Als je een Autohelm / Raymarine ST50 log hebt waarvan de transducer (de door de romp stekende opnemer met het paddlewieltje) defect is, kan je deze prima vervangen door een nieuwe. Omdat Raymarine liever heeft dat je een heel nieuw instrument koopt zijn ze daar niet al te duidelijk in. Onderstaand mijn beschrijving van hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.
Hoewel de ST50 instrumenten inmiddels behoorlijk oud zijn, zijn de bijpassende transducers nog wel leverbaar. Deze zijn identiek aan de transducers die gebruikt voor de Raymarine ST40 en ST60 en ST60+ serie. Het type wat je moet hebben is de Raymarine ‘ST800 P120 ST CU TH Retractable’. Deze is te koop in de raymarine-shop.nl onder artikelnummer E26031. In 2015 was de verkoopprijs €115. Als dit niet (meer) lukt is er wellicht nog een andere manier. Deze transducer is afkomstig van fabrikant Airmar, op de site van Airmar is deze terug te vinden onder part nr. 31-250-4-41.
Airmar kan je bereiken via
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Om de nieuwe transducer op het ST50 instrument te kunnen aansluiten moet de oude stekker overgezet worden. De nieuwe transducer wordt namelijk zonder stekker geleverd. Hiervoor knip je de bestaande ronde draaistekker af van de oude transducer. Zorg er voor dat er 30 centimeter kabel aan de stekker blijft zitten. Kort de kabel die aan de nieuwe transducer zit met 30 centimeter in.
Mocht totale kabel te lang zijn, kort deze dan NIET verder in.Het is eventueel ook mogelijk de kabel in te korten.
Strip de adertjes aan beide kabeleinden. Nu kan je de signaalkabels kleur-op-kleur aansluiten door middel van solderen en kleine stukjes krimpkous om ze onderling te isoleren.Vergeet niet voor je gaat solderen om de krimpkous over de kabel te schuiven die de las als geheel afdekt. Gebruik hiervoor verlijmde krimpkous. Deze heeft een lijmlaagje aan de binnenzijde die er voor zorgt dat de las volledig waterdicht wordt afgesloten.
Voor wie het interessant vind, de functies van de verschillende aders is als volgt:
Mochten de kleuren niet overeenkomen dan kan je aan de hand van dit tabelletje de juiste combinatie vinden.
Test de werking van de transducer even voordat je de verlijmde krimpkous aanbreng. Gewoon met de hand het wieltje draaien en kijken of het display iets aangeeft. Als alles goed werkt kan je de las afdichten met de krimpkous. Daarna alles inbouwen en genieten van een werkend log. De laatste stap is het log calibreren, hoe dit moet staat in de handleiding. Deze is als bijlage toegevoegd.