lodewijk stegman schreef :
CMO schreef :
nog even een vraag over de installatie van de autohelm. In de manual staan een aantal maten tov de helmstok waar de autohelm geinstalleerd moet worden. komt dit er nauwkeurig ? of zit hier nog wel een bepaalde marge in?
Er zit wel een zekere marge in, maar je moet er vanuit gaan dat de genoemde maten het optimum vertegenwoordigen zoals Autohelm dat zag. De automaat verder naar het eind van de helmstok laten aangrijpen vergroot de hefboom en daarmee de kracht die de stuurautomaat kan uitoefenen, maar het verkleint de maximale uitslag. Plaats je de stuurautomaat dichter bij het draaipunt van het roer, dan vergroot je de maximale uitslag van het roer, maar de kracht die de stuurautomaat opbrengen neemt toe.
Ik zou dus niet teveel van de aangegeven maten afwijken.
Ik moest bij mijn Varianta het aangrijpingspunt op de helmstok wel behoorlijk dichter bij de roerkoning zetten ( iets van 10 cm) om genoeg roeruitslag en snelheid van reageren te krijgen .
Met de voorgeschreven afstand wilde hij op zee met wat meer zeegang wel eens een flinke zwieper maken en dat kon de stuurautomaat dan niet snel genoeg corrigeren waardoor hij op tilt ging en naar standby schakelde.
Na de wijziging was dat over.
Maar ja , dat was wel met een heel wat lichtere boot van zo'n 750kg (excl. bemanning en voorraden).
Ad