Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator Volvo Penta MD7A

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 13:52 #728292

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Op het moment is mijn dynamo weg voor een revisie. Toen bleek dat er niets van de bedrading van het motorpaneel klopte was dit meteen een mooi moment om dit eens even goed te bekijken.

Nu zit er een diodeblok buiten de dynamo welke de twee accu's voedt. Na wat googlen heb ik het gevoel dat de dynamo het alleen doet als hij op de B+ ook daadwerkelijk een 12V ziet. Met het diodeblok ertussen zal dit nooit het geval zijn, deze sperren immers richting de dynamo.

Nu heeft mijn dynamo de volgende aansluitingen:



Er zitten twee B+ aansluitingen op. Zou ik hier niet direct de verschillende accu's op kunnen zetten? Zijn ze dan ook gescheiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 15:13 #728319

De regelaar moet een plus zien, die komt van het contactslot/schakelaar.
Dan "voelt" de generator 12V op de bekrachtigings spoel en gaat, bij voldoende (800) RPM stroom leveren.

Die diodes zijn inderdaad bedoeld om de stroom te verhinderen de verkeerde kant op te gaan.

Voor 2 aparte accu aansluitingen zijn 2 extra diodes nodig.
Het lijkt erop dat die direct onder de B+ aansluitbouten zitten zo te zien op de foto.

Er zou dan bij één B+ op een accu aangesloten, geen spanning op de andere B+ mogen staan.
Even beurtelings proberen, met stilstaande generator natuurlijk.
Wanneer generator draait, met minimaal één B+ aan een accu!!!! zou er op de andere B+ een gelijke spanning moeten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 15:39 #728329

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
of even, verder niet aangesloten, meten of er verbinding tussen de twee B-plussen is
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 16:36 #728340

Ik bedenk, een beetje aan de late kant, dat hetgeen op de foto te zien is, gewoon een diode brug is die aangepast is om achter op een generator te plaatsen.
En dat de generator diodes gewoon op hun plaats erachter zitten.

Aan de metingen verandert hierdoor niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 17:13 #728364

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik zal morgen nog eens in kaart brengen hoe de bedrading nu zit. Als bovenstaande klopt, vraag ik mij namelijk af waarom er een kabel naar nog een blok gaat zoals deze:



Vanuit dit blok gaan er twee kabels naar de twee accu's toe. De andere B+ aansluiting gaat ook 'ergens' heen, dit zal ik morgen volgen.

Als het goed is kan ik maandag de dynamo weer ophalen, dan zal ik dit meteen eens even vragen bij de monteur.

Als je kijkt naar het bedradingsdiagram van de motor, is daar maar een B+ op ingetekend. In elk geval zat het lampje nergens op aan gesloten, dus ik trek sowieso in twijfel of het op dit moment op deze manier zit aangesloten B)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 17:36 #728376

leeyow,

Ik heb even wat nagekeken.
Wat je op de foto laat zien is een scheidings diode die op een borstelloze 35 A generator past van S.E.V. MARCHAL.

Die andere scheidings diode zit dus in serie met deze op de generator.

Op het schema in je laatste post is deze "grendel" diode niet ingetekend, het is ook een extra.

Heeft verder geen merkbare gevolgen, de accu spanning wordt gemeten op de ingang van de regulator.
De generator zelf gaat naar een wat hogere spanning zodat de uitgangs spanning gelijk blijft.
Wel een beetje verlies omdat er twee diodes in serie staan.
Dat blauwe diode blok kan er tussen uit. Of, afhankelijk van je voorkeur de "grendel" diode achter op de generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 17:53 #728382

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Als ik het goed zie zit er op mijn dynamo VP MD5B ook zo een blok. Voor zover ik weet is het een diode blok. De diodes (in de rode cirkels) zitten met z'n alle aan de B+ van de dynamo en vervolgens zijn er twee uitgaande B+ aansluitingen (in de blauwe cirkels) plus een uitgang voor de regelaar (in de groene cirkel). Volgens mij kan je de twee accu's aansluiten aan de twee uitgaande B+ uitgangen, die in de blauwe cirkels.




Het extra diode blok is dan niet nodig. Het voordeel van het diode blok op de dynamo is dat er een extra diode voor de regelaar opzit die het spanningsverlies over de diodes compenseert.

Mocht ik er helemaal naast zitten dan bij voorbaat mijn excuses.
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 17:56 door njtromp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 22 apr 2016 20:10 #728454

De uitgaande spanning op de B+ diodes wordt bepaald door de stroom die de regelaar doorlaat naar de bekrachtigings spoel.
De regelaar meet de spanning op de groen omcirkelde bout, daar komt via het contact de accu spanning op.

De regelaar gaat vol open tot de accu spanning op die groene bout 14,2V wordt.
De spanning die op de B+ komt, daar heeft de regelaar geen boodschap aan. Al is het wel, normaal aangesloten, de accu spanning.
Zet je een extra diode in serie (dat blauwe blok) dan wordt de spanning op B+ 14,9V, wat dan weer door dat extra blauwe blok weer terugvalt naar 14,2.

Zet je er nog een keer een diode tussen dan wordt B+ 15,6V en zo verder tot er iets stuk gaat.
Maar de accu spanning loopt niet hoger op dan 14,2 omdat die gevoeld en geregeld wordt via die groen omcirkelde bout, het ingaande contact naar de regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 26 apr 2016 06:16 #729537

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Jullie hebben helemaal gelijk :) Gisteren heb ik de dynamo na de revisie opgehaald en meteen even uitleg gevraagd. Het rode blok is inderdaad een scheidingsblok en maakt de blauwe overbodig. Overigens was het probleem dat er een aantal diodes kapot waren.

Afgelopen weekend meteen even de bedrading gecontroleerd, want ik was er van overtuigd dat alle twee de B+ aansluitingen waren aangesloten. Dit klopte ook: alleen een van de twee liep via de kabelboom naar het paneel waar hij vervolgens was doorgeknipt. Gelukkig deed de dynamo niets, anders had ik een mooie sluiting kunnen krijgen. Ik vraag mij af wat een eerdere eigenaar met de bedrading heeft gedaan, maar ik zal het in elk geval allemaal opnieuw aansluiten.

Op de foto is goed de rode draad te zien die uiteindelijk nergens naar toe liep (de onderste):

Laatst bewerkt: 26 apr 2016 06:19 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 26 apr 2016 06:50 #729545

Mooi dat het op gelost is en de fouten ontdekt zijn en plezierig die oplossing hier te lezen.

Er is op de foto wel een flink verschil in dikte van de bovenste B+ en de massa draad. Die massa is dik genoeg voor de 35A die de generator kan leveren, de rode misschien wat onhandig dik.

En moet de draad naar de regelaar niet rood zijn? Het is fijn voor iemand die naar een storing zoekt wanneer draden de juiste kleur hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator Volvo Penta MD7A 26 apr 2016 09:23 #729582

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
De rode draad die niet meer gebruikt wordt is de originele laadkabel. Deze is ook een stuk dunner dan de huidige kabel. Ik ga beide kabels vervangen door 10mm kabels. Deze zouden tot 50A moeten kunnen hebben, dus mooi ruim bemeten.

De draad van het lampje naar de D+ moet zwart zijn volgens het schema van VP. Daarvandaan loopt vervolgens een rood draadje de dynamo zelf in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl