Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Refit boordnet Coppelia

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 17:23 #715565

Eigenlijk ben ik hier al 2 jaar mee bezig. In gedachten en al googelend. Na de grondige exterieure refit is het tijd voor aandacht aan het interieur en de installatie.

Qua apparatuur is ze nu wel zo'n beetje volledig uitgerust of is alles aanwezig.

De boordinstallatie werkt naar behoren, maar...



...fris is het niet.

En hoewel het instrumentenpaneel er redelijk ordelijk uit ziet...



...is het hout nét groot genoeg om de chaos er achter te verbergen.

De walstroomaansluiting is letterlijk een gaatje dat geboord is waar een CEE contrastekker aan een kabeltje uit komt. EEA is met ducttape "waterdicht"



De installatie is uitgebreid, maar het resultaat is nu de typische planloze, kroonsteentje hier, plakkabelgootje daar installatie.

Dus heb ik besloten dat alles er uit gaat. Na veel overwegingen zie ik niets dat ik wil behouden.

Wat is het plan:
-Serviceaccu's naar de kajuitbank onder de mast
-Lader en omvormer dito
-Gezekerde walstroomaansluiting met een vaste contrastekker in de kuip
-Eénduidige kabelloop
-Nieuw schakelpaneel

Ik werk al een tijdje aan een geheel schema van de boot, althans hoed die zou moeten worden.

Bovenstaand gaat niet op korte termijn gebeuren. Net als de meeste projecten aan boord van de Coppelia is het een kwestie van geduld, sprokkelen, marktplaats en aanbiedingen. Net zo lang to alles verzameld is.

Ik _denk_ nu dat ik eerst de "grove" electro aanpak. Die is er het hardst aan toe.

Mijn ideaalbeeld is eigenlijk de schakelpanelen zoals Grand Soleil die toepast:



Zekeringautomaten op een DIN rail en dan een mooi front er overheen.

Nu heb ik deze gevonden. Zijn die geschikt als boordschakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 17:32 #715567

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Deze zijn geschikt voor de zwaardere apparaten. Niet voor je lampjes bijvoorbeeld. Komt er wel een schakelpaneeltje in? Dan kun je het combineren met een serie automaten oor bijv. kachel, stuurautomaat, koelkast ed.

Automaten kun je in het zicht doen, ook achter een deurtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 17:43 #715570

ALfaR

Graag even goed kijken. Dit zijn geen huisautomaten! Dit zijn DC automaten vanaf 1A nominaal.Met C karakteristiek zekeren die dus af op ongeveer 5A. (minimaal) Huisautomaten zijn meestal 16A 230v AC

De bedoeling is om ze, net als bij de foto, als schakelaars in een schakelpaneel te gebruiken. Ze zijn technisch weinig anders van de zwarte tuimelschakelaars/automaten die je wel eens aan boord ziet. Die foto is van een GS45, en die schakelen gewoon de lampjes, marifoon etc.

Ik wil zeker nog andere schakelaars/zekeringautomaten overwegen. Gezien met een schakelaar of 15 het één van de grootste kostenposten is en een hoop van de "styling" bepaald...
Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 18:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 17:57 #715578

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Dat had ik niet gezien, dat ze er al vanaf 1A zijn. Dan kun je er alle kanten mee op. Een C karakteristiek springt wat trager dan een B. Maar externe apparaten hebben vaak ook nog wel een eigen zekering.

Ze zijn wel wit, dat is minder mooi dan zwart. Dat het geen huisautomaten zijn, had ik wel gezien. Maar dat maakt behalve de stroomsterkte ook niet veel uit.

Wat je wil kan prima, wordt wel vaker gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 18:04 #715581

...Ja zoals bij Grand Soleil...

En mocht iemand hier ooit wijsheid zoeken, C speekt niet per sé langzamer aan, maar bij een hoger amperage t.o.v. de nominaalstroom. Alleen in het "schaduwgebied" is die langzamer, maar dan heb je het al over enkele minuten voordat er iets gaat zekeren.

Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 18:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 18:11 #715585

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Zo'n automaat kan nog lekker warm worden voordat ie er uit vliegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 18:31 #715596

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi boarderbas.
Ik heb destijds deze dedicated DC marine circuit breakers van Blue Sea gemonteerd, inderdaad grote kostenpost. www.bluesea.com/products/7202/...ker_-_Single_Pole_5A

Het leuke van die blue sea is dat ze heel mooi in een klein rond gaatje in het paneel zijn in te bouwen.
Ik kocht ze via eBay voor rond de $12,-
Zelfde switches ook van Carling: www.google.nl/search?q=CARLING...H+dc+circuitbreakers
Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 19:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 18:56 #715606

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Daar kun je zoiets mee maken:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 19:19 #715624

€12,- tikt aardig aan ja. Deze kosten €5,10. Dat is totaal al snel €100,- meer.

Door de vorm van mijn beschikbare ruimte vind ik de "lijn" opstelling van GS erg mooi om toe te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 20:36 #715670

Bij mij zit het schakelpaneel ook bij de kaartentafel, maar wat ik niet snap waarom dat zo is!
Thuis zit de meterkast toch ook niet bij m'n bureau? Of , nog erger, in de huiskamer? :unsure:

Wat betreft die Vekto automaten: als je ze als schakelaar wilt gebruiken zou ik goed nagaan hoe vaak je ze mag schakelen. Ze zijn tenslotte niet bedoeld als schakelaar maar als beveiliging. Die vliegt er, als het goed is, niet een paar keer per dag uit.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 14 mrt 2016 20:49 #715677

Ik ben van plan een behoorlijk aantal functies naar de kuip te verhuizen:

-Navigatieverlichting
-Instrumentverlichting
-Kompasverlichting
-Stuurautomaat
-Start boost cytrix
-MOB
-Tactical switch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 09:34 #715772

Om in de toekomst te (kunnen) voldoen aan ISAf special regulations CAT3 is het noodzakelijk een noodverlichting te hebben.
3.27 Navigation Lights

3.27.1 mounted above sheerline and so that they will not be masked by sails or the heeling of the boat
3.27.2 having light intensity meeting COLREGS. When incandescent bulbs are used the minimum power rating shall be:
a)For LH less than 12 m (39’-4”), 10 W
b)For LH 12 m (39’-4”) and greater, 25 W
3.27.3 reserve lights having the same specifications as above, and that can be powered independently
3.27.4 spare bulbs (not required for LED)

Nu vraag ik mij het volgende af; zou het voldoende zijn om een noodstroominstallatie te maken voor de bestaande (LED) verlichting?

Ik denk er dan aan om een kleine (9Ah) AGM te installeren. De verlichting kan dan via het schakelpaneel omgeschakeld worden van de boordaccu naar de noodaccu. Eigenlijk zie ik daar namelijk meer gebruik (ook buiten wedstrijden) in dan een set dure reservelampen die je voor nood moet installeren.

De accu kan dan passief meeladen met startaccu, gescheiden door een diode.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2016 09:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 09:36 #715773

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Neem navisafe: www.navisafe.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 09:43 #715777

Sunday schreef :
Neem navisafe: www.navisafe.com

Dat wilde ik ook net voorstellen! Mooi spul is dat.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 10:08 #715782

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
www.jprelec.co.uk/store.asp/c=...tch-Circuit-Breakers

DC Circuit breakers voor een prijs waar je normaal nog niet een nette schakelaar voor hebt. Lekker klein en keurig qua uiterlijk. Ik ben er erg blij mee.
Ook voor DC lasten geschikt.

Datasheet:
www.joemexcn.com/upfiles/2006060914163737008.pdf
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 15 mrt 2016 10:26 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 10:11 #715783

a) duur!
b) mij ontgaat het nut voor een zeilboot

Wat heb je aan een tricolor? Alsof ik in geval van nood op zee even zo'n ding óp de mast ga zetten?

Het idee is om de boordlichten te gebruiken als reserveverlichting voor mijn tricolor. Is al geïnstalleerd. Het zou me een schakelaar, een diode en een accu van 3 tientjes kosten.

Daarnaast denk ik ook nog eens dat ik het bij een lange oversteek zou gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 10:22 #715787

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Koezt schreef :
www.jprelec.co.uk/store.asp/c=...tch-Circuit-Breakers

DC Circuit breakers voor een prijs waar je normaal nog niet een nette schakelaar voor hebt. Lekker klein en keurig qua uiterlijk. Ik ben er erg blij mee.
Ook voor DC lasten geschikt.
Mee eens, heb ik ook. ( en dan weet koetz ;) )
Victron gebruikt deze cicuit breakers ook in hun dure panelen, daar kosten ze 20 euro of zo.

Alleen heb ik een tijdje terug bij JPR de helft betaald, dure pond? :huh:
Laatst bewerkt: 15 mrt 2016 10:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 10:29 #715788

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
boarderbas schreef :
Het idee is om de boordlichten te gebruiken als reserveverlichting voor mijn tricolor. Is al geïnstalleerd. Het zou me een schakelaar, een diode en een accu van 3 tientjes kosten.
Heb je die reserve accu al niet in de vorm van een start accu?
Ik kan de hele handel op de start accu zetten. En qua reserve licht heb ik mijn driekleuren gloeilamp in de mast laten zitten toen er een led bij kwam. Maar boordlichten en heklicht voldoen in theorie ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 10:29 #715789

Die gaan op de lijst van mogelijke schakelaars/circuit breakers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 12:16 #715806

  • neganav
  • neganav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Voor een complete refit van het boordnet afgelopen winter heb ik gebruik gemaakt van simpele rocker switches (RS switches van Cherry) in combinatie met vlaksteekzekeringen. Die zekeringen kun je ook als automaat krijgen maar dat is niet bepaald goedkoop.

Bij Farnell kun je rocker switches krijgen voor nog geen €2,- p.s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 12:38 #715810

Ik vindt vlaksteekzekeringen niet geschikt voor op een boot ivm de open constructie en gevoeligheid voor corrosie.

Ik wil het graag helemaal "mooi" hebben, dus de keus voor zekeringautomaten is al gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 13:58 #715830

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Automaten kunnen van binnen ook gaan corroderen hoor. Bij vlakzekeringen zie je nog dat het gebeurt, binnenin een automaat niet.
Het is meer wat je zelf graag wilt. Grote voordeel van een automaat vind ik, dat je ze zo weer inschakelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 14:59 #715842

Philip schreef :
boarderbas schreef :
Het idee is om de boordlichten te gebruiken als reserveverlichting voor mijn tricolor. Is al geïnstalleerd. Het zou me een schakelaar, een diode en een accu van 3 tientjes kosten.
Heb je die reserve accu al niet in de vorm van een start accu?
Ik kan de hele handel op de start accu zetten. En qua reserve licht heb ik mijn driekleuren gloeilamp in de mast laten zitten toen er een led bij kwam. Maar boordlichten en heklicht voldoen in theorie ook.

Dat heb ik in overweging ja. Een switch naast de nav light selector om te schakelen van boord- naar startaccu.

Dan heb je op je toplicht een reserve-power supply. En in geval van een kapot licht de boordlichten + daar op nog weer een reserve power supply.

Ik zoek nog een geschikte draaischakelaar voor de boordlichten. Ófwel een dubbelpolige, óf een enkelpolige en dan de boord-/stoomlicht combinatie via een extra relais. In dat geval is stroomverbruik niet relevant.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2016 15:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 15:53 #715847

  • neganav
  • neganav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Het is een vrij prijzige optie maar wel eentje die specifiek gemaakt is om te schakelen tussen de verschillende licht-opties:

Aqua Signal Nav-Switch
Laatst bewerkt: 15 mrt 2016 15:53 door neganav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit boordnet Coppelia 15 mrt 2016 16:23 #715862

Over smaak valt niet te twisten...

Ik wil graag een 2P5T of 2P4T met een off.

-Uit
-Driekleur top
-Boordlichten
-Boordlichten+stoom
-Anker

Alternatief:
-Uit
-Zeilen
-Motoren
-Ankeren

En dan elders een schakelaar om bij "zeilen" te kiezen tussen driekleur of boordlichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl