Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is deze accu dan overleden? Diagnose?

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 14:59 #722699

Hallo,

Ik heb veel draadjes gelezen maar heb toch nog een vraag.

Ik heb een North Start NSB 125 Ah AGM accu aan boord als service accu. Leeftijd weet ik niet maar zeker ouder dan vijf jaar.
Schip staat in winterstalling en hangt alleen tijdens klussen even een paar uur aan de lader. In die paar uur ik ook gebruikers aan boord aan.

Ik heb eenmaal de koelkast aan laten staan voor een week en die heeft de accu volledig leeg getrokken. Daarna weer regelmatig een paar uren aan lader gehad. Laadspanning 14.4 V, na een tijdje is de laadstroom nog maar 1,6 Ampere bij een laadtoestand van 80%

Ik heb een accumonitor die mij het volgende verteld:
In rust, accu zal 10 graden Celsius zijn, geeft accumeter 80% vulling (met van die blokjes) aan 12,6 Volt
Als ik ga belasten met 5 Ampere en zakt het voltage naar 12.2 en de capaciteit meter zakt naar 70%

Ik had een beetje begrepen dat een spanning van 12.2 V niet past bij een vulling van 70%

Is deze accu 'versleten' ? Is dat alleen met speciale accu-tester vast te stellen of is dat met deze cijfers ook te concluderen?

North Star NSB 125 accu vervangen kost EUR 450,- leer ik op internet. Merkloze AGM van vergelijkbare omvang (past in accuruimte) zijn aanzienlijk voordeliger.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden,

Met vrolijke groet,

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 15:12 #722700

gallus gallus schreef :
Ik had een beetje begrepen dat een spanning van 12.2 V niet past bij een vulling van 70%

Dat is onbelast en na enige uren rust, dat dat niet past. Dan is 12.24V ongeveer 50% leeg. Als er gebruikers aan staan en de accu niet een paar uur onbelast is geweest en/of aan de lader heeft gehangen kun je er niets van zeggen.
De accumonitor gaat uit van de daarop ingestelde capaciteit (Ah) van de accu. Als die door slijtage niet meer klopt dan zal de monitor een te hoog percentage aangeven.
En als je in rust en zonder gebruikers 12.24V meet is de accu half leeg, maar je weet niet wat de huidige max capaciteit is, en die half leeg-situatie zegt dus ook niets.
Toen hij nieuw was betekende het 'nog 62Ah zit erin' . Nu hij oud en misschien versleten is kan het wel 50% van heel weinig zijn.....

Geheel opladen, dan 1 bekende gebruiker (25W lampje bujvoorbeeld) eraan voor een uur of wat,zeg 10 uur. Dat heeft dan ca 20Ah gebruikt. Na weer een paar uur (zonder lader of gebruikers) het voltage meten. Dat opzoeken in een tabel met voltage voor elke ladingstoestand, en dan krijg je een beetje inzicht in hoeveel capaciteit de accu nog max heeft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 15:31 #722706

Bedankt! Dat is een helder verhaal. Ik snap nu ook andere (eerdere) onderwerpen beter over een lampje eraan hangen en op die manier meten.
Dat moet ik dan maar eens gaan doen. Ik heb het idee dat de capaciteit in % (die balkjes) steeds sneller afnemen en het steeds langer duurt tot ze weer zijn 'aangevuld' bij het laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 16:25 #722722

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Ouder dan 5 jaar. Dan gaat er bij mij ook een lichtje branden: Weg er mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 17:16 #722732

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7220
JoSam schreef :
Ouder dan 5 jaar. Dan gaat er bij mij ook een lichtje branden: Weg er mee.

o maar waarom dan? ik heb 4 agm accu,s aan boord en die zijn al 8 jaar oud en ik zie nog steeds geen reden om ze te vervangen
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 17:28 #722740

