Koezt schreef :
TimoDino schreef :
Ik heb een gewone voltmeter met 2 cijfers achter de komma.
Simpel aan te sluiten en je weet voor een eenvoudige installatie meer dan genoeg.
....
Accu < 11,5 volt is oppassen met starten.
Ik hap nog maar eens...
Accu < 11,5V is funest voor de accu. 11,9V is eigenlijk 100% ontladen en daarmee al zeer schadelijk voor je accu's. Verder ontladen dan 50% wordt over het algemeen afgeraden, tenzij je speciale accus.
En spanning op je accu is ook sterk afhankelijk van de belasting.
Accuspanning
Ook de accuspanning kan als globale indicatie van de laadtoestand van de accu worden gebruikt. Een bruikbare spanningsmeting is pas mogelijk nadat de accu enige uren met rust gelaten is (niet laden of ontladen).
ter info: men spreekt over volle accu bij 12,7 75% bij 12,4 50% bij 12,2
en in principe moet je met een normale accu dan terug bijladen.
verder 25% bij 12,06 en leeg bij 11,9 als je deze spanning meet moet je onmiddelijk terug laden.
Maar zoals eerder vermeld dit zijn spanning bij accu in rust.
Hoeveel laadspanning je op de accu gaat meten hangt mede af van de stroomafname.
Dus zal op ieder schip mogelijk weer anders zijn.
Alleen een accumonitor zal je een zekere indicatie kunnen geven, en dan nog.
Eigen ervaring met jou systeem zal je waarschijnlijk meer opleveren.