Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aan boord - Ghibli 22

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 12:42 #673419

Beste zeilers,

Onlangs heb ik met 2 studievrienden een Gouteron Ghibli 22 gekocht in Spakenburg gezien het voor ons als studenten niet te doen is om regelmatig naar Friesland te gaan maar we toch wel graag veel willen zeilen.

Maargoed, de boot is naast dat die erg vies is en absoluut een laagje antifouling nodig heeft in goeie staat, en heeft alleen een hoop schoonmaakwerk nodig. tijd hebben we genoeg dus dat is het probleem niet.

Alleen over hoe we stroom aan boord gaan krijgen hebben we geen idee. We hebben een buitenboordmotor en deze heeft dus geen accu nodig. het gaat hier alleen om een service accu.

Navigatieverlichting is allemaal al geïnstalleerd, het gaat hier meer om de technische werking.

Ik heb een afbeelding toegevoegd met hoe ik denk dat het moet. mocht ik ernaast zitten dan hoor ik dat erg graag. het opladen van de accu willen we alleen doen als we aan wal zijn.

Alvast bedankt voor jullie mening.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 13:07 #673422

Ik zou een zonnepaneeltje plaatsen .
Want anders zijn de pilsjes snel warm en de accu leeg en mogelijk kapot.
Met een 50 Watt paneel kom je al een heel eind en dan is de accu ook altijd vol als je aan boord komt ( paneel via regelaar altijd aangesloten laten dus vóór de hoofdschakelaar).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 13:36 #673425

Koelkast al aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 13:48 #673429

nee, moet ook nog gebeuren. Tips ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 14:05 #673431

Belangrijkste tip;
Koop een compressorkoelbox of kast en zeker geen goedkope thermoelectrische koelbox .
Verschil in stroomverbruik kan oplopen tot een factor 5 en bovendien hebben die goedkope maar een zeer beperkte koelcapaciteit,maximaal iets van 10-12 graden( vergeet de vaak beloofde 15 graden maar) onder de omgevingstemperatuur.
Erg vervelend bij mooi zomerweer.

Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 14:16 #673436

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Ik mis een hoofdzekering dicht bij de accu, nodig om de kabels en de rest van de boot tegen de gevolgen van kortsluiting te beschermen.
velen hebben ook een hoofdschakelaar om alles uit te zetten, maar dat hoeft niet (is een keuze; als je die bij weggaan uit zet kan je accu niet leeglopen doordat een vergeten verbruiker aan blijft staan. De koelkast bijvoorbeeld.)
Let op de dikte van de kabels en draden, te bepalen aan afstand en stroom sterkte.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 14:32 #673441

Een hoofdzekering vlakbij de accu zag je vroeger zelden.In mijn huidige en vorige boot zat dat ook niet origineel.
Zal ook wel weer zo'n CE voorschrift zijn.
Als trouwens de afstand tussen schakelpaneel met zekeringen en accu maar kort is ( bij mij amper 1 meter) zie ik de noodzaak daarvan eigenlijk ook niet echt.
Trouwens , in auto's zitten volgens mij ook alleen aparte zekeringen en geen hoofdzekering.
Waarom dan wel op een boot?
Een kabelbrand ergens voorkom je alleen als dat door een echte kortsluiting komt , niet door lekstromen veroorzaakt door slechte isolatie of heet worden van een slechte verbinding.
Dat laatste heb ik al eens op mijn werk meegemaakt door een slecht vastgedraaide aanluiting op een 380 Volt spanningsrail.Geweldige knal , hoop rook en een finaal weggesmolten schakelkast.
En toen pas ging de zekering eruit ( 200 Amp of zoiets).

Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 17:04 #673467

  • jaapz35
  • jaapz35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Wij hebben op onze boot een 50 wat zonnepaneel en daaraan een 105 ah accu.
Aan de accu hebben wij een 12 volt aansluiting voor het opladen van onze telefoons.
Ook hebben wij hier een compressor koelkast aan hangen voor de koude biertjes.
Als wij op de boot komen hebben wij altijd een volle accu.
Mochten we langere tijd achter elkaar op de boot verblijven dan laden we af en toe bij mbv de acculader.
Dit werkt perfect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 19:42 #673488

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Je schema ziet er netjes en overzichtelijk uit. Zekeringen opnemen is al genoemd.

Voor de koeling zou ik een (tweedehands) Electrolux camping koelkast pakken. Kan op 220, 12v en eventueel op gas (maar liever niet in de kajuit) en zit ook nog eens heerlijk als je eens gaat doorzakken op de Dooie hond of de Schelp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 17 okt 2015 21:25 #673523

Yellow Boat schreef :
in auto's zitten volgens mij ook alleen aparte zekeringen en geen hoofdzekering.
Waarom dan wel op een boot?
E
Ad

Klopt vroeger zaten die er niet, maar tegenwoordig wel vaak of mega fuses of grote steekzekeringen vaak dicht bij de accu of op de accu klem zelf voor de hoofdgroepen .

Startmotor en dynamo uiteraard niet gezekerd


Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 21:29 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 18 okt 2015 07:42 #673576

koko schreef :
Je schema ziet er netjes en overzichtelijk uit. Zekeringen opnemen is al genoemd.

Voor de koeling zou ik een (tweedehands) Electrolux camping koelkast pakken. Kan op 220, 12v en eventueel op gas (maar liever niet in de kajuit) en zit ook nog eens heerlijk als je eens gaat doorzakken op de Dooie hond of de Schelp.

Volgens mij is dat een adsorbtiekoelkast en die werken niet onder meer dan een paar graden helling.
Ze heten niet voor niets "camping koelkast".
Dat ding zal dus alelen in de haven gebruikt kunenn worden.
Bovendien moet je bij transport ( onder het zeilen IS dus eigenlijk transport) een transportbeveiliging aanbrengen vanwege de gevoeligheid voor niet horizontaal staan.
Zie handleiding:
caravanhandboek.biod.info/geb-aan/rm270.htm
Als ze ook voor boten geschikt waren zouden ze ook wel duurder gemaakt zijn...... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 18 okt 2015 07:55 #673580

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Yellow Boat schreef :
koko schreef :
Je schema ziet er netjes en overzichtelijk uit. Zekeringen opnemen is al genoemd.

Voor de koeling zou ik een (tweedehands) Electrolux camping koelkast pakken. Kan op 220, 12v en eventueel op gas (maar liever niet in de kajuit) en zit ook nog eens heerlijk als je eens gaat doorzakken op de Dooie hond of de Schelp.

Volgens mij is dat een adsorbtiekoelkast en die werken niet onder meer dan een paar graden helling.
Ze heten niet voor niets "camping koelkast".
Dat ding zal dus alelen in de haven gebruikt kunenn worden.
Bovendien moet je bij transport ( onder het zeilen IS dus eigenlijk transport) een transportbeveiliging aanbrengen vanwege de gevoeligheid voor niet horizontaal staan.
Zie handleiding:
caravanhandboek.biod.info/geb-aan/rm270.htm
Als ze ook voor boten geschikt waren zouden ze ook wel duurder gemaakt zijn...... :whistle:
Ad

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar in de praktijk heb ik er niks van gemerkt. Zo'n koelbox heb ik 4 jaar aan boord gebruikt en nooit gemerkt dat hij het minder had gedaan na een dagje zeilen. Het blijft een sta in de weg, maar met studentenbudget (tweede hands) een heel goed alternatief. Gebruik hem nu thuis in geval van een feestje. Dan zet ik hem zelfs eerst even op zijn kop, weer terug en na een kwartiertje gaat ie dan aan. In no time koud en er past ruim anderhalf kratje aan blik in. Dat duurt natuurlijk wel even, maar je kan zij ijs en ijs koud krijgen.

Edit: de koelkast in je link is een andere dan ik bedoel. Ik heb het over deze: Electrolux combicool
www.conrad.nl/nl/dometic-group...oC-eDw_wcB&WT.srch=1

Tweede hands voor 50 tot 75 euro
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 08:03 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 18 okt 2015 08:37 #673587

Die Combicool werkt volgens hetzelfde principe en is ook een adsobtiekoelkast , net als die in mijn link.
En die werken minder goed of helemaal niet als ze niet horizontaal staan.Dat is gewoon een feit en komt door het principe waarmee ze werken.
Overigens verbuiken dit soort koelkasten ook aanzienlijk meer stroom als een compressorkoelkast.Ik zie in de handleiding 80 Watt staan (www.produktinfo.conrad.com/dat..._ABSORBER_SILBER.pdf) terwijl een compressorkoeling tot 80 liter het met een 35 watt compressor kan doen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aan boord - Ghibli 22 18 okt 2015 08:45 #673592

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ben je er al uit welke kabel en kabelschoentjes je gaat gebruiken? (heb je daar een tang voor?)
En een rail of een andere methode om de 12V en nul te verdelen?
Hoe ga je de kabel bundelen? Spaghetti?
En welke walstroom aansluiting, en hoe gaat die gemonteerd worden? Gat in de romp, en waar?
Acculader aan boord? Gaat die in een WCD?
Hoeveel A is die acculader? Moet er dikkere kabel van de acculader naar de accu?
Hoe ga je de acculader vast zetten, en heb je er een plek voor?
Misschien een extra WCD ergens?
Een goedkoop inbouwmetertje van Ebay dat de accuspanning kan weergeven?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 08:53 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl