Ronaldl schreef :
er is ook een nadeel aan het meedraaien van het stuurwiel (en de ketting en zo) als de AP werkt: het geeft een naijl effect door de massa die je in beweging hebt gezet en ook moet stoppen als de AP wil dat de beweging stopt.
Dit is niet het effect waar ik bij deze constructie bang voor zou zijn. Veel erger is, dat de stuurpomp zich nauwelijks laat aandrijven via de as. Dat dus heel veel kracht van de AP aandrijving verloren zal gaan in het aandrijven van de stuurpomp.
Ik heb een Optima 92, en ken de constructie.
In jouw geval zie ik drie mogelijkheden:
1: Toch gewoon een wheeldrive van Raymarine. Werkt bij mij prima. Wel inderdaad een roerstandmelder onderdeks monteren.
2: Een hydraulische pomp monteren en met een wisselklep aansluiten. Als de AP áán is, reageert alleen het roer alleen op de AP, als-ie uit is, alleen op t stuurwiel. Ik weet alleen niet of de stuurcomputer daar een uitgang voor heeft.
3: Een mechanische lineaire aandrijving. Gecombineerd met een elekrtische uitvoering van de kortsluitklep die er nu ook al zit. Ook hiervoor geldt dat er een uitgang voor die klep op de stuurcomputer moet zijn.
Optie 1 is het simpelste en goedkoopste. Dat scheelt zomaar een Euro of 1500.
Daarna zou ik voor optie 3 kiezen. Hoewel deze het nadeel heeft dat je ergens een ondersteuning voor de lineaire aandrijving moet maken. Daar komen wel serieuze krachten op, dus moet goed ontworpen en gebouwd zijn.
Als laatste zou ik voor optie 2 kiezen. Maar misschien is dat niet terecht. Deze heeft t voordeel dat je geen aparte krachten hoeft over te brengen. Maar de hyrdauliek is ingewikkelder.