Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ik wil een goede accu

Ik wil een goede accu 17 juni 2016 22:33 #746030

Windvector,

Er staat een nul te veel, het moet 1200 RPM zijn.
Wel een blunder dat ik dat niet gezien heb.
RPM heb ik gemeten via frequentie in een wisselstroom draad, lijkt me vrij nauwkeurig.

De diameter is 1,14 meter, omtrek dus ongeveer 3,55 meter.
De tipsnelheid is dan in de buurt van ruim 70 m/sec.

Maar RPM wordt, lang voor de geluidsnelheid wordt gehaald, begrenst door die afstroom/aanstroom.

Ooit had ik de gelegenheid om in een windsterktes van rond de 50 knopen wat te experimenteren. Een ver lege accu door gebrek aan zon.
Er zaten 6 wieken op, dat leverde ergens rond de 25A.
Terug naar 4 wieken leverde MEER stroom, 32A meen ik.
Daarna naar 3 wieken, weer meer stroom, nabij de 40A. Dat begon al angstig hard te draaien, maar toch maar naar 2 wieken, zo´n kans op echt harde wind heb je hier maar eens in de 25 jaar.
Daar zag ik heeeel even 50A en toen gierde de RPM omhoog, ik stond er vlakbij en kon onmiddelijk de molen uit de wind draaien.

De regelaar was defect en vervangen door een set diodes die door solderen bevestigd waren. verder geen regelaar.
De wieken eraf halen ging nog wel, maar de molen durfde ik niet met die windsterkte.
Later toen ik de molen open maakte, niets geen brandsporen, maar de diodes lagen los onder in. Het soldeer was gesmolten.
Ik kon toen geen RPM meten omdat IN de molen werd gelijkgericht.
Maar de Amperes gaan omhoog met het toerental, wel niet lineair, maar het is duidelijk dat het aantal wieken wel degelijk invloed heeft op het toerental.

Met 2 wieken zal het toerental mogelijk wel boven de 3000 geweest kunnen zijn, ik weet het niet.
Geluidsnelheid ligt nabij de 5500 RPM. Ik denk niet dat hij daar in de buurt kwam.
Wel was ik bang dat de wieken er af zouden vliegen

Ik heb de wisselstroom draden naar binnen in de boot geleid, de molen stopt nu door een relais dat de 3 fasen kortsluit.
Komt er een kortsluiting (door schavielen) waar de draden van molen naar stoprelais gaan, door RVS pijp, dan stopt de molen en verder geen probleem.
Zouden gelijkstroom draden sluiting krijgen in die RVS pijpen, dan zou dat een accu kortsluiting betekenen.
De molen kan nog wel handmatig gestopt worden met de oorspronkelijke schakelaar in het gelijkstroomcircuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik wil een goede accu 21 juni 2016 07:22 #746755

bertilbeumer schreef :
Vandaag bij de accu-winkel geweest. Het is uiteindelijk een "gewone" accu geworden, wel 25 Ah groter. Past nog net in de accukist.

En waarom niet een AGM, Optima of anderszins deep cycling?

De accu-expert wees me er op dat je voor een AGM accu een hogere laadstroom nodig hebt. Om vol te kunnen laden, moet een AGM accu met 14,1 - 14,9 volt geladen worden en dat kan mijn dynamo niet. Zonder goede lader krijg je m dus nooit vol. De vereiste laadspanning staat vermeld op de meeste accu's.

Nou ja, ik ben blij dat ik 25Ah meer ter beschikking heb (eigenlijk de helft, maar toch) en het scheelt ook nog eens zo'n honderd euro. Nu nog zorgen dat ik m niet teveel ontlaadt.

"accu-expert wees me er op dat je voor een AGM accu een hogere laadstroom nodig hebt" klopt,..dat zegt een accu-expert.....hierna had je even naar een dynamo -expert moeten gaan,...die pakt dan een nieuwe regelaar voor je (17 euro) die afregeld naar 14,x V....bij mij zit er nu een bosch regelaar van 14,9V in. het spanningsverlies van een DIODEscheider of een Fetmos kun je hiermee compenseren n kom je op de accupolen dan uit op 14,8V voor een Fetmos en 14,7V voor een diode scheider...dus ook AGM krijg je vol met een dynamo ;-)
Voor het elegant 3 traps laden heb ik walstroom nodig omdat de acculader 3 traps laad. (meet eerst de conditie van de accu en bepaald dan zelf of dat er bulk, fase of float geladen moet worden..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik wil een goede accu 21 juni 2016 09:12 #746775

De accu-expert wees me er op dat je voor een AGM accu een hogere laadstroom nodig hebt. Om vol te kunnen laden, moet een AGM accu met 14,1 - 14,9 volt geladen worden en dat kan mijn dynamo niet. Zonder goede lader krijg je m dus nooit vol. De vereiste laadspanning staat vermeld op de meeste accu's.

Wanneer je de VOL/LEEG curve van een accu bekijkt is rechts vol en links leeg.
De laadtoestand is een, links en rechts zeer steil af-/oplopende lijn.

Links moet je helemaal niet in de buurt komen van de curve en rechts wordt je accu zo weinig voller van die extra 0,8V dat het voor de laad toestand geen rol meer speelt, maar wel onevenredig veel kans op gassen.

Ik denk dat je het woordje MOET kunt lezen als MAG zonder al teveel kans op schade.
Je kunt ervan uitgaan dat 14,2V NOOIT problemen geeft, de accu is 99,8%vol en gast gast niet extreem.
Dat extra vullen naar boven 100% lijkt me meer een verkoopargument voor nieuwe laders.
De markt is zo´n beetje verzadigt met prima werkende drie of viertraps laders, er moet verkocht worden, dus iedereen aan een nóg nieuwere lader.
Ik denk dat men veel beter af is met een beetje overbemeten accu,die goed opgetopt blijft (tussen 60 en 95 %)Dan met die allerlaatste miliAh er in te persen en nèt iets te veel gassen.

Dit slaat alleen op "lood"laders, voor litium liggen die waarden anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik wil een goede accu 21 juni 2016 09:38 #746779

tuurlijk moet je wel de juiste lader (instelling) voor de juiste type gebruiken. In mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van een AGM met een lader die idem ook de instellingen voor een AGM accu heeft. De spanningsregelaar van de dynamo moet dan ook passen bij je accu type. Een overbemeten accu is niet altijd een reele keuze..(inbouwruimte,...hanteerbaarheid als gevolg van het gewicht..)
De AGM tractie accu's hebben als voordeel (okay je betaald het ook) dat ze verder leeggtrokken mogen worden dan lood-zuur accu's. Hiermee vang je iets van je overbemeting op.
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 09:38 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik wil een goede accu 21 juni 2016 09:58 #746786

Ik maak nogal eens een prijsopgave van diverse loodaccu´s.
Binnen mijn geografische horizon is alles nog op lood gericht.
En mijn "mindset" is ook op lood gericht, al hel ik wel steeds meer naar LiFO4(?), maar dat is hier nog een verre toekomst.

Vergelijken van PRIJS, FORMAAT en LEVENSDUUR, komt dan toch vrijwel altijd uit op de meest simpele NAVULBARE accu uit.
En dan overbemeten na het uitrekenen, valt nooit mee, wel altijd tegen.

Waarbij opgemerkt dient dat ruimte meestal geen probleem is.
Het voordeel van de AGM, in alle posities te plaatsen is eigenlijk ook nooit aan de orde.
Lithium is hier gewoon nog niet aan de orde, al zou het wel in beeld gaan komen met eerder genoemde vergelijkingen.
Niemand levert het nog.

Gister nog een paar accu´s getroffen die prima aan de berekening voldeden, en ook op die minimum eisen (goedkoop) aangeschaft.
Een jaar of drie oud, had tien jaar kunnen zijn wanneer de accu 20% groter was genomen en 15% duurder.
Dat gaat nu dus gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl