Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator selectie parameters

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 20:31 #700599

Op mijn Yanmar motor zit een 12V 120A dynamo. Kan die gebruikt worden voor het laden van 8 LiFePo4 cellen of moet ie vervnagen worden door een 24V exemplaar ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 20:39 #700600

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik denk dat je er niet om heen komt om hem te vervangen.

Wel met beleid een 24V dynamo uitzoeken! (zo dat je met minimale moeite straks het maximale eruit haalt)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 20:40 #700601

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Noballast schreef :
Op mijn Yanmar motor zit een 12V 120A dynamo. Kan die gebruikt worden voor het laden van 8 LiFePo4 cellen of moet ie vervnagen worden door een 24V exemplaar ?

Ik begrijp de situatie niet. Is je boordnet nu 12V of 24V?
Als je 8 cellen 2 aan 2 parallel zet kun je ze als een 12V accupack beschouwen en laden met een 12V dynamo, waarbij je wel goed moet opletten om de bovengrens van de spanning niet te overschrijden. Zet je ze alle 8 in serie, dan red je het niet met een 12V dynamo.
Dat is tenminste wat ik tot nu toe van deze discussie heb geleerd.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 20:40 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 20:44 #700606

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Voor zover ik weet heeft Nobellast een 24V 10kW thruster die hij wil bedienen.

Dan heb je 8 cellen in serie nodig. De keuze voor het boordnet staat daar nog los van.
En dan zijn er nog wel wat meer dingetjes op te lossen. Startmotor zal wel 12V zijn, om maar eens wat te noemen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 20:46 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:31 #700616

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Noballast schreef :
Op mijn Yanmar motor zit een 12V 120A dynamo. Kan die gebruikt worden voor het laden van 8 LiFePo4 cellen of moet ie vervnagen worden door een 24V exemplaar ?

Je zult waarschijnlijk een keuze moeten maken of je alles op 24V wilt brengen of toch het meeste op 12V en voor een paar zaken tijdelijk 24V maakt. Daarvoor heb je dan wel twee onafhankelijke 12V batterijen nodig. Die je dan laad door middel van een Laadstroomverdeler.
De andere oplossing is dynamo en startmotor alsmede alle grootverbruikers op 24V en voor wat kleinere zaken een omvormer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:32 #700617

Ik ben nog helemaal blanco. Het boordnet moet nog aangelegd worden. Het idee is inderdaad een 24V boordnet. Er zijn een paar zware verbruikers, 10kW jetthruster (alleen korststondig gebruik in boeg en hek) ankerlier en vallier. Verderr grootverbuikers stuurautomaat, koelkast, watermaker. Ik heb een nieuwe Yanmar 3YM30 gekocht, 12V.

Zonnepanelen zullen er ook wel komen, hydrogenerator ?

Het zou mooi zijn als ik de motor niet hoef om te bouwen (12V startaccu?) maar in principe staan alle opties nog open. Uitgangspunt is wel één accu servicepakket, dus geen extra accu's voor grootverbruikers (muv kleine startaccu)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 21:36 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:37 #700622

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Noballast schreef :
Ik ben nog helemaal blanco. Het boordnet moet nog aangelegd worden. Het idee is inderdaad een 24V boordnet. Er zijn een paar zware verbruikers, 10kW jetthruster (alleen korststondig gebruik in boeg en hek) ankerlier en vallier. Verderr grootverbuikers stuurautomaat, koelkast, watermaker. Ik heb een nieuwe Yanmar 3YM30 gekocht, 12V. Zonnepanelen zullen er ook wel komen, hydrogenerator ?

Het zou mooi zijn als ik de motor niet hoef om te bouwen (12V startaccu?) maar in principe staan alle opties nog open.

2e dynamo is ook een oplossing. Start op 12v met een kleine loodaccu en de rest op 24v. Echter veel spul is toch veel goedkoper in 12v te koop. Dus zou je het 12v deel kunnen uitbouwen naar een grotere accu. Wel 8 cellen + 4 cellen.

Keuzes keuzes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:48 #700624

24V waar mogelijk en betaalbaar en een converter naar 12V voor de rest ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:55 #700630

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Noballast schreef :
24V waar mogelijk en betaalbaar en een converter naar 12V voor de rest ?

Zou wel heel goed opletten of de converter niet al teveel storing veroorzaakt. 2e dynamo of andere startmotor ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 21:58 #700632

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou denk ik ook voor een 12V startaccu gaan (ook ivm redundantie), en proberen het boordnet 24V te maken. Ik zou de 12V accu bijladen vanuit de 24V dynamo, dus alleen als de motor draait. Daar zijn vrij simpele ladertjes voor te koop.
Voor de verbuikers die perse 12V moeten zijn een 24/12 DC/DC converter.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 21:59 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:05 #700667

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Er staat me een draadje bij over een Dynastart, daar staat het heel expliciet genoemd.



We hebben nu een Valeo alternator er in zitten, maar kan zo gauw niet de datasheet daarvan vinden.

Het heeft idd met temperatuur en koeling te maken.

Edit: ik kijk nu pas in jouw datasheet, ik bedoel idd het verschil tussen de blauwe en rode lijn. Lijkt me wat zuinigjes, overigens.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:07 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:31 #700670

In "mijn" datasheet zijn de rode en blauwe lijn beide continue beschikbare stromen, echter bij verschillende temperaturen. Definitie van "piekstroom" is volgens mij een tijdsafhankelijkheid.

Voor die Dynastart datasheet staat weer niet vermeld hoe lang dat piekvermogen gevraagd mag worden - is dus ook niet duidelijk of dat al of niet op de bulkfase betrekking heeft.

Ik dram een beetje dóór omdat ik zelf van een "turbo lader" gebruik en meer wil weten hoe hard dat ding mijn dynamo (ook een Valeo - een van de bekendste merken (samen met Bosch) en veel toegepast door Volvo, ook in de automotive) aan het werk mag zetten. Dit onderbeduidend slechtere koelingscondities als onder een motorkap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:41 #700674

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Natuulijk is één ervaring niet als maatgevend te nemen. Maar Noreen heeft een balmar ding met bijbehorende regelaar. Een ander type dan hier boven genoemd. Zou 150A zijn. Is overleden door ±45 minuten 110A belasting. Ondanks dat de regelaar een temperatuur sensor op de alternator had.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:44 #700675

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik meen dat die Dynastart een kwartier op 135W kon draaien. Maar ook dat zal ongetwijfeld een kwestie van temperatuur zijn.

Ik denk dat je het zo moet zien: naarmate de temperatuur hoger wordt kun je steeds minder afnemen. 190F is 88 Celcius. Dat is al heel warm. Verder moet je die grafiek als "absolute maximum rating" zien.

Dus bij je ontwerp zou je dan moeten uitgaan van de rode lijn en daar dan minimaal 20% onder blijven, om nog wat marge te hebben.

Dat zou er dan op neerkomen dat je van het 24V/140A model ongeveer 100A CC zou moeten aanhouden.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:45 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:45 #700676

Is de warmte ontwikkeling in een 24V dynamo die continue 50A levert lager dan een 12V dynamo die continue 100A levert ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:48 #700678

Is temperatuur sensor gebruikt om de accutemperatuur te monitoren (en de laadstroom daarop aan te passen) of om de dynamo te bestermen? Heb je een idee hoe heet die is geweest vlak voor overleiden? Datasheet zegt dat 80 gr normaal is en 110 gr maximaal. Dat is best heet - ook die 80 gr...

Als je binnen de specs bent gebleven zal het een garantiegeval zijn geweest?

Anyway wat John zegt over kortstondig toegestande piekstroom (ben even aan het zoeken geweest naar datasheets) kan ik nergens terug vinden. Wél die temperatuurscurven...
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:52 #700681

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Noballast schreef :
Is de warmte ontwikkeling in een 24V dynamo die continue 50A levert lager dan een 12V dynamo die continue 100A levert ?

Hoh .. dat is een spannende vraag :woohoo:

Daar zou ik eens over moeten nadenken. In een dynamo heb je meerdere verliezen: koperverliezen, ijzerverliezen, verliezen in de electronica.

De koperverliezen lopen kwadratisch met de stroom op (I2R). Maar bij een 100A model is R natuurlijk lager.

De ijzerverliezen zijn o.a. een functie van het toerental, en het magnetisch veld. Dat is weer een functie van de stroom.

Na er even op los gefilosofeerd te hebben zeg ik: daar kun je geen antwoord op geven zonder de specificaties van de dynamo te kennen.

Mijn gevoel zegt me dat de 24V 50A lagere verliezen heeft dan de 12V 100A. Maar dat is een gevoel, daar heb ik al vaker mee fout gezeten ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:53 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:10 #700687

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@rambam:
Mijn breedsprakigheid is helemaal niet nodig in dit topic, na veel discussie merk ik dat veel van mijn opmerkingen nu gemeengoed zijn geworden. Da's toch prima! Daar hoef ik me dan niet voor in te spannen :)

@Noballast:
Laat de 'motor elektriciteit' gewoon op 12V blijven. De startaccu kan een gewone goedkope loodzwavelzuur accu blijven, die dan van tijd tot tijd vervangen wordt. Je hebt dan voor 'zware tijden' een extra energieopslag voor een 'Mayday'.

Je kunt een dubbel boordnet aanleggen, 24V voor de zware gebruikers zoals je thrusterpomp maar ook eventueel schootlieren en ankerlieren en dekwas pompen, koelkast en magnetron.
12V voor verlichting, radio etc. (veel van die zaken zijn er overigens ook op 24V te krijgen) Dit kan via een 24V - 12V buck-converter worden geregeld.

Opladen vanuit een 12V alternator gaat heel goed met een 12-24V converter, waarbij je dan meteen wat onhebbelijkheidjes van de lage inwendige weerstand van de LiFePO cellen kunt regelen (grote startstroom bij het begin van het laden die de alternator zwaar belast) en ook de gewenste eind laadspanning kunt instellen.

Opladen via zonnepanelen met een MPPT controller met instelbare laad eindspanning.

Opladen met een hydrogenerator met een buck-boost controller met instelbare laad eindspanning of een schroefasgenerator met veldregeling.

Dit lijkt mij een hele praktische configuratie voor jouw situatie.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:28 #700692

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Peper schreef :
Opladen vanuit een 12V alternator gaat heel goed met een 12-24V converter, waarbij je dan meteen wat onhebbelijkheidjes van de lage inwendige weerstand van de LiFePO cellen kunt regelen (grote startstroom bij het begin van het laden die de alternator zwaar belast) en ook de gewenste eind laadspanning kunt instellen.

Dat lijkt me een heel slecht idee. Om meerdere redenen. En waarschijnlijk ook niet praktisch uitvoerbaar.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:13 #700743

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Nachtvlinder schreef :
Is temperatuur sensor gebruikt om de accutemperatuur te monitoren (en de laadstroom daarop aan te passen) of om de dynamo te bestermen? Heb je een idee hoe heet die is geweest vlak voor overleiden? Datasheet zegt dat 80 gr normaal is en 110 gr maximaal. Dat is best heet - ook die 80 gr...
3Noreen schreef :
Ondanks dat de regelaar een temperatuur sensor op de alternator had.

Dus niet op de accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:22 #700745

Balar zegt (weet niet of jij deze sensor+regelaar in gebruik had):
Alternator Temperature Sensor (MC-TS-A)
With the Alternator Temperature Sensor installed, the Max Charge and ARS -4 voltage regulators can monitor the alternator and respond if ambient temperature conditions are detected. Once an over-temperature condition is detected, the regulator will reduce alternator field current to 50%. This will reduce the amperage output and horsepower load on the engine and belts, thus giving the alternator an opportunity to cool to normal operating temperatures .
At the same time, the regulator will send the Dash Lamp terminal to ground, allowing the operator to identify a potential system problem if a dash warning light or audible alarm are used in conjunction with the Dash Lamp circuit.


Betekent een gehalveerde field current ook de halve stroom eigenlijk? 50% kan natuurlijk nog teveel zijn geweest; dat vooralarm heb je niet gehad?

Anyway je dynamo is kapot, maar wellicht kunnen anderen er van leren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:26 #700746

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als je een elektromagnetisch apparaat (trafo, motor, alternator enz) boven de 80 graden gaat gebruiken ga je de levensduur serieus bekorten. Grote trafo's staan niet voor niets in de olie, en serieuze motoren/generatoren hebben dikke fans achterop. Ook hoge stromen helpen niet echt.

Daarom moet je ook ruim onder de absolute maximum rating blijven die de fabrikant specificeert.

Maar ja, draai maar eens stroom als het buiten 38 graden is, en in de motorruimte boven de 50. Dan heb je nog maar heel weinig marge. Als je dan volle petoet gaat laden gaat het op den duur stuk.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:31 #700749

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Betekent een gehalveerde field current ook de halve stroom eigenlijk?

Ik meen dat ik daar tijdens een practicum ooit aan heb moeten meten. Onze prof kennende was dat vast geen lineair verband :)

Maar in een systeem met feedback maakt dat eigenlijk niet uit. Daar lost de regelaar alle niet lineariteiten op.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:33 #700750

80 graden is "rated". 110 graden max. Niet gebruiken geeft uiteraard de langste levensduur, maar ergens in dit window zou je toch moeten kunnen opereren? Wanneer continue op 110 graden zal de levensduur korter worden. Dat kun je accepteren of conservatiever gaan laden (of een zwaardere dynamo kiezen en die op z'n halve vermogen gaan inzetten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:34 #700753

JohnBerg schreef :
Nachtvlinder schreef :
Betekent een gehalveerde field current ook de halve stroom eigenlijk?

Ik meen dat ik daar tijdens een practicum ooit aan heb moeten meten. Onze prof kennende was dat vast geen lineair verband :)

Maar in een systeem met feedback maakt dat eigenlijk niet uit. Daar lost de regelaar alle niet lineariteiten op.

Hier is geen echte "analoge" feedback in de zin dat de temperatuur geregeld wordt: de regelaar halveert de field current indien een bepaalde temperatuursdrempel overschreden wordt. Dat kan nog steeds onvoldoende zijn!
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 12:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl