Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 04 apr 2016 12:54 #722285

Voor mijn 60 Fts zeiljacht zoek ik nog een ervaren (zeilende)radioamateur/nav.electronica-technicus om de aanwezige apparatuur enz te optimalisereren en evt te saneren.

Problematiek:

SSB en NAVTEX antennes,aansluiting /ontvangst verbeteren .

Vaste verbinding vaste GPS naar nav. laptop met OPen

Verkrijgen van weerinfo via SSB.

E-mail via SSB

AIS stand alone zoals Furuno F 150 transponder (incl.scherm) (nog aan te schaffen en te installeren)


Nu aanwezig 3X SSB zender-ontvangers van 300-150Watt>>> geen/slechte ontvangst.

Pactor

Div. draadantennes met aanpassingsmogelijkheid tav golflengte.

2X marifoon Sailor (prof)

2X vaste GPS

Dieptemeter log windmeter

laptop

230 V 110 V 24V en 12V via generatorset

Basis stroomvoorziening is OK.met plenty zekeringsautomaten enz.

Voorkeur voor alles in stand-alone uitvoering.

Kan/wil zelf wel als ""hulpje"" fungeren.


Werkzaamheden hoeven beslist niet gratis te worden uitgevoerd en daarnaast bestaat de mogelijkheid om mee te varen als opstapper op zeezeilreizen.
Regio Meppel Zwartsluis Kampen

met vriendelijke groet,

W.J.

zeiljacht Verna
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 14:13 door buccaneer. Reden: regio vermelding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 04 apr 2016 19:43 #722453

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Het ziet er uit als een Trintella bij de Needles?

Ik weet niet wat de doelstelling is/wordt van het schip?
Maar waarom zou je in hemelsnaam een oude AIS willen kopen met veel volume? (sorry Rob).
Als je 20 meter of langer bent en in NL licht snap ik dat je een klasse-A inland AIS nodig hebt

Gezien het zender geweld is het verre van slim of economisch. En kan dus heel veel volume te winnen en nog veel meer stroomverbruik te beperken.

Noem eens wat type nummers?
Op oudere zender is geen of heel omslachtig SSB email mogelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 05 apr 2016 07:25 #722533

Hallo Captain WADnWIND,

Hartelijk bedankt voor uw reactie,
IDD bij The Needles op weg naar de Scillies.

In antwoord op uw vragen>>
Doelstelling: Korte en lange kust/zee (oceaan) reizen.(al vanaf 2002).
Vaar met opstappers vrienden kennissen familie (tot 9P)

Oude AIS: heb veel ruimte ;heb altijd plenty stroom (wasmachine afwasmachine airco vriezer etc etc.
electrisch fornuis ) (generator)
Ik hoef niet/ (heeft geen zin) om stroomverbruik te beperken.
De 60Fts Jongert is 18M over dek en ca 21M overall.
Type AIS nog bespreekbaar uiteraard maar wel PROF.TRANSPONDER met eigen scherm.(geen Chinees spul bijv.)
Gebruik van AIS is enkel op zee /als het wat drukker wordt.

300Watt SSB is enorme Duitse kloon van Sailor ;is oud en moet er uit
150Watt van Icom >>>vrij recent (ben nu niet op bootje)
150Watt van USA ook goed ding.
Navtex >.schrijvend
Stagantenne 2X met adaptie
Heb al E-mail via de 2 laatset zenders/ontvangers gehad,maar o.a.ontvangst moet beter.
SSB wordt meest gebruikt voor weerkaarten en positiemeldingen/alles OK bij ver(der) v d kust.

met vriendelijke groet,

W.J.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 05 apr 2016 16:18 #722721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Is de romp van metaal of plastic?

Onder welke klasse (bureau) vaart het schip nu? heeft het schip een CVD?

Die 300W zender en dat USA ding zou ik direct over de muur zetten. Als het een Icom M802 is idem. Als het een Icom M801 is, ben je koopman.

Als het schip 20m of langer is en je je in Nederlandsche binnenwateren begeeft, moet je sinds 1-1-2016 een AIS inland klasse-A transponder hebben aan boord. Daar is geen keus in. Een dergelijk toestel moet voorzien zijn van een inbouwverklaring en een keuringscertificaat van een erkend bedrijf. Een Inland AIS kan ook altijd werken in de Solas mode voor op zee.

Laat voor de rest het charme offensief met Captain maar achterwege en schrijf maar "je" ipv u.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 05 apr 2016 19:06 #722782

WADnWIND schreef :
Laat voor de rest het charme offensief met Captain maar achterwege en schrijf maar "je" ipv u.
neem t eindelijk iemnd je eens serieus, kap je het weer af.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 05 apr 2016 19:36 #722798

Met zo'n configuratie zou, op z'n minst, een Inmarsat-C niet misstaan. Afhankelijk van budget tevens misschien zelfs een (kleine) VSAT. Altijd internet aan boord, VoIP telefoon.

Zoals WADnWIND ook schrijft. > 20 mtr = Inland AIS verplicht. Bijvoorbeeld de FA150 Inland version. Is dezelfde als de zeevaart FA150 met een extra code om de inland specificaties te ontsluiten, zoals bijvoorbeeld de blauw bord sein.
Overigens, het gerucht gaat dat Furuno binnenkort met een opvolger voor de FA150 komt.

Maar dat was niet je vraag...
door chronisch tijdgebrek kan ik je helaas niet helpen. Het bedrijf waar ik voor werk kan dit werk wel. Het is dagelijkse kost, maar is niet goedkoop.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 19:37 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 05 apr 2016 19:38 #722799

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
@Buccaneer

Als je in Nederlandse Binnenwateren komt dan zijn er nog meer regeltjes waar je aan moet voldoen. Als je langer bent dan 20 meter over alles (sluismaten), moet je ook nog voor 2018 een CVO hebben (Certificaat Van Onderzoek).......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 19:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimaliseren; refit: radio/nav. apparatuur 06 apr 2016 07:42 #722912

dank U hartelijk voor uw reacties/commentaar,

e.en a.vwb de voorschriften is bekend.
Als antwoord op div. vragen nog het volgende:

Onder Loydss keur gebouwd,

Stalen S-spant.

1e SSB
ICOM-IC-M710
2e SSB
SGC 2000
beide zijn (buiten het schip) getest en in principe prima.
Vrijwel alle (nav.en andere) apparatuur a/b is dubbel.

Voor langere reizen ook sat. telefoon a/b.

Verder graag beperken tot de vraag,

met vriendelijke groet,

W.J.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 08:48 door buccaneer. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl