Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gaat AIS de Radar vervangen ?

Gaat AIS de Radar vervangen ? 06 juni 2016 21:33 #742839

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
martinw schreef :
Ook ik ben mordicus tegen het verplichten.

Zonder AIS mag je als jacht niet door de windmolen parken varen.
De testen worden deze week uitgevoerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat AIS de Radar vervangen ? 06 juni 2016 21:59 #742863

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7700
WindVector schreef :
Tony2920 schreef :
AIS is aanvullend op radar. Het wordt daarom ook wel secundary radar genoemd.

Dat is niet helemaal juist.

Het woord 'secundary' bij secondary radar slaat op het feit dat er een tweede signaal nodig is afkomstig van het schip/vliegtuig als antwoord op het eerste radar signaal afkomstig van degene die de informatie wil hebben. Dus niet op het feit dat het een tweede of tweederangs system is. De gewone luchtverkeersleiding beschikt tegenwoordig vrijwel alleen mog maar over secondary radar systemen, waarvoor het vliegtuig dus een werkende transponder moet hebben, Anders is het vliegtuig niet 'zichtbaar'. Primaire radar systemen worden dus door de gweone luchtvrekeerleiding niet of nauwelijks meer gebruikt. Alleen in uitzonderingsgevallen en bij militaire luchtverkeersleiding beschikt men nog over primaire radar informatie.

AIS is dus eigenlijk ook geen echte secondary radar, want het werkt ook zonder dat het wordt ondervraagd/aangestraald door een radar.

Lijkt me sterk dat de primaire radar niet meer wordt gebruikt, want hoe sporen ze dan kleine vliegtuigen op die geen transponders hebben, of deze niet hebben aanstaan en die gevaarlijk dicht bij de luchthavens komen. Je ziet de primaire radar misschien niet op de schermen van de luchtverkeersleiders maar ze is wel in gebruik.
Maar goed we zijn geen vliegersforum.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat AIS de Radar vervangen ? 07 juni 2016 10:35 #742983

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Tony2920 schreef :
WindVector schreef :
Tony2920 schreef :
AIS is aanvullend op radar. Het wordt daarom ook wel secundary radar genoemd.

Dat is niet helemaal juist.

Het woord 'secundary' bij secondary radar slaat op het feit dat er een tweede signaal nodig is afkomstig van het schip/vliegtuig als antwoord op het eerste radar signaal afkomstig van degene die de informatie wil hebben. Dus niet op het feit dat het een tweede of tweederangs system is. De gewone luchtverkeersleiding beschikt tegenwoordig vrijwel alleen mog maar over secondary radar systemen, waarvoor het vliegtuig dus een werkende transponder moet hebben, Anders is het vliegtuig niet 'zichtbaar'. Primaire radar systemen worden dus door de gweone luchtvrekeerleiding niet of nauwelijks meer gebruikt. Alleen in uitzonderingsgevallen en bij militaire luchtverkeersleiding beschikt men nog over primaire radar informatie.

AIS is dus eigenlijk ook geen echte secondary radar, want het werkt ook zonder dat het wordt ondervraagd/aangestraald door een radar.

Lijkt me sterk dat de primaire radar niet meer wordt gebruikt, want hoe sporen ze dan kleine vliegtuigen op die geen transponders hebben, of deze niet hebben aanstaan en die gevaarlijk dicht bij de luchthavens komen. Je ziet de primaire radar misschien niet op de schermen van de luchtverkeersleiders maar ze is wel in gebruik.
Maar goed we zijn geen vliegersforum.

Kleine vliegtuigen moeten afhankelijk van waar ze vliegen ook hun transponder aan hebben staan, en dat is al heel gauw het geval. Zoals gezegd primaire radar is nauwlijks of niet beschikbaar voor de normale luchtverkeersleiding. Wel voor de militaire verkeersleiding om er 'in geval van nood' een paar F16s op af te sturen. Dat is ook de reden dat er vaak bij het "verdwijnen van een vliegtuig", dat wil zeggen het transponder signal wordt niet meer ontvangen, het moeilijk is om aan oorspronkelijke primaire radar gegevens te koen, dat is van de militairen en die willen niet graag laten weten wat ze wel en niet kunnen zien.

Maar het is inderdaad geen luchtvaartforum. Vandaar de strekking van mijn verhaal:
- secondary radar is geen tweede (rangs) radar, maar gebrukt een tweede signal als antwoord op een radarsignaal. Daarmee wordt e.a. zichtbaar.
- AIS is dus in die zin geen secondary radar system, want het werkt ook zonder ondervraging/aanstralen.
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 10:38 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat AIS de Radar vervangen ? 07 juni 2016 12:45 #743029

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Zie zelf meer in het verplichten van een vorm van vaarbewijs gezien het gedrag op het water. Maar terug naar het topic; radar heeft meerdere functies. het is een detectiemiddel in het algemeen en kan dus dienen om andere scheepvaaart of objecten te detecteren. Daarnaast is het ook een navigatiemiddel (ouderwetse peiling en afstand). AIS geeft alleen postie koers en vaart van objecten met een AIS transponder weer (plus nog wat andere functies natuurlijk). Zoals al verschillende malen gememoreerd, is het appelen met peren vergelijken. Een aspect mag niet ongenoemd blijven. Als radar of AIS iets weergeeft mag (of moet) je ervan uit gaan dat er iets zit. Andersom geldt dat zeker niet. Met andere woorden; geen contact wil niet zeggen dat er ook niets zit!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl