Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstofcel

Brandstofcel 07 dec 2015 19:51 #687570

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Natuurlijk eerst even de ZF zoekmachine gebruikt, komt maar weinig boven.
Is toch eigenlijk het ei van Columbus, i.p.v. die windmolentjes of het hele dek vol met gladde zonnepanelen

Heeft iemand ervaring met deze motortjes zo groot als een PC kast en 1 keer per 2 maanden een nieuw tankje.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 19:52 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 07 dec 2015 20:05 #687571

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Efoy geeft aan dat ze met 10 l ethanol 925 Ah kunnen maken. Dat is op 2 maanden 15Ah per dag. Dan heb je dus een heel zuinige koelkast. Evengoed kun je natuurlijk ook een grotere tank nemen.

Jammer dat die dingen zo duur zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 07 dec 2015 20:17 #687572

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Brandstofcellen zijn al heel oud. De Apollo's die naar de maan zijn gevlogen hadden ze al.

Kijk hier eens, een van de weinige sites waar je prijzen en specificaties vindt:

www.advitekenergy.nl/brandstof...f-2200-methanol.html

Als je dan gaat rekenen dan valt de prijs/prestatie toch wel tegen:

Een 110Wp zonnepaneel doet op een mooie zomerdag ongeveer 70~100 Ah. Daar is geen brandstof voor nodig een de aanschafprijs zal rond de 110,- liggen (momenteel ongeveer 1,- per Wp, watersport uiteraard een heel stuk duurder)

Neem je de SFC EFOY 1200 dan kost die 2.500,- en heb je ook 100Ah per dag. Bovendien ben je dan nog 1,3 liter methanol armer en helemaal stil is het ook niet.
Brandstofcellen zijn bovendien niet onderhoudsvrij, en ook niet zonder storingen. Bovendien stoot je ook CO2 uit, indien je methanol als brandstof gebruikt.

n.b. brandstofcellen zijn geen motortjes. Het is eigenlijk omgekeerde elektrolyse.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 20:22 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 07 dec 2015 21:21 #687593

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Dus gewoon maar even wachten totdat de Chinezen er mee komen :lol:
Inderdaad wel duur 0.50 euro in de walstroomaansluiting stoppen en je hebt ook weer volle accu's.

Maar goed voor langere trips best wel een mooie aanvulling, de motor aanzetten met een flinke hellingshoek
is ook niet best
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 07 dec 2015 21:43 #687603

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Ik heb zo'n EFOY brandstofcel wel eens in werking gezien aan boord van een zeiljacht. Lekker stil en ook schoon (vergeleken met een dieselmotor of generator). De schipper was heel tevreden met het apparaat.

Maar uiteindelijk zijn ze erg duur in het gebruik: naast de hoge aanschaf prijs en brandstofkosten is het dure membraan met beperkte levensduur een factor om rekening mee te houden.

Brandstofcellen werken het best wanneer ze continu aan staan, maar houden door hun geringe vermogen lang niet op ieder schip het dagelijkse verbruik bij. Zeker op grotere schepen - waar men geld heeft voor dit soort apparaten - heb je vaak toch nog aanvullende laadbronnen nodig.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 21:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 08:12 #687656

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
betere ontwikkeling:
www.faz.net/aktuell/technik-mo...rstoff-13901238.html
Zullen we Linde vragen een watersport uitvoering te ontwikkelen?
Kunnen we hier de specificaties opstellen vanuit de toepassing-ervaringen die op dit forum natuurlijk ruim voorhanden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 08:21 #687661

Een paar jaar terug heb ik en Efoy 1500 aanboord gehad voor een zeilseizoen.
Ik was nogal teleurgesteld door de opbrengst, zelfs als dat ding 24 uur per dag aan blijft staan. Mijn wingenerator met een piek vermogen van 450W daarentegen heeft absoluut geen moeite om de accu's vol te houden tijdens een oversteek. En de windgenerator weegt ook nog minder ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 08:53 #687670

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Erikdejong schreef :
En de windgenerator weegt ook nog minder ;)

En stoot ook geen CO2 uit ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 08:56 #687672

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Een paar jaar terug heb ik en Efoy 1500 aanboord gehad voor een zeilseizoen.
Ik was nogal teleurgesteld door de opbrengst, zelfs als dat ding 24 uur per dag aan blijft staan. Mijn wingenerator met een piek vermogen van 450W daarentegen heeft absoluut geen moeite om de accu's vol te houden tijdens een oversteek. En de windgenerator weegt ook nog minder ;)

Welke wind generator gebruik je Erik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 09:13 #687679

JohnBerg schreef :
En stoot ook geen CO2 uit ;)
Brandstofcel ook niet....

@Aernoudt, sinds dit voorjaar gebruik ik een Silentwind. Opbrengst is aanzienlijk hoger dan van de AirX die ik voorheen had.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 13:09 #687744

Eric,

Het verschil tussen wind en de AirX, waar bestaat dat uit?

Ik heb een oudere AirX opnieuw gewikkeld en de wieken aangepast.
Begint nu bij ongeveer 5 knopen wind stroom te leveren bij 13V accu spanning.
In de oude, originele, toestand begon de stroomlevering pas bij ruim 15 knopen wind.

Hij kon in de oude toestand zo´n 50A leveren, maar pas boven 40 knopen windkracht. Dit met twee bladen en het daarbij horende roerental.

Nu zal de top ergens rond de 25A liggen, ergens 30 a 35 knopen wind.
Nog niet kunnen uitproberen, gebrek aan wind.
Gemiddelde windsnelheid minder dan 10 knopen.
Bij 20 knopen wind zie ik wel eens 12 a 15 A
Bij 8 knopen ergens rond de 3A. Dit met 6 bladen. Wiekcirkel 1.14mtr.

Wat haalt die SW zo ongeveer aan Amperes bij welke windsnelheden?
Wiekcirkel zal ook die 1.14 mtr zijn en drie bladen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 13:16 #687746

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Erikdejong schreef :
JohnBerg schreef :
En stoot ook geen CO2 uit ;)
Brandstofcel ook niet....

Ohh ??? Heb jij dan een brandstofcel die op waterstof loopt?

Een Efoy loopt op ethanol (C2H6O) :



Eigenlijk gewoon ordinair koolwaterstoffen aan het verbranden (oxideren) dus ...
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 08 dec 2015 13:24 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 08 dec 2015 13:28 #687749

Erikdejong schreef :
JohnBerg schreef :
En stoot ook geen CO2 uit ;)
Brandstofcel ook niet....

De brandstofcel zelf inderdaad niet , tenminste als de brandstof waterstof is wat tot water "verbrand".
Bij bijv. alcohol of methanol denk ik toch dat de daarin aanwezige koolstof ook tot CO2 "verbrand". Waar zou die anders moeten blijven? Tenzij de alcohol uit nagroeiende gewassen wordt gemaakt maar dan krijg je natuurlijk weer grote monoculturen i.p.v. voedselproductie.
Overigens komen bij de productie van waterstof ook flinke hoeveelheden CO2 vrij tenzij de daarvoor benodigde stroom met wind of een andere milieuvriendelijke energiebron wordt opgewekt.
En wat te denken van de zeldzame metalen die er voor de katalisatoren van de brandstofcellen nodig zijn? Om over de energei die er nodig is om ze te produceren maar te zwijgen.
Daarom zal een brandstofcel nooit , qua milieuvriendelijkheid, op kunnen tegen zonnepanelen , windmolens e.d.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 15 dec 2015 18:22 #689578

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Kwam deze tegen op Marktplaats : link.marktplaats.nl/a1000031002

Nieuwe Efoy 1600 24V €1475

Wellicht voor èèn van jullie interessant.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 15 dec 2015 18:58 #689603

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@vinni: je linkje klopt niet (gaat over UV waterzuivering)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofcel 15 dec 2015 19:22 #689615

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Inderdaad...
De correcte link : link.marktplaats.nl/m1002180107

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl