Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opladen accu met BB-motor

Opladen accu met BB-motor 23 apr 2016 21:23 #728732

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Vandaag bezig geweest om de boot weer helemaal zomerklaar te maken. Bij het aansluiten van de accu laadsnoer van de BB-motor, heb ik daar even de multimeter aan gehangen en wat denk je: Hij levert ca. 11 volt bij normaal toerental, als ik volgas geef komt hij net boven de 12 volt.
Daarmee krijg je de accu dus niet opgeladen. :(

Weet iemand hoe dat kan. Het is een normale BB-motor, Yamaha 8pk tweetakt. Is dat af te stellen of moet ik een nieuwe laadspoel inzetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 23 apr 2016 21:28 #728735

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
geen zekering defect?
er zal wel een gelijkrichter in zitten
daar eens meten? voor/na de brugcel
ook die kan defect zijn.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 06:21 #728765

Je meet denk ik de RMS waarde, is er eens kijken en condensator tuss n voor de piekwaarde.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 06:42 #728768

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13796
een grote condensator is je accu..
was die wel aangesloten?
kijk maar of je dan iets van 14V krijgt
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 06:51 #728771

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Het probleem kan ook in je accu zitten.
Misschien sluiting in één van de platen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 07:19 #728775

Bij de maar lage laadstroom die een buitenboordpmotor leveren kan zal de spanning vooral afhangen van de mate hoever de accu is geladen.Is deze al ca. 0% leeg dan is die 12 Volt niet zo vreemd.
Dus laad eerst de accu eens volledig op met een acculader , meet dan de accuspanning ( moet vol 13-14 Volt zijn als hij in goede staat is) en sluit hem dan nog eens aan de BB motor.
Overigens moet je je van de capaciteit waarmee een BB kan laden niet veel voorstellen,zeker niet bij een zeilboot waar de BB maar steeds korte tijd draait.
Dan is een zonnepaneeltje zinvoller.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 08:49 #728811

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Nog even een korte toelichting:
Ik heb de spanning gemeten met draaiende motor, de accu was niet aangesloten.

Ik heb dus gewoon op de draden gemeten die naar de accu zouden gaan, en daar moet je toch dik boven de 12 volt hebben om de accu te laden.

Ik ga vandaag (of morgen) de brugcel er eens uitschroeven en doormeten. Ook interessant is om de (wissel-)spanning te meten die direct van de laadspoel komt.

Wordt vervolgd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 09:38 #728843

Ik heb vermoedelijk dezelfde motor (yamaha 8 pk 2-takt '99) met laadspoel en elektrische start. E.e.a. is aangesloten op een 2 jaar oude 55 aH accu. Ik heb vorig jaar ook eens gemeten hoeveel stroom de laadspoel geeft. De exacte waarden weet ik niet maar hangen af van het toerental dat de motor draait. Naar ik mij herinner levert de motor vanaf zo'n half gas meer dan 12V en bij 3/4 gas zo'n 14V. Bij volgas meer dan dat en ik was ook bang voor een kokende accu maar tot op heden daar geen problemen mee gehad. Naast de elektrische start verder aan boord nav. verlichting, een paar interieurlampjes en een marifoon. In de praktijk levert de motor voor mij over het seizoen genomen voldoende stroom om de accu vol te houden, en ik motor niet bijzonder veel maar gezien het bootgewicht wel met gemiddeld een redelijk hoog toerental. Uiteraard hangt e.e.a van je gebruik af maar ik zou het eerst eens een tijd proberen alvorens zonnepanelen te installeren ...

Als je de waarden precies wilt weten kan ik ze nog wel eens meten, ter vergelijking.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 09:47 #728850

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
It Paradyske schreef :
Je meet denk ik de RMS waarde, is er eens kijken en condensator tuss n voor de piekwaarde.
+1
Als je 12V meet, kan de piekspanning veel hoger zijn (waarschijnlijk iets van 1.414x hoger dus 16.9V)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 09:55 #728856

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
zapp schreef :
Nog even een korte toelichting:
Ik heb de spanning gemeten met draaiende motor, de accu was niet aangesloten.

Ik heb dus gewoon op de draden gemeten die naar de accu zouden gaan, en daar moet je toch dik boven de 12 volt hebben om de accu te laden.

Ik ga vandaag (of morgen) de brugcel er eens uitschroeven en doormeten. Ook interessant is om de (wissel-)spanning te meten die direct van de laadspoel komt.

Wordt vervolgd

voordat je je halve motor uitelkaar haalt zou ik nog een gaan meten met een aangesloten accu.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 10:01 #728858

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Kijk uit met het meten van de wisselspanning van een onbelaste 'lichtspoel'. Die kan onverwacht hoog zijn! Zelfs zo hoog dat de gelijkrichter geschikt moet zijn voor 10 tot 20 maal de nominale spanning (in jouw geval 12V en een gelijkrichter geschikt voor 120 of 250V)
Het 'zonder accu' (of zonder belasting) laten draaien van de bbm kan de gelijkrichter makkelijk vernielen tenzij er een 'suppressor' is ingebouwd. Dit is voor de moderne bbm min of meer standaard geworden.
Verder zijn de meeste Digitale MultiMeters 'ingericht' op metingen rond de 50Hz. Dat hoeft niet gelijk te zijn aan de frequentie van de stroom die uit de lichtspoel komt. "What you see might not be what you get"!
'Vroegah' leverde de lichtspoel van een bromfiets ca 30W bij 6V bij ongeveer 4000 toeren per minuut. Als de motor minder toeren maakte, ging de koplamp flauwer branden en werd dus minder vermogen opgewekt. Bij 12V spreek je dan van ca 2,5A als laadstroom en dat is voor een 100Ah accu niet meer dan 'jeuk'. Je moet al tenminste 20 uur varen om 50Ah aan lading in je accu te stoppen. Een 40W zonnepaneeltje is al effectiever dan de lichtspoel van de bbm (overdag natuurlijk).
Alleen nachts ben je beter af met de lichtspoel van de bbm.
Het zou mooi zijn als je bij 13,8V 2A kunt onttrekken aan de lichtspoel (gelijkstroom). Dat is zo'n 27W. Een lampje uit een remlicht van een auto vraagt 21 tot 25W. (Een zogenaamd stoomlicht doet dat ook). Zonder accu moet een dergelijk lampje gewoon goed en fel branden op de lichtspoel van je bbm. Over de lamp moet je dan rond de 12V kunnen meten.
Brand het lampje zwak, dan levert de lichtspoel onvoldoende vermogen. Dat kan het ontwerp zijn (een kleine lichtspoel) maar ook betekenen dat er iets kapot is. 'Kapot' in bbm's betekent meestal geoxideerde contacten, maar geheel of gedeeltelijke draadbreuk komt ook veel voor.
Met een lampje van 12V 25W kun je goed testen zonder de invloed van de accu. Het is geen 'four digit' meting, maar geeft een goede indicatie van waar de 'ellende' zit en is niet gecompliceerd.

Groeten, Peper.

P.S. Je ziet dat ik niet alleen een 'romanschrijver' ben! ;)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 12:34 #728941

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Een losse spoel is op DC niet goed te meten, met verschillende meters kan je heel verschillende resultaten krijgen, er is maar 1 manier aansluiten op een accu, dan is de meter verlost van de rimpel die op het DC signaal staat bij een losse spoel, de frequentie van de rimpel en de mate van gasgeven kan menig multimeter behoorlijk foppen met veel variatie in de uitkomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu met BB-motor 24 apr 2016 13:03 #728952

It Paradyske schreef :
Je meet denk ik de RMS waarde, is er eens kijken en condensator tuss n voor de piekwaarde.

Wat heeft mijn telefoon er nou weer van gemaakt? Sorry blijkbaar vergeten na te lezen..

Je meet denk ik de RMS waarde, zet er eens een condensator tussen voor de piekwaarde. Tijdens de pieken laadt de motor namelijk wel, alleen laat je meter een gemiddelde zien, en lijkt het er op dat ie niet laadt.
Ook de laadstroom meten is natuurlijk een goede gewoonte...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl