Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Autohelm 1000

Autohelm 1000 20 okt 2015 09:25 #674321

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
lodewijk stegman schreef :
Je hebt een tamelijk zware boot (stalen Nienke, als ik me niet vergis), waarvan de waterverplaatsing al snel 5 tot 6 ton is. Als de stuurautomaat ook zeilend en onder zwaardere omstandigheden moet worden gebruikt, is een Autohelm 1000 niet sterk genoeg. Als de boot goed getrimd is kan het lang goed gaan en op de motor werkt het waarschijnlijk ook wel. Wel iets om te overwegen als er t.z.t. een andere automaat wordt aangeschaft.
Klopt voorals nog wil ik hem vooral gebruike in lichte omstandigheden en op de motor. Bij wat meer wind hou ik liever het roer in eigen handen ;-) de autohelm 1000 zou gechikt moeten zijn voor boten tot 6 ton geloof ik.
Die stalen Nienke brengt me trouwens op een ander punt: zijn de tests die je beschrijft aan boord van de Nienke uitgevoerd?
Het kompas van de automaat zal op een stalen boot sowieso een flinke miswijzing hebben. Die kan veranderen bij bijvoorbeeld het hellen van de boot. Of de automaat ooit 100 % goed zal functioneren op jouw schip is de vraag. Kan inderdaad alleen door proberen worden bepaald. In die zin is 'proberen' met een goedkope automaat misschien wel een idee.

Dat is idd ook een van de belangrijkste reden waarom ik er eens mee aan het experimenteren wil.
de autohelm zou ik ook graag willen gebruiken op lange stukken binnenwater op de motor.

Ik hoop met dit expiriment er achter te komen of een autohelm bruikbaar voor mn schip en voor mij is. Als dit zo is kan ik eventueel gaan inversteren in een betere. maar hij moet het eerst gaan doen...

Overigens heb ik de test gewoon thuis op mn werkbank uitgevoerd. Hij is nog niet aan boord geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 09:40 #674331

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
CMO schreef :
Ik hoop met dit expiriment er achter te komen of een autohelm bruikbaar voor mn schip en voor mij is. Als dit zo is kan ik eventueel gaan inversteren in een betere. maar hij moet het eerst gaan doen...

De mooiste oplossing is een automaat die zijn koersinfo krijgt van een extern kompas, dat elders op de boot en buiten de invloed van het magnetisch veld van de romp is geplaatst. In de mast, bijvoorbeeld. Dan is de automaat onder alle omstandigheden (ook zeilend) te gebruiken.
De Autohelm 1000 kan mogelijk worden aangesloten op een extern kompas. Bij de latere Raymarine ST1000 is dat mogelijk, in ieder geval.

Er is op het forum al veel geschreven over het onderwerp, dus gericht zoeken kan nog wel wat extra info opleveren qua ervaringen en kennis, denk ik. Maar dat heb je misschien al gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 09:48 #674336

H3arth schreef :
Hij krijgt wel iets van het kompas, want hij springt pas op standby als hij hem beweegt.
Maar dat er iets mis is lijkt wel duidelijk.

Volgens mij is dat niet zo duidelijk.
Als je de automaat beweegt moet de beweging wel "kloppen" met de actie die de automaat denkt te nemen.
Maar zonder schip/roer zal de beweging al snel niet kloppen met wat de automaat verwacht. Dan gaat de automaat in de mode (ik snap het niet/ wat maak je me nou / ik wordt voor de gek gehouden / ik kom er niet meer uit) dit heet dus gewoon standby
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 10:26 #674344

keeszeiler schreef :
H3arth schreef :
Hij krijgt wel iets van het kompas, want hij springt pas op standby als hij hem beweegt.
Maar dat er iets mis is lijkt wel duidelijk.

Volgens mij is dat niet zo duidelijk.
Als je de automaat beweegt moet de beweging wel "kloppen" met de actie die de automaat denkt te nemen.
Maar zonder schip/roer zal de beweging al snel niet kloppen met wat de automaat verwacht. Dan gaat de automaat in de mode (ik snap het niet/ wat maak je me nou / ik wordt voor de gek gehouden / ik kom er niet meer uit) dit heet dus gewoon standby

Ik betwijfel of die oude Autohelm 1000 zo "slim" is.
Zoiets zou je kunnen verwachten als bijv. de stuurautomaat aan stuurboord is ingebouwd en voor bakboordmontage is ingesteld (dat kan in ieder geval).
Alleen gaat hij daarvan ook niet meteen op standby maar stuurt een tijdje de verkeerde kant op.
Jaren gevaren met zo'n ding.
Heb je een manual?
Misschien staat daar iets in over storingen.
flir.app.box.com/s/nwf2s5ha9xr...0704863/3273053527/1
Ad
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 10:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 11:12 #674358

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Volgens mij is dat niet zo duidelijk.
Als je de automaat beweegt moet de beweging wel "kloppen" met de actie die de automaat denkt te nemen.
Maar zonder schip/roer zal de beweging al snel niet kloppen met wat de automaat verwacht. Dan gaat de automaat in de mode (ik snap het niet/ wat maak je me nou / ik wordt voor de gek gehouden / ik kom er niet meer uit) dit heet dus gewoon standby

Ik betwijfel of die oude Autohelm 1000 zo "slim" is.
Zoiets zou je kunnen verwachten als bijv. de stuurautomaat aan stuurboord is ingebouwd en voor bakboordmontage is ingesteld (dat kan in ieder geval).
Alleen gaat hij daarvan ook niet meteen op standby maar stuurt een tijdje de verkeerde kant op.
Jaren gevaren met zo'n ding.
Heb je een manual?
Misschien staat daar iets in over storingen.
flir.app.box.com/s/nwf2s5ha9xr...0704863/3273053527/1
Ad

ik geloof ook idd niet dat de autohelm zo slim is dat die "ziet" dat die niet op een schip zit. Ik beweeg hem erg langzaam en dan springt hij al op stand by

In de manual zie ik niets terug over deze storingen.

Ik ga hem binnen kort eens open maken en hou jullie op de hoogte
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 11:12 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 11:26 #674361

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
keeszeiler schreef :
H3arth schreef :
Hij krijgt wel iets van het kompas, want hij springt pas op standby als hij hem beweegt.
Maar dat er iets mis is lijkt wel duidelijk.

Volgens mij is dat niet zo duidelijk.
Als je de automaat beweegt moet de beweging wel "kloppen" met de actie die de automaat denkt te nemen.
Maar zonder schip/roer zal de beweging al snel niet kloppen met wat de automaat verwacht. Dan gaat de automaat in de mode (ik snap het niet/ wat maak je me nou / ik wordt voor de gek gehouden / ik kom er niet meer uit) dit heet dus gewoon standby

Toch wel hoor, als je hem beweegt veranderd de kompas stand en moet hij in of uit schuiven om te corrigeren. Hij gaat ongetwijfeld protesteren als na wat langere tijd de oude koers niet wordt bereikt, maar dat duurt echt wel even.

Ik ben overigens met JeePee eens dat slechte verbindingen nu de meest waarschijnlijke oorzaak zal zijn. Contacten reinigen is in ieder geval de moeite van het proberen waard :) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 14:18 #674391

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
CMO schreef :
lodewijk stegman schreef :
Je hebt een tamelijk zware boot (stalen Nienke, als ik me niet vergis), waarvan de waterverplaatsing al snel 5 tot 6 ton is. Als de stuurautomaat ook zeilend en onder zwaardere omstandigheden moet worden gebruikt, is een Autohelm 1000 niet sterk genoeg. Als de boot goed getrimd is kan het lang goed gaan en op de motor werkt het waarschijnlijk ook wel. Wel iets om te overwegen als er t.z.t. een andere automaat wordt aangeschaft.
Klopt voorals nog wil ik hem vooral gebruike in lichte omstandigheden en op de motor. Bij wat meer wind hou ik liever het roer in eigen handen ;-) de autohelm 1000 zou gechikt moeten zijn voor boten tot 6 ton geloof ik.
Die stalen Nienke brengt me trouwens op een ander punt: zijn de tests die je beschrijft aan boord van de Nienke uitgevoerd?
Het kompas van de automaat zal op een stalen boot sowieso een flinke miswijzing hebben. Die kan veranderen bij bijvoorbeeld het hellen van de boot. Of de automaat ooit 100 % goed zal functioneren op jouw schip is de vraag. Kan inderdaad alleen door proberen worden bepaald. In die zin is 'proberen' met een goedkope automaat misschien wel een idee.

Dat is idd ook een van de belangrijkste reden waarom ik er eens mee aan het experimenteren wil.
de autohelm zou ik ook graag willen gebruiken op lange stukken binnenwater op de motor.

Ik hoop met dit expiriment er achter te komen of een autohelm bruikbaar voor mn schip en voor mij is. Als dit zo is kan ik eventueel gaan inversteren in een betere. maar hij moet het eerst gaan doen...

Overigens heb ik de test gewoon thuis op mn werkbank uitgevoerd. Hij is nog niet aan boord geweest.

Autohelm 1000 geschikt voor boten tot 6 ton? Beslist niet, 3 ton als je goed trimt.
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 14:18 door Borg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 14:41 #674396

De oude Atohelm 1000 is qua kracht precies hetzelfde als de huidige Raymarine ST1000.Alleen zitten er in de huidige (misschien?) wat meer mogelijkheden.
Dat ook de huidige maar voor 3 ton geschikt is kun je hier zelf lezen.
www.raymarine.nl/view/?id=346&...ectionid=195&col=748
Overigens zou ik in jouw geval met een stalen boot altijd een stuurautomat kiezen met de mogelijkheid een extern kompas aan te sluiten.
Bij de huidige Ramarine helmstok stuurautomaten schijnt dat te kunnen.
Alleen dan kun het het kompas op een niet door het staal beinvloede plaats op de mast ( 2-3 meter boven dek)plaatsen waardoor hij prima zal functioneren.
Weliswaar kun je bij de Nienke de stuurautomaat boven de achterkajuit plaatsen waardoor hij rechtop wel zal werken maar onder helling zal hij fors gaan afwijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 14:54 #674399

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Ik snap eigenlijk niet waar die 3 ton op gebaseerd is. Wat lijkt mij van belang is is de roerdruk. Die is mij niet zo groot.

En een kompas kan er op aangesloten worden.
Maar eerst maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 14:56 #674400

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7405
Bovenstaand verhaal klopt.
Maar wil het hiermee aanvullen.
Het fluxsgate kompas in een helmstok automaat is relatief en daarom is de juiste aanwijzing niet belangrijk want er is geen uitlezing.
Een ander verhaal wordt het met bijvoorbeeld de st4000 met display uitlezing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 15:13 #674407

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
Wellicht off topic, maar bij mij stalen koopmans 10 ton de st 4000. Het kompas onder midscheeps bij de mast. Ok koersinfo geeft grote afwijking, maar die gebruik ik niet.
De voorliggende koers coorect? Autoknop en hij stuurt perfect.
In het begin het kompas op een mastje achterop gehad. Drama, veel te beweegelijk.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 15:27 #674410

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Net thuis en even snel de autohelm opgeschroefd. Ziet er van binnen als nieuw uit. Toch alle contacten even los gehaald en ingespoten met contact spray.
Boel weer in elkaar gezet. En...... Idd het lijkt goed tte functioneren! Springt in ieder geval niet direct op standby!
Ik hoop deze week nog tijd te hebben om hem met een soort proef opstelling aan boord te kunnen monteren.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 16:38 #674444

JeePee schreef :
Bovenstaand verhaal klopt.
Maar wil het hiermee aanvullen.
Het fluxsgate kompas in een helmstok automaat is relatief en daarom is de juiste aanwijzing niet belangrijk want er is geen uitlezing.
Een ander verhaal wordt het met bijvoorbeeld de st4000 met display uitlezing.

Natuurlijk is de exacte kompasaanwijzing niet zo belangrijk.
Echter , wanneer de helling de afwijking laat veranderen t.o.v. rechtop krijg je wel degelijk een probleem omdat de boot bij veranderende helling van koers zal veranderen.
Vooral bij wat meer zeegang is dat niet echt te voorkomen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 16:55 #674453

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
@CMO: met wat voor voeding heb je de automaat aangesloten? Is die krachtig genoeg voor de automaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 18:35 #674514

Even teruglezen koko, dat hebben we al gevraagd :->
koko schreef :
@CMO: met wat voor voeding heb je de automaat aangesloten? Is die krachtig genoeg voor de automaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 18:52 #674524

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bas van Dijk schreef :
Even teruglezen koko, dat hebben we al gevraagd :->
koko schreef :
@CMO: met wat voor voeding heb je de automaat aangesloten? Is die krachtig genoeg voor de automaat?

Klopt. En het antwoord was: "voeding is wel oke". Maar dat zegt toch nog niet zo veel. Als die te weinig vermogen heeft ben je onder belasting nog nergens. Dus vraag ik het nog maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 19:21 #674541

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
regelbare gestabiliseerde voeding max 2A.
Als de autohelm in beweging loopt er 0,5 A
Op mn werkbank is die natuurlijk niet belast. In het echt zal die vast meer vermogen vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 19:58 #674565

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ CMO :Ik snap eigenlijk niet waar die 3 ton op gebaseerd is. Wat lijkt mij van belang is is de roerdruk. Die is mij niet zo groot.

Dat begrijp ik ook niet. Bij een licht draaiend en/of gebalanceerd roer is de kracht op de helmstok ook relatief klein, hoe zwaar het schip ook is. Bij de lichtere autopilots is de "hard over time" groter dan bij de grotere typen, maar een wat zwaarder schip heeft meestal rustiger bewegingen waarmee een iets tragere autopilot nog wel overweg kan.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 20:09 #674569

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7405
Yellow Boat schreef :
JeePee schreef :
Bovenstaand verhaal klopt.
Maar wil het hiermee aanvullen.
Het fluxsgate kompas in een helmstok automaat is relatief en daarom is de juiste aanwijzing niet belangrijk want er is geen uitlezing.
Een ander verhaal wordt het met bijvoorbeeld de st4000 met display uitlezing.

Natuurlijk is de exacte kompasaanwijzing niet zo belangrijk.
Echter , wanneer de helling de afwijking laat veranderen t.o.v. rechtop krijg je wel degelijk een probleem omdat de boot bij veranderende helling van koers zal veranderen.
Vooral bij wat meer zeegang is dat niet echt te voorkomen.

Ad

Als het goed is ondervangt het cardanisch opgehangen kompas dat wel tenzij het vast ge -oxydeert is...
Bij veel zeegang is zo'n automaat idd wat traag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 20 okt 2015 20:44 #674588

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
ik denk dat yellow boat bedoelt dat onder helling het magnetisch veld die het stalen schp veroorzaakt anders is.

we zullen zien hoe het in de praktijk gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 21 okt 2015 07:57 #674663

CMO schreef :
ik denk dat yellow boat bedoelt dat onder helling het magnetisch veld die het stalen schp veroorzaakt anders is.

we zullen zien hoe het in de praktijk gaat...

Precies.
Bovendien,als de stuurautomaat bovendeks zit ( bij de Nienke IIA zal hij bovenop de achterkajuit zitten omdat de helmstok over de achterkajuit naar de kuip loopt) "ziet" het kompas horizontaal geen staal.
Onder helling komt het staal wel "in zicht".
Immers de magneetveldlijnen op aarde ( tenminste op zeeniveau) lopen vrijwel horizontaal.
Aangezien het dak van de achterkajuit van een Nienke wat bol loopt zal het misschien meevallen mits de stuurautomaat op een kleine verhoging wordt geplaatst.
Ad
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 07:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 21 okt 2015 08:41 #674675

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Ik verwacht dat dit mee valt. Maar we zullen het zien...
Ik denk niet dat ik er dit seizoen nog achter ga komen. Over een week of 2 gaat de boot het water uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 21 okt 2015 09:04 #674682

TS zei ook dat de voedingspanning tijdens werken van de automaat boven de 13V bleef terwill hij 0.5A trok, lijkt me ok dus.
koko schreef :
Bas van Dijk schreef :
Even teruglezen koko, dat hebben we al gevraagd :->
koko schreef :
@CMO: met wat voor voeding heb je de automaat aangesloten? Is die krachtig genoeg voor de automaat?

Klopt. En het antwoord was: "voeding is wel oke". Maar dat zegt toch nog niet zo veel. Als die te weinig vermogen heeft ben je onder belasting nog nergens. Dus vraag ik het nog maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 22 okt 2015 15:27 #675065

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
nog even een vraag over de installatie van de autohelm. In de manual staan een aantal maten tov de helmstok waar de autohelm geinstalleerd moet worden. komt dit er nauwkeurig ? of zit hier nog wel een bepaalde marge in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm 1000 22 okt 2015 15:35 #675066

Indien je de stang dichterbij de roerkoning monteert wordt de automaat sneller maar ook minder krachtig. Snelheid kun je terugregelen met de ruddergain, koppel niet. Indien je boot voldoende licht stuurt kun je dit overwegen, maar bij deze automaat zou ik dicht bij de default montage blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl