Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Toerenteller op dynastart

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 17:14 #681808

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Beste forumleden, hen een md6a met een kapotte toerenteller, hierop,zitten 4 aansluitingen, plus, min, w en g.
De w gaat naar de gever en via de g terug naar de g aansluiting op de toerenenteller.

Nu heb ik een nieuwe toerenteller (wema) met urenteller.

Echter heeft deze geen g contract en enkel plus min en W contact, hoe deze aan te sluiten omdat ik de g nu mis. Hopelijk weten jullie raad.

En hoe werkt dan de urenteller?
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 18:00 #681820

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De urenteller is het gemakkelijkste. Die gaat lopen zodat er spanning op de toerenteller komt te staan. Bij wat meer geavanceerdere toerentellers kijkt ie ook nog of het toerental groter dan 0 is.

Met de W aansluiting is wat lastiger. De MD6A heeft tussen aansluitingen D en E een eigen "rev counter" (nr 17 in de parts list) zitten, die dan naar de W en g aansluitingen van de bestaande toerenteller gaan.

Om dat aan de gang te krijgen vraagt wat trial en error i.c.m. wat meetwerk. Geen idee welke sensor er in de MD6A zit (Hall ??), hoe je die moet voeden en hoeveel pulsen per omwenteling er dan uitkomt.

Wellicht dat je beter af bent door een nieuwe sensor te monteren, en te kijken of je de toerenteller kunt matchen mat de nieuwe, bekende sensor.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 18:01 #681821

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Gaat niet werken, de MD6a heeft een tacho sensor in het blok, de toerenteller die je nu hebt is voor een dynamo met W contact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 18:18 #681825

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Henk,

Is dan een andere sensor, zoals John ook vermeld een mogelijke oplossing met deze wema toerenteller?
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 18:38 #681834

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Nee, de W aansluiting van je nieuwe toerenteller verwacht een wisselspanning van een volt of 7.
De sensor in je blok haalt dat niet, dat is een hall sensor.
Met een dynastart als dynamo en startmotor heb je dan geen keuze om te kijken wat er aan de oude schort.
Een alternatief zou een Tinytach voor een diesel zijn, heb je dezelfde functies, tacho en urenteller, is denk ik de goedkoopste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 13 nov 2015 19:04 #681838

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tim.
Wellicht dat je met de nieuwe dynamo die je zoekt wel iets kan met je toerenteller.

Overigens is het toerental niet vreselijk boeiend imo. Als je eenmaal weet wat het stationair toerental is en het maximum een beetje klopt met je specs dan kijk je er nauwelijks nog naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 07:10 #681917

  • Tim001
  • Tim001's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Klopt, ik ga maar voor de dynamo, beste oplossing ook voor de toekomst, moet ik nog ergens op letten behalve de steunen, ik bedoel qua capaciteit heb twee accu's en victron fet een 68 AH en een 110 AH
Iets dat niet kapot is moet je niet willen repareren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 07:39 #681921

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Je nieuwe dynamo moet niet te zwaar zijn voor je motorvermogen.

Het opwekken van stroom kost (uiteraard) vermogen, dat wordt geleverd door je motor (logisch) en gaat ten koste van het vermogen dat overblijft voor je schroef.
Over het algemeen levert je dynamo maar een heel korte tijd zijn maximale vermogen en regelt al snel terug naar de helft en minder.
Ik heb 3 accu's aan boord; 70, 105 en 105 Amp. Die worden geladen door een 35Amp dynamo, op een 13pk motor In de praktijk zakt het vermogen waarmee geladen wordt vrij snel naar zo'n 17 Amp en zakt dan tot zo'n 7 Amp.
Als je een andere dynamo gaat kopen (denk ook aan de autosloop) moet je dus op dat vermogen letten. De nieuwere auto's hebben al snel dynamo's met vermogens van wel 70 of meer Amp dat heb jij niet nodig en zal je motor onnodig zwaar belasten.
Let bij de aansluitingen ook op de aansluitingen die je nodig hebt voor je toerenteller, dan sla je twee vliegen in 1 klap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 13:31 #681942

Het vermogen van de generator maakt niet zoveel uit, het moet zeker niet te klein zijn.
De hogere prijs van een grote generator zal van meer gewicht zijn bij het nieuw monteren.

De generator levert niet meer dan wordt gevraagd, een (te) kleine zit dan al snel aan z´n maximum, een grote heeft wat overschot.
Henb je dat een keer nodig dan is het in ieder geval aanwezig.
Het vermogen dat van de motor afgenomen wordt door de generator loopt gelijk op met wat de generator aan stroom moet leveren.
Dus bij 20A te leveren stroom neemt een 35A generator exact even veel motorvermogen als een 60A generator.
Die 35A kan nooit 50A leveren, die 60A generator kan dat wel wanneer het een keer nodig zou zijn.
Een 50A of een 60A generator komt het meest voor, lijkt me de meest praktische/goedkope oplossing.

Het W contact is een aftakking op één van de drie wisselstroom wikkelingen van de generator, de frequentie hiervan is het gegeven voor de toeren meting.
De verhouding van de pulys is dus van belang voor een juiste toeren meting.

Het topvermogen van een (standaard) auto generator wordt geleverd bij ongeveer 1500RPM.
Bij ongeveer 600 RPM begint de stroomlevering.

Het gebeurt soms dat bij een koude motor het stationair toerental net even te laag is om de generator te laten beginnen met stroom leveren.
Een wat zwaarder laadcontrole lampje wil dan wel eens helpen.
Of even gas geven, daarna is de generator verder zelf bekrachtigend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 13:49 #681944

Over dat verminderde vermogen aan de schroefas:

70 A * 14 V = 728 W, rendement zal geen 100% zijn dus generator neemt zeg 1 kW (en dat is echt worst-case)

1 kW = 1.3 PK. Mijn 19 PK VP MD2020 bv heeft bij stationair toerental al zo'n 5 PK beschikbaar.

Lijkt mij dat vermogensverlies daarom niet zo'n issue, zeker omdat een generator niet de volle 70 A zal leveren bij stationair toerental, ook zal de schroef bij dit toerental (als de motor in haar werk zou staan) zeker niet die resterende 3.5 PK vragen...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 19:02 #681997

Nachtvlinder
Mogelijk begrijp ik het verkeerd.

De stroom van de genator is VRAAG gestuurd.
Die 728W zal zal zelden gevraagd worden.
Maar zijn WEL gereed voor gebruik.

Stationair hoort een generator WEINIG stroom te leveren. Dat heeft een reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 19:09 #681998

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Uit het boek Altijd stroom van Victron

Hoofdstuk 4 over bulkladen:

Gedurende de bulkfase van de laadcyclus accepteert de accu alle aangeboden laadstroom: de laadstroom wordt begrensd door de laadapparatuur.

Zoals het grafiekje van @nachtvlinder al laat zien is het geleverde vermogen van een generator/motor een functie van het toerental.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 nov 2015 19:10 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toerenteller op dynastart 14 nov 2015 21:08 #682023

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Ter informatie over de laadstroom een bladzijde uit het "Bordnetzbuch" van Varta (1996).
Het toont laadstroomgrafieken van een half ontladen accu van 35 Ah met een dynamo van max. 50 A. Gebruikelijk is om accu's niet verder dan 50% te ontladen en dan weer op te laden. Geladen wordt met een laadspanning van 14,5 volt en 13,5 volt.
In dit voorbeeld met deze accu is duidelijk te zien dat er maar korte tijd (enkele minuten bij normale temperaturen) de max. beschikbare laadstroom wordt gevraagd en dan verder geladen wordt met een veel lagere en langzaam dalende stroom. Er is dus geen sprake van een vaste laadstroom in dit deel van de bulk fase. Opvallend is dat de temperatuur ook een grote rol speelt.

Bijlage:

Bestandsnaam: img073.pdf
Bestandsgrootte:374 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl