lodewijk stegman schreef :
Je hebt een tamelijk zware boot (stalen Nienke, als ik me niet vergis), waarvan de waterverplaatsing al snel 5 tot 6 ton is. Als de stuurautomaat ook zeilend en onder zwaardere omstandigheden moet worden gebruikt, is een Autohelm 1000 niet sterk genoeg. Als de boot goed getrimd is kan het lang goed gaan en op de motor werkt het waarschijnlijk ook wel. Wel iets om te overwegen als er t.z.t. een andere automaat wordt aangeschaft.
Klopt voorals nog wil ik hem vooral gebruike in lichte omstandigheden en op de motor. Bij wat meer wind hou ik liever het roer in eigen handen
de autohelm 1000 zou gechikt moeten zijn voor boten tot 6 ton geloof ik.
Die stalen Nienke brengt me trouwens op een ander punt: zijn de tests die je beschrijft aan boord van de Nienke uitgevoerd?
Het kompas van de automaat zal op een stalen boot sowieso een flinke miswijzing hebben. Die kan veranderen bij bijvoorbeeld het hellen van de boot. Of de automaat ooit 100 % goed zal functioneren op jouw schip is de vraag. Kan inderdaad alleen door proberen worden bepaald. In die zin is 'proberen' met een goedkope automaat misschien wel een idee.
Dat is idd ook een van de belangrijkste reden waarom ik er eens mee aan het experimenteren wil.
de autohelm zou ik ook graag willen gebruiken op lange stukken binnenwater op de motor.
Ik hoop met dit expiriment er achter te komen of een autohelm bruikbaar voor mn schip en voor mij is. Als dit zo is kan ik eventueel gaan inversteren in een betere. maar hij moet het eerst gaan doen...
Overigens heb ik de test gewoon thuis op mn werkbank uitgevoerd. Hij is nog niet aan boord geweest.