rooiedirk schreef :
.
Dicht naast de mast heeft als nadeel dat een groot deel van het radarzicht wordt afgedekt door de mast. Een radar kan niet door de mast heen kijken.
Ook zal je (veel) meer last hebben van reflecties van de mast. Dit zijn signalen die op de mast worden 'afgeketst' (zoals een spiegel) en dan op je radar antenne binnen komen.
Die was ik vergeten: tijdens de vakantie zag ik 1 boot die zijn dome inderdaad niet recht vooruit op de mast had geplaatst maar haaks er op. (Gewoon de domehouder haaks op de mast geplaatst). De dome zelf was wel naar voren gericht natuurlijk. Leek mij ook niet zo dom eigenlijk= extra bescherming door de zijwanten en minder kans op vasthakende lijnen. Geen goed idee dus?
Mijn idee is de dome niet achter de mast, maar net zoals de standaard methode: aan de mast, naar voren gericht maar dan een stukkie lager. Op "paalhoogte".
Frank: zelf geen last van vasthakende lijnen in top/deklicht. Die hangen erg hoog. De spiboomophouder komt ivm de snelle gijp onder de babystag uit de mast. Deng..........daar zit dus wel een probleem/nadeel.
Mijn idee is overigens niet om de dome enkel op te hangen bij (opkomende) mist, maar gewoon in de haven. Maar jouw spectrum ligt natuurlijk heel anders. Ik vaar 99%van de tijd op binnenwater en jij steekt de oceanen over