Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AGM accus direct op de dynamo

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 17:46 #721935

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Onlangs mijn semitractie accus vervangen door Victron AGM accus.
De walstroom acculader en de zonnepaneel laders zijn aangepast aan de voorgeschreven laadspanningen voor de agm accus.

Mijn dynamo (standaard dynamo op een yanmar 2ym15) laat zich wat moeilijker aanpassen.
Vandaag eens gemeten wat de maximale laadspanning van de dynamo is, dit was ronde de 14,1V.
Dit is onder de gasspanning van de agm accus (14,35V).

Het zou natuurlijk beter zijn om een dynamo naar accu lader te installeren, maar deze zijn vrij prijzig.

Zou het kwaad kunnen dat zo nu en dan tijdens een dagje motoren de accus een dagje op 14V worden gehouden?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 18:27 #721945

Het lijkt me juist heel goed om onder de gas spanning te blijven van niet navulbare accu´s.
Alles wat er aan gas uitgaat ben je kwijt en kunt het niet meer navullen.

Een laadspanning van maximaal 14,2V, de standaard spanning voor vele milioenen auto´s, mankeert niets aan, is een heel praktische spanning,
elke loodaccu kan er mee overweg, doet nergens kwaad.

Een accu die wat hoger spanning aankan is dan maar voor 99,7% of zoiets geladen, wat is het voordeel van dat allerlaatste kleine beetje?

Voortdurend op de rand zitten van wat net mogelijk is, wat kost dat en wat levert het op?
Een klein beetje afstand tot die rand bewaren, wat geeft dat aan gemoedsrust en besparing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 18:44 #721953

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saefthinge,

Ik ben juist bang dat 14v voor langere tijd juist te hoog is.
een lader gaat na verloop van tijd naar 13,5v
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 19:03 #721963

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Volgens mij kan je bij een dynamoboer ( bijv. Een Bosch dealer ) de dynamo laten aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 19:07 #721967

Lange tijd geleden was die 13,5V of 13,8V de einde laden spanning, dat is nu 14,2V voor de grote massa van generatoren.

De accu´s zullen in die jaren iets veranderd zijn en daarmee de einde laadspanning.
En dat zal mogelijk nog wel iets verder gaan wanneer loodaccu´s nog wat verder verbeterd kunnen worden.
Maar loodaccu´s zijn wel zo ongeveer uitontwikkeld denk ik.

Ik denk ook dat standaard generatoren na die 14,2V bereikt te hebben terug zakken naar die 13,8V 13,5V.
Bij mij aan boord in ieder geval wel.

Wanneer ik langere tijd motor dan zie ik de spanning oplopen van 12,7 in de buurt naar 14,2 (met veel zon op de panelen naar 14,4) en dan, na een tijdje terugzakken naar 13,8V of nog iets lager.
De panelen houden ze ook maar een tijdje op die 14,4V.
Daar blijft het dan om schommelen, ik denk dat bij- of afschakelen van pompjes en koelkast dat veroorzaken.

In de auto kan ik het niet zien, daar heb ik alleen een lampje.

Wanneer accu´s altijd zeer lang meegaan dan heb ik weinig drang om aan het laadsysteem te gaan experimenteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 19:07 #721969

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
mis ik wat?
laadspanning van AGMs is toch hoger dan "normaal"?
zelf geen ervaring mee overigens..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 19:12 #721971

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
sy helios schreef :
mis ik wat?
laadspanning van AGMs is toch hoger dan "normaal"?
zelf geen ervaring mee overigens..
mijn tractie accu's werden geladen met 14,6v
voor agm geeft victron een boost spanning op van 14,2 tot 14,8 omdat ik integenstelling tot de semitractie geen water kan bijvullen blijf ik liever aan de veilige kant.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 19:16 #721976

Helios,
Ik dacht dat AGM op 14,4V gedacht was, volgens mij heel erg op het randje van wat kan. Een klein beetje te veel spanning kan dan fout zijn.
Ik heb (net aan boord) wel zo´30 van die kleine AGM accutjes staan die openbarsten of kapot geladen zijn.
Uit noodverlichting en backup toestellen.
Ze zijn handig omdat ze in alle posities gebruikt kunnen worden.
Maar ik wil ze niet gebruiken.
Ik prefereer vloeistof accu´s waar het mogelijk is, daar kun je nog water bijvullen, repareren dus.

PVO,
Een juiste gedachte vind ik, een beetje van de risicorand wegblijven is niet verkeerd.
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 19:18 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 03 apr 2016 22:35 #722103

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Zo verschrikkelijk kritisch is het allemaal niet:
Ik heb Leoch AGM accu's, 150 Ah (C10), met goede documentatie van de fabrikant:

Laadspanning cycle use: 14.4 tot 15V bij 25 graden C, aanvangslaadstroom max. 45 A, temp. coeff. -30mV/C
Laadspanning standby use: 13,5 tot 13,8 V bij 25C, temp. coeff. -20mV/C

Wanneer de accu's door lange stilstand tussen 20% en 50% ontladen zijn:
A) tenminste 3 dagen laden op 13,5 V, max. aanvangslaadstroom 0,25C (= 37,5A), of
B) tenminste 20 uur op 14,7V, max. aanvangslaadstroom 37,5A, of
C) gedurende 8 tot 10 uur constante stroom 0,05C = 7,5A

Ook grappig is dat de accu's bij cycle use en 2,45V/cel laadspanning (dus 14,7V) doorladen tot ca. 117%, maar daar hebben ze 20 tot 16 uur voor nodig nadat de 100% bereikt is.

Victron doet ook niet moeilijk over laadspanning voor AGM accu,s: normaal cycle bedrijf 14,2 tot 14,6V absorbtion, en 14,6 tot 14,9V voor snelladen.

Ook gesloten accu's vormen (knal)gas, maar dat wordt inwendig weer gerecombineerd tot water, uiteraard tot een bepaalde laadstroom, daarboven wordt het afgevoerd via een overdrukventiel, en afgevoerd gas is verloren water wat bij een VRLA (Valve Regulated Lead Acid) accu niet meer bijgevuld kan worden.
Deze accu's kunnen continu een paar A opnemen zonder nadelige gevolgen, en in het geval van TS zou ik me zeker geen zorgen maken: de accu's vinden een uurtje of 20 op 14,4v juist heerlijk. Ook op 13,5V krijg je ze goed vol, maar dan duurt het dus 3 dagen.
Bedenk ook dat de meeste accu's kapot gaan door onderladen, terwijl kapot gaan door overladen maar zeer zelden voorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 04 apr 2016 07:31 #722145

achterop de dynamo (Bosch) zit een zwart blokje met koolborstels (spanningsregelaar). 2 schroeven en dan kun je die er zo uithalen.
Bij een dynamo revisie center oid een nieuwe regelaar halen en erin schroeven. kosten ca 17 euro.
Mijn dynamo heb ik naar 14,8 V laten afregelen, de relatieve korte tijd dat de motor loopt krijgt de AGM net iets meer en is het idd een soort van snellader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 04 apr 2016 10:12 #722227

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Aad77 schreef :
Zo verschrikkelijk kritisch is het allemaal niet:
Ik heb Leoch AGM accu's, 150 Ah (C10), met goede documentatie van de fabrikant:

Laadspanning cycle use: 14.4 tot 15V bij 25 graden C, aanvangslaadstroom max. 45 A, temp. coeff. -30mV/C
Laadspanning standby use: 13,5 tot 13,8 V bij 25C, temp. coeff. -20mV/C

Wanneer de accu's door lange stilstand tussen 20% en 50% ontladen zijn:
A) tenminste 3 dagen laden op 13,5 V, max. aanvangslaadstroom 0,25C (= 37,5A), of
B) tenminste 20 uur op 14,7V, max. aanvangslaadstroom 37,5A, of
C) gedurende 8 tot 10 uur constante stroom 0,05C = 7,5A

Ook grappig is dat de accu's bij cycle use en 2,45V/cel laadspanning (dus 14,7V) doorladen tot ca. 117%, maar daar hebben ze 20 tot 16 uur voor nodig nadat de 100% bereikt is.

Victron doet ook niet moeilijk over laadspanning voor AGM accu,s: normaal cycle bedrijf 14,2 tot 14,6V absorbtion, en 14,6 tot 14,9V voor snelladen.

Ook gesloten accu's vormen (knal)gas, maar dat wordt inwendig weer gerecombineerd tot water, uiteraard tot een bepaalde laadstroom, daarboven wordt het afgevoerd via een overdrukventiel, en afgevoerd gas is verloren water wat bij een VRLA (Valve Regulated Lead Acid) accu niet meer bijgevuld kan worden.
Deze accu's kunnen continu een paar A opnemen zonder nadelige gevolgen, en in het geval van TS zou ik me zeker geen zorgen maken: de accu's vinden een uurtje of 20 op 14,4v juist heerlijk. Ook op 13,5V krijg je ze goed vol, maar dan duurt het dus 3 dagen.
Bedenk ook dat de meeste accu's kapot gaan door onderladen, terwijl kapot gaan door overladen maar zeer zelden voorkomt.
Aad bedankt voor je uitgebreide post.
Gezien de reacties denk ik dat ik wel kan concluderen dat laden met 14,1V geen problemen zal opleveren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 04 apr 2016 10:16 #722232

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
De Optimaal schreef :
achterop de dynamo (Bosch) zit een zwart blokje met koolborstels (spanningsregelaar). 2 schroeven en dan kun je die er zo uithalen.
Bij een dynamo revisie center oid een nieuwe regelaar halen en erin schroeven. kosten ca 17 euro.
Mijn dynamo heb ik naar 14,8 V laten afregelen, de relatieve korte tijd dat de motor loopt krijgt de AGM net iets meer en is het idd een soort van snellader.
ik weet niet wat je onder relatief kort verstaat, maar bij mij komt het wel een enkele keer per jaar voor dat mijn motor meer dan 8 uur achter elkaar draait, ingeval van een 'windloze' oversteek kan dat wel oplopen naar 20+ uur.

Dus van die 14,8V wil ik ver vandaan blijven, zeker in zomerse omstandigheden met temperaturen van boven de 30 graden.

Verder zal ik mijn dynamo nog eens nauwkeuriger bekijken, maar volgens diverse posts op andere fora heb ik begrepen dat er op yanmar motoren Hitachi dynamos zijn gemonteerd en deze zouden niet of nauwelijks zijn te modificeren.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je de uitgangspanning van de dynamo zou kunnen laten regelen door bijvoorbeeld een arduino, kan je er een 3 traps lader van maken
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 04 apr 2016 10:27 #722237

mijn accu's staan in de bilg en eigenlijk altijd koel, ook als de meeuwen gebraden naar beneden komen vallen.
Idd in de vakantietijd draaid de motor 8 a 10 uur aan 1 stuk door dus ja je hebt gelijk dat is een risico factor.
Wel heb ik na mijn dynamo een Victron Fetmos scheider. Uiteindelijke spanning per accu komt dan uit op 14,6 volt.
Nu je het over een 3 traps regelaar hebt,...zou het een idee zijn om na de fetmos door te schakelen naar een PWM regelaar die op zijn beurt dan de accu lading regeld ? ik heb nl nog 2 PWM regelaars liggen. Zodoende zou de uitgangs spanning van de dynamo minder belangrijk worden.
Voor de duidelijkheid, op de diesel heb ik 2 dynamo's, 1x 35 W voor de start accu en 1x 95 W die via de fetmos 2 105 Amp AGM's voeden. De 95W dynamo heeft een uitgaande spanning van 14,8 V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM accus direct op de dynamo 04 apr 2016 11:40 #722263

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ik heb me dat na een flink motortochtje van >12u lang ook wel eens afgevraagd. Normaal houdt de accu lader de boel nog 4 uur op 14,2V in de equalize stand. Op de motor kan dat dus veel langer duren. In mijn geval toen 8 uur te lang.

Met een Sterling regelaar kun je je dynamo dezelfde laad karakteristiek geven als zo'n acculader met verschillende standen voor verschillende soorten accu's. Dan heb je ook een 3 traps lader die na een tijdje keurig terug schakelt als je accu's vol zijn. Zelfs Hitachi alternators op Yanmars schijn te kunnen uitrusten met zo'n ding al is dat wel iets lastiger. Alleen moet ik de mijne nog eens inbouwen, iets met prioriteiten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl