Beste Allemaal,
Inmiddels ben ik bezig met het project maar er waren/zijn nog wat (noodzakelijke) veranderingen nodig , daar de vorige eigenaar van het schip ontzettend met de bedrading heeft zitten te rommelen.
Zo heb ik dus twee wisselstroomdynamo's ieder van 70A, waarbij de ene dynamo een originele externe (elektronische) laadregelaar heeft en op de andere dynamo ( waarvan de elektronische laadregelaar waarschijnlijk defect was) hebben ze er een (mechanische) laadregelaar opgezet. Daarnaast hebben ze dan notabene beide B+ polen van de dynamo's parallel op de +pool van de accubank gezet! De dynamo's laden weliswaar , mijn accuspanning staat onder het varen op 14,3V ( digitaal gemeten) maar de mechanische aanwijsinstrumenten op het paneel geven resp. 11,5 en 12V aan met een laadstroom welke ik nog nooit hoger heb zien komen dan 5Amp. Dus hier klopt het allemaal niet zo geweldig, vandaar nu de definitieve wijzigingen doorgevoerd moeten worden.
Ik heb dus nu een nieuwe elektronische laadregelaar gekocht welke 2 dynamo's en 3 accu's aankan.
Het schema moet dus nu helemaal aangepast worden en waarop ik nog eens zou willen vragen of jullie, jullie goede blik er nog eens op willen werpen.
Toch heb ik nog een vraag en/of een aanpassing op de vorige bijlage met naam herzienb.pdf waarin ikzelf volgens mij een fout heb gemaakt.
Jeroen verteld , dat je de 3A acculader weg kan laten en de tweede uitgang van de diodeblok op de startaccu gezet kan worden ,dat is een goed en prima alternatief, bedankt!
Maar toch heb ik volgens mij daar zelf een fout in gemaakt; en wel heb ik de Cytrix gekoppeld tussen de verbruikers en boegschroef accu. Dit is volgens mij nonsens. Is het niet raadzamer om de Cytrix tussen de boegschroefaccu en de startaccu te zetten, voor als je even wat startstroom te kort komt ?? De boegschroefaccu gebruik je tenslotte altijd maar even en zal in de meeste gevallen nog behoorlijk wat reststroom in de boegschroefaccu hebben als je b.v op anker ligt. Is je startaccu dan plat gegaan , kan je in ieder geval nog door de hulpstart functie van de Cytrix nog wegkomen als deze tussen de boegschroef- en startaccu zit gekoppeld.
Een ander punt waar ik nog aan zit te denken is om een 500Amp relais i.p.v. een accuhoofdschakelaar voor het ankerlier te plaatsen en om deze vanuit de stuurstand met een klein schakelaartje aan en uit te zetten ( net zoals een normaal relais werkt). Dit omdat je het ankerlier maar zelden gebruikt en gebruiksgemak vanuit de stuurstand bevordert. Ik heb zowel voor als ook achter een ankerlier dus dit zou ik dan dit systeem op beiden kunnen kopieeren.
Als jullie nog opmerkingen of punten hebben , laat het mij dan weten , de definitieve tekening volgt binnenkort.