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
Tja het is niet omdat een accu 5 jaar oud is, dat deze versleten is.
Hoe dat de accu is behandeld maakt ook veel verschil uit.
Elke keer dat de accu laad en ontlaad verliest deze iets van zijn capaciteit, maar als je hem goed behandeld, kan je dat verlies beperken en er zo lang plezier van hebben.
Te ver ontladen, te snel laden, lang leeg laten staan, te lang op een lader laten hangen dat zijn allemaal gedragingen waar een accu meer dan normaal van verslijt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 20:01 #722807

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
@b100 en Tony. Akkoord, de ene accu is de andere niet en AGM-accu's zijn ook niet allemaal gelijk, dus dat kan schelen. De wijze van gebruik is zeker belangrijk. Maar in mijn praktijk, gebruik ik gewone, wel gesloten, loodaccu's. En bij enige twijfel zet ik er na zo veel jaar een nieuwe in.

Om oude dingen aan de praat te houden is deel van mijn hobby: bootje 1970, motor 1976. Maar mieren met accu's heeft mij nooit kunnen bekoren, omdat ze dan na een sukkelperiode en ergernis alsnog de laan uit moesten. In mijn auto idem. Was 5 jaar oud en deed het nog; echter minder 'enthousiast'. Voor de winter nieuwe in gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 20:22 #722819

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jammer dat zo'n dure accu door 1 foutje naar de ratsmodee is.
Voor mij een bevestiging: Ik hou het maar bij gewone Wilco accu's!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 05 apr 2016 21:58 #722859

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Er zijn ook professionele testers die de accu redelijk goed kunnen testen. Dat is nog een optie. Domweg een nieuwe accu erin zetten is ook niet echt slim. Een echt goede accu kan redelijk wat hebben, kijk naar een Optima.

Je kan ook de spanning nog eens meten na een week helemaal niet gebruiken. Dus zonder accuklemmen er op. Als de spanning dan nog rond de 12,6 Volt zit, is ie nog niet helemaal op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 07:01 #722904

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
Deze accu is helemaal plat geweest, een week niet bijgeladen, en daarna nog maar deels. Helemaal geladen is hij sindsdien niet meer.

Mijn inschatting zou zijn: Kapot. Nog zonder hem gezien het hebben.

Als je t echt wilt weten: uitbouwen en meenemen naar een automaterialen zaak of accu-boer. De betere daaronder hebben testapparatuur, en kunnen binnen een paar seconden zien hoe t er mee staat.

De betere accu behandeling:

Nooit onder de 50% lading laten komen.
Zo snel mogelijk weer opladen.
's Winters mee naar huis en met enige regelmaat (eens in de maand of zo) aan de lader om te diepe zelfontlading te voorkomen.
Tijdens dit alles: accuzuurpeil bijhouden en bijvullen met gedemineraliseerd water indien nodig. Dit laatste geldt natuurlijk niet voor gel-accu's.

Overigens.

We hebben hier eens een topic gehad over welke accu etc.. De conclusies daaruit waren nogal verschillend (hoe kan t ook anders hier). Ik haalde daar uit dat het nog zin heeft een (semi)-tractie accu aan te schaffen, maar duurder heeft geen zin als je vergelijkt op €/Ah over de hele levensduur. Dus alles met gel/AGM en nog chiquer is niet goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 07:33 #722909

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Koelkast heeft normaal toch onderspanningsbeveiliging, om te voorkomen dat accu wordt leeg getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 08:34 #722922

Die beveiliging betekent niet dat er niet meer opgelet hoeft te worden.
Het is wel erg dicht bij de ondergrens van wat de accu hebben kan.

Er waren/zijn, voor zover mij bekend 2 standaard spanningen van afschakelen, 11,5V en 10,8V meen ik.

Bij de 11,5V gebeurde het wel dat door de inschakelstroom de beveiliging in werking kwam.
Daarom was er die lagere beveiligingsspanning, dan schakelde hij niet steeds af op de startstroom.

Die spanningen lijken wel erg laag, maar het is de "dipspanning" tijdens aanlopen.
De "rustspanning" ligt dan ergens in de buurt van 12,2V.
De draaddikte heeft ook z´n invloed.
Vanuit ontladings optiek zou dan een dunne draad beter zijn, omdat de spanningsval wat groter is en de "rustspanning" dan wat hoger zou zijn, 12,3V b.v.

Wanneer de koelkast begint met afschakelen is het echt wel tijd om te gaan laden, maar de accu is nog niet stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 08:35 #722923

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Steeds paar uur laden met verbruikers aan lijkt me verre van goed laden.
Zou die accu maar eens lang laden en dan kijken wat ie doet.
Ik heb gewone zwavel accu's waar ik af en toe wat water bij doe.
Mijn leverancier adviseerde me in het gewone seizoen niet een nachtje in het weekend te laden maar vooral lekker de hele week laden. Accu's zijn van 2009.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 08:36 #722925

Maar welke battery monitor? Zo'n NASA? Die is namelijk wat minder nauwkeurig....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 08:36 #722926

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Er word regelmatig beweerd dat : De accu mee nemen naar huis, dat zou beter zijn.
In iedere auto bevind zich een loodzwavel accu of calcium accu.
Deze zitten er Het hele jaar door in alle seizoenen.
wintersport met - 18 in de zomer soms + 30 graden en meer onder de motor kap.
Deze accu's gaan lang mee.
De accu's in de boot blijven er gewoon in maar wel goed geladen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 12:35 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 09:05 #722946

Steeds paar uur laden met verbruikers aan lijkt me verre van goed laden.


Waterblok,
Aan laden tijdens verbruik mankeert niets, je schuift het tijdstip van leegraken verder voor je uit. En belast de accu minder.
Wat niet wegneemt dat de accu periodiek (dagelijks) wel graag opgetopt wordt.

Mijn leverancier adviseerde me in het gewone seizoen niet een nachtje in het weekend te laden maar vooral lekker de hele week laden. Accu's zijn van 2009.

Noemde hij ook onder welke spanning? of met welk laadschema?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 09:44 #722960

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Ik heb een oude Victron uit 1988 lader omvormer dat ding doet het kennelijk prima.
Ik heb 2x 185 AH Varta's lood zwavelzuur. Laadschema weet ik niet, die van Victron Phoenix....
De Victron gaat braaf druppelen als de zaak vol is.

Ik bedoelde steeds paar uur laden niet goed is, niet zozeer de verbruikers tenzij de lader die niet aan kan.

Destijds is het allemaal geïnstalleerd en de Victron was toen toonaangevend en nog 220 aan boord ook!
Omdat het altijd voldaan heeft en de accu's lang meegaan heb ik verder nooit iets veranderd en dus ook braaf het advies van de leverancier opgevolgd... Denk dat hij bedoeld gezien de grote capaciteit dat een zaterdag varen niet genoeg ontlaad om te gaan laden en ik beter za en zo kan ontladen en dan weer volledig laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 09:54 #722966

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
North Star is geen bagger, ik zou de accu eens goed laten doormeten. Of probeer het nog een seizoen. Vervangen kan altijd nog. De accumonitor zou ik eerder vervangen door een goeie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 06 apr 2016 17:01 #723185

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en suggesties. De accu monitor is een NASA MB1
Ik ga de accu maar eens heel lang aan de lader hangen en dan eens kijken hoe en wat. Ik had mij niet gerealiseerd dat het eenmaal per zoveel weken 'even een paar uur aan de lader' onvoldoende zou zijn.
Dan maar eens varen en gebruiken en zien hoe snel de boel inzakt.

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 08:47 #723413

dehler schreef :
Er word regelmatig beweerd dat : De accu mee nemen naar huis, dat zou beter zijn.
In iedere auto bevind zich een loodzwavel accu of calcium accu.
Deze zitten er Het hele jaar door in alle seizoenen.
wintersport met - 18 in de zomer soms + 30 graden en meer onder de motor kap.
Deze accu's gaan lang mee.

Dat hangt er gewoon vanaf hoe vaak je die auto gebruikt en hoe lang hij soms stil staat.
Mits je niet alleen stukjes van 5 minuten rijd kan de dynamo de accu altijd weer op peil brengen.
Mijn Mondeo kan ik 6 weken laten staan tijdens mijn zeilvakanties zonder de accu los te koppelen maar toen ik met pensioen was waren dik 10 weken echt te lang en was de accu niet alleen helemaal leeg maar ook overleden want zelfs twee dagen aan een 7 amp lader mocht niet meer baten.
Oorzaak waren allerlei zaken zoals de radio en waarschijnlijk ook de boordcomputer ( die o.a. de diefstalbeveiliging van stroom voorziet) die weliswaar maar weinig maar wel constant stroom vragen samen met de normale zelfontlading van 5 tot wel 15% per maand , afhankelijk van het type.
Gelukkig wonen we vlak bij de thuishaven dus kon ik met de fiets even de startaccu uit de boot halen om een nieuwe te gaan kopen.
Nu gaan de accukabels los als we langer met de boot van huis zijn.

Wat m.i. op een boot het beste werkt om da accu's in conditie te houden is een zonnepaneel (met regelaar) wat altijd aangesloten blijft, dus aangesloten tussen hoofdschakelaar en accu.
Ook in de winterstalling blijven ze zo goed omdat de boot dan altijd buiten staat.
Ad
Laatst bewerkt: 07 apr 2016 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 09:16 #723424

Omdat mijn auto ook nogal eens lang stilstaat ligt er een 5Wp zonpaneeltje onder de achterruit.
Nooit een probleem met de accu, maar of dat nu door dat paneeltje komt weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 10:11 #723440

Saeftinghe schreef :
Omdat mijn auto ook nogal eens lang stilstaat ligt er een 5Wp zonpaneeltje onder de achterruit.
Nooit een probleem met de accu, maar of dat nu door dat paneeltje komt weet ik niet.

Dat weet ik wel zeker .
tenzij hij in een garage staat natuurlijk :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 07 apr 2016 10:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 10:52 #723451

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
JoSam schreef :
@b100 en Tony. Akkoord, de ene accu is de andere niet en AGM-accu's zijn ook niet allemaal gelijk, dus dat kan schelen. De wijze van gebruik is zeker belangrijk. Maar in mijn praktijk, gebruik ik gewone, wel gesloten, loodaccu's. En bij enige twijfel zet ik er na zo veel jaar een nieuwe in.

Om oude dingen aan de praat te houden is deel van mijn hobby: bootje 1970, motor 1976. Maar mieren met accu's heeft mij nooit kunnen bekoren, omdat ze dan na een sukkelperiode en ergernis alsnog de laan uit moesten. In mijn auto idem. Was 5 jaar oud en deed het nog; echter minder 'enthousiast'. Voor de winter nieuwe in gezet.

Laat even weten wanneer je weer een accu vervangt, ik kom de oude wel ophalen ;), bespaart je een ritje naar het recyclagepark.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 10:56 #723452

Ik ben er ook zeker van, maar heb er geen accu aan gewaagd om zeker te zijn van de functie van het paneeltje, dus durf ik niet met 100% zekerheid te stellen dat het paneeltje de accu langer laat leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze accu dan overleden? Diagnose? 07 apr 2016 15:48 #723570

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
Ik heb ook Northstar accu's, en vol in rust geven die bij mij ongeveer 12.9V ( op mijn Victron monitor)
Ik heb hieronder wat gegevens over de accu waarin precies beschreven staat wat wel en niet normaal zou zijn bij je accu. Misschien heb je er wat aan

www.northstarbattery.com/1.0.1...anual%2005-14-12.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl