Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gescheiden verbruikersaccu's schakelen

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 16:57 #706854

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Gewoon met een hoofdschakelaar parallel schakelen. Hoe zit het laadsysteem nu inelkaar dan? Met een "diodeblok"?

Als je het met een Cyrix zou doen, het parallel schakelen tijdens laden, dan kun je de Cyrix met een knopje aan en uit schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 17:40 #706867

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Gewoon met een hoofdschakelaar parallel schakelen. Hoe zit het laadsysteem nu inelkaar dan? Met een "diodeblok"?

Geladen/gescheiden wordt via een drievoudig diodeblok en een acculader met drie uitgangen.

Met de hoofdschakelaar kan, maar dat wil ik liever niet in verband met de mogelijk hoge vereffeningstromen.

Een mogelijkheid is dat de Cyrix door een schakeling bediend wordt, maar dan komt de Cyrix ook bij als er geladen wordt. Het liefst blijft ik het gescheiden opladen gebruiken
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 17:49 #706868

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Ik zou uitgaan van het principe dat ze altijd // staan.
Wat je dan nog wilt om ze optimaal te gebruiken in // is dan punt twee. (qua opheffen nadelen // gebruik)
Ik kan ff geen voordeel bedenken om ze gescheiden te houden, temeer omdat de praktijk al aangeeft (qua verbruik) dat dit niet handig is.
Laatst bewerkt: 18 feb 2016 17:49 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 17:58 #706869

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Die hoge vereffeningsstromen schijnt wel mee te vallen.

Hoe wil je het anders doen? Wanneer moet er dan ingeschakeld worden? Bij welke spanning?

En een zwaardere accu?

Of zoals Airgead zegt, parallel zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 18:17 #706873

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13802
het lijkt me dat je beter een nieuw topic kunt openen.
dit staat hier mi niet echt op zijn plaats...

edit; inmiddels door Mod. gefixt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 18 feb 2016 21:21 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 18:32 #706876

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik denk dat borg een nieuw apparaatje bedoelt om bij een bepaalde onderspanning accu's gelijk te kunnen schakelen. M.i. ben je dan al te laat met ontlading van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 18:50 #706884

Permanent parallel zetten zou ik ook doen. Maximale ontlading wordt dan meteen kleiner, gemiddelde laadcycli gaan omlaag; accu's gaan dan langer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 20:08 #706910

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Hele simpele (maar wel effectieve oplossing): powerbank voor laptop.
www.pdashop.nl/product/467230/...al390-18000-mah.html

Die is alleen al genoeg voor 10 uur laptop plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 20:53 #706938

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Ik ben geen kenner van deze materie maar ik heb een startaccu en daarnaast twee permanent / / geschakelde accu's (2x185Ah) voor de rest.
Mij is verteld dat de twee accu's altijd exact gelijk moeten zijn, ook in gebruik en leeftijd.
Dat gaat mis als ze af en toe / / geschakeld worden, op dat moment zal ook het verschil in lading geleveld worden, allemaal niet fijn.
Ik kan paar dagen zonder laden vooruit.
Snachts op zee is de plotter ook een slurper.
Laatst bewerkt: 18 feb 2016 20:54 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 21:25 #706955

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13802
@Zeilzin
met wat je omschrijft (gescheiden houden, Nav. accu meeste verbruik) zou een optie kunnen zijn om die 2 verbruiksaccus (voor nood) omschakelbaar te maken.
Koppelen is zinloos; dan ga je de volle leger trekken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 21:34 #706966

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik zou wel willen weten wat de oorspronkelijke capaciteit was van de nav accu en hoe oud deze nu is.
Verder interessant om te horen welke verbruikers er aan zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 22:06 #706979

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Je zou ze inderdaad eens kunnen laten testen. Of omruilen.
Altijd parallel houden, of een zwaardere nemen, is denk ik de beste optie.
En neem er een batterijmonitor bij, dan weet je altijd hoe het er voor staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 18 feb 2016 22:13 #706983

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik zou wel willen weten wat de oorspronkelijke capaciteit was van de nav accu en hoe oud deze nu is.Verder interessant om te horen welke verbruikers er aan zitten.

de beide lichtaccu's zijn identieke 105Ah AGM accu's [1 jaar oud].

De verbruikers zijn:

12" Plotter, dieptemeter, log, windmeter, Multidisplay, Miniplex & Seatalk Bridge, GSM [8Watt], AIS Transponder, Marifoon, 3G Router, Stuurautomaat, NMEA2000 Airmar Heading Sensor, Laptop.

Niet alles staat altijd aan, maar is bij elkaar goed voor zo'n 5 ampere verbruik. Vandaar dat na zo'n 10 uur zeilen de AmpereUur-accumeter in het rood komt.

Tot nu toe was de reden om de accu's te scheiden dat de koeling en omvormer hooguit een van de beide accu's kon leegtrekken tijdens langere periodes zonder walstroom. de andere accu blijft blijft beschikbaar voor communicatie, weerberichten enz.

Ik denk dat we komende zomer de beide accu's, na ze allebei goed opgeladen te hebben, voor de zomerperiode parallel schakelen en zien hoe dat bevalt.

Mocht dat niet bevallen dan kijken we na de zomer wel weer verder.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 06:19 #707011

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bij mij aan boord dezelfde strategie, gescheiden accu's ivm koeling en leegtrekken. Ik heb meer tijd op 1 volle accu. Dat komt omdat ik minder grootverbruikers heb, dus das geen prestatie van mijn kant.
Persoonlijk zou ik niet graag van die strategie afstappen.

In het lijstje zie ik drie grootverbruikers: de laptop, de stuurautomaat en de GSM. Wat gebruikt de 3G router en wanneer heb je die nodig? De plotter is met 12" ook geen kleintje trouwens.

Zijn er apparaten die je op de boordaccu kan laten draaien? Als in: niet de accu's paralel schakelen, maar het gebruik anders verdelen zodat de ontlading van beide accu's "paralel" loopt. Zeg maar: het gebruik "paralel" schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 06:56 #707020

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Zeilzin schreef :
Ik zou wel willen weten wat de oorspronkelijke capaciteit was van de nav accu en hoe oud deze nu is.Verder interessant om te horen welke verbruikers er aan zitten.

de beide lichtaccu's zijn identieke 105Ah AGM accu's [1 jaar oud].
....
Tot nu toe was de reden om de accu's te scheiden dat de koeling en omvormer hooguit een van de beide accu's kon leegtrekken tijdens langere periodes zonder walstroom. de andere accu blijft blijft beschikbaar voor communicatie, weerberichten enz.

Ik denk dat we komende zomer de beide accu's, na ze allebei goed opgeladen te hebben, voor de zomerperiode parallel schakelen en zien hoe dat bevalt.
...

Een paar opmerkingen. Identieke accus zijn alleen identiek als ze nieuw zijn. Deze zijn verschillend gebruikt en derhalve niet meer identiek.

Een accu leegtrekken (meer dan 50% ontladen) is dodelijk voor een accu. Capaciteit holt achteruit!

Ik heb om deze reden 2 identieke accus gekocht (zelfs de serienummers zijn opeenvolgend) en deze vanaf het begin parallel gehad. Dat functioneert dan als een 210Ah accu.

Kijk evt ook eens of je misschien het stroomverbruik van je koelkast kunt verkleinen door betere isolatie. Daarnaast zit op een koelkast een stukje electronica dat de koelkast uitschakeld als de accu te leeg raakt. Andere apparatuur draait dan nog wel.
En idd gebruik een accumonitor. Geeft snel en "betrouwbaar" inzicht in de ladingstoestand van je accu's
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 09:38 #707063

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Zeilzin schreef :
Niet alles staat altijd aan, maar is bij elkaar goed voor zo'n 5 ampere verbruik. Vandaar dat na zo'n 10 uur zeilen de AmpereUur-accumeter in het rood komt.

Tot nu toe was de reden om de accu's te scheiden dat de koeling en omvormer hooguit een van de beide accu's kon leegtrekken tijdens langere periodes zonder walstroom. de andere accu blijft blijft beschikbaar voor communicatie, weerberichten enz.

Ik denk dat we komende zomer de beide accu's, na ze allebei goed opgeladen te hebben, voor de zomerperiode parallel schakelen en zien hoe dat bevalt.

Wat je nodig hebt zijn één of meer zonnepanelen en een andere strategie.
Accu's leegtrekken is een slechte gewoonte, ook als het gaat om de accu die alleen de koelbox en omvormer voedt (een omvormer is op zichzelf al een verliespost; wat niet op 12V werkt, komt bij mij niet aan boord). Regelmatig leegtrekken betekent elk jaar, of om de twee drie jaar een nieuwe accu.

De èchte oplossing is: nieuwe accu's parallel schakelen (veel capaciteit en toch een beetje handelbaar) en pakweg 150 Wp aan zonnepanelen plaatsen.
Of geen zeiltochten meer maken van 10 uur en meer..

Ik sluit me aan bij Koezt: de accu's in dit stadium parallel schakelen heeft geen zin meer.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 09:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 09:50 #707068

Ik zou ze nu parallel zetten, dan zijn ze gelijktijdig aan hun einde en dan 2 identieke nieuwe kopen.
Anders blijf je ongelijke accu´s houden of gooi je een accu weg die nog een klein beetje goed is.

En wat Nachtvlinder zegt, altijd alle huishoud accu´s parallel.

En mogelijk wat meer capaciteit nemen.
En controleer ook eerst even dat metertje wat in het rood komt, of dat nog wel de juiste waarde aangeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 09:50 #707069

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
@ Koetz
de accu's zijn nooit onder de 50% geweest. Dat weet ik zeker aangezien er al jaren een accumonitor Xantrex Link 20 aan boord is. Met het vorige setje calcium accu's heb ik ruim 10 jaar gedaan.
De koelkast gebruikt al niet zoveel stroom en dat wordt nog minder aangezien de Isotherm Smart Energy Control Kit ingebouwd gaat worden. Bij deze accu komt er dus een nog groter energieoverschot ten opzichte van de andere accu.

@Koko
Energiegebruikers anders verdelen is een mogelijkheid. Alle apparatuur die in het netwerk NMEA/N2K draait wil ik echter het liefst op een accu hebben, zodat er geen pontentiaalproblemen kunnen ontstaan. Laptopvoeding en USB-hub hebben al wel een galv. geisoleerde voeding, na een aardlusprobleem dat de Seatalk Bridge om zeep hielp.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 09:57 #707072

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Saeftinghe schreef :
Ik zou ze nu parallel zetten, dan zijn ze gelijktijdig aan hun einde en dan 2 identieke nieuwe kopen.

Ik denk niet dat ze gelijktijdig aan hun eind komen. De één blijft in leven ten koste van de ander.
Die ander gaat versneld kapot. De ene heeft dan zeker nog wel wat capaciteit en zou nog even mee kunnen.

Edit: aan de andere kant; meten is weten. Laadt beide accu's onafhankelijk van elkaar volledig op, laat ze 24 uur onbelast rusten en meet dan de spanning die ze hebben. Is de spanning van de één significant lager dan van de ander, dan gaat het werken zoals ik beschrijf.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 10:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 10:37 #707079

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Er zijn ook professionele testers, dat zou je ook kunnen proberen. Dat geeft een betere indicatie dan spanning meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 11:46 #707108

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Zou dit een mogelijke oplossing zijn, nu nog een mosfet uitvoering?

Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 11:49 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 11:56 #707113

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Volgens mij wordt er altijd veel te zenuwachtig gedaan over parallel schakelen.
Als de accus na te zijn vol geladen en een dag of twee rust te hebben gehad ongeveer (0,1v) nauwkeurig de zelfde spanning hebben, zou ik ze gerust parallel schakelen.
De beste accu zal het best zijn spanning vast houden en zo automatisch de meeste load voor zijn rekening nemen.

Bijkomend voordeel bij parallel schakelen is dat dhr peukert in je voordeel gaat werken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 13:08 #707141

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Als je een auto met een (bijna) lege accu met vette accukabels aan een opgeladen accu doorverbind is er toch ook geen probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 13:23 #707144

PVO Helemaal mee eens

Alfa, Voltmetertje op de polen en dan even een grote verbruiker inschakelen geeft een héél duidelijke indicatie van de staat van de accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gescheiden verbruikersaccu's schakelen 19 feb 2016 13:42 #707148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Saeftinghe schreef :
PVO Helemaal mee eens

Alfa, Voltmetertje op de polen en dan even een grote verbruiker inschakelen geeft een héél duidelijke indicatie van de staat van de accu

Dat is eigenlijk een nog wat betere test, maar dan wel beiden eerst helemaal opladen.

Wat betreft het verschil in 'opgeladen onbelast rustvoltage' dat beide accu's zouden mogen hebben om ze nog verantwoord parallel te kunnen zetten: 0,1 V verschil is misschien nog te tolereren; 0,2 V wordt al twijfelachtig en 0,3V is naar mijn idee te veel. We praten hier over volledig geladen accu's en dan wijst 0,3V verschil op een duidelijk capaciteitsverschil.
Ik heb zelf twee 100 Ah accu's parallel staan, die tegelijkertijd zijn gekocht en parallel zijn gezet. Daarvan werd het verschil in spanning na enkele jaren niet in tienden, maar in honderdsten uitgedrukt. De laatste keer dat ik meting heb gedaan zat er niet meer dan 0,02V verschil tussen.

Het lijkt me wel wijs om die meting te doen. De accu's zijn weliswaar nog maar een jaar oud, maar uit het voorgaande maak ik op dat de accu waaraan alle navigatie-apparatuur hangt toch een aantal keren vrij ver is ontladen. Nooit onder de 50% volgens TS, maar tot 52% resterende capaciteit is ook tamelijk diep. Als het dan vervolgens nog een flink aantal uren duurt voor de accu weer geladen wordt, krijgt hij toch een douw(tje).

Ik ben ook wel erg benieuwd wat die twee accu's, los van elkaar na jaar van verschillend gebruik laten zien, qua conditie. Praktijkgegevens zijn meer waar dan pure theorie of volksgeloof..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl