Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer?

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:12 #690109

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik loop al een tijdje met een mindfucker.......

Zorgt de ArgoFet zeker weten 100% voor eenrichtingsverkeer mbt tot de laadstroom?

Situatie: 3 x accu, alle drie gescheiden. (start, boord, instrumenten).
geladen via 1 dynamo, laadstroom wordt verdeelt over de drie accu's via Victron ArgoFet,
of via twee acculaders aan walstroom (2 x Ctek)

Middels een schakelaar wordt de min en de startstroom naar de motor onderbroken. Niet onderbroken wordt de laadstroomkabel, die gaat rechtstreeks van dynamo naar ArgoFet.

De acculaders zitten rechtstreeks aan de accu's, dus niet via de "IN" van de ArgoFet.

Mindfuck: kan er toch nog stroom gaan lopen van de accu's over de laadstroomkabel via schroefas als min (als in "aarde").

Of toch beter een extra schakelaar en alles van accu naar motor onderbreken?

Hartelijk dank voor het helpen deze mindfucker weg te nemen!
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 14:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:29 #690111

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Als je een massaschakelaar tussen je accu en de motor hebt zitten, dan bestaat er toch geen electrische verbinding meer tussen je motor (/ schroefas) en de accu?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:39 #690113

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Met mijn beperkte inzicht denk ik dat er dan geen stroom meer kan lopen van en naar accu, maar nog wel van accu+ naar een andere min (als in: aardlek)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:48 #690116

Mijn advies ; maak een schema van je electrische installatie. Dan zie je ( en als je dat hier plaats ook de forummers ;) ) meteen of en waar er stromen kunnen lopen.
Vraag , heb je de verbinding die normaal meestal van de alternator naar de startmotor loopt en zo via de startkabel ook voor het laden dient wel verwijdert en in plaats daarvan een nieuwe laadstroomdraad naar de Argofet aangelegd?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:50 #690117

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Als er geen electrische verbinding tussen zit niet. Draadloze gelijkstroom is een vrij nieuwe ontwikkeling.

Verder eens met Ad. Maak een schema hoe de bekabeling loopt en je ziet of er een permanente verbinding is tussen de min van je accu en de motor / kiel.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:53 #690120

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou zo'n Argo FET eens van binnen moeten zien, maar 100% zeker zou ik er niet van zijn.

Een diode is een echt eenrichtingsventiel, een MOSFET kan 2 kanten op (door de body diode). Ik denk dat er in de Argo FET zoiets zit: www.farnell.com/datasheets/1748058.pdf


Maar de meer voor de hand liggende verklaring is dat er iets in de bedrading niet goed is.

Maar ook hier geld weer: "meten is weten" B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 14:56 #690122

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
En dan van die min van die andere accu weer naar de min van de accu waarvan je de plus beschouwd? Niets is onmogelijk, ook kruip en lekstromen niet, maar dit is wel erg onwaarschijnlijk.
Door een fet geschakeld als scheidingsdiode loopt hoogstens een stroom van 100nA, dat is minder dan de zelfontlading van de accu.
De stroom door de 'open' fet zal waarschijnlijk net zo groot zijn als de kruip/lekstroom door de schakelaar. Bij het plaatsen van een schakelaar krijg je ook te maken met de nadelen van de schakelaar (overgangsweerstand, corrosie en mechanische slijtage).
Misschien is er geen sprake van 100% eenrichtingsverkeer, maar dan toch wel van 99,999%!
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:02 #690127

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Peper: je vergeet de body diode van de FET!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:13 #690131

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nee hoor, die hoort in sper te staan en heeft dan een Ireverse van iets van 10nA. Het channel heeft in off state zo'n 100M Ohm. Daar loopt bij 15V heus wel een paar nA door, maar dat is te verwaarlozen ten opzichte van de zelfontlading van een loodzwavelzuur accu (LiFePO accu is een ander verhaal).
ST heeft over de diode-fet een aantal leuke schakelingen gepubliceerd in hun application notes, ook met een goede uitleg over hoe het werkt.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:19 #690134

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Peper schreef :
Nee hoor, die hoort in sper te staan en heeft dan een Ireverse van iets van 10nA. Het channel heeft in off state zo'n 100M Ohm. Daar loopt bij 15V heus wel een paar nA door, maar dat is te verwaarlozen ten opzichte van de zelfontlading van een loodzwavelzuur accu (LiFePO accu is een ander verhaal).

Ohh ja?

Normaliter staat hij inderdaad in sper, en gaat de mosfet open doordat de dynamo op komt.

De dynamo hangt aan de drain van de Fet, de accu aan de source. De spanning aan de drain is in bedrijf hoger dan de source, en de body diode staat dus in sper. De mosfet is in geleiding en via een ultra lage weerstand wordt de dynamo met elke de accu verbonden. De spanningsval over de FET is minimaal, ook bij zeer hoge stromen.

Nu de situatie dat alles uitstaat: de source hangt nog steeds aan de plus van de accu, en de dynamo hangt via een intern circuit aan massa.
En de body diode in die situatie?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 15:22 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:35 #690141

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
JohnBerg schreef :
Nu de situatie dat alles uitstaat: de source hangt nog steeds aan de plus van de accu, en de dynamo hangt via een intern circuit aan massa.
En de body diode in die situatie?

Daar kan geen stroom door lopen want de 3 fase gelijkrichter in de alternator werkt als keercel voor deze stroom. Het interne circuit bestaat in dit geval uit minimaal 2 dioden in sper. Bovendien zit de gate via een lekweerstand inmiddels aan de source en zit de fet potdicht.

Vroegah gebruikten ze daarvoor de 'stroom spanningsspoel' in de dynamo regeling en dat ***ding wilde nog wel eens blijven plakken en dan had je ineens rook onder de motorkap.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:43 #690144

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Peper schreef :
JohnBerg schreef :
Nu de situatie dat alles uitstaat: de source hangt nog steeds aan de plus van de accu, en de dynamo hangt via een intern circuit aan massa.
En de body diode in die situatie?

Daar kan geen stroom door lopen want de 3 fase gelijkrichter in de alternator werkt als keercel voor deze stroom. Het interne circuit bestaat in dit geval uit minimaal 2 dioden in sper.

Als er alleen de driefasen brug in de dynamo aan hangt ga ik met je mee. Maar zodra er aan de dynamo ook maar iets lekt naar massa (door aansluiting van apparatuur, regelaars, verkeerde aansluiting of een defect) gaat de body diode van de FET's een rol spelen. Iets waar je in het klassieke diodeblok geen last van hebt!

Maar goed, in mijn eerste post zei ik ook al: "meten is weten"!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 15:45 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:55 #690148

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De vraag "Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer?" moet dus met nee beantwoord worden, gezien de vorige posts.

Dat er geen stroom vanuit de accu's terugloopt is bij een diodeblok 100% zeker, bij een FET blok is het afhankelijk van de schakeling die aan de kant van de dynamo hangt. Hangt er verder niets aan, en is het zeker dat er in de dynamo geen andere dingen zitten dan de 3 fasen gelijkrichter dan zal er ook geen stroom teruglopen. Zodra er aan de kant van de dynamo iets "lekt" dan loopt er stroom terug.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 15:58 #690149

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29448
Waar zit je min (-) draad van je fet-brug vast???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 17:02 #690170

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
WADnWIND schreef :
Waar zit je min (-) draad van je fet-brug vast???

Op het speciaal daarvoor bedoelde klemmetje. Dun draadje met een AMP vlaksteekgeval.

@YB: draad dynamo zit niet vast aan startkabel en heeft een geheel eigen nieuwe kabel.

Tekening is nu even lastig. Maak ik als ik weer thuis ben.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 17:07 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 17:11 #690171

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Meten = weten is draad tussen Argofet en dynamo los halen en dan multimeter tussen Argofet en draad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 17:17 #690173

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Oeps... betekent dat dan dat je de (wisselstroom)dynamo onbelast laat draaien? Als je dat doet informeer dan eerst even of je nieuwe gelijk richt diodes kunt krijgen... Een onbelaste alternator kan alleen al op het z.g. remanente veld zoveel spanning opwekken dat de diodes doorslaan. Laat daarom altijd een belasting (bv in de vorm van een accu) op de dynamo aangesloten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 17:59 #690179

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wat moet weten is de lekstroom van de dynamo naar min.

Dat doe je zo: (de motor niet laten draaien, en de alle hoofdschakelaar(s) op uit)

Maak de draad van de dynamo op de Argofet los. Zet je universeelmeter op DC 10 A. Let erop dat je rode aansluiting in de 10A stopt, de zwarte in de COM.

1. Houd de rode draad aan de Argofet op de aansluiting die je net los heb gemaakt, de zwarte aan de losse overgebleven draad. De meter moet 0 A aangeven.
Is dat niet dan is er een lek en moet je de storing zoeken.

2. Als de aanwijzing 0 A is steek je de rode draad van de meter in de VA Ohm aansluiting en zet de meter op 200 mA DC. De meter moet weer 0 mA aangeven.
Is dat niet dan is er een lek en moet je de storing zoeken.

Vervolgens zet je alle hoofdschakelaar(s) aan (motor blijft uit) en doe je de metingen opnieuw.

Geeft hij ook op 200 mA 0 mA aan, dan is de schakeling in orde.

Als je dat gedaan hebt, kijken we wel verder B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 18:06 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 18:06 #690182

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Peper schreef :
Oeps... betekent dat dan dat je de (wisselstroom)dynamo onbelast laat draaien? Als je dat doet informeer dan eerst even of je nieuwe gelijk richt diodes kunt krijgen... Een onbelaste alternator kan alleen al op het z.g. remanente veld zoveel spanning opwekken dat de diodes doorslaan. Laat daarom altijd een belasting (bv in de vorm van een accu) op de dynamo aangesloten.
Groeten, Peper.

Nee, de dynamo kan altijd zijn stroom kwijt aan de accu's via de argofet.
Het draait al een paar jaar zo en geen gekkigheid. Accu's altijd vol, ook na langere afwezigheid zonder walstroom. Zoals ik al schreef: het is een mindfuck. Waarmee ik bedoel dat het mij van tijd tot tijd bezighoud of ik niet iets over het hoofd zie. Er zit geen schakelaar tussen dynamo/argofet en ik vraag me af of ik dat beter wel kan doen.

Net de draad los gehaald. Multimeter in Ampere stand en tussen dynamo en Argofet: 0,00
Maar ik lees wel volts. Argofet drain en massa: 12,7 oid.
Meter tussen Argofet en draad dynamo: 0,30V
Massa van motor naar accu niet onderbroken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 18:06 #690183

ik lees nergens dat koko een probleem heeft - vraagstelling lijkt mij theoretisch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 18:09 #690185

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
ik lees nergens dat koko een probleem heeft - vraagstelling lijkt mij theoretisch...

Kan geen kwaad om toch een keer de lekstroom te meten.
Meten is weten :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 18:36 #690197

Helemaal mee eens, echter indien er nu géén lekstroom loopt, hoe kunnen we jouw stelling dan wél bewijzen!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 18:43 #690201

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Helemaal mee eens, echter indien er nu géén lekstroom loopt, hoe kunnen we jouw stelling dan wél bewijzen!?

Die is al bewezen :lol:

@koko heeft namelijk ook de spanning aan de dynamo aansluiting gemeten. Die was 12,7 V

Zou er een echt diodeblok gezeten hebben dan zou je nul gemeten hebben. Die 12,7V is de 13,4V van de accu minus de 0,7 V van de body diode.

Om het 10.000% zeker te weten zou je een 12V lampje aan de dynamo aansluiting van de Argofet en de min kunnen aansluiten. Bij een Argofet gaat het branden, bij een diodeblok niet.

Teaser: uit de metingen van @koko blijkt dat er toch lekstroom loopt, alleen niet veel :evil: :evil:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 18:52 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 19:20 #690208

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
JohnBerg schreef :
Wat moet weten is de lekstroom van de dynamo naar min.

Dat doe je zo: (de motor niet laten draaien, en de alle hoofdschakelaar(s) op uit)

Maak de draad van de dynamo op de Argofet los. Zet je universeelmeter op DC 10 A. Let erop dat je rode aansluiting in de 10A stopt, de zwarte in de COM.

1. Houd de rode draad aan de Argofet op de aansluiting die je net los heb gemaakt, de zwarte aan de losse overgebleven draad. De meter moet 0 A aangeven.
Is dat niet dan is er een lek en moet je de storing zoeken.

2. Als de aanwijzing 0 A is steek je de rode draad van de meter in de VA Ohm aansluiting en zet de meter op 200 mA DC. De meter moet weer 0 mA aangeven.
Is dat niet dan is er een lek en moet je de storing zoeken.

Vervolgens zet je alle hoofdschakelaar(s) aan (motor blijft uit) en doe je de metingen opnieuw.

Geeft hij ook op 200 mA 0 mA aan, dan is de schakeling in orde.

Als je dat gedaan hebt, kijken we wel verder B)
Zag je posting toen ik al bij de bushalte stond, maar ben teruggelopen. Eerst de multimeter gechekt op een lampje. Check. Toen alle metingen gedaan zoals John heeft beschreven. Steeds 0 op de meter.
Bedankt voor jullie hulp en meedenken!
Bye Bye Mindfuck :) :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron ArgoFet 100% eenrichtingsverkeer? 17 dec 2015 19:25 #690209

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
koko schreef :
Zag je posting toen ik al bij de bushalte stond, maar ben teruggelopen. Eerst de multimeter gechekt op een lampje. Check. Toen alle metingen gedaan zoals John heeft beschreven. Steeds 0 op de meter.
Bedankt voor jullie hulp en meedenken!
Bye Bye Mindfuck :) :) :)

Echt top! :lol:

Over de teaser in mijn vorige post kunnen we het later nog een keer hebben :evil:
Moet je niet van wakker liggen :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 19:25 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl