Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiting dynamo met victron diodeblok

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 11:53 #649069

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik heb aan boord een toerenteller die gaat lopen zodra ik een keer gas heb gegeven bij een draaiende motor. Ook zit er een laadstroomlampje die gaat pas uit zodra ik bij een lopende meter een keer gas heb gegeven. Ook gaat de dynamo pas de accu laden zodra ik een keer gas heb gegeven.
Op mijn Victron diodeblok zit nog een ongebruikte aansluiting. Heeft die er iets mee te maken?
De zwarte draad van dynamo gaat naar de dashboardverlichting en de groene draad gaat naar de laadstroomlamp op dashboard. Ook vermoed ik dat de dynamo maar heel langzaam de accu's oplaad.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 15:45 #649143

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat klinkt allemaal heel normaal. Een dynamo moet even bekrachtigt worden. Dat gebeurt op het moment dat je even wat extra toeren maakt.
De toerenteller wordt niet zelden aangestuurd vanaf de dynamo.

Naarmate je accu's voller zijn gaat de dynamo (lees; laadregelaar) de hoeveelheid stroom terugregelen om te voorkomen dat je accu's over koken. Als je accu's half leeg zijn gaat het met volle bak, maar al snel zie je dat halveren en verder terugzakken tot zo'n 5Ah.

Om dat te kunnen volgen zou je een accumonitor nodig hebben, of een shunt en een multimeter. Zoek eens op shunt en berichten van meer dan een jaar terug. Zo'n drie jaar terug was er hier een draadje over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 16:43 #649150

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Normaliter moet het laadstroom lampje uit gaan bij stationair draaien al. De toeren teller (denk op w contact van je dynamo) moet dan ook de stationaire toerental aangeven.

Het lijkt erop dat je koolborstels aan vervanging toe zijn.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 16:51 #649152

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Dit lijkt op een niet helemaal goed aangesloten alternator.
Bij het starten van de motor krijgt, normaal gezien de alternator, een bekrachtigingsstroom voor de rotorwikkeling. Hierdoor gaat de alternator werken en zodra deze werkt verzorgt hij zelf dat die rotorstroom in stand blijft.
Maar ook zonder stroom kan de alternator werken, door even wat hogere toeren, en de overblijvende magnetisme van de rotor. Zodra de alternator gestart is verzorgt deze zelf de stroom door de rotorwikkeling.
Aangezien bij jou zowel de laadstroom alsook het toerentalpulsen blijkbaar pas na een keer hogere toeren te draaien aanwezig zijn, lijkt het erop alsof deze bekrachtingingsstroom niet aanwezig is.

Dus eerst maar eens alles goed nakijken.
of alle draden goed aangesloten zijn en of ze goed contact maken.
1) Heeft dit altijd zo gewerkt, of heb jij onlangs het diodeblok ingebouwd of laten bouwen?

2) De alternator krijgt normaal gezien een bekrachtingsstroom via het schakelpaneel, dezelfde draad die het laadalarm ( licht en geluid ) verzorgt. ( L op mijn alternator .)

3) Meet bij stilstaande motor de spanning op die aansluiting t.o.v. massa, zou moeten 12V zijn.

Type motor ?
Type alternator ?
Werken uitgevoerd aan alternator, of motor, of diodeblok ?

Schema ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 18:10 #649167

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik ben geen deskundige maar ik heb op mijn diodeblok ook 2 extra aansluitingen 1 om van begin af aan de informatie te kunnen lezen en de ander voor compensatie. Ik ben niet aan boord maar meen mij te herinneren dat het kabeltje voor directe uitlezing naar het contactslot is.

Jan

Hier de info van mijn installatie (een enengize input) : www.stroomwinkel.nl/download/I...attery-isolators.pdf
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 18:16 door kaaiman. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 18:18 #649171

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Is bij mijn mijn md7b ook zo: lampje/piepertje pas uit na even gasgeven. Dan gaat ie ook pas laden. Was vroeger niet zo, is ooi spontaan gekomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 18:19 #649172

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
koolborstels......
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 18:37 #649176

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Of te licht lampje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 20:40 #649217

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
jessejohn schreef :
koolborstels......


Zou heel goed kunnen.
Best misschien even contact opnemen met een alternator revisiewerkplaats.
Als ze tijd hebben is dat binnen een dag herselt, moet je wel zelf alternator uit- en in-bouwen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 21:30 #649233

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 943
Zoals eerder al door anderen aangegeven, komt wel vaker voor. Uit eigen ervaring: Ik heb bij onze Indenor de originele dynamo vervangen door een nieuwe (Iskra alternator voor de scherpslijpers). Vanaf het eerste moment hetzelfde gedrag, ik moet eerst een klein beetje gas geven voordat het lampje uitgaat en hij gaat laden.

Een vriend van mij heeft dezelfde ervaring na het vervangen van de dynamo. Hij plaatste een Bosch terug.

Ik vermoed dat het gekoppeld is aan een niet optimale verhouding van de poeliediameters. Een iets kleinere/grotere (afhankelijk welke je vervangt) poelie zal dit probleem waarschijnlijk uit de wereld helpen. Omdat het mij in de praktijk niet stoort heb ik er verder niets mee gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 05 aug 2015 21:35 #649236

Is toch prima: oliecirculatie etc op gang laten komen wanneer onbelast en laag toerental; na een 10tal seconden gas bijgeven om te gaan manouvreren/laden. Is dat een probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 06 aug 2015 09:26 #649338

dynamo lampje is meestal 2W. Is deze lichter, dan zal de dynamo al bij een lager toerental stroom gaan leveren (lees bekrachtigd worden), is de lamp groter dan 2 W, dan zal de bekrachtiging bij een nog hoger toerental zijn stroom gaan leveren aan de accu.
Ik heb eerder een 1 W lampje bruikt zodat de dynamo bij staionair al de accu's kon laden. Helaas als de accu's helemaal leeg waren (2 dynamo's en 4 accu's) dan werd er bij manouvreren zoveel van de motor weggetrokken dat de motor afsloeg (niet fijn met in en uitvaren van de box) Nu weer terug naar 2W lampje, ja na de start moet ik even wat meer gas geven om de dynamo te bekrachtigen maar de motor blijf nu wel stationair doordraaien als ik manouvreer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 06 aug 2015 10:04 #649349

De Optimaal,

Begrijp ik je omschrijving goed?

Je plaats een `lichter´ lampje, dus MINDER bekrachtiging stroom door de rotor wikkeling om hem op gang te brengen, en je generator gaat MEER stroom leveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 06 aug 2015 18:45 #649547

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Saeftinghe schreef :
De Optimaal,

Begrijp ik je omschrijving goed?

Je plaats een `lichter´ lampje, dus MINDER bekrachtiging stroom door de rotor wikkeling om hem op gang te brengen, en je generator gaat MEER stroom leveren?

Ja aan die denkwijze kom ik ook niet uit.
Bovendien, de bekrachtigingsstroom hoeft maar heel even te lopen, zodra de alternator stroom levert verzorgt hij ook zelf zijn rotorstroom. Dus hoe dit lichter lampje dat effect heeft ? ? ?
En vooral hoe dit lichter lampje zo een invloed zou hebben op de werking van de motor dat deze bij manouvreren de motor stationair doet stilvallen ? ? ?
Daar kan ik met mijn verstand niet bij.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiting dynamo met victron diodeblok 07 aug 2015 10:28 #649741

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13795
een "klein lampje" gaat niet werken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl