mystudio schreef :
Die zie ik nog niet gelijk Koko. Bij driekleurenlichten kan ik het me voorstellen, maar, bij een heklicht alleen? De openingshoek wordt toch grotendeels bepaald door het armatuur en niet door de gloeilamp of de led? (waarbij de positie van de lamp wellicht nog wel invloed kan hebben, maar gemakshalve ga ik maar even van een puntbron uit en verandert die dus niet bij het monteren van de led).
Een lamp in een navigatielantaarn mag niet gezien worden als puntbron, ook niet in het heklicht, de afmetingen van het lichtgevend deel zijn in de orde van de afmetingen en afstanden van respectievelijk in de optiek. Dan mag je je lichtbron niet zien als puntbron. Dat betekent dat de optiek in het armatuur aangepast moet zijn aan de vorm van de lichtbron om aan de eisen van openingshoek e.d. te voldoen. Dus een gloeilamp met een vertikale gloeidraad is echt iets anders als een LED lichtbron qua vorm en afmetingen.
Bovendien bestaat er ook zoiets als Color Over Angle van (witte) LEDs. Dat betekent dat een witte LED niet in alle richtingen dezelfde witte kleur uitstraalt. Dat is het effect waar Koko waarschijnlijk op duidt. Voornamelijk onder de grotere hoeken kan de kleur blauwer zijn dan bedoeld. Daar moet je met de constructie van de armatuur/optiek rekening mee houden, zodat ook de kleurspecificatie over de gespecificeerde openingshoek wordt gehaald. De ene witte LED heeft meer of andere Color Over Angle afwijkingen dan de ander, dat hangt van de constructie en kwaliteit van die constructie van de LED af.
Dus een LED in een gloeilamp armatuur voor navigatieverlichting is geen goed idee, zeker niet voor een driekleur, maar ook niet voor losse navigatielampen (rood, groen, stoom, hek). Minste risico loop je bij het ankerlicht, maar zelfs daar is dat nog niet altijd een goed idee.
Dus i.h.a. LED, dan ook een specifiek LED armatuur! En liefst ook bijbehorende electronica die geschikt is voor gebruik op schepen.