Tony2920 schreef :
WindVector schreef :
Tony2920 schreef :
AIS is aanvullend op radar. Het wordt daarom ook wel secundary radar genoemd.
Dat is niet helemaal juist.
Het woord 'secundary' bij secondary radar slaat op het feit dat er een tweede signaal nodig is afkomstig van het schip/vliegtuig als antwoord op het eerste radar signaal afkomstig van degene die de informatie wil hebben. Dus niet op het feit dat het een tweede of tweederangs system is. De gewone luchtverkeersleiding beschikt tegenwoordig vrijwel alleen mog maar over secondary radar systemen, waarvoor het vliegtuig dus een werkende transponder moet hebben, Anders is het vliegtuig niet 'zichtbaar'. Primaire radar systemen worden dus door de gweone luchtvrekeerleiding niet of nauwelijks meer gebruikt. Alleen in uitzonderingsgevallen en bij militaire luchtverkeersleiding beschikt men nog over primaire radar informatie.
AIS is dus eigenlijk ook geen echte secondary radar, want het werkt ook zonder dat het wordt ondervraagd/aangestraald door een radar.
Lijkt me sterk dat de primaire radar niet meer wordt gebruikt, want hoe sporen ze dan kleine vliegtuigen op die geen transponders hebben, of deze niet hebben aanstaan en die gevaarlijk dicht bij de luchthavens komen. Je ziet de primaire radar misschien niet op de schermen van de luchtverkeersleiders maar ze is wel in gebruik.
Maar goed we zijn geen vliegersforum.
Kleine vliegtuigen moeten afhankelijk van waar ze vliegen ook hun transponder aan hebben staan, en dat is al heel gauw het geval. Zoals gezegd primaire radar is nauwlijks of niet beschikbaar voor de normale luchtverkeersleiding. Wel voor de militaire verkeersleiding om er 'in geval van nood' een paar F16s op af te sturen. Dat is ook de reden dat er vaak bij het "verdwijnen van een vliegtuig", dat wil zeggen het transponder signal wordt niet meer ontvangen, het moeilijk is om aan oorspronkelijke primaire radar gegevens te koen, dat is van de militairen en die willen niet graag laten weten wat ze wel en niet kunnen zien.
Maar het is inderdaad geen luchtvaartforum. Vandaar de strekking van mijn verhaal:
- secondary radar is geen tweede (rangs) radar, maar gebrukt een tweede signal als antwoord op een radarsignaal. Daarmee wordt e.a. zichtbaar.
- AIS is dus in die zin geen secondary radar system, want het werkt ook zonder ondervraging/aanstralen.