Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!!

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 20:30 #671707

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
AlfaR schreef :
Als de kabels langer worden, minimaal 16mm2 gebruiken.

In plaats van deze toch iet wat vage instructie zou ik het bestandje waarmee je de benodigde draaddikte kan berekenen uit de downloadsectie gebruiken.
En dan de draaddikte dusdanig kiezen dat er bij de maximale stoom niet meer dan 5% spanningsverlies is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 20:47 #671713

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Wat heeft de startmotor met het diodeblok te maken?
De startmotor hoeft verder echt niet gezekerd te worden.

En dat de de boegschroef niet over het diodeblok hoeft, lijkt me wel duidelijk. Zijn boegschroefinstallatie zit er al compleet in. Alleen het laadgedeelte moet hier aangepast.

Verder is het lastig om via een forum in een paar regels uit te leggen hoe je een complete installatie aanlegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 21:23 #671721

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
We komen zo al een heel eind hoor.
Inderdaad wil ik dat ook graag weten m.b.t. de startmotor en diodeblok.
De startmotor zit toch rechtstreeks op de accu aangesloten met een hoofdschakelaar en eventueel een zekering ertussen?

Je schrijft:
De 230V van de combi via aardlek en een of meerdere automaten verdelen.
Let wel op dat de combi genoeg kortsluitvermogen kan leveren om de gekozen automaten uit te kunnen schakelen. STAAT DIT IN DE INSTALLATIEBESCHRIJVING?
de combi verder aarden aan het centrale aardpunt in je boot. Oh die moet ik nog opzoeken. Is dat aan de kiel verbonden?
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 21:27 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 22:25 #671732

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ja, hoor, zo simpel is het echt. Er moet alleen een wijziging aangebracht worden in het laadsysteem. En de bekabeling van je keuzeschakelaar moet je veranderen.

De automaar wordt niet uitgeschakeld door de omvormer maar door de verbruiker. Het is alleen niet handig om 16Ampere automaten te nemen als je omvormer bijvoorbeeld maar 1000 Watt kan leveren. Dit moet je op elkaar afstemmen. In de regel voldoet 10 Ampere.

Het mooiste is een scheidingstransformator natuurlijk, maar anders de aarde aan het sxhip of de min van het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 06:06 #671752

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Wat voor wijziging in t laadsysteem?
Het diodeblok gebruikt nagenoeg niets!
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 06:23 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 06:12 #671754

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
AlfaR schreef :
Wat heeft de startmotor met het diodeblok te maken?
De startmotor hoeft verder echt niet gezekerd te worden.

En dat de de boegschroef niet over het diodeblok hoeft, lijkt me wel duidelijk. Zijn boegschroefinstallatie zit er al compleet in. Alleen het laadgedeelte moet hier aangepast.

Verder is het lastig om via een forum in een paar regels uit te leggen hoe je een complete installatie aanlegt.
sorry voor de verwarring, bedoelde de dynamo, zie ook de post van peper
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 06:15 #671756

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
AlfaR schreef :
Ja, hoor, zo simpel is het echt. Er moet alleen een wijziging aangebracht worden in het laadsysteem. En de bekabeling van je keuzeschakelaar moet je veranderen.

De automaar wordt niet uitgeschakeld door de omvormer maar door de verbruiker. Het is alleen niet handig om 16Ampere automaten te nemen als je omvormer bijvoorbeeld maar 1000 Watt kan leveren. Dit moet je op elkaar afstemmen. In de regel voldoet 10 Ampere.

Het mooiste is een scheidingstransformator natuurlijk, maar anders de aarde aan het sxhip of de min van het systeem.

de verbruiker schakelt echt niets uit, deze zorgt alleen voor de overbelasting of kortsluiting.
in het laatste geval moet de multi wel voldoende vermogen kunnen leveren om de automaat te kunnen uitschakelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 06:23 #671758

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
PvO schreef :
AlfaR schreef :
Wat heeft de startmotor met het diodeblok te maken?
De startmotor hoeft verder echt niet gezekerd te worden.

En dat de de boegschroef niet over het diodeblok hoeft, lijkt me wel duidelijk. Zijn boegschroefinstallatie zit er al compleet in. Alleen het laadgedeelte moet hier aangepast.

Verder is het lastig om via een forum in een paar regels uit te leggen hoe je een complete installatie aanlegt.
sorry voor de verwarring, bedoelde de dynamo, zie ook de post van peper

hoe kom ik er achter of de dynamo werkt achter een diodeblok?
Ik heb een Yanmar 3GM30F met originele dynamo.
Laatst bewerkt: 13 okt 2015 07:55 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 07:59 #671778

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Het diodeblok moet soms aangestuurd worden door een 12v. vanaf het contactslot. Bij mastervolt zit er een energize aansluiting op het diodeblok. Maar ik weet niet hoe die van jou er uit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 09:32 #671815

Het diode blok is een passieve component. Er valt niets aan te sturen op een diodeblok.

Het is de regelaar van de generator die aangestuurd moet worden.

Indien geen aanpassing hiervoor op het diodeblok, wordt de generatorregelaar aangestuurd door een klein startstroompje vanaf het contactslot.
Eenmaal op gang komt de regelstroom vanaf de generator zelf.
Contact af zetten heeft dan geen invloed meer op de regelaar van de generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 13 okt 2015 10:10 #671834

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Als er wel een aansluiting op zit, dan kun je wel iets aansturen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl