Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: SeatalkNG

SeatalkNG 15 mei 2016 03:33 #735152

Toch nog maar even de vraag herhalen..

Kan ik van een STNG backbone kabel, een "Y"kabel maken zonder funktie verlies?
En hoe zit het dan met de eind weerstand. ????

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 03:34 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 04:36 #735153

Hoe lang worden de 3 poten van de Y en waar komen de 2 afsluitweerstanden? De poot zonder afsluitweerstand wordt technisch een spur-deel.

Ik verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen; wellicht ook afhankelijk van busload en LEN/stroomopname.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 08:17 #735186

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Volgens mij moet jouw vraag anders zijn....
"Ik wil dit-en-dit met elkaar samen laten werken in een SeatalkNG netwerkje....hoe doe ik dat?"

Zal wellicht op een andere manier kunnen omdat Y-splitsingen voor zover ik wert niet voorkomen in een SeatalkNG netwerk. Het is altijd doorverbinden of gebruik maken Backbone- en Spurkabels, T-splitsingen en de STNG-5. daar zou je toch alle mogelijke verbindigen mee moeten kunnen maken.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 08:17 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 08:27 #735190

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Nee, je kan er geen Y splits in maken, backbone moet 1 'bus' zijn.. Er zijn wel mogelijkheden om meerdere malen te voeden, maar bus loopt als 1 geheel...

Raymarine heeft een verschillende backbone en spur kabel, om het 'compatible' te houden met oude apparatuur. Normaal zijn backbone en spur zelfde kabels, en wordt het verschil gemaakt hoe het is aangelegd.

Om jouw vraag te beantwoorden, is dit mogelijk? Ja, met een multiport.

Ik ken alleen van Maretron www.navstore.com/electronics/n...nnections-nmea-2000/

Specs: www.maretron.com/products/pdf/...ulti%20Datasheet.pdf

Ja kan een speciale spur kopen, van T-stuk naar multiport, maar is standaard alleen in kleine uitvoering www.raymarine-shop.nl/index.ph...h&filter_name=A06045

Je kan ook backbone doortrekken...

Brgds, Robert

PS Speciale aanbieding :-) www.zeilersforum.nl/index.php/...stng-nmea2000#733159
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 08:28 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 09:08 #735199

Enige verschil tussen spur en backbone is dat de backbone aan beide uiteinden is afgesloten met een 120 Ohm weerstand. (Behalve die twee aflsluitweerstanden) staat alles parallel...

Die mooie kastjes hierboven bevaten geen enkele waardevolle intelligentie behalve een mooi kerstboom-ledje. Je kunt net zo goed de normale T-connectoren gebruiken.

Maar zoals Vinni vraagt: vanwaar je vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 09:32 #735214

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Nachtvlinder schreef :
Enige verschil tussen spur en backbone is dat de backbone aan beide uiteinden is afgesloten met een 120 Ohm weerstand. (Behalve die twee aflsluitweerstanden) staat alles parallel...

Die mooie kastjes hierboven bevaten geen enkele waardevolle intelligentie behalve een mooi kerstboom-ledje. Je kunt net zo goed de normale T-connectoren gebruiken.

Zie nu ook dat er geen hardware in zit, maar dat betekent dus dat je op een spur meerdere devices kunt aansluiten en dus serie naar de backbone (trunk) kan..

www.maretron.com/products/cabling.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 09:39 #735220

roberteb schreef :
dat betekent dus dat je op een spur meerdere devices kunt aansluiten en dus serie naar de backbone (trunk) kan

Ja, "mag" officieel niet, maar bv de B&G Triton MFD's kun je aan de achterkant gewoon doorlussen (de "T" is als het ware in het apparaat geïntegreerd). Electrisch staan alle aangesloten apparatuur gewoon parallel. Die afsluitweerstanden doen op HF gebied natuurlijk wel iets (weet WnW of Belerion II vast preceies). Wanneer dat belangrijk wordt, weet ik niet, maar met die backbonetjes van ons van max 20 m en 5-10 aangesloten apparaten zal het wel meevallen denk ik - gevoelsmatig dus zonder enige garantie ;)
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 09:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 21:20 #735441

Nachtvlinder schreef :
Enige verschil tussen spur en backbone is dat de backbone aan beide uiteinden is afgesloten met een 120 Ohm weerstand. (Behalve die twee aflsluitweerstanden) staat alles parallel...

Dan maakt (zoals opgemerkt) het dus eigenlijk niet uit zo'n Y-splitsing.
Toch veranderd het gedrag van het netwerk als er een derde afsluitweerstand wordt gebruikt.
Bij mij geeft de GP130 (als enige) geen bericht meer??
haal ik de derde afsluit weerstand weg, werkt de gps naar behoren (ik krijg gewoon m'n positie) maar toch vind ik hem niet meer terug in de apparatenlijst

Nachtvlinder schreef :
Maar zoals Vinni vraagt: vanwaar je vraag?

ik was doende een aftakking te maken naar m'n radarbeugel, waar (naast m'n AIS-gps antenne en een eigen N2k b(r)ouseltje) de GP130, PB150 en de EV1 geplaatst zijn.
Maar liep tegen de problemen aan met wel of niet een afsluitweerstand te plaatsen.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 21:21 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 15 mei 2016 21:26 #735442

Er mag maar 1 backbone zijn en deze moet 2 (niet meer en niet minder) afsluitweerstanden hebben: aan elk eind 1.
Lukt het niet je aan deze topologie te houden? Waarom niet? Kom je in de problemen qua maximaal toegestane spurlengte of hebben enkele van je apparaten een geintegreerde afsluitweerstand, daar waar je die niet zou willen hebben?
Laatst bewerkt: 15 mei 2016 21:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 16 mei 2016 15:49 #735616

Nachtvlinder schreef :
Er mag maar 1 backbone zijn en deze moet 2 (niet meer en niet minder) afsluitweerstanden hebben: aan elk eind 1.
Lukt het niet je aan deze topologie te houden? Waarom niet? Kom je in de problemen qua maximaal toegestane spurlengte of hebben enkele van je apparaten een geintegreerde afsluitweerstand, daar waar je die niet zou willen hebben?

Nee niets van dat alles.

gewoon luiigheid, om de kabel weer volledig te verleggen.

Maar het heeft mij wel wat dieper tot denken en evaluatie gebracht dan ik aanvankelijk verwachte.
De afsluitweerstand,(tussen TX & RX) is een weerstand die wordt gebruikt om een data-transmissielijn met de karakteristieke impedantie af te sluiten. Met deze afsluiting wordt getracht de reflecties van het signaal te minimaliseren.

Als ik goed naar de N2k kabelopbouw kijk, zie ik:

1 Shield Cable Shield Bare drain wire
2 NET-S +12v Device power Red wire
3 NET-C Device Ground Black wire
4 NET-H Dominant high signal White wire
5 NET-L Dominant low signal Blue wire

en bij StNg komt daar nog een gele draad bij (seatalk carier)

Dit vind ik terug in zowel de Backbone als in de Spur.

Dat komt er eenvoudig gezecht op neer dat zolang ik de draad diameter (ik heb geen fabrieks- gebonden kabels aan boord) en spanningval respecteer ik gewoon een "gelast" netwerk kan opbouwen zolang ik er maar geen lus van maak.

Dit heb ik dan ook vandaag bewerkstelligd, en functioneert naar behoren.

Het GP130 probleem bleek bij controle van de bekabeling een koude las in een verbinding te zijn.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 14:47 #895637

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Ik kaap dit topic even, heb namelijk ook een vraag over de bekabeling.
Sinds gisteren in het bezit van een i50 diepte, log en windset maar ik vraag me af:
Kan ik de spurkabels “doorlussen” op de meters (zitten ook twee aansluitingen op) of moet ik deze afzonderlijk met een verdeelblok op de backbone aansluiten? Als ik alles door kan lussen op de meters heb ik maar 1 splitter nodig. Anders moet ik nog een verdeelblok aanschaffen.
Ik kan het uit de schema’s van Raymarine niet echt terug vinden.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 14:57 #895639

Het MAG officieel niet, het KAN in de praktijk vaak wel. Het feit dat je klokjes deze doorlusmogelijkheid hebben is ook een hint in die richting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 14:59 #895640

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Ik vond het ook vreemd dat de mogelijkheid er is, maar dit nergens omschreven staat.
Vandaar de twijfel
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 15:05 #895645

Pssst niet verder vertellen, maar bij N2K kun je zelfs de backbone via zo'n repeater laten lopen. Bij STng laten de stekkertjes dat niet toe.

Nogmaals officieel mag dit niet, maar electrisch staat alles in je netwerk parallel en zal het voor onze mickymouse toepassingen wel goed gaan. De DeviceNet norm is geschikt voor honderden meters.

Gewoon proberen en netjes afsluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 18:47 #895708

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
delaat72 schreef :
Kan ik de spurkabels “doorlussen” op de meters (zitten ook twee aansluitingen op) of moet ik deze afzonderlijk met een verdeelblok op de backbone aansluiten?
Ja, dat kan. Het stond eerder wel op de site en in de handleidingen, maar omdat het afwijkt van de N2k norm en Raymarine bij nader inzien toch graag gecertificeerd wilde worden vermelden ze dit niet meer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 19:42 #895724

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Bedankt voor de antwoorden!
Ik ga ze “doorlussen”.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 19:55 #895726

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Kees, je bedoelt zoals op dit overzicht positie 1 en 2.
Staat nog steeds op de site van Raymarine in de handleiding die je kan downloaden.


Laatst bewerkt: 29 nov 2017 19:57 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 20:15 #895730

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Hoi Bram, die afbeelding zag ik ook maar het gaat bij mij om positie 14, 15 en 16.
Ik kan (kon) niet inschatten of dit hetzelfde is als positie 2.
Inprincipe zijn het wel display’s maar zitten er ook gevers op aangesloten.
Dus vroeg ik me daarom weer af, waarom staat dat dan nergens afgebeeld of vermeld in de omschrijving. :unsure:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 20:30 #895732

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Oke, snap nu wat je bedoelt. Ik had alle displays qua aansluiten op één hoop gegooid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 21:01 #895739

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Misschien denk ik ook te moeilijk hoor, maar daar is dan weer dit mooie forum voor. :laugh:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 29 nov 2017 21:51 #895745

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Nu wel jou situatie gevonden.

Laatst bewerkt: 29 nov 2017 21:51 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 30 nov 2017 05:52 #895760

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Dankje Bram!
Waar heb je dit nu weer gevonden?
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 30 nov 2017 07:24 #895777

Zie je wel, ze doen maar wat daar bij RM ;)


Is die masttopunit óók een smart N2K sensor, of praat die analoog met klok nr. 2? Indien een smart sensor, dan loopt de backbone de mast in (via die repeaters...) en dient daar afgesloten te worden met een 120 Ohm weerstand - meestal geintegreerd in masttopunit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 30 nov 2017 12:13 #895863

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 516
De masttop is een analoge unit die je via een klokje of een iTC-5 op Seatalk(NG) aangesloten zit. Zelfde voor de diepte en log overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SeatalkNG 30 nov 2017 17:16 #895930

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
delaat72 schreef :
Dankje Bram!
Waar heb je dit nu weer gevonden?

Hier in de handleiding van de i70s
blz. 48
raymarine.app.box.com/s/migi87...sv/file/167404355920
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 17:18 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl