Vaar je met staal of polyester?
Het toverwoord is potentiaalvereffening, m.a.w. er mag in geen geval een gevaarlijke spanning komen te staan tussen delen van je schip. Niet tussen de minpool accu en randaarde van je stopcontact, niet tussen stalen scheepshuid en randaarde van het stopcontact, niet tussen je motorblok en de stalen scheepshuid en alle mogelijke combinaties die je gelijktijdig zou kunnen aanraken. Of en hoe dat potentiaalverschil kan ontstaan doet er niet toe. De meest zekere manier om geen potentiaalverschil te krijgen is door de boel te verbinden met elkaar, dan is het potentiaalverschil opgeheven.
Een scheidingstrafo heb je al dus problemen met galvanische corossie heb je niet. De (rand)aarde in de walstroomkabel niet gebruiken en/of afknippen. Secundaire kant scheidingstrafo (N + PE) VOOR de aardlekschakelaar, min DC systeem en/of min beide accu's, min motorblok en stalen scheepshuid uitvoeren naar een centrale massastrip.
Ronaldl schreef :
Volgens ISO 13297:
- bij gebruik van een scheidingstrafo hoeft de (secundaire) a.c. protective conductor niet vastgeknoopt te worden aan de DC-min.
Ik lees nu net het tegenovergestelde in de
iso13297
4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as
practicable to the battery (d.c.) negative terminal.
NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the
a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground
(protective conductor).
A.C. shore ground is wat anders dan secundair van scheidingstrafo!
Gr.
Erik