Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!!

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 10:25 #671509

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Heren,

Ik wil het boordnet gaan aanpassen daar het niet meer voldoet. Inmiddels heb ik een victron lader/omvormer 12/1600/70 en een Quick ECS163 diodeblok voor 3 accubanken aangeschaft en die moeten ingebouwd worden.

Hieronder het originele schema wat van de fabriek van de boot werd meegeleverd. Dit is zoals het nu is maar er is een boegschroef bijgekomen met een 100ah accubank erbij.

Willen jullie me er bij helpen zodat het in 1 keer goed gebeurt, alvast allemaal bedankt.

Momenteel is er een rode accu schakelaar naar 1, both en 2. Ik ga deze schakelaar niet verwijderen want die zit in mijn schakelpaneel ingebouwd. Deze wilde ik gaan gebruiken als aan/uit schakelaar. Als deze uit staat is het hele 12 volt boordnet afgesloten. Ik neem aan dat dit gewoon mogelijk is.

Ik heb in totaal 3 accubanken.
1. Gebruikersaccu's 180 AH
2. Startaccu 70AH
3. Boegschroefaccu's 100 AH

Hoe moet het nieuwe schema er uit komen te zien? De accuader heeft 2 uitgangen, 1 welke het volle vermogen kan laden en 1 welke is gedempt tot 4A. Deze is voor de startaccu begrijp ik. Het mooie van deze omvormer is dat als je onvoldoende walstroom kan krijgen voor je 220 behoefte de omvormer inschakelt en de rest bijlevert uit de accu. Er zit een afstandsbediening bij waarop je kan afregelen hoeveel A de walstroom is.

Mijn voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk automatisch, daarom het diodeblok met 3 uitgangen, dan zoekt deze zelf uit welke accu eerst geladen moet worden. Maar hoe moet dit andersom? Hoe zorg ik er voor dat de startaccu gebruikt wordt bij het starten en niet de gebruikersaccu? Waarschijnlijk door accuschakelaars in het systeem neem ik aan.

Graag jullie aanvullingen, opmerkingen enzovoorts.
Zelf een schema maken van de nieuwe situatie kan ik nu niet door onvoldoende inzicht.
Het uitvoeren is geen probleem, dit kan ik wel.


Het bestaande boordnet 12volt.
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 16:07 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 11:43 #671530

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Met 1 hoofdschakelaar kun je niet 3 accubanken schakelen. Daar heb je 3 voor nodig. Het principeschema is vrij eenvoudig, alleen hoe en waar je alles gaat monteren heeft veel invloed. Is de laadstroomverdeler gecompenseerd voor het spanningsverlies?

En elke accubank/verbruiker heeft een zekering nodig.
Ik denk dat er op het forum ook wel schema's te vinden zijn.
En ik zou het toch op papier zetten, daar krijg je ook inzicht door. Ga eerst goed na waar je alles wilt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 12:12 #671536

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Wat AlfaR zegt.
Wil je voor de boegschroeven echt aparte accubanken inzetten? Waarom niet de service accu?
Als je afvaart kom je 'net van de walstroom' en zitten je service accu's vol.
Als je vaart gebruik je de boegschroeven niet (toch in elk geval niet veel).
Als je vaart kun je met de motor de service accu's bijladen (of met zonnepanelen of een sleepgenerator indien aanwezig).
Als je aanlegt kun je daarna weer aan de walstroom om de service accu's op te laden.

Bij gebruik van de service accu's voor de boegschroeven kost je dat kabel en kabelschoenen en scheelt het ruimte en ballast. Je hoeft dan bijna niets aan je huidige installatie te veranderen (als deze naar tevredenheid werkt).

Het schema geeft geen 'motor elektriciteit' (alternator, dashboard verlichting, contactslot, startaccu, bedrijfsuren teller en toerenteller, brandstof meter) weer. Dat heb je nodig voor het aansluiten van het diodeblok.
Ik ben een verklaard tegenstander van schakelaars en jij verklaart je voorstander van 'zoveel mogelijk automatisch'. Dan vinden wij elkaar wel zonder 0-1-2 schakelaar!

Probeer eerst eens een antwoord te vinden op het dilemma: Boegschroeven op de service accu's of boegschroeven op 'eigen' accu's. Dat zal helemaal bepalen hoe moeilijk of makkelijk je het voor jezelf gaat maken.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 12:16 #671537

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De accu's van de boegschroef zitten er al in. En ik vind t ook wel prettig wat extra aan boord. Kan ik in de toekomst een electrisch toilet op aansluiten en ik dacht zelf die accu's te gebruiken voor de omvormer. Ook prettig als we voor anker gelegen hebben of in een haven zonder 220 nog capaciteit om de motor te starten!

De rode schakelaar wil ik gewoon als aan uit schakelaar gebruiken voor het hele 12volt boordnet. Dus niet om een of meerdere accu's te schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 12:36 #671547

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Daar maak je het niet eenvoudiger door. Het wordt een rommeltje als je op je boegschroef accu ook je omvormer aan gaat sluiten. Hoe ga je dan de boordaccu laden?

Zoek eens een principeschema op van een moderne boordinstallatie, bijv. op De website van Victron en bekijk dat eens goed. En met 1 schakelaar alles aan zetten kan niet. Zoals het nu zit in je boot kies je tussen 2 accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 12:46 #671550

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Waarom wordt het een rommeltje als ik de omvormer op de boegschroefaccu;s wil aansluiten?
Deze accu's worden op die manier wat meer gebruikt.

Ik dacht de accu's te laden via de acculader en deze voor het diodeblok aan te sluiten zodat t diodeblok bepaalt welke accubank als eerste opgeladen kan worden. Of kan dit niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 13:02 #671556

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Een andere vraag, is mijn bestaande installatie, zie schema hierboven, niet simpel aan te passen?
lader/omvormer en diodeblok er tussen bouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 13:07 #671558

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
In principe heeft elke accu zijn eigen doel; service, start of boeg of hekschroef. Zo hou je het overzichtelijk. Als je een keer flink je boegschroef nodig hebt, kakt niet je boordnet ook meteen helemaal in.

In een werf gebouwd schip zal er nooit een toilet op een boegschroef systeem aangesloten zitten.

Als je een combi hebt, kan deze maar 1 set accu's laden. Verder is het diodeblok in principe bedoelt voor het laadsysteem van de motor. Dus niet van de combi.

Maar als je wat schema's gaat bekijken, zal je veel duidelijk worden.
Ik heb dit soort werk wel gedaan en een goed systeem inbouwen vereist wel wat kennis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 13:23 #671561

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ja, is niet zo moeilijk. Combi op de service accu, met eigen hoofdschakelaar en zekering.
Laadkabel van dynamo op diodeblok (gecompenseerd?) aansluiten en alle accu's daar weer op aansluiten.


Verder moet er een 230V. kastje komen met aardlek
en zekering automaten.

Dat is heel simpel gezegd de installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 13:24 #671562

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Dus jij zegt dat ik de omvormer beter aan mijn serviceaccu's kan koppelen?
En het toilet ook?

Waarom kan je maar 1 set accu's laden met een combi?
Er zitten 2 laadaansluitingen aan de lader. 1 voor de startaccu 4a en 1 voor een andere accuset, dus bijvoorbeeld de gebruikersaccus.

Is het niet goed om de lader voor het diodeblok aan te sluiten? Maakt toch niet uit of de accu's door de dynamo of door de acculader geladen worden? Toch alle 2 dezelfde 12volt lijkt me? Waarom kan dat dan niet?
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 13:26 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 16:42 #671604

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Natuurlijk heb je 2 uitgangen, maar die 4A. is natuurlijk niet veel. Dat is om een accu vol te houden, niet om een accu even snel vol te krijgen.

Wat je krijgt als je de combi op het diodeblok aan gaat sluiten, is dat de combi alles gaat laden en je dus minder goed weet waar de stroom heen gaat. En niet alle stroom die de combi kan leveren naar de serviceaccu's zal gaan.

Persoonlijk zou ik alles op de accu houden waarvoor hij bedoeld is.

Wat een optie is, dat je een ipv een diodeblok een relais gebruikt zodat eerst de ene en daarna de volgende accu pas geladen wordt. Zodra je niet meer laadt, zal het relais weer uitschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 16:47 #671606

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De startaccu zal toch in principe nooit leeg zijn? Daar maak je maar even gebruik van. Daar kan de 4a toch op?

ok een relais is ook mogelijk, heb er nog 1 van mn vorige boot liggen. Dus bv eerst de gebruikersaccus vullen en daarna de startaccus. en de boegschroef accus dan? Een apart acculadertje op zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 16:51 #671608

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Nee, die zijn in principe ook niet leeg, dus daar hoeft ook niet per se een permanente lader op.

Met een relais bedoelde ik een intelligent relais, een Cyrix bijvoorbeeld. Dit in plaats van het diodeblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 16:53 #671609

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja die heb ik liggen, en de boegschroef accus een apart ladertje?
Wordt het toch ook een rommeltje?
Persoonlijk gebruik ik liever de scheidingsdiode.

Opgezocht op internet:
Relais:
VOORDELEN : NADELEN :
Makkelijke installatie
Kan niet vergeten worden
Relais kan blijven hangen
Batterijen met verschillende ladingen en capaciteiten worden parallel geschakeld ; dit zorgt voor onevenwichtige lading Beperkt in stroomsterkte ; dus niet mogelijk in combinatie met grote elektromotoren zoals boegschroef of ankerlieren
Niet mogelijk in combinatie met 2 aandrijfmotorenHet gebruikte scheidingsrelais moet voorzien zijn van een blusdiode, om de regelaar van de alternator niet te beschadigen!!

Opgelet:
Het gebruikte scheidingsrelais moet in stroomsterkte 20% sterker zijn dan de alternator !! Geen scheidingsrelais gebruiken in combinatie met zware verbruikers, zoals ankerlier, boegschroef of omvormer !!

Scheidingsdiode:
VOORDELEN :
Zeergoedelaadverdeling
Geen bewegende delen, dus geen slijtage
De meest ontladen batterij krijgt de grootste lading
Batterijen worden echt gescheiden geladen ipv parallel
Gebruik van verschillende batterijtypes en capaciteiten is mogelijk Leverbaar voor stromen tot 140A, dus toepasbaar voor grote verbruikers Scheidingsdiode wordt warm, en heeft dus ventilatie nodig
Meer ingewikkelde installatie door spanningscompensatie
Niet elke batterijlader kan met een scheidingsdiode werken Spanningsverlies van gem. 0,7 volt moet gecompenseerd worden
Dit spanningsverlies vermindert de laadstroom met gem. 2 tot 5 Ampere
NADELEN:
AANSLUITING: ‘A’ aansluiting is de ingang voor de alternator en/of batterijlader ‘1’, ‘2’ en ‘3’ is de uitgang naar de respectievelijke batterijgroep
‘R’ aansluiting is de compensatiediode; deze wordt op de D+ van de regelaar aangesloten
OPGELET !!
Bij het gebruik van een scheidingsdiode treedt er een spanningsverlies op.
Dit verlies moet gecompenseerd worden via de alternator of batterijlader, anders wordt er bijna niet meer geladen !!
De scheidingsdiode is voorzien van koelribben ; deze moeten verticaal geplaatst worden voor een optimale koeling.


Ik heb een scheidingsdiode die een verlies van voltage heeft van kleiner dan 0,2 Vdc (0,05Vdc @ 20A)
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 17:04 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 17:15 #671624

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ze hebben allebei hun voor en nadelen zoals je ziet.

Het grote voordeel van een relais is dat de installatie in principe eenvoudiger is en alle accu's door alle laders of dynamo geladen worden.

Je kunt drie accubanken met 2 relais op je dynamo en combi installeren.
Maar je hebt al een verdeler, dus daar zou ik verder mee gaan.

Ik adviseer je om een goed schema op te zoeken bij Mastervolt of Victron en je daar in te verdiepen. In principe komen de meeste installaties op hetzelfde neer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 17:34 #671628

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Ik heb in mijn boot (vanaf werf gemonteerd) 6 service accu's van 6V geschakeld staan als drie stuks 12V parallel. Dit is niet optimaal maar werkt wel.
Er is een aparte accu voor het starten van de motor, met schakelaar om de service accu's door te schakelen naar de start accu in geval van nood. (start accu leeg, nog wel lading in de SA's)

De boegschroef wordt gevoed door de SA's wat als nadeel heeft dat er 3 stuks zeer dikke koperkabels // (parallel) naar de boegschroef lopen voor zowel de - als de +.

Het voordeel van een aparte accu voor de boegschroef (niet het geval op mijn boot) is groot: de accu wordt zeer zwaar belast kortstonding en kan voor die toepassing worden gekozen, kan in de nabijheid van de boegschroef worden geplaatst, als ie stuk is hoef je maar 1 accu te vervangen, zoals eerder vermeld geen storing op andere apparatuur door het inzakken van de spanning bij het gebruik van de boegschroef.
Wat dat laatste betreft: bij mij blijft alles goed werken behalve de AIS transponder, maar die herstelt zich snel (bijna onmiddelijk) als de boegschroef niet meer wordt gebruikt, wel even een hinderlijk gepiep van een lost AIS.

Het enige probleem van een extra boegschroef accu is: hoe ga je het met het laden doen?

Ik zou de uiteindelijke oplossing waarmee je komt eerst aan een zeer goed bedrijf voorleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 17:35 #671629

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Cat-36 schreef :
Waarom kan je maar 1 set accu's laden met een combi?
Er zitten 2 laadaansluitingen aan de lader. 1 voor de startaccu 4a en 1 voor een andere accuset, dus bijvoorbeeld de gebruikersaccus.

Als je niet al te veel wilt aanpassen zou ik volgens onderstaand (principe) schema aansluiten:


Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 17:38 door PvO. Reden: Zekering verbruikers verplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 17:49 #671636

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Cat-36 schreef :
Ik heb een scheidingsdiode die een verlies van voltage heeft van kleiner dan 0,2 Vdc (0,05Vdc @ 20A)
Dat is dan waarschijnlijk een power MOSFET, een Schottky diode komt bij 20A meestal aan de 0,35 tot 0,4V spanningsval.

Gebruik het diodeblok dat je hebt, zoals AlfaR al aangeeft. Als de alternator een 'meetlijn' heeft die op de + klem van een accu moet worden aangesloten, sluit die dan aan op de startaccu, dan wordt die niet overladen (dit is de kleinste accu en is daarmee het gevoeligst voor overladen). Het kan zijn dat de andere accu's dan veel tijd vragen om op te laden of zelfs niet helemaal 'vol' komen te zitten.

Omdat je twee forse accubanken gebruikt, ben je in staat een degelijk noodsysteem op te zetten. Zo kun je een groep apparaten definiëren waarvan je wilt dat zij blijven werken tot de boot geheel 'afgeborreld' is. Ik denk hierbij aan de navigatielichten en de marifoon. Sluit deze aan op een omschakelaar, zodat je de voeding voor deze apparaten naar keuze kunt halen uit de bank voor de boegschroeven of uit de bank van de service accu (dit is waarschijnlijk de default stand)
Dit is niet nodig voor de omvormer naar 230V of het elektrisch toilet. Als daarvan de accu's leeg zijn, moet je gewoon over de reling schijten en niet meer magnetronnen of koffie zetten.

Ga alsjeblieft eerst een blokschema maken met alle accubanken en hun verbindingen. Zoals je nu aan de gang gaat verwacht ik dat je bezig bent de storing 'in te bouwen' door het overzicht kwijt te raken!
Groeten, Peper.

PS: PvO matst je geweldig!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 17:50 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 17:57 #671639

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
boegschroefaccu voorin leggen waar die hoort
indien correct afgezekerd, kan er dan een "normalere"" kabel(lees + en -) van diodeblok naar die accu. Accu zal meeste tijd vol zijn en hoeft maar even bij de laden. Stel; 80A gedurende 1 minuut, is niet zoveel Ah...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 18:34 #671665

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik zie op de tekening een lijn naar verbruikers, bedoel je daar ook een accubank mee, PvO?

Wie weet eigenlijk een tekenprogramma om dit soort schema's snel en eenvoudig te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd! 12 okt 2015 18:41 #671669

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Bedankt voor jullie toevoegingen mannen!

@PvO waarmee maak je dat mooie schema?
Wat betekenen x, w en y?
De G is neem ik aan de dynamo?
En de uitgang van de multi naar d verbruikers de 230V?

Dit schema is de een kant op van de dynamo/lader naar de accu,s.
Hoe de andere kant op? Een kabel vanaf de accu naar een hoofdschakelaar en dan respectievelijk naar de startmotor, de verbruikers en de boegschroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd! 12 okt 2015 18:53 #671674

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Cat-36 schreef :
Bedankt voor jullie toevoegingen mannen!

@PvO waarmee maak je dat mooie schema?
Wat betekenen x, w en y?
De G is neem ik aan de dynamo?
En de uitgang van de multi naar d verbruikers de 230V?

Dit schema is de een kant op van de dynamo/lader naar de accu,s.
Hoe de andere kant op? Een kabel vanaf de accu naar een hoofdschakelaar en dan respectievelijk naar de startmotor, de verbruikers en de boegschroef?

Het schema is in een CAD programma getekend, in dit geval Bricscad.
X, Y en Z is het kruis dat de projectie van je tekening aangeeft.

Ik heb alleen het laad gedeelte getekend, dacht dat daar de meeste vragen over waren.
Het lijntje naar de verbruikers zou ik aansluiten op je accu keuze schakelaar, die wilde je immers als hoofdschakelaar voor je verbruikers gaan gebruiken.

De boegschroef installatie met hoofdschakelaar alsmede je start installatie met eventuele hoofschakelaar heb ik niet getekend.

Ook de 230V gedeelte vanaf je Multi is niet getekend, hiervoor moet je een degelijke verdeling met aardlek, en automaten voorzien.

G is inderdaad de dynamo.

Met alle respect, gezien de vragen die je stelt adviseer ik je om je, voordat je begint, jezelf heel goed te informeren en eigenlijk om gewoon een vakman in te schakelen.

Mocht je boot in de buurt liggen (regio Gorinchem) wil ik best zo nu en dan meekijken mocht daar behoefte aan zijn.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd! 12 okt 2015 19:34 #671692

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De boegschroefinstallatie is geheel compleet met hoofdschakelaar. Deze is klaar dus en moet alleen aan de scheidingsdiode aangesloten worden.

Hoe moet ik de 230 vanaf de multi bouwen? Moet er een aardlekschakelaar tussen in de boot? Deze zit er nu namelijk niet in, af fabriek. Ik kan me hier een discussie herinneren over een walstroominstallatie waar geen aardlekschakelaar tussen zou hoeven omdat die op de wal al aanwezig was. Of moet er nu wel 1 in omdat de 230 uit de omvormer komt?

Een specialist inschakelen, moet zeggen dat ik daar mn buik beetje van vol heb. Net een erg slechte ervaring met een professioneel bedrijf die niet gedaan hebben hetgeen ik gevraagd heb. Geen zin meer in. Daarnaast, als ik weet hoe t precies moet kan ik t zeker wel. Meekijken zou super zijn maar de boot is helaas niet in de buurt van Gorinchem maar in de buurt van Adam.


Dus vanuit de accu, een hoofdschakelaar en dan naar d gebruikers en de startmotor?
Laatst bewerkt: 12 okt 2015 19:36 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd!! 12 okt 2015 19:59 #671698

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Voor de startmotor hoeft er geen zekering tussen, wel een hoofdschakelaar. Hoofdschakelaar voor de serviceaccu heb je al, hoeft alleen maar een zekering tussen. Een zogenaamde ANL type, dit zijn grote zekeringen met een glazen raampje. Ander merk kan ook natuurlijk.

230V. gedeelte vanaf omvormer een aardlek en dan dubbelpolige zekeringautomaten gebruiken. In een kastje is het mooiste.

Wat betreft het laaddeel, je zul een laadkabel naar de accu's moeten leggen met het diodeblok er tussen geplaatst. Als de kabels langer worden, minimaal 16mm2 gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen boordnet 12 en 230 volt hulp gevraagd! 12 okt 2015 20:24 #671706

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Cat-36 schreef :
De boegschroefinstallatie is geheel compleet met hoofdschakelaar. Deze is klaar dus en moet alleen aan de scheidingsdiode aangesloten worden.

Hoe moet ik de 230 vanaf de multi bouwen? Moet er een aardlekschakelaar tussen in de boot? Deze zit er nu namelijk niet in, af fabriek. Ik kan me hier een discussie herinneren over een walstroominstallatie waar geen aardlekschakelaar tussen zou hoeven omdat die op de wal al aanwezig was. Of moet er nu wel 1 in omdat de 230 uit de omvormer komt?

Een specialist inschakelen, moet zeggen dat ik daar mn buik beetje van vol heb. Net een erg slechte ervaring met een professioneel bedrijf die niet gedaan hebben hetgeen ik gevraagd heb. Geen zin meer in. Daarnaast, als ik weet hoe t precies moet kan ik t zeker wel. Meekijken zou super zijn maar de boot is helaas niet in de buurt van Gorinchem maar in de buurt van Adam.


Dus vanuit de accu, een hoofdschakelaar en dan naar d gebruikers en de startmotor?
-Vanuit de verbruikers accu via zekering naar je (bestaande hoofdschakelaar)
-Vanuit de start accu eventueel via zekering naar de (nieuwe) hoofdschakelaar en daar na naar je startmotor.
Startmotor moet wel geschikt zijn voor aansluiting achter een diodeblok.

De 230V van de combi via aardlek en een of meerdere automaten verdelen.
Let wel op dat de combi genoeg kortsluitvermogen kan leveren om de gekozen automaten uit te kunnen schakelen.
de combi verder aarden aan het centrale aardpunt in je boot.

Je boegschroef installatie moet dus NIET op de scheidingsdiode worden aangesloten, maar direct (via zekering) op je boegschroef accu.

Als een specialist niet heeft gedaan wat je hebt gevraagd kan dat drie dingen betekenen:
- het was geen specialist
- je hebt iets onmogelijks gevraagd
- je vraag is niet goed bij de specialist over gekomen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl