omega schreef :
Fabrikanten weten uit ervaringscijfers heel goed wat het te verwachten uitvalpercentage is van hun apparatuur.
Ze zullen deze cijfers natuurlijk nooit publiceren omdat die info commercieel heel gevoelig is.
Ref. de opmerking van Jugo dat er info voorhanden is maar dat hij die niet kan/ mag doorgeven.
Ik heb jaren gewerkt in de logistieke service-organisatie van IBM voor laptops.
Bij introductie van een nieuw model wisten we dat het uitvalpercentrage van een harde schijf X% is en dat van een CD-speler Y% enz.
Op basis van verkoop-prognoges bepaalden wij de hoeveelheid benodigde reserve-onderdelen.
Je zou voor de gein eens kunnen vragen of je een apparaat zonder garantie zou kunnen kopen en hoeveel korting je dan krijgt.
Voor garantie betaal je een bepaald percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van de kans op uitval in een bepaalde periode.
Hoe betrouwbaarder, hoe lager dat percentage zal zijn.
@ HansV: Ik vrees dat je het zult moeten doen met de gegevens op dit forum
Grt Hans
Dat is een uitzonderlijke situatie. Die HDD's en cd-drives worden met miljoenen gemaakt en zijn evoluties van hun voorgangers. De faalwijzen zijn tamelijk simpel en goed te testen en te voorspellen. Zoals eerder gemepldt zijn dat ook producten die op dit soort getallen concurreren.
Nu ben je Raymarine. De wereld verandert en je gaat van LCD's naar kleuren(touch)schermen. Nieuw terrein. Nog weinig bekend over het functioneren van die schermen in deze specifieke omstandigheden....dan weet zo'n fabrikant écht niet feilloos hoe het product gaat presteren. Je test wat je wilt/kunt, maar de praktijk moet het uiteindelijk uitwijzen.
Praktijkvoorbeeldje. (beetje aangepast/vaag om duidelijke redenen)
Ik ontwikkelde een "afleesunit" (low tech analoog ding) voor bij het product dat ik ontwikkel. Door de mangel gehaald en onze meest verschrikkelijke testscenario's er op los gelaten. Kunststofkruip, glasvezelcoatinghydrolyse, you name it, we hebben het getest. 500.000 cycli, no problem.
Product wordt gelanceerd, blijkt dat de plaatsende partijen ze om duistere redenen op zijn kop monteerden (functioneel geen probleem). Omdat de plaatsende partijen haastig werken, pakten ze de afleesunit vast en probeerden ze rond te draaien om ze weer juist in positie te zetten. Het ding ziet er immers rond uit. Resultaat: unit breekt, waterballet, klant boos en plaatsende partij weet natuurlijk van niks, het gebeurde zomaar.
Kun je hoog en laag springen en discussiëren, maar als fabrikant sta je dan (redelijk onterecht) in een kwaad daglicht en moet je het probleem op gaan lossen en snel ook.
Hoe veel, laten we zeggen, raymarine spullen zullen er daar op de retourafdeling langskomen met "onverklaarbare" fouten die na inspectie overduidelijk komen door verkeerde installatie....