Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten?

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 08 mei 2016 19:18 #733151

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Mijn Honda BBM heeft een laadregelaar die 12V DC met 5A zou moeten leveren zodat de accu kan worden geladen.
Als ik de beide polen meet met een voltmeter, geeft deze aan dat er tussen de 5.7 en 6.2 geleverd wordt. Die waardes krijg ik zowel te zien als ik de meter op AC zet, als op DC (Op DC iets lager, dan krijg ik ongeveer 5.8 te zien). Dit had ik niet verwacht en lijkt me niet goed.
Wat zou ik verder nog kunnen bekijken/meten om te achterhalen wat er defect is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 08 mei 2016 20:34 #733190

Zeker niet in orde als er AC uit je lader komt!
Op AC (wisselstroom/spanning) moet hij nul geven.

Niet meer gebruiken tot je weet wat er mis is want dat lijkt me niet goed voor de accu.

- Hoe heb je gemeten? Over de accupolen? en op Volt (V) bereik?
- Accu wel goed? Wat meet je (V) over de polen van de accu zonder lader?

Groet
bas

XanderB schreef :
Mijn Honda BBM heeft een laadregelaar die 12V DC met 5A zou moeten leveren zodat de accu kan worden geladen.
Als ik de beide polen meet met een voltmeter, geeft deze aan dat er tussen de 5.7 en 6.2 geleverd wordt. Die waardes krijg ik zowel te zien als ik de meter op AC zet, als op DC (Op DC iets lager, dan krijg ik ongeveer 5.8 te zien). Dit had ik niet verwacht en lijkt me niet goed.
Wat zou ik verder nog kunnen bekijken/meten om te achterhalen wat er defect is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 08 mei 2016 21:21 #733204

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Ik durf hem inderdaad niet meer aan te sluiten, maar de vorige eigenaar heeft hem altijd zo aangesloten. Ik heb hem nu losgekoppeld en de accu laad ik nu alleen met een victron 15A acculader. De accu over de Polen geeft 13.29 aan als de accu een dag opgeladen is en ik de lader van de walstroom haal.
Als de lader op 230 is aangesloten meet ik 13.34 over de polen.

De motor heb ik gemeten terwijl hij niet is aangesloten op de accu. Ik meet dan rechtstreeks op de plus en min die anders naar de accu zouden gaan. Inderdaad op V bereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 09 mei 2016 04:42 #733221

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dat klinkt alsof de laadspoel niet goed is: je meet te weinig volt. Als de spanningsregelaar apot zou zijn, meet je juist teveel, want die regelt normaal gesproken de spanning omlaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 09 mei 2016 07:02 #733247

Apae schreef :
Dat klinkt alsof de laadspoel niet goed is: je meet te weinig volt. Als de spanningsregelaar apot zou zijn, meet je juist teveel, want die regelt normaal gesproken de spanning omlaag.

Ik weet het niet.
Als ik het goed begrijp meet Xander de spanning op de lader ZONDER accu erop aangesloten. Dat levert een onbetrouwbare meting op (zie hieronder) en is bovendien heel slecht voor je regelaar.

De lader regelt de stroom. Als er geen accu is aangesloten dan kan er geen stoom lopen. Dat ding gaat compleet in de war raken en niet meer weten wat hij moet regelen.
Er kan van alles gebeuren, misschien 'regelt' hij continue van boven naar benden en meet je daarom AC.

Ik zou toch eens met een accu meten, eventueel een 7A zekering ertussen. Deze meting is onbetrouwbaar en zegt niets.

Je accu gaat niet gelijk kapot. Van lang overladen of op AC staan wel, maar niet van 20 sec als jij even meet.

Alles aansluiten maar motor nog niet aan, meter eroverheen op DC, je meet dan dus 13.2 of zo. Dan starten en kijken wat hij doet. Als hij dan zakt ver onder de 12 gelijk alles afzetten en afkoppelen.

Normaal zou je ook 13.4 of zo moeten meten. Probeer dan nog eens AC, zou me verbazen als er dan geen nul uitkomt

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 09 mei 2016 13:04 #733359

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Dat snap ik toch niet helemaal. Mijn accu is nu vol. Als ik de motor aansluit en dan ga meten, dan meet ik toch gewoon wat de accu op dat moment geeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 09 mei 2016 13:15 #733361

Niet als de regelaar stuk is want dan gaat hij de accu proberen te overladen.

Als je de accuspanning meet dan doet de lader niks en kan hij ook je accu niet kapot maken.

Er kunnen in principe maar 2 dingen gebeuren die slecht zijn voor je accu:
- De lader overlaad, dan zie je een te hoge spanning. Dit zie je gelijk en dan kan je alles afzetten.
- De lader trekt veel stroom, dan moet je de spanning in elkaar zien zakken. Als je hier bang voor bent zou ik even een 7A zekering in serie zetten, die blaast er dan wel uit.

Als de zekering blijft zitten, en je meet een stabiele spanning dan is er iig niks dat je accu stuk kan maken, waarmee nog niet gezegd is dat de lader het doet natuurlijk...

Mocht je lader idd een AC geven dan is het verhaal allemaal wat lastiger te interpreteren maar je zal ook dan echt geen stabiele 12.8V op de accu meten of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 10 mei 2016 09:42 #733733

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Ok, ik heb zojuist de motor op de accu aangesloten en eea doorgemeten. Met motor aan een motor uit meet ik 13.28 volt en 0 Ampère. Stationair of volgas maakt ook niet uit. Er gebeurt dus niets.

Losgekoppeld meet ik wel weer tussen de 4 en 6 volt direct op de accu.

Dezelfde meetmethode op de Victron acculader geeft met aangesloten lader 14.2 volt en 2A wat langzaam terugzakt naar 0,5A.
Acculader los en de spanning loopt direct terug naar 13.28

De meetmethode klopt dus wel. En mijn accu lijkt niet heel erg goed, en de laadregelaar van de motor doet het dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 10 mei 2016 15:58 #733893

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tenzij je accu al bomvol zit. Dan is het de bedoeling dat de regelaar euuuhhh.....terug regelt.

Vroeger had ik Yamaha 8pk High Thrust met laadspoel. Regelde ook keurig terug na een tijdje, als de accu weer vol was. Als de accu vol was bij het starten ging dat binnen een paar minuten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 10 mei 2016 17:53 #733946

XanderB schreef :
Ok, ik heb zojuist de motor op de accu aangesloten en eea doorgemeten. Met motor aan een motor uit meet ik 13.28 volt en 0 Ampère. Stationair of volgas maakt ook niet uit. Er gebeurt dus niets.

Dus is je accu vol en je lader ok...?
XanderB schreef :
Losgekoppeld meet ik wel weer tussen de 4 en 6 volt direct op de accu.

??? he?
tussen de 4 en 6V op de accu? Ik dacht dat je 12.zoveel volt had op je accu?

Wat bedoel je precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 10 mei 2016 19:00 #733971

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Sorry, op de motor 4tot 6 volt. Aangesloten op de accu gebeurt er helemaal niets.
Een conclusie kan inderdaad zijn dat er dan niks te laden valt, maar de Victron lader gaat er anders mee om als ik die aansluit: die vindt de 13.28 te laag en gaat 5 minuten bulk laden op 14.x volt om daarna terug te schakelen naar floating.

Aangezien de motor nul verschil toont of hij nu wel of niet is aangesloten, verwacht ik dat dit niet goed is.

Wat is de volgende stap? Accu deels ontladen en dan nogmaals meten of de motor iets gaat leveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 10 mei 2016 19:39 #733990

XanderB schreef :
Sorry, op de motor 4tot 6 volt. Aangesloten op de accu gebeurt er helemaal niets.
Een conclusie kan inderdaad zijn dat er dan niks te laden valt, maar de Victron lader gaat er anders mee om als ik die aansluit: die vindt de 13.28 te laag en gaat 5 minuten bulk laden op 14.x volt om daarna terug te schakelen naar floating.

Aangezien de motor nul verschil toont of hij nu wel of niet is aangesloten, verwacht ik dat dit niet goed is.

Wat is de volgende stap? Accu deels ontladen en dan nogmaals meten of de motor iets gaat leveren?

Zoiets ja. Tijdje een lampje erop laten branden of zo.
Die victron lader werkt heel anders, daar zit veel meer regel-elektronica in. Die probeert wat en kijkt wat er gebeurd.
De lader van je motor wil gelijk beslissen wat te doen, maar goed, 4-6 V zonder accu is idd wel vreemd. Zou eerder verwachten dat hij naar max spanning gaat om te proberen er wat stroom door te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 11 mei 2016 19:38 #734317

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Vanavond heb ik de accu in een uur met 3,5A naar 12,48V gebracht. Mijn gevoel zegt dat dat veel te snel is en dat de accu z'n beste tijd heeft gehad, maar dat terzijde.

Ik heb de motor op de accu aangesloten en gestart. De accu bleef 12.48 aangeven, dus mijn eerdere test is bevestigd: de motor doet niets qua laden.

Omdat ik geen idee heb waar ik nu verder moet zoeken heb ik foto's gemaakt van alles waar elektriciteit lijkt te zijn.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 11 mei 2016 20:01 #734325

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De gelijkrichter zie je hier




controleer de 15A zekering in de rode draad, zwarte rubber in houder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 15 mei 2016 19:16 #735405

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
In de rode draad zit een 5A zekering die er nog goed uitziet. Wat kan ik verder nog bekijken?


Laatst bewerkt: 15 mei 2016 19:17 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 15 mei 2016 23:04 #735453

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Trek de stekkertjes eens los van de blauwe draden, meet tussen de 2 blauwe draden die naar de laadspoel gaan, Ohms, moet een bijna kortsluiting zijn, motor vervolgens starten en op AC meten. beide OK gelijkrichter defect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 16 mei 2016 06:50 #735476

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Wanneer is het Ok? Als k tussen de beide blauwe draden een lage weerstand meet? En de AC hoger dan 14?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 16 mei 2016 12:40 #735584

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
AC zal flink hoog zijn bij een beetje gas geven, hoeveel ?? op open draden en wat toeren kan dat zo oplopen tot 50 a 70 Volt AC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 18 mei 2016 05:59 #736124

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
XanderB schreef :
In de rode draad zit een 5A zekering die er nog goed uitziet. Wat kan ik verder nog bekijken?
De kans is groot dat die zekering nog goed is (omdat die er nog goed uit ziet) maar ik zou die zekering ook even doormeten.
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 18 mei 2016 06:31 #736135

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Jouw Honda BBM (BF100/ BF75 met CDI) heeft een laadspoel en daarna een gelijkrichter.
Er zit geen regelaar in.
Stuur me even een PM met je email-adres dan stuur ik je via WeTransfer een linkje voor het volledige werkplaatsmanual van de motor.
Daar staan schema's en foutzoekprocedures in.

Houdt er wel rekening mee dat de "gelijkspanning" die de BBM levert een "omgeklapte" sinus is en meting van de hoogte erg lastig.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2016 06:33 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 18 mei 2016 07:44 #736158

Dat zou de uitslag op AC verklaren maar is wel een beroerd design voor een accu lader lijkt me...
omega schreef :
Jouw Honda BBM (BF100/ BF75 met CDI) heeft een laadspoel en daarna een gelijkrichter.
Er zit geen regelaar in.
Stuur me even een PM met je email-adres dan stuur ik je via WeTransfer een linkje voor het volledige werkplaatsmanual van de motor.
Daar staan schema's en foutzoekprocedures in.

Houdt er wel rekening mee dat de "gelijkspanning" die de BBM levert een "omgeklapte" sinus is en meting van de hoogte erg lastig.

Grt Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 18 mei 2016 09:40 #736193

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Een goede acculader (zoals b.v. een Victron) heeft een lading intelligente electronica aan boord die de accuspanning controleert en daarop de laadstroom continue aanpast.
De BBM zal de accu alleen kunnen opladen als de laadspanning hoger is dan de accu spanning.
Daarbij komt dat de BBM laadspanning direct afhankelijk is van het toerental.
In jouw geval zou het best kunnen zijn dat de accu vol is en het toerental te laag is om nog een laadstroom in de accu te krijgen.
Ik zou eerst de accu wat leeg trekken totdat de onbelaste spanning in de buurt van 12 volt komt (niet lager !) en dan meten of de BBM laadstroom genereert.

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2016 09:41 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 18 mei 2016 20:44 #736396

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
De AC spoel genereert een toerenafhankelijk vermogen, wat resulteert in een toerenafhankelijke laadstroom die zich weinig of niets van de accuspanning aantrekt. Blijft ook gewoon doorladen als de accu vol is, maar omdat het maar een paar Ampere is kan dit voor een doorsnee lichtaccu weinig kwaad. Zou zelfs kunnen dat die het lekker vindt want bij mij is de accu(56Ah) tenminste 11 jaar oud en nog prima, met een Mercury Sailpower, veel draaiuren en zeer weinig verbruik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadregelaar BBM kapot? Hoe doormeten? 21 apr 2020 14:39 #1149868

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
De selva 5 pk, elektrisch gestart, geeft 0,05 volt laadspanning. Gelijkrichter van de winter vervangen. Dat was het dus niet.
Ik denk dat de laadspoel kapot is. Kan ik die zelf vervangen of kan ik dat beter laten doen? Is het een dure reparatie?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl