseld worden. Naar mijn smaak zaken die een systeem robuust en simpel houden.

Het dimensioneren en uitleggen van een aandrijflijn is ingewikkeld en er leiden vele wegen naar rome. TS fantaseert over een bereikbaar DIY systeem, om zijn motor niet aan te hoeven zetten in de haven.

Het klinkt als een mooi project Mephisto! Ik hoop dat je bevindingen andere mensen vooruit kunnen helpen. Uit nieuwsgierigheid, wat is "hier" voor jou? (Als het zo simpel was als jij stelt had het hier al gedraaid in productie.)
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 10:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:12 #647364

Mephisto schreef :
Niks bullshit, dit is het resultaat van 2 jaar experimenteren met diverse verschillende opzetten.

En dat gescheld ga je maar elders doen.

De opzet die Bas stelt is puur theorie, en niet gehinderd door enige vorm van praktijkervaring ermee. 2 jaar terug dacht ik er ook nog zo over, maar ik ben er in de praktijk toch wel achter gekomen dat het allemaal niet zo simpel is.

....

Ik geloof jou niet zo erg meer, Mephisto.

Vrijwel iedereen weet dat RC motortjes snel de geest geven en dat Lipo grote nadelen heeft en niet lang meegaat. Verder heb jij toch wat te vaak uitspraken gedaan op dit forum die ik zeer twijfelachtig vind. Dat brengt de geloofwaardigheid van jou en dit forum in gevaar.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:24 #647367

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Bij uitwisseling van ideeën, brainstorming, is het niet zinvol op negatieve wijze op andere inbrengers van ideeën in te gaan. Dat breekt de stroom van ideeën en is contraproductief.
Jullie moeten je best doen alleen positief op de opmerkingen van anderen in te gaan, dàt is productief.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:27 #647368

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat schrijf je inderdaad duidelijk maar ik bedoelde het iets algemener eigenlijk als alleen richting jou. misschien had ik je niet moeten taggen.

En ja met een 200 Ah loodaccu's kom je heel ver, maar 600 Ah aan 12 volt loodaccu's als je naar 200 Ah 36 volt wil is een gewicht... om het over de ruimte maar niet te hebben.

Theoretisch dus leuk maar in de praktijk niets waard of je moet er mee akkoord gaan dat je bereik tov de investering waardeloos is.

Onder vollast draai je nog geen half uur op 3x 12 volt 100 Ah totaal en 3x 100 Ah is op schepen waarvoor een 5 Kw toepasbaar is al moeilijk bij te plaatsen.

Daarom schrijf ik alle andere soorten accu's als lipo af en zit daar de echte investering als je een in de praktijk bruikbaar systeem wil.

Het voordeel van de opzet van mijn motor is dat het zeer compact en licht is. en omdat het zo veel mogelijk gebaseerd is op massaproductie.

prijstechnisch is het daardoor veel goedkoper en daardoor kan je gewoon genoeg spares van de gevoelige onderdelen meenemen of relatief snel spares laten versturen naar waar ter wereld je ook zit.

en ik noem het niet opgevoerd.

De motor werkt prima. de belasting is binnen de specificaties en de temperatuur is onder vollast gewoon ruim binnen de e grenzen.

Asbreuk is inderdaad een risico, en daar heb ik (nog) geen beveiliging voor ingebouwd. het staartstuk waar het op staat heeft namelijk een breekpen in de schroef.

en hier is op mijn staartstuk die als test bed dient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:28 #647369

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
captain koek schreef :
Mephisto schreef :
...
kletskoek, jij kan er niet tegen om tegengas te krijgen.

Als je producten binnen de specificaties van de fabrikant in zet is er helemaal geen sprake van vroegtijdig overlijden of versnelde slijtage. met misbruik krijg je alles stuk

ik adviseer je vooral eens om buiten de theoretische boekjes te gaan denken en ook eens echt in de praktijk te gaan spelen met dingen en de resultaten die dat oplevert ook eens mee te nemen in wat je verkondigt, dan zal je zien dat wat ik zeg echt wel klopt.

het kan er op papier nog zo mooi uit zien, de praktijk is altijd anders. hoe goed je het ook kan simuleren.
Er zijn voorbeelden genoeg te noemen van theoretische zaken die in de praktijk niet blijken te werken.

andersom is het hetzelfde.

van zaken die in de praktijk werken is theoretisch niet altijd te onderbouwen waarom het werkt.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 10:36 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:34 #647370

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Hoeveel kilowatt adviseren de profi's eigenlijk om de haven in en uit te komen?
Is voor een LM27 2kW niet genoeg?
Het echte urenlang varen op stroom moet je dan vergeten.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 10:34 #647371

Sorry mensen, als er regelrechte onzin wordt verkondigd haak ik af....

Ik kan goed tegen tegengas, maar niet tegen mensen die herhaaldelijk onwaarheden blijven verdedigen.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 10:36 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Home made hybride 29 juli 2015 11:12 #647381

Mephisto, het zou erg plezierig zijn als je je tenen iets in zou korten en even de tijd en moeite zou nemen om te lezen en te begrijpen wat een ander zegt. Dat zou veel irritatie kunnen schelen. Je redeneert wederom geheel uit je eigen wereld en niet naar de vraag die in dit topic voor ligt.

De gevraagde 20 minuten is dus precies wat je zegt: nog geen half uur. Ik vaar nog geen kwartgas in de haven. Ik neem even aan (maar dat kan ik verkeerd hebben) dat ik aan 3Pk (electrisch) nominaal, 4,5K Pk piek meer dan voldoende heb. (Ik heb een 12 Pk diesel)

3Pk = 2,2 Kw
2,2 Kw / 24 Volt bij de motorcurve van een Ampflow A28-400 is 120A

Bij 20 minuten varen dus 40Ah aan 24Volt. Bij max 50% ontlading en verminderde effeciëntie van de (lood)accu bij hoge ontlading van een accu schat ik in dat je met 2 120Ah accu's dik tevreden kunt zijn en je diesel slechts nog start als de wind weg is.

Dat gezegd hebbende is er nog een efficiëntieslag te maken door naar een anders gedimensioneerde motor te gaan (10%) of zelfs naar borstelloos over te stappen. Dat maakt het vanuit EMC oogpunt wel minder "foolproof" voor een DIY installatie.

Jouw keuzes zijn niet fout, maar niet vanzelf geschikt voor een robuust product. Die RC motortjes kun je dan wel binnen spec belasten, RC motortjes zijn meestal niet uitgelegd op duurzaamheid. Een fabrikant van motoren die als design-intent bedoeld zijn voor industriële toepassingen, maakt andere keuzes dan een fabrikant die gewicht tegen (extreme)performance moet afwegen.

Ik ben geen expert als het aankomt op electrische aandrijvingen, maar heb met zorgvuldig ontwerp (noem het boekjeswijsheid), rekenwerk en een denkkader van robuustheid en betrouwbaarheid enkele succesvolle toepassingen gerealiseerd. Ik ontwikkel voor mijn beroep consumentenproducten met een hoog afbreukrisico in een branche waar de verwachtingen aan betrouwbaarheid op een bijzonder hoog niveau liggen. (Denk aan 6x zo berouwbaar als de betrouwbaarste auto.)

Jouw hobbyisme werkt aanstekelijk. Het lijkt me oprecht leuk je opstelling een keer te zien. Misschien kunnen we wat van elkaar leren.
Laatst bewerkt: 29 juli 2015 11:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl