Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:36 #686356

Ik heb het volgende rare fenomeen.
Ik heb mijn victron acculader via de Vetus BS 1252 accuscheider aangeslotem op mijn accu's.
Alles lijkt goed te werken. De laadspanning van 14,2 volt staat op beide accu's.
Als ik echter mijn hoofdschakelaar van het boordnet uitschakel lees ik plots 16 volt af als laadspanning.
In bijgevoegd schema is te zien hoe eea aangesloten is.
Hoe kan ik dit oplossen?

Het is overigens ook zo dat als ik de hoofdschakelaar weer "aan" zet de spanning 16 volt blijft!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 19:43 door WillemdeNie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:41 #686359

Achter die shunt, is dat een plek waar 4 minleidingen bij elkaar komen of kruisen daar de zwarte lijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:44 #686360

Dat zit aan elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:45 #686361

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Waar meet je dan precies? Het lijkt erop dat je - dan zwevend wordt namelijk, maar, dat kan de tekening ook zijn. De spanning over de accu zelf kan nooit zo hoog worden. Kan me wel voorstellen dat je dankzij een zwevende min een verkeerde weergave krijgt.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:49 #686362

Dat dacht ik zelf ook maar op de accuklemmen meet ik het ook.
Mijn normale meting gaat met zo'n mastervolt monitor die ook de stroom meet over de shunt.

Kan het komen omdat als de schakelaar "uit" staat de batterij splitter niet meer aan de - hangt. Ik weet niet wat de functie van die - is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:50 #686365

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou eerst eens met een universeelmeter her en der prikken. Kijken wat er echt staat.

n.b. wat raar dat de lader voor de accuscheider hangt. De accu's worden dan nooit fatsoenlijk geladen doordat de accuscheider een spanningsverlies heeft. Aan het laatste deel van de laadcyclus kom je dan niet toe.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 19:51 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:51 #686366

Deze scheider heeft maar een verlies van 0,1 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:54 #686367

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Behalve als het een FET scheider is ;-) Maar, idd, niet mijn eerste keus om dat voor de Victron ook te gebruiken. De Victron heeft vlgs mij ook een losse startaccu uitgang, druppellading.

Idd even meten met een goede voltmeter. Als je bedoelt dat je Mastervolt accumonitor dit aangeeft, kan het zijn dat die geen massa meer heeft dan? De massa die naar de accuscheider loopt is de referentie voor de accuscheider (hetzij diodes, hetzij FET's). Als die mist, gaat het niet goed.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 19:54 #686368

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WillemdeNie schreef :
Deze scheider heeft maar een verlies van 0,1 volt.

Dan nog. Heeft je acculader geen mogelijkheid om 2 banken te laden?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:49 #686387

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
kan me niet voorstellen dat een splitter werkt als ie niet aan de min hangt. De diode, mosfet of wat het ook is heeft nu geen massa, alleen + aansluitingen. Ik zou die min direct aan de accu minpool hangen. Het is ook erg onlogisch om de splitter achter de hoofdschakelaar te zetten, immers de hoofdschakelaar in jouw schema is voor de VERbruikers, niet voor de LADERS. Dit in tegenstelling tot accuschakelaars, die de accu's zelf loskoppelen van alles. Maar dan laden ze ook niet meer.
Neem mijn bijdrage met een korreltje zout, ik heb geen verstand van splitters en dergelijke toestanden. Op mijn schip zijn de accu's daar waar ze verschillende doelen dienen, 100% gescheiden (totaal losse circuits dus).

Overigens las ik in de handleiding BS1252 dat de (victron)acculader niet op de splitter aangesloten wordt maar parallel direct aan de accus. Alleen de dynamo zou dan aan de splitter hangen.
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 20:52 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:53 #686391

Ik ga de min van de accuscheider aan de - van de accu's leggen en dan kijken of het opgelost is. EEa is ontstaan omdat ik de acculader eerste direct op de service accu's had, maar dan werd de start accu nooit geladen. En dat gaf gedurende de winter een probleem. Vandaar de wijziging.
Dus voorheen zat de acculader niet via de accuscheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:56 #686392

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WillemdeNie schreef :
Ik ga de min van de accuscheider aan de - van de accu's leggen en dan kijken of het opgelost is. EEa is ontstaan omdat ik de acculader eerste direct op de service accu's had, maar dan werd de start accu nooit geladen. En dat gaf gedurende de winter een probleem. Vandaar de wijziging.
Dus voorheen zat de acculader niet via de accuscheider.

Je hebt waarschijnlijk een 3 of 4 traps lader. Dat doe je helemaal teniet door de lader voor de scheider te hangen. Verder dan bulkladen ga je niet komen. Zonde. En slecht voor één van de twee accubanken.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:57 #686393

Leg eens wat verder uit wat je bedoelt en waarom dat is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:57 #686394

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Ik begrijp dat de toch aan de "walstroom" ligt (of op de kant aan de 220V). Dan is het simpeler om de goedkoopste druppellader van Ctek op je startaccu te zetten. Overigens staan op onze boot de accu's de hele winter gewoon losgekoppeld te wachten op het voorjaar. Niks laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 20:59 #686395

Als alles losgekoppeld is zou dat inderdaad moeten kunnen(wel afhankelijk van de kwaliteit van de accu's), maar ik heb alles aangesloten gelaten ivm werkzaamheden aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:02 #686397

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2661
Wat hoop je nu te meten met die shunt? Als je de servicebank wil meten, dan moet-ie toch in de minleiding van de verbruikers terug naar de servicebank zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:07 #686399

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Ronaldl schreef :
kan me niet voorstellen dat een splitter werkt als ie niet aan de min hangt. De diode, mosfet of wat het ook is heeft nu geen massa, alleen + aansluitingen. Ik zou die min direct aan de accu minpool hangen. Het is ook erg onlogisch om de splitter achter de hoofdschakelaar te zetten, immers de hoofdschakelaar in jouw schema is voor de VERbruikers, niet voor de LADERS. Dit in tegenstelling tot accuschakelaars, die de accu's zelf loskoppelen van alles. Maar dan laden ze ook niet meer.
Neem mijn bijdrage met een korreltje zout, ik heb geen verstand van splitters en dergelijke toestanden. Op mijn schip zijn de accu's daar waar ze verschillende doelen dienen, 100% gescheiden (totaal losse circuits dus).

Overigens las ik in de handleiding BS1252 dat de (victron)acculader niet op de splitter aangesloten wordt maar parallel direct aan de accus. Alleen de dynamo zou dan aan de splitter hangen.

voor iemand die 'er geen verstand van heeft' zeg je toch wel erg rake dingen hoor :-) Helemaal eens. Geen hoofdschakelaars tussen laadcircuits. Zonder - doet je accuscheider het niet.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:08 #686400

Dat zit 'ie toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:10 #686401

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WillemdeNie schreef :
Leg eens wat verder uit wat je bedoelt en waarom dat is.

Haha .. daar zou je een boek over kunnen schrijven.

Het komt er kort en populair gezegd op neer dat je 2 totaal verschillende accu's (een startaccu met dikke platen en een tractieaccu met dunne platen) uit 1 bron gaat laden. De accu met de laagste spanning zal door de scheider geladen worden, waarna als de accu spanningen gelijk worden de andere accu wordt bijgeschakeld.
Daarna ga je die twee verschillende accu's met eenzelfde patroon laden. Dat patroon past eigenlijk maar op 1 type, maar wordt nu op beide toegepast.

Doordat je toch 0,1V verlies hebt ga je het charge trickle punt niet vinden, waardoor je nooit aan onderhouds laden toekomt.

Wat erger is, op het moment dat de tweede accu erbij komt zou de lader het specifieke patroon moeten volgen zoals in de afbeelding. Maar omdat er al een cylcus loopt komt hij daar voor die accu niet aan toe. Met alle gevolgen voor de levensduur van dien.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 21:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:19 #686403

Bewust gedaan, die hoofdschakelaar in de min?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:38 #686410

Geldt dat dan niet voor het laden als de motor loopt?
Dus, acculader weer terug aansluiten op de service accu's en de startaccu apart laden via een apart ladertje voor de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 02 dec 2015 21:45 #686413

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WillemdeNie schreef :
Geldt dat dan niet voor het laden als de motor loopt?

Zeker wel. Als de motor loopt laad je de accu's eigenlijk maar heel rudimentair op. De standaard regelaars in een dynamo stellen niet veel voor, dus dat doet eigenlijk alleen bulk- en absorbtie laden. Of iets wat erop lijkt.

WillemdeNie schreef :
Dus, acculader weer terug aansluiten op de service accu's en de startaccu apart laden via een apart ladertje voor de winter.

Dat lijkt me een strak plan. Dan worden de accu's in elk geval ook weer normaal vol geladen. Meeste boot acculaders hebben 2 uitgangen. Maar anders een (druppel) ladertje erbij.

Daarmee heb je de originele vraag niet beantwoord. Maar daar ben je vlot genoeg achter als je eens snel wat punten in het systeem meet, en daar de spanningen van opschrijft.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 21:47 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 03 dec 2015 06:51 #686437

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
WillemdeNie schreef :
Ik heb het volgende rare fenomeen.
Ik heb mijn victron acculader via de Vetus BS 1252 accuscheider aangeslotem op mijn accu's.
Alles lijkt goed te werken. De laadspanning van 14,2 volt staat op beide accu's.
Als ik echter mijn hoofdschakelaar van het boordnet uitschakel lees ik plots 16 volt af als laadspanning.
In bijgevoegd schema is te zien hoe eea aangesloten is.
Hoe kan ik dit oplossen?

Het is overigens ook zo dat als ik de hoofdschakelaar weer "aan" zet de spanning 16 volt blijft!

je hoofdschakelaar zit in de min (-)? Zit de min (-) van de mionitor ook achter die schakelaar of aan de andere kant?

Zelfde opmerking/vraag voor de min (-) van de FET-brug?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 dec 2015 06:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 03 dec 2015 06:59 #686438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
JohnBerg schreef :
Ik zou eerst eens met een universeelmeter her en der prikken. Kijken wat er echt staat.

n.b. wat raar dat de lader voor de accuscheider hangt. De accu's worden dan nooit fatsoenlijk geladen doordat de accuscheider een spanningsverlies heeft. Aan het laatste deel van de laadcyclus kom je dan niet toe.

1e
goed plajn

2e
Waarom raar? de meeste intelligente laders hebben een compensatie aansluiting hiervoor. Het fenomeen fet-vrug is al genoemd met 0,1 V spanningsval.
Ook zijn de moderne laders geen 50 hz fase aansnijding meer, zoals de oude Victrons. Daar moest de accu voor afvlakking zorgen, dus liep dat mis achter een conventonele diodebrug.
Tegenwoordig zit er vaak een 2e aansluiting op en hoeft het niet meer via een brug, eens....

Wat wel kan gebeuren is dat bij losnemen van de accu's de regeling kortstondig omhoog schiet. Mogelijk een grote elco in de lader uitgang?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculaadspanning 16 volt na uitschakelen boordnet 03 dec 2015 07:13 #686439

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Mij Victron palles heeft hetzelfde 'feature' met een (FET) diode. Met mijn FET tussen accu en lader, schiet de Pallas ook naar 16V. Snel anders aangesloten, de pallas heeft immers ook een aansluiting met kleine stroom voor het volhouden van een startaccu

Als je de handleiding van de Pallas leest, geeft Victron aan dat er een condensator geplaats moet worden als je wilt laden via een diode:

Dat heb ik zelf niet geprobeerd.
Laatst bewerkt: 03 dec 2015 07:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl