WADnWIND schreef :
Cat-36 schreef :
De titel zegt het al, slijten accu kabels? Zo ja, wat slijt er aan en wanneer moet je ze dan vervangen?
Wat een nonsens antwoorden...
Inderdaad, accu kabels slijten, echter niet zoals de totale gekte hier vermoed.
Alle isolatie materialen zijn gevoelig voor de invloed van olie, vet en vluchtige koolwaterstoffen.
- Rubber is levens gevaarlijk en valt er af waar je bij staat, bij wijze van spreken.
- Neopreen houdt het lang vol, eigenlijk het langste.
- PVC wordt onder invloed van olie /gasolie kei en kei hard en is niet meer te verwerken. Kennelijk migreren de weekmaker volledig. Soms kan het zijn dat bij buigen de brokken er af vallen. Dit kan ook voorkomen in ruimtes waar veel olie dampen aanwezig zijn, zoals motor kisten.
Dus ja, accu kabels kunnen slijten.
Eigenlijk vind ik dit nu weer een nonsense antwoord.
Want de kabel zelf (het koper dus), slijt nauwelijks, wat door verschillende in voorgaande posts al is aangehaald. De isolatie kan slijten, verduren of zelfs vergaan. En daar kan je weinig tegen beginnen, alleen de juiste kabel/isolatie kopen bij installatie.
En jaarlijks nakijken of alles nog in orde is
Dus valt die opmerking van "wat een nonsense antwoorden" me toch erg tegen.
Wat is de tijd waarop dit alles speelt
Bij rubber, neopreen, PVC.
In 2012 heb ik enkele oude accukabels uit de motorruimte verwijderd, lagen gewoon op de vloer van de motorruimte, veel olie en diesel over zich gehad in de 30 jaar dat het bootje gebruikt is geweest. Isolatie zag er nog prima uit, en brokkelde er niet af.
Was de oude rubber isolatie dan veel beter dan de huidige ?
Wat kunnen we trouwens doen om het verslijten zo veel mogelijk tegen te gaan.
Afhankelijk van welke verkeerde isolatie we eigenlijk hebben liggen.
De kabels zo veel mogelijk buiten de motorruimte houden, misschien.
Nog een laag isolatie over de isolatie aanbrengen om de isolatie van de kabel te beschermen ?