Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug?

Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 31 mei 2016 14:38 #740717

  • Snijdor
  • Snijdor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Hallo,

Mijn acculader is overleden, deze laadde icm met een diodebrug een start een service accu.
Mijn vraag is of er voordelen zijn van een acculader met 2 uitgangen tov bovenstaande copstelling?

Alvast bedankt!

Gr, Erik
Laatst bewerkt: 31 mei 2016 14:38 door Snijdor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 31 mei 2016 14:55 #740727

een twee kanaal acculader lijkt me meest geschikt..
die sensen rechtstreeks de accuspanning en passen de laadcurve daar op aan. Dat gaat volgens mij optimaal rechtstreeks op de polen en niet via de diode/ fet scheider.
Ik heb overigens alleen een acculader op mijn service accu zitten. de startaccu wordt uitsluitend benut om te starten (omschakelbaar igv nood).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 29 aug 2016 14:08 #763240

  • Snijdor
  • Snijdor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Hi,

Ik heb dus inderdaad een acculader voor 2 accu's aangeschaft (Mastervolt 12/15-2) en de diode verwijderd. Echter sindsdien geeft de victron battery monitor een negatieve stroom ook wanneer alles uit staat.
De accu's worden wel degelijk geladen.
De dynamo laadt neem ik aan ook beide accu's op, als hier geen diode op staat dan kan er een stroom gaan lopen.
Wij heeft er een multi acculader + diode + accumonitor en wil zijn schema met mij delen?
(ik ben er zelf ook één aan het maken)

Inmiddels mijn eigen schema ook af (zie bijlage: schema Rana). Bijgevoegd ook de schema's van diode / lader / monitor. Feitelijk deze samen proberen te voegen tot 1 schema :)
(Op dit moment heb ik dus de diode er niet in zitten)


Alvast dank

Gr, Erik
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 14:48 door Snijdor. Reden: eigen schema getekend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 29 aug 2016 22:22 #763511

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Ik stond voor dezelfde keuze. Acculader met enkele uitgang overleden en toen een Victron Bluepower 30/3 geïnstalleerd. Dus 3 uitgangen, waarvan 2 aangesloten op startaccu en Service accu. Dit werkt zeer goed en ik zie dan ook geen reden voor een diode brug.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 30 aug 2016 00:34 #763515

Een diode brug hoort tussen generator en accu's te zitten, niet tussen walstroom en accu's.
In de wal lader is dat al gescheiden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 30 aug 2016 05:50 #763524

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Mijn oude Mastervolt acculader (aangesloten op start- en serviceaccu via een diodebrug) is net overleden. Heb nu een Victron 30/3 besteld, die ik gescheiden de start- en serviceaccu wil laten opladen zonder de diodebrug. In de oude situatie laadden de accu's nooit 100 procent door de spanningsval over de diodes. De lekstroom naar de Victron in uitgeschakelde toestand zou volgens specificatie te verwaarlozen zijn. De alternator is bij mij via een scheidingsrelais aangesloten, bij lopende motor laadt eerst de startaccu, als die geladen is worden de startaccu en de serviceaccu parallel geschakeld en gezamenlijk geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 30 aug 2016 21:01 #763834

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Voordeel van twee uitgangen is dat je twee accu's goed kunt laden zonder diodebrug.
In de winter thuis in de schuur b.v.

En geen spanningverval. (alhoewel dat bij sommige diodebruggen te verwaarlozen is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 31 aug 2016 11:00 #764011

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
CeesS schreef :
Mijn oude Mastervolt acculader (aangesloten op start- en serviceaccu via een diodebrug) is net overleden. Heb nu een Victron 30/3 besteld, die ik gescheiden de start- en serviceaccu wil laten opladen zonder de diodebrug. In de oude situatie laadden de accu's nooit 100 procent door de spanningsval over de diodes. De lekstroom naar de Victron in uitgeschakelde toestand zou volgens specificatie te verwaarlozen zijn. De alternator is bij mij via een scheidingsrelais aangesloten, bij lopende motor laadt eerst de startaccu, als die geladen is worden de startaccu en de serviceaccu parallel geschakeld en gezamenlijk geladen.
Bij onze Elan 333 met Yanmar 2GM20 is dit precies zo geïnstalleerd. Werkt prima i.c.m. een Victron 12/30 (3) met 3 uitgangen, waarvan ik 2 gebruik.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 31 aug 2016 11:02 #764012

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Saeftinghe schreef :
Een diode brug hoort tussen generator en accu's te zitten, niet tussen walstroom en accu's.
In de wal lader is dat al gescheiden
Dat is alleen het geval als je een kader hebt met 2 of meer uitgangen. Anders werkt een diode brug prima hoor.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Acculader voor 2 accu's of enkelvoudige met brug? 31 aug 2016 11:30 #764027

Mogelijk niet duidelijk genoeg geformuleerd wat ik bedoel, opnieuw:

Een goede walstroomlader moet weten of er een accu aangesloten is, wanneer er een diode tussen zit, voelt hij geen accu spanning. En laadt niet.
Kan hij meerdere accu´s gelijktijdig laden dan is die scheiding intern geregeld.

Een Diodebrug/relais verdeeld de GENERATOR stroom over de accu´s.
Ook hier moet informatie van accu spanning buiten om de diodebrug naar de generator regelaar gaan, anders wil die niet op gang komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl