Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:13 #792923

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29324
Als we het hier hebben over 600 watt dissipatie bij 0,3 Ohm, speken we dus over ruim 13 volt spanningsval.

Ik denk dat in de praktijk de bedrading al voor genoeg inwendige weerstand (kan) zorgen, waardoor de dynamo eerder passief begrenst wordt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:15 #792925

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
PvO schreef :
Peper schreef :
@Noballast: als die diesel dan stilstaat? Wat dan! Op zeilboten staat de diesel het grootste deel van de tijd stil...

@PvO: Ik houd niet van relais en helemaal niet van intelligente relais, want die kunnen dingen verzinnen die ik niet heb voorzien en als je accu's parallel schakelt, schakel je ook de Ri van die accu's parallel en die wordt in totaal dan lager dan de laagste Ri van de accu's. Een prima mogelijkheid om je alternator te verbranden... Tenzij dat relais slim genoeg is om dat tegen te gaan...
Dat kan, maar ik wil daar niet op varen!
Groeten, Peper.
Ingeval van de genoemde situatie met het laden van lion accus met een dedicated lader gevoed via een omvormer van de startaccu, schakelt het relais alleen maar de omvormer in.

En die omvormer belast de startaccu dan niet? Ik ken de schakeling niet en ik zie niet hoe het werkt zonder de startaccu te belasten.

Wat wel mooi zou zijn als je 4 (voor 4 LiFePO4 cellen) convertertjes maakt die ergens tussen de 10 en 15V aan ingangsspanning kunnen verwerken en dan 4 zwevende uitgangen hebben voor een maximum van 3,65V. Dan kun je de 4 cellen van de accu niet meer dan 'nokkie' vol laden uit een sigaretten aansteker op de startaccu. Dan heb je een 'alles etende lader' gemaakt. Zie voornoemd topic.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:21 #792929

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@WADnWIND: als je 600W wilt gaan dissiperen moet de alternator tenminste 600W kunnen leveren... Die bestaan wel, zulke alternators, maar ik betwijfel of je ze bij de kleine watersporter gaat vinden...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:23 #792931

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29324
Peper schreef :
@WADnWIND: als je 600W wilt gaan dissiperen moet de alternator tenminste 600W kunnen leveren... Die bestaan wel, zulke alternators, maar ik betwijfel of je ze bij de kleine watersporter gaat vinden...
Groeten, Peper.

ik denk dat we ff niet op dezelfde frequentie zitten
Ligt ongetwijfeld aan mij...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:24 #792932

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
WADnWIND schreef :
Als we het hier hebben over 600 watt dissipatie bij 0,3 Ohm, speken we dus over ruim 13 volt spanningsval.

Ik denk dat in de praktijk de bedrading al voor genoeg inwendige weerstand (kan) zorgen, waardoor de dynamo eerder passief begrenst wordt.

Uit ervaring weet ik dat 50 mm2 een hele hoop kan hebben voordat er in 2 X 3m1 een spanningsval van betekenis optreed.
Blijft onverlet dat de alternator dan al lang bezig is zichzelf met 100% over de kop te werken.
Een nieuwe Yanmar heeft een 110A alternator. :woohoo: Over brandgevaar gesproken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:26 #792934

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Peper schreef :
@WADnWIND: als je 600W wilt gaan dissiperen moet de alternator tenminste 600W kunnen leveren... Die bestaan wel, zulke alternators, maar ik betwijfel of je ze bij de kleine watersporter gaat vinden...
Groeten, Peper.

Ergo alternator is dan op 100% van zijn kunnen. Dit gaat niet goed. :blink:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 16:55 #792945

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Peper schreef :
En die omvormer belast de startaccu dan niet? Ik ken de schakeling niet en ik zie niet hoe het werkt zonder de startaccu te belasten.
Als ik het goed begrijp is je doel een drop in replacement maken van de oude loodaccu.
Zoiets als dit? www.bluepowershop.nl/victron-l...-12-8v-200ah-cb.html

Dat met die serie weerstand vind ik op zich een goede vondst.
Persoonlijk zou ik kiezen voor standaard overal verkrijgbare onderdelen in plaats van zelf te gaan (in de goede zin van het woord) hobbyen met elektronica. (weet ik niet genoeg vanaf om dit goed te doen)

Ik heb een blokschema gemaakt van wat ik bedoel.
Het cyrix relais zorgt ervoor dat de omvormer en dus ook de lader alleen wordt ingeschakeld als de start accu (bijna) vol is.
Jou afkeer van relais deel ik niet, in mijn dagelijkse (beroeps) leven kom ik meer defecte elektronica tegen dan defecte relais.

Ik ben van plan om onderstaande installatie ooit nog eens te realiseren bij mij aan boord, maar dan niet omdat ik li-ion accus heb, maar om mijn service accus met een 3-traps acculader te kunnen laden tijdens het varen op de motor.



Als er nog vragen of opmerking op het schema zijn hoor ik het wel, anders zal ik er over op houden, dit is tenslotte een heel andere invals hoek als waarvoor dit draadje is gestart :cheer:

Een draadje wat ik overigens met veel belangstelling volg.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 16:56 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 18:10 #792968

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Moet me zelf toch even verbeteren :blush:

We hebben het hier niet over een spanningsval van 14volt maar slechts over een val van max 2 volt. De alternator maakt max 2 volt meer dan de accuspanning :side: . Om de stroom te beperken tot 45A zou dan slechts een weerstand van 0,05Ω nodig zijn. die dan bij een max laadstroom 100 watt weg moet werken. Nog te behappen zo ik zeggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 18:29 #792975

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ja, het lijkt er wel een beetje op, maar het spanningsbereik is groter, van 3 tot 43V.
Dan kun je laden met 35V zonnepanelen op de MPPT manier, met een sleepgenerator volgens een exponentiële curve of een windmolen volgens eveneens die exponentiële curve, met een alternator met een vlakke curve of 3 AA batterijtjes met een klein piekje :silly: .

Ik snap nu hoe je wilt werken, je wilt gewoon 230V 50Hz aan boord opwekken via een omvormer en dan de accu's laden alsof je aan de walstroom ligt (wat in jouw opzet ook mogelijk is). Je laadt de startaccu op met de alternator van de motor. Vervolgens ga je van 12V DC naar 230V AC en via een walstroom lader ga je dan weer naar xxV voor de accu's. En dan via nog een converter naar het boordnet. Bij elke conversie heb je verlies. Dat hoeft niet veel te zijn, maar het is niet nul.

Naast een hekel aan relais heb ik ook een hekel aan 230V 50Hz. De spanning is gevaarlijk hoog en volgens de nieuwe NEN1010-2015 is 1mA door het hart voldoende voor fibrilleren. Voor mij dus niet.
Ik gebruik een 48V DC boordnet waarmee ik mijn EBBM direct kan aandrijven. Via een converter ga ik naar 12V DC voor het boordnet. (Dat heeft niet mijn voorkeur, 24V DC was veel interessanter geweest, maar ja, berouw komt pas na de zonde).
Mijn accu's worden via een 56V converter uit een 80W zonnepaneel geladen tot de maximaal toegestane spanning, met balancers zorg ik ervoor dat de spanning per cel niet erg 'uit de pas' loopt. Via de motor laden kan ik niet, het is een elektromotor. In jouw schema betekent dat de hele linker kant er niet is. Walstroom heb ik niet, dus het centrum kan er ook uit. Aan de rechterkant heb ik alleen de accu's, het solar/wind/sleepgenerator laadsysteem (dat gaat worden ingebouwd in de cellen) en voor het 12V boordnet een converter. Slechts drie blokjes uit jouw schema. Een heel stuk eenvoudiger dan jouw installatie dus. Daarmee ook minder verlies en ook minder mogelijkheden. Hier laat je wat en daar krijg je wat.
Ik heb wel een elektronica opleiding gehad, maar daar slechts zijdelings in mijn werk mee te maken gehad. Nu als 'pensionado' kan ik me weer helemaal op de 'E' in het alfabet storten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 18:37 #792981

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Peper, je installatie aan boord van je boot is denk ik wel een uitzondering.
Ik vermoed dat het gros van de zeilers een diesel aan boord heeft staan en een walvoeding met acculader.
De lader om het bier in de haven koud te houden en de diesel om op tijd in de haven te zijn ;)

PS: Heb je thuis ook alles op 12/24V?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 18:46 #792984

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
3Noreen schreef :
Blijft onverlet dat de alternator dan al lang bezig is zichzelf met 100% over de kop te werken.
Een nieuwe Yanmar heeft een 110A alternator. :woohoo: Over brandgevaar gesproken.

Blijft er nog spanning over als de Yanmar alternator 110A uitspuugt? Of is dit de kortsluitstroom? De alternator wekt dan nominaal een vermogen op van rond de 1,5kW. Dat is wat een kleine 4,5kg volautomatische wasmachine verbruikt. Nu zijn er zeelieden die van alles aan boord hebben, ook wasmachines, dus ik zeg niet dat het kan, maar ik vind het veul, heul, heul, heul veul! (Ja, Jochem Meijers gekeken). LiFePO4 accu's mag je wel met 1C laden, bij die Yanmar alternator is het geheel dus geschikt voor een 110Ah accubank binnen het uur vol. Ja dan zullen zelfs LiFePO4 accu's wel enige temperatuurstijging hebben, de draden er naar toe waarschijnlijk nog meer!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 19:03 #792991

3Noreen,
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik.
Het doel is de generator te beschermen tegen te grote stromen. De accu kant van de regelaar is hier niet aan de orde.

De generator levert DC spanning aan de zonpaneel regelaar, die regelaar wordt zo gekozen dat alleen de toegestane generatorstroom doorgelaten wordt, pakweg 35A.
Een zonpaneel regelaar laat niet meer dan de aangegeven 35A door, de DC spanning aan de ingang loopt dan op naar wat de generator regelaar toestaat, dat is standaard 14,2V. Is weinig voor de ingang van een zonpaneel regelaar lijkt mij.
Dat zou dus met een 24V regelaar(of welke spanning beter past) op de generator opgelost kunnen worden.
De start accu zou dan vanuit de licht accu gevoed kunnen worden

Een grotere generator lijkt me geen oplossing omdat die gewoon meer stroom gaat leveren omdat de accu niets tegenhoudt.


Edit: 600W generatorszullen er veel zijn denk ik het is gewoon een wat kleine autogenerator. DDe standaard auto generator is tegenwoordig ergens tussen de 60A en 80A.
Een 600W autogenerator was vroeger de standaard 40A, ongeveer.
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 19:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 dec 2016 19:03 #792992

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
PvO schreef :
Peper, je installatie aan boord van je boot is denk ik wel een uitzondering.
Ik vermoed dat het gros van de zeilers een diesel aan boord heeft staan en een walvoeding met acculader.
De lader om het bier in de haven koud te houden en de diesel om op tijd in de haven te zijn ;)

Mijn installatie is inderdaad een uitzondering en deze vorm heeft een soort van concentratie in Oosterbeek laag en in het bijzonder in de tweede decade van de huisnummers aan de VanSpaenweg. Buurman Sunday vaart ook elektrisch en op 24V. Hij heeft wel walstroom en een lader voor zijn LiFePO4 accu's.
PS: Heb je thuis ook alles op 12/24V?

Ik ben wel zo'n nerd die daartoe in staat is! :ohmy: En dan alles in super zuinige LED verlichting. :silly:
Op 'het droge' is 230V minder gevaarlijk omdat de weerstand naar aarde hoger is en je daardoor niet zo snel aan die 1mA door het hart komt. En dan heb je nog veiligheidsaarde. Overigens kun je bij 24V de prijs van de koperen aardleiding in de zak houden. Dat kan schelen!
Ja, ik ben echt een nerd!

In mijn VW T5 is wel alles in 12V DC B)

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 09:19 #793072

Peper schreef :
3Noreen schreef :
Blijft onverlet dat de alternator dan al lang bezig is zichzelf met 100% over de kop te werken.
Een nieuwe Yanmar heeft een 110A alternator. :woohoo: Over brandgevaar gesproken.

Blijft er nog spanning over als de Yanmar alternator 110A uitspuugt? Of is dit de kortsluitstroom? De alternator wekt dan nominaal een vermogen op van rond de 1,5kW. Dat is wat een kleine 4,5kg volautomatische wasmachine verbruikt. Nu zijn er zeelieden die van alles aan boord hebben, ook wasmachines, dus ik zeg niet dat het kan, maar ik vind het veul, heul, heul, heul veul! (Ja, Jochem Meijers gekeken). LiFePO4 accu's mag je wel met 1C laden, bij die Yanmar alternator is het geheel dus geschikt voor een 110Ah accubank binnen het uur vol. Ja dan zullen zelfs LiFePO4 accu's wel enige temperatuurstijging hebben, de draden er naar toe waarschijnlijk nog meer!
Groeten, Peper.

Heb het hier er nog niet uit zien komen. Hooguit 60-70 amps. Nieuwe yanmar en li-ion op 50mm2 kabels van 5 meter. De Victron multi levert 100 amp. Via 100mm2 kabels van 2 meter.
Als beide diesels lopen heb ik het nog niet gemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 09:30 #793075

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Saeftinghe schreef :
3Noreen,
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik.

Mijn begrip was inderdaad niet aanwezig. Gewoon omdat ik er vanuit ging dat een mppt niet als max stroom begrenzer gebruikt kon worden. Bij mij aan boord zijn er wel een paar van die dingen maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat als de maximale stroom er doorheen geleid zou worden de zekering er aan zou gaan. Meer niet. Maar nu begrijp ik van jou dat zo'n ding voordat de stroom de zekeringwaarde bereikt al ingrijpt.

Verder lijkt het me dat het aanpassen van de installatie zoals je voorstelt niet echt onder de noemer drop in replacement valt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 09:34 #793076

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
alweereengijp schreef :
Heb het hier er nog niet uit zien komen. Hooguit 60-70 amps. Nieuwe yanmar en li-ion op 50mm2 kabels van 5 meter. De Victron multi levert 100 amp. Via 100mm2 kabels van 2 meter.
Als beide diesels lopen heb ik het nog niet gemeten.

Het spanningsverschil tussen alternator aansluiting en accu polen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 09:59 #793081

3Noreem,
Ik volg de discussie over balancers met belangstelling, leer er veel van, maar onthoud me toch van meepraten, het electrpnisch niveau ligt nog veel te hoog voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 13:07 #793121

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
PvO schreef :
Ik ben van plan om onderstaande installatie ooit nog eens te realiseren bij mij aan boord, maar dan niet omdat ik li-ion accus heb, maar om mijn service accus met een 3-traps acculader te kunnen laden tijdens het varen op de motor.

Wat is de motivatie om Li-ion te laden met een 3 traps lader ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 13:53 #793127

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Ik ben van plan om onderstaande installatie ooit nog eens te realiseren bij mij aan boord, maar dan niet omdat ik li-ion accus heb, maar om mijn service accus met een 3-traps acculader te kunnen laden tijdens het varen op de motor.

Wat is de motivatie om Li-ion te laden met een 3 traps lader ?

Hij heeft geen Li-ion accu's maar Lood-zwavelzuur accu's en die wil hij laden met een drietraps lader. Voor Li-ion hoeft die 'gekkigheid' niet.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 14:52 #793135

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ik heb m'n werkplaats opgeruimd en een hoop spul waar ik zelfs niets mee kan, naar de recycling gebracht.
Daar gebeurde weer wat mij meestal overkomt, je komt met meer ervandaan dan dat je er naartoe brengt. :whistle: Er lag een verlaten, overbelaste en zielige 24V acculader tot 23A met zijn ingewanden eruit, in de container... Ik kon het niet aanzien en met wat dopsleuteltjes op de ratelschroevendraaier heb ik de acculader uit zijn lijden verlost en dit meegenomen:

Een dubbele diode Graetz brug, een thyristor tot 1200V 40Amp en twee in elkaar gestoken Anderson stekkers van 260A met wat stukken 10 en 16 kwadraat eraan.

Peper, laat die zooi toch liggen! Je hebt er helemaal niets aan! :pinch:

Nou... Die Anderson stekkers vormen de oplossing voor de 'bad hair day' van Boarderbas. Als ik zo meteen de accu geen naar buiten stekende accupolen geef, maar een Anderson stekker als 'terminal', kan hij geen kwaad meer doen met zijn haarspeldjes! :laugh: De accu is dan minder geschikt als startaccu omdat deze kan worden losgekoppeld, maar wel heel geschikt als service accu om thuis op te laden (Ja, dat kan met een 100Ah LiFePO4 accu, zonder je meteen een breuk te tillen!). Dan is het: rats de stekker eruit en meenemen. Nadat je de accu dan thuis hebt vertroeteld kan deze weer makkelijk terug worden gezet en weer 'prikprak' worden aangesloten.

De Graets bruggelijkrichter levert me mooi 4 diodeparen op een koelplaatje als keercel en als serieweerstand. Er blijft alleen die thyristor over... Nou die mag blijven want die neemt niet veel ruimte in.

Het schema wordt dit:

Links de laad kant en rechts de ontlaad kant. Kies je voor een behoorlijke beperking van de stroom door een serieweerstand en een keercel op te nemen, dan kun je de accu opladen via een zekering van 15A 'achter het contactslot'. De keercel zorgt ervoor dat de motor ook echt stopt als het contactslot wordt afgezet.
De accu wordt dan automatisch bij het 'motoren' opgetopt tot ongeveer 14,1V. De eventueel aanwezige zonnepanelen met hun MPPT regelaar zouden het dan kunnen afmaken tot 14,8V, wat de maximale laadspanning is voor 4 LiFePO4 cellen in serie. De MPPT regelaar kan dan ook voor de balancing zorgen als deze daarvoor is ingericht.
Als de service accu niet te zwaar wordt belast (koel-vries combinatie, combimagnetron, inductiekookplaat en vaatwasser) zou het maar zo kunnen zijn dat er geen walstroomlader meer nodig is bij weekend gebruik. Dan ben je een stuk 'groener' bezig!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 16:28 #793160

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Peper schreef :
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Ik ben van plan om onderstaande installatie ooit nog eens te realiseren bij mij aan boord, maar dan niet omdat ik li-ion accus heb, maar om mijn service accus met een 3-traps acculader te kunnen laden tijdens het varen op de motor.

Wat is de motivatie om Li-ion te laden met een 3 traps lader ?

Hij heeft geen Li-ion accu's maar Lood-zwavelzuur accu's en die wil hij laden met een drietraps lader. Voor Li-ion hoeft die 'gekkigheid' niet.
Inderdaad zoals Peper zegt.
Een manier om je loodservice accus te laden met een meertraps acculader.
Een alternatief voor zo'n dure geregelde dynamo van victron, of een aparte regelaar van sterling.
Maar dit terzijde.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 17:25 #793172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29324
3Noreen schreef :
Moet me zelf toch even verbeteren :blush:

We hebben het hier niet over een spanningsval van 14volt maar slechts over een val van max 2 volt. De alternator maakt max 2 volt meer dan de accuspanning :side: . Om de stroom te beperken tot 45A zou dan slechts een weerstand van 0,05Ω nodig zijn. die dan bij een max laadstroom 100 watt weg moet werken. Nog te behappen zo ik zeggen.

Hé hé, ik dacht dat ik het niet begreep, maar nu zitten we weer op 1 lijn.
Dáár had ik het dus over. Je kan voor die kleine waarde dus prima de kabels als shunt gebruiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 17:31 #793174

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29324
Peper, wat wil je in hemelsnaam met 4 dioden in sper over de cellen???
- bang dat ze ompolen?
- Of wil je er direct AC op zetten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 18:33 #793194

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nee, dat wil ik niet! Ik wil de diode (2 parallel) als serieweerstand gebruiken (tenzij het Si-dioden zijn, dan is de Ufwd wel erg hoog). Dan blijf je ruim onder de spanning voor overladen en de rest is voor de balancers.

Mooi is als de diode de stroom tot onder de 20A weet te beperken. Dan kun je de laadstroom achter een zekering van het 'motor circuit' halen en wordt het laden automatisch gestart als de motor loopt en ook automatisch gestopt als de motor wordt gestopt. Dan hoef je niet met relais of schakelaars te werken. Dat vind ik een voordeel, maar anderen misschien niet.

Ook mooi is een 'omgekeerde' P-channel MOSfet met een vaste gate-source spanning (met een zenerdiode of zo) zodat de Id constant (en via de gatespanning instelbaar) blijft. Dan is het een stroombegrenzer en tevens diode. Ik heb dat systeem wel gezien met J-fets, maar nog niet specifiek met MOSfets. Op die manier worden LED's voorzien van een stroombron en blijft de LED met constante intensiteit branden als de spanning varieert.
Dat is eigenlijk ook wat ik wil voor de serieweerstand, bij een toenemende lading in de accu varieert de stroom door een lager spanningsverschil. Met die schakeling kan de laadstroom binnen een bepaald gebied constant zijn en laadt je via een stroombron.

Aan de andere kant is dit bij de cel als 'bodemloze put' voor laadstroom misschien helemaal niet nodig...
Groeten, Peper.

PS: Direct AC op zetten zeg je... dat zou inderdaad kunnen en met balancers/limiters zou je met een 230V/10V transformatortje inderdaad een laadstroom kunnen toevoeren... Een heel wild idee, daar hou ik van!
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 18:41 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 dec 2016 18:39 #793195

Jugo bedoelt de vier op een rij, parallel aan de cellen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.827 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl