Zo verschrikkelijk kritisch is het allemaal niet:
Ik heb Leoch AGM accu's, 150 Ah (C10), met goede documentatie van de fabrikant:
Laadspanning cycle use: 14.4 tot 15V bij 25 graden C, aanvangslaadstroom max. 45 A, temp. coeff. -30mV/C
Laadspanning standby use: 13,5 tot 13,8 V bij 25C, temp. coeff. -20mV/C
Wanneer de accu's door lange stilstand tussen 20% en 50% ontladen zijn:
A) tenminste 3 dagen laden op 13,5 V, max. aanvangslaadstroom 0,25C (= 37,5A), of
tenminste 20 uur op 14,7V, max. aanvangslaadstroom 37,5A, of
C) gedurende 8 tot 10 uur constante stroom 0,05C = 7,5A
Ook grappig is dat de accu's bij cycle use en 2,45V/cel laadspanning (dus 14,7V) doorladen tot ca. 117%, maar daar hebben ze 20 tot 16 uur voor nodig nadat de 100% bereikt is.
Victron doet ook niet moeilijk over laadspanning voor AGM accu,s: normaal cycle bedrijf 14,2 tot 14,6V absorbtion, en 14,6 tot 14,9V voor snelladen.
Ook gesloten accu's vormen (knal)gas, maar dat wordt inwendig weer gerecombineerd tot water, uiteraard tot een bepaalde laadstroom, daarboven wordt het afgevoerd via een overdrukventiel, en afgevoerd gas is verloren water wat bij een VRLA (Valve Regulated Lead Acid) accu niet meer bijgevuld kan worden.
Deze accu's kunnen continu een paar A opnemen zonder nadelige gevolgen, en in het geval van TS zou ik me zeker geen zorgen maken: de accu's vinden een uurtje of 20 op 14,4v juist heerlijk. Ook op 13,5V krijg je ze goed vol, maar dan duurt het dus 3 dagen.
Bedenk ook dat de meeste accu's kapot gaan door onderladen, terwijl kapot gaan door overladen maar zeer zelden voorkomt.