Heren,
Ik wil het boordnet gaan aanpassen daar het niet meer voldoet. Inmiddels heb ik een victron lader/omvormer 12/1600/70 en een Quick ECS163 diodeblok voor 3 accubanken aangeschaft en die moeten ingebouwd worden.
Hieronder het originele schema wat van de fabriek van de boot werd meegeleverd. Dit is zoals het nu is maar er is een boegschroef bijgekomen met een 100ah accubank erbij.
Willen jullie me er bij helpen zodat het in 1 keer goed gebeurt, alvast allemaal bedankt.
Momenteel is er een rode accu schakelaar naar 1, both en 2. Ik ga deze schakelaar niet verwijderen want die zit in mijn schakelpaneel ingebouwd. Deze wilde ik gaan gebruiken als aan/uit schakelaar. Als deze uit staat is het hele 12 volt boordnet afgesloten. Ik neem aan dat dit gewoon mogelijk is.
Ik heb in totaal 3 accubanken.
1. Gebruikersaccu's 180 AH
2. Startaccu 70AH
3. Boegschroefaccu's 100 AH
Hoe moet het nieuwe schema er uit komen te zien? De accuader heeft 2 uitgangen, 1 welke het volle vermogen kan laden en 1 welke is gedempt tot 4A. Deze is voor de startaccu begrijp ik. Het mooie van deze omvormer is dat als je onvoldoende walstroom kan krijgen voor je 220 behoefte de omvormer inschakelt en de rest bijlevert uit de accu. Er zit een afstandsbediening bij waarop je kan afregelen hoeveel A de walstroom is.
Mijn voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk automatisch, daarom het diodeblok met 3 uitgangen, dan zoekt deze zelf uit welke accu eerst geladen moet worden. Maar hoe moet dit andersom? Hoe zorg ik er voor dat de startaccu gebruikt wordt bij het starten en niet de gebruikersaccu? Waarschijnlijk door accuschakelaars in het systeem neem ik aan.
Graag jullie aanvullingen, opmerkingen enzovoorts.
Zelf een schema maken van de nieuwe situatie kan ik nu niet door onvoldoende inzicht.
Het uitvoeren is geen probleem, dit kan ik wel.
Het bestaande boordnet 12volt.