Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 03 mei 2016 13:50 #731961

  • Tjurd
  • Tjurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hoi hoi,

Sinds een tijdje zijn wij eigenaar van een Beneteau Oceanis 430, de komende jaren zullen wij het schip gereed maken voor een lange reis, waarheen, hoelang etc. blijft voor ons vrij :)

De koelkast van de boot is uitgerust met een (airco) pomp die aangesloten zit op een evaporator in de koelkast. Er zit tevens nog een evaporator in de koelkast die vervolgens aangesloten is op de klasieke koelcompressor.
De (airco) pomp is stuk, maar wellicht makkelijk te vervangen voor een exemplar van een auto, vullen en gaan.

Nu de vragen :):
-Waarom is deze boot (naderhand) uitgerust met een motor aangedreven koelpomp?
-Is dit handig voor ons doel, lange (wereld) reis, veel zeilend etc. of beter demonteren "keep it simple"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 03 mei 2016 14:36 #731972

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
De boot is waarschijnlijk uitgerust met een extra pomp op de motor, omdat dit energie uit de service accu spaart. De voorwaarde is dan wel dat je redelijk wat op de motor vaart. Dit zal voor een zeilboot op groot water minder het geval zijn en het nut van een dergelijke extra voorziening is daarmee minder groot.

Of 'KISS' hier te prefereren is, hangt af van de grootte van de service accu, de stroom opname van de compressor en of de service accu onderweg (niet in de haven) makkelijk te laden is.
Een dubbel systeem geeft natuurlijk wel meer redundancy, maar als je op de motor moet varen om de service accu op te laden en meteen de koelkast af te koelen, span je het paard m.i. achter de wagen.
Voor een goede invulling van je vraag moet je het gemiddeld dagelijks gebruik van elektrische energie bepalen, hierop de accu afstemmen en dan zien hoe je die accu 'onderweg' kunt opladen (hydrogenerator, zonnepanelen, dynamo van de motor en/of windmolen).
Zonder die beschouwing kan ik wel wat roepen (doe ik wel vaker :pinch: ), maar dat raakt dan kant nog wal.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 04 mei 2016 11:27 #732313

  • Tjurd
  • Tjurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Ok top bedankt voor je uitleg.

Ik heb begrepen op een ander forum dat motor aangedreven koelkasten vroeger vaaral als warm broodjes verkocht warden gezien de oude compressor koelkasten veel stroom namen. Dit is klaarblijkelijk met de huidige koelkast compressoren aanzienlijk verminderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 04 mei 2016 13:35 #732336

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Één van de redenen dat het energieverbruik van moderne koelkasten minder is, is vooral de verbetering van de isolatie en de afdichting van de deur. Hierdoor is het energieverbruik bijna geheel beperkt tot het afkoelen van de dingen die je in de koelkast zet en het aantal malen dat je de deur open en dicht doet. Het is daarom verstandig de dingen die je in de koelkast zet al zo koud mogelijk te houden.

Je hebt een koelkast aan boord die, gezien de aanwezigheid van een extra verdamper, niet heel erg rendement vol is... Een nieuwe koelkast zou zijn geld kunnen verdienen door een beter rendement (verbeterde sluiting en isolatie). Daarbij komt dan ook dat je met een nieuwe (niet versleten) koelkast de gehele bedrijfszekerheid verhoogd.
Ik kan geen kosten/baten analyse voor jou maken, maar denk er wel eens over na.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 05 mei 2016 06:58 #732477

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Voor je gaat slopen, eerst maar eens meten. Hoeveel gebruikt de accu-gestookte koelkastmotor. En wat zou een nieuwe opleveren? Waar is nog winst te behalen qua isolatie?

Dat soort dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 05 mei 2016 19:35 #732586

Ik zou het ook af laten hangen van toegankelijkheid van je motor. vaak hangen deze pompen aan de voorkant, en schermen alle andere onderdelen af. In sommige gevallen is het bijna niet mogelijk om iets simpels als een V-snaar of impeller te vervangen zonder eerst een hele brei van pompen en leidingen te verwijderen. Alleen dat zou al een reden voor me zijn om het niet te doen. Maar die situatie verschilt van boot tot boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor aangedreven koelkast pomp Ja/Nee 05 mei 2016 20:27 #732609

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
En om nog een inzicht te geven voor jouw overweging: ik heb met een Waeco CU55 compressor- en verdamperset en een koelkast van ongeveer 80 liter, volledig geisolleerd met 50mm PIR platen rondom een uurverbruik van ongeveer 1,3 Ah.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl