Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: shunt

shunt 04 apr 2016 19:08 #722427

Als ik het verbruik/ levering van het amperage wil meten/weergeven mbv een shunt.. waar moet die shunt aan voldoen, en waarom.
Ik heb een aantal shunts liggen.. 60mv 100ah, 50mv 200ah.
Wat is daar het verschil in gebruik.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 19:14 #722434

De maximaal toelaatbare stroom dient lager te zijn dan jouw maximale laad-/ontlaadstroom en de spanningsval (weerstand shunt) dient te passen bij het bereik (schaal) van je meter/battery monitor.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 19:15 #722436

hoeveel stroom wil je meten?
het is een wet van ohm kwestie U = I x R.
als je een 1 ohm shunt neemt krijg je bij 1 ampere 1 volt over de shuntr . dat is mooi te meten, maar dan heb heb je veel te veel verlies.

in jou geval, 50 mV bij 100Ampere of 60 mV bij 200 Ampere is niet veel verlies. dat is mooi.
maar bij de eerste versie meet je bij 10 ampere 6 mV . bij de tweede versie 2,5 mV . dat maakt wel uit!

Dus bepaal hoeveel stroom je maximaal wil verwerken. kies de shunt dan zodanig dat je nog een fatsoenlijke resolutie krijgt.

Loopt er maximaal 50 ampere kies dan de 100A shunt.
Loopt er 150 dan de 200 A.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 19:54 #722465

Ik weet het verbruik aan boord nog niet, simpel omdat ik er nooit naar gekeken heb.
Nu met de nieuwe configuratie en de mogelijkheden binnen de albacombi... omdat het kan..

Helemaal duidelijk.. dank jullie wel.
Echter.. het aantal mv is dus bepalend voor de resolutie (meter weergave).
In mijn geval een Albacombi. Moet ik dus de resolutie waarde aanpssaen aan de shunt. Om de juiste weergave te verkrijgen..
Altans zo begrijp ik het..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:59 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 20:00 #722470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Thomss schreef :
Als ik het verbruik/ levering van het amperage wil meten/weergeven mbv een shunt.. waar moet die shunt aan voldoen, en waarom.
Ik heb een aantal shunts liggen.. 60mv 100ah, 50mv 200ah.
Wat is daar het verschil in gebruik.

Wat natuurlijk de hamvraag is, hoe ga je de aanwijzing doen?
Als je analoge meters gebruikt, moet je ze aanpassen en ijken op 60mV bij 100A of 50mV bij 200A. Dat zijn niet specifiek standaard waarden. De 60mV shunt is wel een standaard voor analoge meters.

Voor weergave op digitale meters gebruik ik altijd 1mV/A. dus 150mV bij 150A of 100mV bij 100A of 200mV bij 200A.
Het voordeel hiervan is dat je een mV meter kan toepassen van b.v. 200,0 mV.
Elke mV over de shunt is dan dus 1A.

Er is natuurlijk wel te rommelen, maar hoe ijk je het?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 20:17 #722478

De albacombi is een bidirectionele Nk2 analoog converter. Met een mooi calibrati systeem er in.
Dus de analoge input zoals rpm, Voltage en Amp. Worden geconverteert naar nk2 en wordt weer weer gegeven op mijn mfd.
Calibreren gebeurt dmv het invoeren van bepaalde waarde. In dit geval dus de output in mv wat een bepaald amp. Weer geeft.
Altans... zo zou het moeten.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 21:23 #722493

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
interessant!

Linkje?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 04 apr 2016 22:21 #722502

Bij deze.. link
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

shunt 05 apr 2016 06:24 #722520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29450
Thomss schreef :
Bij deze.. link

Gaaf!

Thnks..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl