Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ?

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 00:47 #741584

Beste ,

Ik wil 3 Accu's aan boord plaatsen ;te weten :

- 1 startaccu 150-165 Ah
- 1 boegschroef accu 100 Ah ( eventueel te verruimen door er nog een extra van 100 Ah bij te plaatsen) en
- 1 huishoudaccu van 200-230 Ah.

Daarnaast heb ik 2 Dynamo's van ieder resp. 70 Ah.

Ik wil daarbij 1 dynamo gebruiken alleen om de startaccu te laden. De andere dynamo wil ik via een accuscheidingsrelais of cytrix relais splitsen met de onderhouds- en boegschroefaccu.

Nu had ik bijgevoegd schema uitgedacht om deze 3 accus aan deze 2 dynamos aan te sluiten.

Graag zou ik jullie commentaar hierop willen ontvangen en/of andere suggestoes en is dit zo mogenlijk ?

In de tkening heb ik de accu hoofdschakelaars weggelaten en wil hierbij bovendien een 3 banks acculader hierop zetten.

Graag zie ik jullie commentaar / suggesties tegemoet.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 juni 2016 00:53 door handsonwater. Reden: Duidelijke ivm de bijgevoegde tekening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 05:57 #741608

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Ik zou even een PDFje van maken o.i.d.
Ik (wij) openen nooit dit soort bestanden met mogelijke macro's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 08:41 #741667

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Ik heb je tekening nog niet bekeken, maar, wat me gelijk opvalt: waarom een startaccu van > 150 Ah? Moet je altijd erg lang starten?
Ik zou eerder de accu voor de boegschroef die capaciteit geven en voor de startaccu dan kiezen voor de 100 Ah. Het lijkt me namelijk stug dat je de startaccu leegtrekt. Als de motor normaal start hoeft de startaccu eigenlijk nauwelijks capaciteit te hebben. Wel moet hij de juiste startstroom kunnen leveren van de startmotor, maar dat kan een goede 75Ah accu ook.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 09:06 #741682

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6657
Persoonlijk zie ik het probleem niet zo. Ik gebruik gewoon een OS waarbij zo'n macro weinig kans krijgt iets verkeerds te doen.
Maar pdf is natuurlijk wel wat netter naar de buitenwereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 10:20 #741701

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik begrijp nooit zo goed waarom er een aparte boegschroef accu nodig is.
Er vanuit gaande dat je je boegschroef alleen gebruikt bij een draaiende motor, zou je toch ook een iets zwaardere startaccu kunnen kiezen en je boegschroef op je startaccu aansluiten.

Stel dat je boegschroef 300A trekt, zou je (mits de kabellengte rond de 10mtr blijft) met 120mm2 kabels toekunnen.

Deze kabels wegen zo'n 30kg, dat is altijd minder dan een aparte boegschroef accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 11:05 #741725

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6657
Als ik even snel google, kom ik boegschroeven vanaf 400A tegen. En veel types zijn 24 ipv 12 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 11:37 #741747

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Apae schreef :
Als ik even snel google, kom ik boegschroeven vanaf 400A tegen. En veel types zijn 24 ipv 12 volt.
Ik had even snel 1 van de grootste op de vetus site uitgezocht.

Als de boegschroef 24V is en de startaccu 12V gaat het niet werken, maar dan gaat de oplossing van TS ook niet werken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 18:42 #741878

Ik ben nieuw op het forum en moet nog even wennen , maar bijgevoegd de tekening in een PDF.

Bedankt voor jullie antwoord in zoverre , maar als ik lees dat een boegschroef 300 tot 400 Amp trekt , dan vraag ik mij af dat wanneer ik een scheidingsrelais neem van 12V 200Amp , betekent dit dan dat de contacten van het relais 200Amp aankunnen aan stroom voor de boegschroef of is dit de max laadstroom van de dynamo wanneer het contact gesloten is?

Zo weet ik dat een cytrix 100Amp mag hebben, hier geldt dus dezelfde vraag voor als hierboven.

Het is misschien een domme vraag , maar ik kan mij voorstellen dat wanneer de boegschroef accu leeg is en het contact van het scheidingsrelais gesloten is , dat er door contacten van het scheidingsrelais 300-400 Amp loopt doordat hij dan de stroom van de verbruikersaccu ontrekt, of heb ik dit mis ?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 19:09 #741895

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
het scheidings relais is alleen gesloten als 1 van de accu's een hogere klemspanning heeft dan 13,2v.

dus bij een volle service accu en een lege boegschroef accu zou het relais wel kunnen sluiten, maar als gevolg van de grote stroom van service accu naar boegschroef accu zal de spanning dalen en het relais openen.

dus relais met een capaciteit van 100a zal in dit geval wel voldoen
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 03 juni 2016 19:09 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 19:17 #741899

je relais klopt niet helemaal dat is de layout van een normaal relais, maar goed, het kan wel wat je wil, dus het relais is even aanpassen verder is volgens mij het schema wel okay.

Die 200A is inderdaad de laadstroom, hij zit immers tussen de dynamo en accu.

Is je accu leeg, dan is de maximale stroom in jouw geval 70A, meer leveren je dynamo's niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 19:55 #741922

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-pion schreef :
Is je accu leeg, dan is de maximale stroom in jouw geval 70A, meer leveren je dynamo's niet
niet helemaal, het relais sluit pas als 1 van de twee accus boven de 13,2v komt.
hierbij wordt de maximale stroom begrenst door of wat de lege accu kan opnemen, of wat de dynamo(70a) plus de volle accu kan leveren.

als dit een hoge stroom is zal de spanning snel zakken en het relais weer openen.

In de praktijk zal de 100a scheidings relais wel voldoen
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 03 juni 2016 20:22 #741933

PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :
Is je accu leeg, dan is de maximale stroom in jouw geval 70A, meer leveren je dynamo's niet
niet helemaal, het relais sluit pas als 1 van de twee accus boven de 13,2v komt.
hierbij wordt de maximale stroom begrenst door of wat de lege accu kan opnemen, of wat de dynamo(70a) plus de volle accu kan leveren.

als dit een hoge stroom is zal de spanning snel zakken en het relais weer openen.

In de praktijk zal de 100a scheidings relais wel voldoen

Klopt wat je zegt, maar omdat hij zei ik hoor dat een boegschroef >400A trekt, zei ik meer dan 70A gaat het NOOIT wroden, en inderdaad eerder veel minder :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 05 juni 2016 21:33 #742394

Beste Allemaal,

Inmiddels heb ik het schema geoptimaliseerd met de spullen welke ik heb , de Cyrix CT , de zonne panelen , de accu laders en diodeblok en wat ik heb toegevoegd aan de eerdere tekening.

Ik hoop dat het nu allemaal klopt , dus ik had graag jullie commentaar hierop.

Het enigste wat ik niet weet is : dat de diodeblok een ingebouwde compensatie diode heft.
Daar ik deze achter de acculader plaats vraag ik mij dus af wat ik nu met de compensatie diode moet doen.
Normaliter zit deze op de dynamo gekoppeld , maar dat heft geen zin want deze staat stop.
Is de spanningsval van ca 0,3 V een problem wanneer je de accu's op deze manier laadt ?

Graag hoor ik van jullie.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 06 juni 2016 05:38 #742419

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Wat is eigenlijk de functie van het diodeblok?

Volgens mij zou je dat weg kunnen laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 06 juni 2016 06:12 #742420

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Kptrob schreef :
Wat is eigenlijk de functie van het diodeblok?

Volgens mij zou je dat weg kunnen laten.
Precies, diodeblok kan weg en acculader kan direct op de verbuikersaccu worden aangesloten. De Cyrix neemt dan de rol van het diodeblok over.

Als alternatief kun je de tweede (3A) acculader weglaten en de tweede uitgang van je diodeblok met startaccu verbinden....

Jeroen.
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 06:17 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 18 apr 2017 05:23 #827052

Beste Allemaal,

Inmiddels ben ik bezig met het project maar er waren/zijn nog wat (noodzakelijke) veranderingen nodig , daar de vorige eigenaar van het schip ontzettend met de bedrading heeft zitten te rommelen.

Zo heb ik dus twee wisselstroomdynamo's ieder van 70A, waarbij de ene dynamo een originele externe (elektronische) laadregelaar heeft en op de andere dynamo ( waarvan de elektronische laadregelaar waarschijnlijk defect was) hebben ze er een (mechanische) laadregelaar opgezet. Daarnaast hebben ze dan notabene beide B+ polen van de dynamo's parallel op de +pool van de accubank gezet! De dynamo's laden weliswaar , mijn accuspanning staat onder het varen op 14,3V ( digitaal gemeten) maar de mechanische aanwijsinstrumenten op het paneel geven resp. 11,5 en 12V aan met een laadstroom welke ik nog nooit hoger heb zien komen dan 5Amp. Dus hier klopt het allemaal niet zo geweldig, vandaar nu de definitieve wijzigingen doorgevoerd moeten worden.

Ik heb dus nu een nieuwe elektronische laadregelaar gekocht welke 2 dynamo's en 3 accu's aankan.
Het schema moet dus nu helemaal aangepast worden en waarop ik nog eens zou willen vragen of jullie, jullie goede blik er nog eens op willen werpen.

Toch heb ik nog een vraag en/of een aanpassing op de vorige bijlage met naam herzienb.pdf waarin ikzelf volgens mij een fout heb gemaakt.
Jeroen verteld , dat je de 3A acculader weg kan laten en de tweede uitgang van de diodeblok op de startaccu gezet kan worden ,dat is een goed en prima alternatief, bedankt!
Maar toch heb ik volgens mij daar zelf een fout in gemaakt; en wel heb ik de Cytrix gekoppeld tussen de verbruikers en boegschroef accu. Dit is volgens mij nonsens. Is het niet raadzamer om de Cytrix tussen de boegschroefaccu en de startaccu te zetten, voor als je even wat startstroom te kort komt ?? De boegschroefaccu gebruik je tenslotte altijd maar even en zal in de meeste gevallen nog behoorlijk wat reststroom in de boegschroefaccu hebben als je b.v op anker ligt. Is je startaccu dan plat gegaan , kan je in ieder geval nog door de hulpstart functie van de Cytrix nog wegkomen als deze tussen de boegschroef- en startaccu zit gekoppeld.

Een ander punt waar ik nog aan zit te denken is om een 500Amp relais i.p.v. een accuhoofdschakelaar voor het ankerlier te plaatsen en om deze vanuit de stuurstand met een klein schakelaartje aan en uit te zetten ( net zoals een normaal relais werkt). Dit omdat je het ankerlier maar zelden gebruikt en gebruiksgemak vanuit de stuurstand bevordert. Ik heb zowel voor als ook achter een ankerlier dus dit zou ik dan dit systeem op beiden kunnen kopieeren.

Als jullie nog opmerkingen of punten hebben , laat het mij dan weten , de definitieve tekening volgt binnenkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 accu;s , 2 dynamo's , kan dit zo ? 18 apr 2017 08:50 #827119

Ik denk dat je het nodeloos erg ingewikkeld maakt.

Hoe minder draden en schakelingen, dest te minder kan er stuk en wordt het zoeken, als er eens iets mis is een stuk makkelijker.
En dat laatste is fijn wannneer je een storing hebt, meestal net in lastige momenten.

Ik ben voorstander van diode om de accu's te scheiden, een relais lijkt me gevoeliger voor storing.
Wanneer je motor draait behoren ALLE accu's geladen te worden.

Aan walstroom of vanaf panelen kan de startaccu hier buiten blijven. De generator zorgt voor het laden van de startaccu..

Aan de boegschroef zit al een passend relais, bedient door het schakelaartje aan de stuurstand, een tweede is meer kans op storing en vergissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl