Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 20:35 #900509

3Noreen,
Dat is toch precies goed.
het verbruik zal niet veel anders worden bij verschillende accu types.
Met lood beweegt de spanning zich tussen 14,2 en 12,3V op normale dagen.
Het is nu 20.30 uur en de spanning is 12,45V morgen rond een uur of 7 zal dat nabij die 12,3V zijn

Met LFP zal de spanning zich bewegen tussen 13,4V en 12V vermoed ik.
De accuspanning in de late middag zal ongeveer één volt minder zijn dan bij lood, er zal meer stroom blijven gaan omdat de weerstand van LFP minder is, dus verwacht ik dat zon en float ongeveer gelijktijdig eindigen.

Wanneer het niet helemaal zo uitkomt stel ik telkens een klein beetje bij tot alles optimaal is, dat doe ik nu ook met lood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 20:53 #900515

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Saeftinghe,

Het is wat verwarrend als we lood en LFP door elkaar blijven husselen. Het gedrag van de regelaar zal misschien wel prima zijn voor een loodaccu. Maar daar gaat het hier even niet over.

Met LFP zien we



We nemen even de curve voor 0,5C. In praktijk zal het zelfs minder zijn. We leren uit de grafiek dat om de cel 0,1 volt te laten zakken we hem met 50% moeten ontladen. Dus bij een 4 cel accu, (standaard 12 volt) en de victron regelaar zal een nieuwe laadcyclus dus pas beginnen nadat we 50% hebben ontladen.

Een regeling om een nieuwe cyclus te starten op basis van een coulomb counter zou je een veel kleiner venster kunnen gebruiken. In mijn praktijk werkt 15% als trigger naar tevredenheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 dec 2017 21:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 21:16 #900522

Ah... helemaal duidelijk, ik zou het diode noemen.

Ik heb nog een handvol 50A diodes liggen.
Om even te proberen en de spanningen uit te lezen zet ik die even in serie.
Dan weet ik hoeveel er nodig zijn, pas dan een het werk voor een nette vaste opstelling.
Ik hoop en verwacht dat het gewone silicium diodes zijn dus das precies goed voor dit doel.

De laadstroom naar de startaccu zou er door moeten gaan, dat is niet zo hoog en erg kort. De regeling blijft wel werken met een heel gering stroompje, de warmte verliezen zullen niet groot zijn verwacht ik.
De stroom vanaf het 24V punt naar de 75/15 zal ook gering zijn, 15A uit de regelaar betekent dat er maar zo´n 8A ingaat uit de generator.

Wanneer de regelaar doet wat ik verwacht, die 15A leveren, ook wanneer de huishoudaccu wat voller wordt zal het verschil niet zo sterk zijn wanneer ik moet motorladen omdat het regent en donker is.
Meestal begint het met 40A en zakt al snel terug tot zo´n 18A.
Het zal iets langer duren verwacht ik.

Maar op ´t moment gaat het er om, te weten of het KAN.

Zo ja dan zou een volgende stap LFP kunnen zijn, zo nee dan heb ik weer wat geleerd voor weinig lesgeld.


ik heb nu even iets anders onderhanden, de boiler verwarmen met twee solarpanelen.
De zon is te kort en te zwak om echt heet water te krijgen, de kachel draait nu en draagt z´n deel bij via het antivries circuit.

Ik wil dat automatisch geregeld hebben.
sensoren bij de boiler en in de panelen meten het verschil in temperatuur, is het paneel warmer dan gaat het pompje draaien, en stopt weer bij te gering verschil.
De kachel doet hetzelfde, maar ze moeten samenwerken naar het zelfde printje dat de pomp aanstuurt.
Het moet alles compact zijn en "Fit en Forget" werken.
En ik wil zien wat het doet.
Dat moet eerst af. Is bijna klaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 21:56 #900537

3Noreen,
De spanningen in het grafiekje zijn van één cel, ik ga uit van 4 cellen, dan is het verschil al 4 keer groter. Wanneer het zonder balancers gaat wil ik gaan proberen met een kleine LFP.
Dat is wat de Victron meet.
Op het gebruik bij mij aan boord, nu 2V verschil dagelijks, zal dat bij LFP ongeveer het zelfde zijn, om die reden verwacht ik een min of meer gelijk gedrag in de laadcycli.

Ik verwacht dat de 75/15 het regelen kan, het zal wat minder precies gaan, maar voor mijn gebruik voldoende denk ik.
Het feit dat LFP veel dieper ontladen kan worden maakt het allemaal wat minder kritisch.

Jij denkt dat de verschillen in spanning te klein zijn om goed te kunnen regelen met die 75/15?

Laten we mijn verbruik op 1000Wh stellen, elke dag, dat moet toch te zien zijn in de spanningen van de 4 cellen samen?
Er is de hele dag verbruik, geen echt vlak stuk in de spanningslijn.

Wanneer ik een beetje weg blijf van mini en maxi spanning, dan zou ik een heel regelmatig patroon in de laad-ontlaadcycli verwachten.
In het grafiekje zie ik een knik bij 3,15V en een wat sterke bocht bij 2,9V, daar hoop ik dat de 75/15 genoeg aan heeft, bij de 4 cellen waarover hij meet is dat 1V, zou dat niet genoeg zijn om soepel te reageren?

Maar het gaat in kleine stapjes, genoeg tijd om na te denken en uit probeen.
Eerst proberen of de generator is aan te passen, zo nee, dan stopt het daar.
Zo ja dan komt er een kleine LFP (Naast het lood), gaat dat goed dan zou ik grotere dingen met LFP kunnen gaan doen.
Maar eerst een leercurve doorlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 22:02 #900540

Ik heb thuis zoiets dat de pomp van mijn zonneboiler aanstuurt. Als je wil kijk ik morgen of overmorgen eens welk merk dat ding is. Heeft iets van een €65 gekost geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 dec 2017 22:06 #900542

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Saeftinghe schreef :
3Noreen,
De spanningen in het grafiekje zijn van één cel, ik ga uit van 4 cellen, dan is het verschil al 4 keer groter. Wanneer het zonder balancers gaat wil ik gaan proberen met een kleine LFP.
Dat is wat de Victron meet.
Op het gebruik bij mij aan boord, nu 2V verschil dagelijks, zal dat bij LFP ongeveer het zelfde zijn, om die reden verwacht ik een min of meer gelijk gedrag in de laadcycli.

Voor 1 cel van 90% SOC naar 10% SOC => 0,2 volt. Voor 4 cellen dus 0,8 volt Bij 80% ontladen. Mits je met een constante 0,5 C ontlaad. Ga je met wisselende belasting ontladen zie je in de spanning variatie meer de verschillen in stroomsterkte terug dan de SOC. In praktijk is het onmogelijk om tussen 10 en 90% SOC deze af te lezen aan de klemspanning. Het blijk ook uit Peper zijn experiment om een accu dood te maken dat een volledig ontladen accu na een tijd rust weer op spanning komt.
Hoe kleiner het verschil in spanning tussen ontladen en opladen hoe groter het rendement.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 08:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 10:21 #900608

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Saef:
Ik ben erg nieuwsgierig naar wat een PVT systeem (zonnepaneel met zonnecollector) gaat doen en wat de opbrengsten zijn in een kleine setting. Voor de Nederlandse situatie wordt er gezegd dat dit nauwelijks de moeite waard is. Dat kan bij jou heel anders zijn.

Een zonnepaneel heeft rond de 20% rendement van het ingestraalde vermogen. Een zonnecollector heeft ca 80% rendement van het ingestraalde vermogen. Zou de 80% 'verlies' van het zonnepaneelvermogen kunnen worden omgezet in warmte voor warm water, dan is er ongeveer 50% energieconversie te behalen. Dat is enorm veel en kan het comfort aan boord behoorlijk goedkoper maken.

Als dit is waar je mee bezig bent, hoor ik heel graag van je in een draadje op dit forum!

Groeten Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 10:25 #900609

Lees ik nu dat je zo meteen de zonnepanelen kunt koelen! Dat is pas een goed idee!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 10:40 #900611

Zeilprutser schreef :
Lees ik nu dat je zo meteen de zonnepanelen kunt koelen! Dat is pas een goed idee!
Precies, want daarmee wordt het rendement van je zonnepanelen ook nog weer hoger.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 10:57 #900613

Tulipe,

Dat is 230V~~ denk ik. Aan boord is het 12V=, het moet heel compact zijn.
Maar het is nooit verkeerd om te zien hoe anderen het al eerder gemaakt hebben. Kan ik alleen maar van leren.
Zit er een schema bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 11:15 #900618

3Noreen,

ja er zal zeker met wisselende afname ontladen gaan worden, terwijl ook geladen moet gaan worden tijdens die belastingen.

De spanning zal zeker fluctueren tijdens het laden, en nog flink ook wanneer er wat bewolking is.
Maar dan is het laadproces al begonnen, zou dat van veel invloed zijn?
Ik zou dan een zich aanpassende laadstroom verwachten, geen stop of start van het laden.

Proberen in de praktijk moet het me leren.
Zonder grote investeringen proberen het uit te vinden lijkt me de enige manier om te ontdekken of het zal gaan werken in de praktijk.

Omdat ik zoveel mogelijk met het bestaande materiaal wil doen ga ik als eerste stapje die generator uit proberen om daar twee spannings niveaus uit te krijgen.

Lukt dat dan ga ik verder, lukt dat niet dan heb ik daarvan geleerd zonder grote kosten en stopt het experiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 11:41 #900625

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Saeftinghe schreef :
3Noreen,

Maar dan is het laadproces al begonnen,

Bij mijn victron 15/75 begint het laadproces NIET. Omdat de accu spanning s'nachts niet onder de float - 0,4 volt komt. De koelkast + led verlichting trekt onvoldoende om dat voor elkaar te krijgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 11:50 #900627

Peper,
Het zijn 2 paneeltjes van beide 1/4 m2 oppervlak.
Hebben niets met elektra te maken, anders dan het pompje dat het water er door pompt.
En dat pompje moet alleen draaien wanneer het paneel warmer is dan de boiler of antivries circuit. Het regelen daarvan ben ik nu aan het optimaliseren.

Één paneeltje is convectie, een dunne pijpspiraal in een geisoleerd doosje.
Dat geeft al een groot aantal zomers genoeg warm water voor een aantal douches per dag. Geeft zeer heet water, maar slechts een klein volume.
In de winter is het krap, maar één douche per dag en nog lauw ook.
Maar de hete luchtkachel verwarmt, via het antivries circuit ook de boiler.
Het tweede paneeltje bestaat uit heatpipes, werkt door verdamping van een vloeistof onder vacuum en verwarmt zo het antivries circuit.
Het geeft veel volume een minder hoge temperatuur dan het convectie paneeltje.

Dit bevalt uitstekend, zo goed dat ik een groter heatpipe paneel wil maken en de boot ermee verwarmen gedurende de zacht winters hier.

Theoretisch kan het, maar de praktijk is soms anders, en de praktijk heeft altijd gelijk.

Ik ben nu dus bezig om beide paneeltjes zo goed als mogelijk samen te laten werken.
En het luistert heel erg nauw hoe die pompjes reageren.
Draaien ze niet op het juiste moment, dan verwarm ik de buitenlucht.

Twee pompjes met regelbare opbrengst zo aan te sturen dat ze met zo weinig mogelijk stroomverbruik het maximale aan warmte binnenhalen.
Echt nodig is het niet, de kachel staat hier altijd op minimum.
Maar het houdt me van de straat en ik ben plezierig bezig.

Het convectiepaneel is al een aantal malen overgenomen. De heatpipes zijn nog niet makkelijk aan te schaffen in passende maten, of véél te duur omdat ik iets afwijkede maten wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 12:41 #900642

Zeilprutser,

Het is geen koelen van de electra panelen.

Koelen daarvan geeft wel wat meer opbrengst, maar weegt niet op tegen het extra verbruik dat koelen kost.

Ook een zonnevolger kost bij kleine systeempjes zoals aan boord meer dan het oplevert.
Omdat de boot beweegt kan het wel de hele opbrengst consumeren.

Het is, financieel en ook voor de opbrengst, veel voordeliger om een wat groter paneel te plaatsen.

ik heb de panelen aan land wel eens met water er over schoongespoeld en gekoeld, dit gaf een te verwaarlozen verbetering, lang niet de kosten en moeite waard om het toe te passen.

Zonnevolgers worden pas de moeite waard bij een paneel oppervlak van meer dan 40 m2 denk ik.

In de grote industrie panelen wordt sinds kort ook een andere vorm paneel gebruikt.
Een fresnel lens zet een brandstreep op een klein oppervlak aan materiaal.
Dit wordt daardoor behoorlijk heet maar daar schijnt het tegen te kunnen.
Het wordt wel van koelribben voorzien, gewoon gekoeld aan de wind.
De fabrikant claimt dat ze in de laboratoria al tot 40% rendement kunnen halen.

Ik loop nogal eens zo´n windmolen of paneelpark op wanneer het mogelijk is.
Word altijd vriendelijk en gastvrij ontvangen en men verteld veel.
Behalve de geheimpjes natuurlijk.
Ik heb het bedrijf aangeschreven om info, maar daar wilden ze alleen weten hoeveel panelen van 60M2 ik wilde afnemen

Vandalen schijnen ergens een aantal panelen vernield te hebben, met stenen de boel stuk geslagen.
Dat zal niet helpen om goodwil te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 13:30 #900652

Saeftinghe schreef :
Het is geen koelen van de electra panelen.
Het bestaat gewoon het heet: Hybrid solar collectors of PVT

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 14:55 #900687

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Saeftinghe:
Dat zonnecollectortje met 20 liter buffervat waar je een paar jaar geleden al eens over hebt geschreven... Dat vond ik toen al een mooi ding! Ik dacht even dat je die spiraal achter een zonnepaneel ging zetten om het paneel te koelen en thermische energie te winnen...
Misschien vind je dat idee niet meer passend voor jouw leeftijd, maar dat heb je ook gezegd van de LFP accu en kijk nu eens...
Oud? de duvel is oud!
In elk geval een zonnig en goed 2018!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 16:07 #900723

Zeilprutser schreef;

Het is geen koelen van de electra panelen.
Het bestaat gewoon het heet: Hybrid solar collectors of PVT



Ha... maar dat is niet het soort panelen waarover we nu praten.


Hoe hoog is de temperatuur die bereikt kan worden?
Wat weegt het?
Wat kost het?
Waar is zoiets op een bootje te monteren?
komt het in de verhouding tussen waterhoeveelheid en de Wh die ik nodig heb?


De warmte die afgevoerd wordt heeft mogelijk wel veel calorien, maar geen hoge temperatuur, want je wilt je zonnepaneel er immers mee koelen.
Het gewicht is onacceptabel hoog voor een schip.
De prijs zal ook tegenvallen, geen grote productie runs.
Waar te monteren, het zal door thermosyfon moeten werken of een pomp nodig hebben die veel vloeistof(lage temp.)moet verplaatsen en dus evenredig Amperes neemt.

Het is een geschiktsysteem als(thermosyfon) voorverwarming voor een veel groter systeem, waar als bij produkt dan ook nog een beetje electra uit komt.

Ik heb in aanvang wel gedacht om die convectie spiraal onder een electra paneel te monteren, maar ben ik snel van terug gekomen vanwege de (voor mij) niet passende temperaturen.
De panelen hangen alle vrij in de lucht em worden door wind gekoeld.
Ik heb nog nooit m´n handen er aan gebrand, en ik wil wèl water zo warm dat ik koud moet bijmengen wanneer ik onder de douche sta en zo heet dat ik geen keteltje water moet warmen voor de afwas.

Ook in de grotere systemen die het bedrijf plaatst waar ik de spullen haal doet niets met deze panelen "Een beetje meer paneel oppervlak is veel effectiever, goedkoper en practischer"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 16:17 #900726

Ha Peper,

Ik ben dan al wel een beetje oud, maar kan nog goed het verschil tussen kosten en baten beoordelen.
En het hoeft voor mij niet altijd een winstgevende/besparende verhouding te zijn tussen kosten en baten.
Niet in geld of in arbeidstijd uitgedrukt.
het is meer de voldoening die waarde heeft wanneer iets goed uit een experiment komt.
Mag best wat kosten.

Ik bulk van de vrije tijd die ik op een plezierige manier wil vullen. En dat lukt me heel aardig.
Al schuif ik al wel het zware fysieke werk steeds meer naar de jongere generatie.

Ik denk dat jij met je heftrucje en LFP experimenten niet erg veel anders doet.
Het is gewoon leuk om nog dingen te ontdekken en uit te proberen.
Liefst vóór het verzorgingstehuis in zicht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 17:00 #900739

3Noreen,

Jouw accu zakt minder dan 0,4 V in de loop van een nacht?
Hoe groot zijn je accu´s, ik neem aan LFP?
wat is totaal verbruik opgedeeld in nacht- en dag deel
Woon je ook aan boord?

Daar kan een heel groot verschil van verbruik in zitten.
Bij mij zakt hij een hele volt onder de floatspanning (13,2V)
Nu iets meer, in de zomer mogelijk iets minder.

De nachtstroom bij mij is: Alles bij elkaar, wel eens gemeten zo´n 2A
Kachel 0,5A nu.
Pomje in antievries circuit 0,2A
Verlichting(LED) TV ankerlichtjes.
Omvormer 0,5 gemiddeld(?)
Een heleboel signaal ledjes ? A
Allerlei ladertjes voor telefoon en zo.

De koelkast heb ik juist uit de nacht(accu) uren gehaald, niet zozeer voor het verbruik, maar het starten veroorzaakte dipjes van 0,3 a 0,4V . Die vertekenden de minimale accu spanning, daarom alleen overdag direct uit de panelen aan. de temp. iets lager gesteld, merk ik geen verschil in.
Het verbruik lijkt minder te zijn geworden(!!??)
De eerste run duurt nu 7 minuten, was vroeger 3. de volgende nog niet kunnen timen.
In die eerste run neemt hij 10Wh, over de hele dag zo´n 100Wh dat is 7,7 Ah per dag (gemeten). Was vroeger 5 minuten per uur, geschat 15 a 20Ah per dag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 17:24 #900749

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15082
Wij leven van mei tot begin september aan boord. Gebruik s'nachts stilliggend ±20-22 Ah @13 volt. In het noorden is daar ook een aantal uren kachel bij. Zeker in noord schotland kan het even duren s'ochtens voordat de panelen iets zinnigs bijdragen. Onze accu is een 300Ah LFP van 4 cellen. Die dus gedurende de nacht niet onder de float - 0,4 volt komt. S'ochtens brand het amber ledje van de 15/75 nog continu. Float is bij mij 13,35V.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 18:39 #900773

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Metingen aan 4 LiFePO4 cellen V

Laden van LiFePO4 accu's met walstroom.
Basaal is het laden van accu's het aanbrengen van een lading in die accu. De opslag capaciteit van een accu wordt aangegeven met de maximale lading die de accu kan bevatten. Lading wordt aangegeven met de letter Q en weergegeven in Coulomb (I.t of c.U). De opslagcapaciteit of kortweg capaciteit van accu's wordt meestal uitgedrukt in Ampère uur of Ah. 1 Ah is 1A x 3600 seconden ofwel 3600 Coulomb maar kennelijk is dat een veel moeilijker te bevatten hoeveelheid dan Ah en wordt dit zelden gebruikt. Condensatoren hebben ook een opslagcapaciteit, deze wordt uitgedrukt in Farad en dat is voor condensatoren makkelijker omdat de spanning over een condensator over een veel groter bereik kan variëren. Een LFP cel van 3,2V en een opslagcapaciteit van 1Ah kan worden vervangen door een condensator van 3600C / 3,2V = 1565,2173913043478260869565217391 Farad. Dat is een enorm joekel van een ding en daarmee nauwelijks winst op het gebied van volume of gewicht ten opzichte van een LFP accu.
De belangstelling voor de condensator als ladingsopslag is sterk toegenomen door de komst van Grafeen als elektrodemateriaal, maar die belangstelling nam snel af toen een aantal grote condensatoren ontploften door inwendige sluiting. Theoretisch is de condensator als ladingsopslag mogelijk, praktisch zijn er nog wat haken en ogen. Hetzelfde gold ruim 100 jaar geleden voor de lood-zwavelzuur accu en 40 jaar geleden voor de li-ion accu, die problemen zijn uiteindelijk overwonnen. l'Histoire se rèpéte...
Zou de condensator als energieopslag even volumineus worden als een 80 liter dieseltank en evenveel energie kunnen opslaan als er in 30% van 80 liter diesel gaat, dan betekent dat het einde van de chemische accu en de ionen accu.

Voor LFP cellen wordt vaak een optimale laadstroom van 0,1c opgegeven. Als maximale laadstroom wordt meestal 0,5c opgegeven. Kortdurend zijn laadstromen tot 2c opgegeven, maar dit kan alleen worden bereikt indien de laadspanning boven de maximale laadspanning van 3,65V per cel komt.
De opgave van deze waarden zijn per celfabrikant verschillend en het is mogelijk dat er in de waarden nog veel aanpassingen komen.
Zou de celspanning tijdens het laden met een laadstroom van 2c korte tijd de 3,4V komen, dan wordt de cel onmiddellijk zeer heet en gaat het elektrolyt in de cel vergassen en komt de cel bol te staan en het vergaste elektrolyt wordt bij hoge druk in de kunststof cellen via een overdrukventiel afgeblazen. Blijft de laadstroom beperkt tot 0,01c, dan kan de celspanning wel tot 4V oplopen zonder dat de cel merkbaar warm wordt. Er zijn fabrikanten die hiervan gebruik maken voor de 'initiële lading' van LFP cellen. Ik ga ervan uit dat de overschrijding van de 3,4V tegelijk met het lopen van een laadstroom van 0,01c of hoger, nadelig is voor de levensduur van een cel. Dit is niet aangetoond in de laboratorium metingen en dit is daarmee een persoonlijk gebonden grens die voortkomt uit mijn ervaring met LFP-cellen.
Hieruit volgt dat een LFP cel uit een stroombron met een constante stroom van 0,1c en een laadspanningsbegrenzer op 3,4V veilig kan worden geladen, zonder risico op overladen. Bij 100% SOC bereikt de cel de 3,4V en wordt de stroom tot 0 teruggebracht.
De LFP cel kan ook worden geladen uit een spanningsbron van 3,4V met een ingebouwde stroombegrenzer op 0,1c. Bij een lage restspanning op de cel zal de stroombegrenzer de stroom beperken tot 0,1c (als de netzekering dit al niet eerder doet). Bij het naderen naar 3,4V, zal de stroom geleidelijk afnemen tot 0 zodat het punt van 3,4V celspanning pas op het punt 'oneindig' zal worden bereikt en een lading tot 99% wel gehaald gaat worden, maar er nooit tot 100% SOC zal worden geladen. Het belangrijkste is dat de cel ook nooit zal worden overladen, omdat er vanaf de 3,4V onvoldoende spanningsverschil is om nog een laadstroom te kunnen laten lopen. Dit maakt de stroombegrensde spanningsbron een intrinsiek veilige lader voor LFP cellen (zolang je niet boven de 3,4V per cel komt).
SMPS power supplies zijn zeer stabiele spanningsbronnen die een stroombegrenzing hebben. De stroombegrenzing kan zo worden gekozen dat de powersupply niet meer stroom kan leveren dan 0,1c.
De SMPS powersupplies hebben een heel hoge efficiëntie en worden tijdens het laden niet of nauwelijks warm. Een 24V SMPS powersupply van 300W wordt pas merkbaar warm als de accuspanning van 8 in serie geschakelde 800Ah cellen op 24V is gekomen en de powersupply 3 uur in stroombegrenzingsmodus met 12A staat te laden (opladen van het kleine vorkheftruckje).
De uitgangsspanning van de powersupply is vaak instelbaar (+ of - 5% van de nominale spanning). Het is mooier als de uitgangsspanning van de SMPS powersupply dichtbij de gewenste spanning komt, dan hoeft er maar weinig te worden ingesteld. Voor een 12V accubank is de klemspanning bij 100% SOC 13,6V, voor een 24V accubank bij 100% SOC is dat 27,2V, voor een 48V accubank is dat 58,8V.



Er kan bij een SMPS van 600W bij 12V een laadstroom van ongeveer 50A worden geprocuceerd, iets waar vier 500Ah cellen in serie de schouders over zullen ophalen. Een dergelijke SMPS neemt in vollast dan nog geen 3A uit het lichtnet.
Maar... (er is altijd een maar!)
Bij een SMPS wordt de wisselspanning uit het lichtnet eerst gelijkgericht tot een gelijkspanning. De converter die vanuit vanuit die gelijkspanning moet werken wil dat uit een mooie gelijkspanning doen en niet vanuit een 100Hz 'hobbelgelijkspanning' die uit de dubbelfasige gelijkrichter komt. Om die 'hobbels' glad te strijken worden een paar flinke elektrolytische condensatoren gebruikt en om deze in eerste instantie op te laden, heb je een forse stroom nodig. Deze stroom wordt in het Engels 'rush in current' genoemd en bereikt waarden (voor een 600W SMPS voeding) die 20 tot 25 maal de nominaal stroom kunnen zijn. Voor een 600W voeding komt de rush in current makkelijk op 60 tot 75A. Die stroom loopt er maar heel kort, maar een 16A automaat knalt er meteen uit.
"Peper, daar kunnen ze toch wel iets aan doen?" Ja, gelukkig wel. Ze bouwen daarvoor een NTC weerstand in de 230V aansluiting van de voeding. Deze weerstand heeft koud een hoge waarde en naarmate de weerstand warmer wordt, wordt de weerstandswaarde veel lager. In eerste instantie beperkt de weerstand de stroom en als deze warm wordt (en de condensatoren zijn opgeladen) neemt de weerstandswaarde af en verdwijnt de beperking voor de stroom.



De rush in current neemt dan af tot iets van 30A en de 16A automaat 'knalt' er net niet uit omdat de stroom op tijd afneemt naar 3A en dat kan een 16A automaat makkelijk aan. Je kunt het ook zelf wel verhelpen met een heel lang verlengsnoer van 1mm2 naar de aansluiting op de steiger. Daar valt bij hoge stroomdoorgang dan zoveel spanning over dat de rush in current ook wordt beperkt. ("Is niet een hele nette methode Peper!" 'Ja, maar het werkt wel!').
Neem je een SMPS powersupply van meer dan 600W, dan is het goed mogelijk dat deze het in een haven waar alle contactdozen met een 6A Diazed patroon zijn gezekerd nooit zal werken. Het wordt nog lulliger als de SMPS voeding de hele steiger zonder stroom zet. Heb je ook nog boze 'buurboten'. Houdt jezelf een beetje in bij de keuze van een SMPS walstroomlader. Met een 600W model bij 12V laadt je op met 50A en heb je in in de nacht een 500Ah accu van 'plat' naar helemaal vol. Bij een accubank van 200 tot 300Ah en 12V heb je met 16 uur en 200W aan laadvermogen gedurende 16 uur 16A aan laadstroom 256Ah aan lading in uw accu gestopt.
Hoe lager het vermogen van de smps converter, des te lager de rush in current en dan is een ventilator voor de koeling ook vaak niet nodig. Sommige van die ventilatoren kunnen erg lawaaiig zijn en je 'fijn' uit de slaap houden.
Lijkt u dat wat zo'n SMPS walstroom lader? Bij AliExpress het zoekwoord '12V SMPS power supply' in typen en u krijgt een flinke partij hits. Op eBay zal dat ook wel werken.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 18:41 door Peper. Reden: teveel typo's om te laten staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 19:05 #900777

3Noreen,

Dat bevestigd mijn vermoeden (overtuiging inmiddels) dat LFP ver te prefereren is boven lood.

Het verbruik gedurende de nacht is ongeveer hezelfde als het mijne.

Die 300Ah zou dan zo´n beetje overeenkomen met 600Ah lood.
Dat is inmiddels als een gegeven te zien.

Blijft bij jou het amber ledje branden wanneer geen spanning vanaf de panelen aanwezig is? of blijft het in ´t noorden zolang licht dat er genoeg spanning op de panelen blijft?

Overdag wordt de accu dus telkens vol geladen, of eens in de twee/drie dagen nadat die -0,4 Float is bereikt?
In dit geval heeft er een meerdaagse cyclus plaats waarbij de accu tussen, pakweg 40 en 80% pendelt.

Dat lijkt uit de proeven van Peper juist goed te zijn voor LFP.
Het inmiddels bijgeleerde meenemend in de gedachtengang zou ik kunnen stellen dat het goed mogelijk is om LFP op een 75/15 te laten draaien.

Ik heb net even gekeken, de 75/15 is met 1/100 ste Volt instelbaar.
Dus fijn instellen met kleine stapjes, niet direct de instelling als waarde hanteren, maar het resultaal van die instelling nemen.

Het zal wat lastiger worden dan verwacht is nu m´n opinie, maar het zou goed mogelijk kunnen zijn om LFP naast een lood startaccu in één systeem te hebben.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om Absorptie geheel uit te schakelen en direct naar Float gaan en dat op 13,4V zetten.
Zolang ik onder die 13,6V blijf kan ik gewoon die spanning op de LFP laten staan, er wordt dan niet geladen, de verbruikers nemen direct uit de panelen tijdens zonlicht.
Zou ik dan mogen verwachten dat de accu zich beweegt tussen, pakweg 40 en 90 % SOC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 dec 2017 19:40 #900788

Peper,

Met die condensatoren heb ik enorm geluk gehad.
Zal een jaar of 15 terug geweest zijn, toen ik voor ´t eerst van die dingen hoorde.
Ik houd wel van experimentje, was zo ongeveer aan nieuwe accu´s toe.
Een kennis bij een bedrijf in een ver buitenland wilde er een aantal aanschaffen.
Er zat een ingang op, goed te gebruiken op de standaard 12V aan boord en in auto´s.
Werd omhoog gebracht tot zeer hoge spanning. Aan de andere kant een uitgang die het weer omlaag bracht tot een zeer stabiele spanning van 12V.

En dat in de maat van een gelijkvermogen loodaccu. Woog minder dan de helft.

Nou dat was het, geweldig, kun je er een paar meer bestellen en die aan mij laten sturen?
M´n vreugde was echter maar van korte duur.
Net toen er betaald moest worden ontplofte er eentje.
Maar geluksvogel die ik ben, ik kreeg juist op tijd een mailtje: Houdt de centen in je zak, het gaat niet door.

Stel je eens voor, je zit gezellig te babbelen met de buren en opeens ploft zo´n ding uit elkaar.
Een explosie van 5Kw in de 10m3 van je bootje, BRRRR.
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 19:50 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 22 dec 2017 07:46 #900886

Je zal wel wat moeten spelen met de voltages op je 75/15. Ik ben de afgelopen week heel de tijd bezig geweest onze accu op te laden. Doordat de spanning die de laadregelaar "ziet" hoger is dan de effectieve spanning aan de klemmen op de accu, schakelt de regelaar veel te vroeg van bulk naar adsorptie naar float. Ik heb gisteren het ding gewoon teruggezet naar de fabrieksinstelling voor loodzuuraccus om het laden een beetje te laten doorgaan. Kan normaal geen kwaad om 500Ah te laden met 200W denk ik zo. Na een flinke dag laden was de spanning op de klemmen 13,36V (3,334V/cel), de 100/15 "zag" op dat moment 13,68V als spanning. Ik begin dus te vermoeden dat ik de regelaar uiteindelijk op 14V of meer zal moeten instellen als ik de 13,6V op de accu wil halen.
Laatst bewerkt: 22 dec 2017 07:46 door AccountVerwijderd11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 22 dec 2017 09:09 #900915

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Tulipe:
Heb je ook individuele celspanningen gemeten? Dan kun je zien of er sprake is van verschil in capaciteit van de cellen en of dit mogelijk tot onbalans gaat leiden.
als je de cellen in 4 digits gelijk aan elkaar zijn, ook bij 99% SOC, dan heb je voorlopig geen balancers nodig.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.906 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl